InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Repareren van scheuren in muren

Repareren van scheuren in muren

Repareren van scheuren in muren Het repareren van scheuren in de muur hoeft niet moeilijk te zijn. Het belangrijkste is wel om de achterliggende oorzaken weg te halen, anders zijn de scheuren zo terug. Het beste is om aan het begin een expert onderzoek te laten doen waardoor de scheuren zijn ontstaan. Met een onafhankelijk gedegen oordeel kunt u eventueel proberen de kosten te verhalen op een vorige eigenaar van het huis. De kosten voor reparatie lopen uiteen van enkele honderden euro's tot vele duizenden euro's. Scheuren in een muur kunnen verschillende oorzaken hebben. Grofweg zijn deze oorzaken onder te verdelen in twee categorieën. Ten eerste kunnen scheuren ontstaan door problemen in de bovengrondse constructie. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat de muurankers aan het roesten zijn of dat de dakconstructie te zwaar is waardoor er na verloop van tijd spanningen ontstaan. De tweede categorie scheuren ontstaan door problemen in de ondergrond. Het bekendste voorbeeld zijn waarschijnlijk het grote aantal woningen in Groningen met veel scheuren door het toenemende aantal aardbevingen. Het kan echter ook komen door bijvoorbeeld een verkeerd gelegd fundament of een lekkende riolering waardoor de ondergrond wordt weggespoeld. Dit hoeft vanuit de buitenkant lang niet altijd zichtbaar te zijn.

Een expert inschakelen

Het is verstandig om een muurspecialist in te schakelen wanneer er scheuren ontstaan. Het is voor de gewone leek meestal lastig om vast te stellen waardoor scheuren precies ontstaan, hoe logisch het soms ook kan lijken. Met het rapport van een erkende specialist kunt u proberen eventuele kosten te verhalen wanneer dat relevant is. Zo kunt u in bepaalde gevallen proberen de vorige huiseigenaar aansprakelijk te stellen. Dit kan zin hebben wanneer de overname niet te lang geleden is en u niet bent voorgelicht over de oorzaken van de scheuren. De vorige eigenaar moet opdraaien voor de reparatiekosten wanneer u kunt aantonen dat hij of zij in gebreke is gebleven. Ook kunt u het rapport van een expert gebruiken richting een eventuele huurbaas om hem te dwingen de scheuren te repareren of om een lagere huur af te dwingen.

Onderliggende oorzaak wegnemen

Als u de muren wilt repareren dient u eerst de onderliggende oorzaken weg te halen. In sommige gevallen kunt u dat zelf doen. In andere gevallen is er echt specialistische hulp nodig van bijvoorbeeld een aannemer. In het geval dat de problemen ontstaan door de ondergrond komt het vaak neer op het bijstorten van grond, repareren van de riolering en weghalen van eventuele beplanting, bijvoorbeeld een boom met een groot wortelstelsel. Het kan ook zijn dat u moet kiezen voor een andere inrichting van uw huis, bijvoorbeeld door minder spullen op de vliering of tweede verdieping te stallen.

Hoe kan ik scheuren in de muur herstellen?

Er zijn verder verschillende manieren waarop de scheuren in de muur kunnen worden hersteld. Wanneer het gaat om metselwerk kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om de kapotte stenen te vervangen. U dient deze dan zorgvuldig uit de muur te verwijderen. Soms kan het makkelijker zijn om een heel stuk muur in een keer te verwijderen en alles weer netjes er in te metselen en alles mooi te voegen. Wanneer de scheuren minder diep gaan kunt er voor kiezen om deze te voegen. Dit kan met plamuur- of pleistermiddel. Een andere mogelijkheid is door ankers in de muur te bevestigen. Op deze manier worden de stenen als het ware aan elkaar verbonden waardoor de kans op scheuren een stuk minder groot is.

Kosten

De kosten voor het repareren van scheuren in de muur variëren van enkele honderden euro wanneer u de reparatie zelf ter hand neemt tot vele duizenden euro's wanneer u het werk uitbesteedt. Dit is mede afhankelijk van de grote van de scheuren. Tegelijkertijd is een huis met scheuren veel minder waard in de verkoop, dus vanuit economisch oogpunt is het doorgaans verstandig om de muren scheurvrij te maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meineresterampe, Pixabay
  • http://www.scheureninmuren.nl/oorzaken.aspx
  • http://www.verbouwkosten.com/scheur-in-muur-kosten/

Reageer op het artikel "Repareren van scheuren in muren"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!