InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen in huis: doe het zelf, repareer gaten en scheuren

Klussen in huis: doe het zelf, repareer gaten en scheuren

Klussen in huis: doe het zelf, repareer gaten en scheuren Wanden, muren en plafonds zijn kwetsbare oppervlakten in een huis. Door het stoten of met puntige voorwerpen raken wanden al gauw beschadigd. Door vocht kan een stuk wand of plafond ook afbreken of kunnen gaten ontstaan. Hoe kun je die gaten en scheuren zelf herstellen? Natuurlijk kun je een vakman laten komen, maar je kunt er ook voor kiezen om het zelf te doen. Een stappenplan is dan wel handig.

De beschadiging herstellen

Wat voor beschadiging heeft je muur en wat moet er dus hersteld worden? Hoewel betonnen wanden niet zo snel beschadigd raken, zitten er wel vaak gaatjes in of zitten er bobbels, puisten, op. Vooral op plekken waar je vaak komt, de hal of garage bijvoorbeeld, kunnen in wanden gauw beschadigingen ontstaan. Ze laten zitten is niet mooi en er overheen behangen is vaak ook geen oplossing omdat je ook dam de beschadigingen vaak blijft zien. Dus gaan we de beschadigingen in huis zelf herstellen, maar hoe doe je dat zelf?

Materiaal dat je nodig hebt om een wand te repareren

Welk materiaal heb je voor de reparatie van een muur of wand nodig? Als gereedschap heb je nodig: een harde borstel, hamer, vlakke beitel, spaan, plamuurmes, plantenspuit, stofzuiger en verfschraper. Als materiaal een grof en midden grof schuurpapier en bijpassend vulmiddel.

Hoe doe je de reparatie van gaten en scheuren het beste zelf, een stappenplan?

Nu alles binnen handbereik is, kunnen we aan de slag gaan. Stap 1, verwijder eerst met een platte beitel en hamer de puisten. Plaats de beitel een beetje schuin en sla voorzichtig de puisten eraf. Bij een scheur schraap je de losse delen weg met een verfschraper. Stap 2, maak de behandelde plekken netjes schoon met een harde borstel. Zuig eventueel nog resterend stof weg en maak de te vullen plekken daarna vochtig met de plantenspuit. Anders zal het vulmiddel niet goed hechten. Stap 3, breng het vulmiddel met een plamuurmes aan. Let er daarbij wel op dat diepe gaten niet in zijn geheel kunnen worden opgevuld. Vul diepere gaten in lagen van ongeveer 1 cm op. Druk de vulling steeds goed aan en maak de lagen nog niet effen. De volgende lagen zullen op een oneffen ondergrond namelijk beter hechten. Laat tot slot laag voor laag wel goed uitharden. Hoe dikker de laag is, hoe langer het duurt voordat deze is uitgehard.

De spaan om de reparatie glad te maken

Als het gat of de schuur met de laatste laag goed is opgevuld, maar nog niet volledig uitgehard, kun je het geheel vlak maken met de spaan. Maak daarbij cirkelvormige bewegingen, terwijl je de spaan tegen de wand aanhoudt. De laatste oneffenheden in de vulling kun je tot slot met een stukje schuurpapier rustig weg schuren.

Slot gaten en scheuren in een wand repareren

Naarmate je wat meer ervaring hebt met het repareren van een wand, word je er automatisch handiger in. Twee tips zijn nog dat een lichte bolling bij de opvulling van scheur of gat na droging vaak weg krimpt en daardoor minder zichtbaar is. Bovendien kun je een diep gat in een gipsen wand vaak ook deels opvullen met natte kranten, waarna je het verder dicht met een beetje gips. Is het toch te lastig of kost het te veel tijd, schakel dan een vakman in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elljay, Pixabay

Reageer op het artikel "Klussen in huis: doe het zelf, repareer gaten en scheuren"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe het zelf klussen
Schrijf mee!