InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen in huis & doe het zelf & klemmende deur

Klussen in huis & doe het zelf & klemmende deur

Klussen in huis & doe het zelf & klemmende deur Iedereen kent dat wel: een klemmende deur. Een deur die klemt is vervelend, maar betrekkelijk eenvoudig te verhelpen en herstellen. Soms is er niet zo veel aan te doen, maar als een deur permanent klemt, is ingrijpen noodzakelijk om verdere beschadigingen te voorkomen. Hoe pakt u als klusser een klemmende deur aan?

Welke beschadiging hebt u aan uw deur, waarom klemt de deur?

Klemt de deur permanent of vooral, wanneer het geregend heeft. In het laatste geval is er niet zo veel aan te doen. Een houten deur neemt vocht op en zet uit. Daardoor zal hij eerder klemmen. Anders wordt het, wanneer de buitendeur niet goed in de verf staat. Dan kan een extra likje verf of vernis natuurlijk geen kwaad. Ik ga er hier van uit dat de deur permanent klemt en er dus iets aan de lengte van de deur gedaan moet worden. Hoe doet u dat eenvoudig zelf.

Het materiaal dat u nodig hebt om de klemmende deur te repareren

Welk materiaal hebt u nodig om een klemmende deur te herstellen? Als gereedschap heeft u schaaf of hout rasp en wat schuurpapier nodig. Bij ernstiger klemmen ook een boormachine, hamer, beitel, schroevendraaier en een steekbeitel, wat houtlijm en een spie of tandenstokers, een zaag, lijmklemmen, duimstok.

Hoe doet u het zelf? Stappenplan

Er zijn een aantal stappen die u kunt doorlopen. Bekijk allereerst goed waar de deur precies klemt. Als de deur bovenaan klemt, is het niet altijd nodig om de deur eruit te halen. Een beetje hout weg schaven of raspen kan dan al wonderen doen. Controleer daarbij regelmatig of het klemmen al is opgeheven en of er nog weer moet gebeuren. Soms is het schaven van het hout niet voldoende, maar moet er meer gebeuren om het euvel te verhelpen. Stel de deur klemt erger, bijvoorbeeld aan de slotkant van de deur. Bekijk dan allereerst of de scharnieren nog goed vast zitten. Los zittende scharnieren geven een scheve deur en veroorzaken daarmee een klemmende deur. Als de scharnier gaten te groot zijn geworden, kunt u ze bijvoorbeeld met houten tandenstokers of afgebroken lucifers opvullen, waarna u de schroeven weer goed kunt vastzetten. Een beetje houtlijm toevoegen doet tot slot ook vaak wonderen.

De deur inkorten als schaven niet de oplossing is

Ligt het niet aan de scharnieren of het vocht, dan kan het zijn dat de deur moet worden ingekort. Meet eerst nauwkeurig hoeveel de deur moet worden ingekort. Teken dit af met een winkelhaak. Haal de deur los en zaag voorzichtig het overtollige stuk af. Een tip wanneer het af te zagen stuk te smal is: klem met lijmtangen aan de onderkant van de deur een plank vast, en zaag nu het stukje eraf. Dat zal veel eenvoudiger gaan. Schuur het geheel glad en plaats de deur terug.

Conclusie klemmende deur

Een deur die klemt, iedereen kent dat wel, maar wat gaat u eraan doen? Uw aanpak hangt af van de oorzaak dat de deur klemt. Is het door water, bekijk dan of de deur een schilderbeurt nodig heeft, veel meer kunt u niet doen. Zijn de scharnieren niet meer goed of versleten waardoor de deur uit het lood hangt, vervang dan de scharnieren. Is de deur te echt lang, schaaf of zaag er een stukje af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Klussen in huis & doe het zelf & klemmende deur"

Reactie

Tessa, 23-02-2013 21:10 #1
Onze voordeur klemt juist als de zon er op schijnt. We hebben hem al een paar keer bijgeschaafd, maar telkens komt het probleem weer terug, en elke keer op een andere plek. Als de zon niet schijnt is er niks aan de hand. Heb je een tip voor ons hoe we dit op kunnen lossen? Reactie infoteur, 12-06-2019
Beste Tessa,
Ook door de warmte van de zon kan uw voordeur wat uitzetten. Hoeveel dat is, is erg afhankelijk van het gebruikte hout. Als de overlast erg is, zit er niets anders op dan de deur wat bij te schaven. Het feit dat het steeds op een andere plek zit, kan ook betekenen dat de deur niet helemaal recht in de sponningen staat, respectievelijk dat er wat ruimte in de scharnieren zit. Bedenk wel dat als de deur zo gevoelig is voor warmte, de deur ook extra hard kan krimpen bij kou, waardoor bij kou juist kieren kunnen ontstaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe het zelf klussen
Reacties: 1
Schrijf mee!