InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Het maken en plaatsen van een scheidingswand

Het maken en plaatsen van een scheidingswand

Het maken en plaatsen van een scheidingswand Veel mensen willen op een zeker moment een scheidingswand plaatsen in hun huis. Het is niet heel moeilijk om dat zelf te doen. U heeft verschillende mogelijkheden. Zo kunt u een scheidingswand optrekken uit gipsplaten, hout of bakstenen. U kunt het materiaal daarvoor onder andere bij de Ikea, Formido en Praxis kopen. Wanneer u een scheidingswand maakt voor de badkamer moet u met een aantal extra zaken rekening houden. Veel mensen willen op een zeker moment een scheidingswand aanbrengen in hun huis of binnen hun bedrijf. Er zijn verschillende redenen waarom zij dat willen. Soms heeft er een verandering opgetreden in de gezinssituatie, bijvoorbeeld doordat er kinderen bij zijn gekomen. Zij willen de kinderen allemaal een eigen ruimte geven, maar hebben niet het geld of willen niet de moeite nemen om te verhuizen. Een andere situatie waarin er soms behoefte is aan een extra ruimte is als bijvoorbeeld de kostwinner besluit dat hij behoefte heeft aan een kantoor thuis. Dan kan de afscheiding bijvoorbeeld gebruikt worden voor een kantoor. Op het werk kunnen scheidingswanden worden aangebracht als er bijvoorbeeld nieuwe collega’s bij komen die behoefte hebben aan privacy. Het is nu eenmaal zo dat mensen het meest effectief werken wanneer zij alleen zitten. Dan praten zij minder en hebben meer tijd om zich te concentreren op het werk.

Scheidingswand plaatsen

Er zijn verschillende soorten scheidingswanden die kunnen worden geplaatst. De eerste soort die kan worden aangebracht is gemaakt van bakstenen. Het voordeel daarvan is dat deze snel kan worden opgetrokken en dat het ook mooi staat. Bakstenen zijn vaak ook geluidsisolerend, afhankelijk van de soort steen die u gebruikt. Een nadeel is wel dat het veel werk kost om een bakstenenmuur weer te verwijderen wanneer daar in de toekomst behoefte aan mocht zijn. Ook is er vaak een vergunning voor nodig wanneer u bijvoorbeeld in een rijksmonument of huurwoning woont. Het is dan niet zomaar toegestaan vaste muren bij te bouwen.

Scheidingswand uit gipsplaten optrekken

In de meeste gevallen worden scheidingswanden opgetrokken uit gipsplaten. Er zijn verschillende voordelen wanneer er gebruik wordt gemaakt van gipsplaten. Het eerste voordeel is dat gipsplaten makkelijk te bevestigen zijn. Ze kunnen snel worden opgetrokken. Goede gipsplaten kunnen bijvoorbeeld bij de Praxis, Formido, Gamma of Ikea worden gekocht. Een ander voordeel is dat gipsplaten geluidsisolerend zijn, zodat werknemers of gezinsleden niet veel last van elkaar hebben. Een laatste voordeel is dat ze makkelijk te verwijderen.

Scheidingswand van hout

Er zijn ook scheidingswanden die gemaakt worden van hout. Een voordeel is dat dit mooi staat en het is een relatief goedkope oplossing. Iedereen kan deze in principe, eventueel met goede bouwtekeningen, bouwen. De meeste verschuifbare scheidingswanden zijn gemaakt van hout. Hiermee kunnen ruimtes tijdelijk groter of kleiner worden gemaakt. Een nadeel van het gebruik van hout is dat het meestal makkelijk geluid door laat.

Scheidingswand in de badkamer

Soms moet er een scheidingswand worden gemaakt voor de badkamer. Het is dan wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Zo is een badkamer vaak vochtig. Het is belangrijk dat het vocht zich niet verder verspreid. Dit zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot schimmel in andere delen van het huis. Tegelijkertijd moet er wel sprake zijn van een goede isolatie zodat het vocht wel weg kan. Het is eventueel aan te raden scheidingswanden in de badkamer door een specialist te laten doen. Wanneer u er voor kiest deze zelf neer te zetten is het een aanrader om ze goed te betegelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nikiko, Pixabay

Reageer op het artikel "Het maken en plaatsen van een scheidingswand"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!