InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe kun je schimmel verwijderen?

Hoe kun je schimmel verwijderen?

Hoe kun je schimmel verwijderen? Het ziet er niet uit en geeft een ongemakkelijk gevoel: schimmels. Dit kan alle soorten oppervlakten aantasten en heeft het meestal een muffe geur. Etenswaren worden daardoor in versneld tempo aangetast, waardoor het bedorven raakt. Bovendien kan het hout aantasten en snel verspreiden. Waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kun je schimmel verwijderen?

Schimmel verwijderen

Hoe herken je het?

Schimmels komen in vele soorten en maten voor. Vaak ziet het er donker tot grijzig eruit indien het in een materiaal zit, maar kan ook leiden tot een droge dons. Als je eraan zit dan bestaat de kans dat er een wolk ontstaat waardoor meer oppervlak wordt geïnfecteerd. Het is dan ook noodzaak om het op een adequate manier aan te pakken zodat je er geen last meer van hebt of houdt. Aanvullend kunnen schimmels een nare geur hebben, meestal gerelateerd aan muffe vochtige plekken en kastjes. Hoe kun je het meest effectief behandelen?

Bron van de problemen!

Schimmels ontstaan in vochtige omstandigheden en daar schuilt dan ook de belangrijkste veroorzaker. Maar waar komt de vochtigheid dan vandaan? Het is namelijk zo als de vochtigheid niet wordt weggenomen dan kun je blijven schoonmaken, echter de schimmel zal weer tevoorschijn komen. Je kunt een vochtigheidsmeter nemen waarmee het vochtpercentage in materialen kan worden gedetecteerd. Gewoonlijk liggen die waarden onder de vijftien procent waarnaast de binnenlucht relatief vijfendertig tot vijfenvijftig procent moet zijn. Deze waarden variëren per jaargetijde en of de centrale verwarming wel of niet aanslaat. Het is dus de vraag waarom bepaalde plekken altijd vochtig zijn en wat kun je eraan doen. Lekkages moeten worden gedicht, condensproblemen moeten worden voorkomen (mogelijk te wijten aan bouwfouten) en overige vochtveroorzakers moeten worden weggenomen. Indien de oorzaak van een vochtige plek onduidelijk blijft en er geen lekkage is dan kun je mogelijk een vochtvreter toepassen.

Eerste handelingen

Uitgangspunt is dat je zelf niet de veroorzaker bent voor een verdere verspreiding. Indien het in droge vorm voorkomt dan zijn ze gemakkelijk vervoerbaar door de wind of lucht en dus bestaat de kans op verspreiding. Dit moet je voorkomen omdat de gehele woning wordt aangetast. Doe daartoe de volgende stappen:
  • bevochtig de aangetaste plek voordat je het aanraakt. Dat kan met water of een schoonmaakmiddel. Daardoor neemt de kans op verspreiding drastisch af;
  • de verwarming of airco. Deze systemen kunnen aangetast zijn en een duidelijke bron zijn voor verdere verspreiding. Zet ze niet aan voordat alles is verwijderd;
  • boven op plafondtegels ligt vaak een aanzienlijke hoeveelheid stof en schimmels. Is een tegel duidelijk aangetast dan moeten eerst de niet aangetaste tegels er omheen worden verwijderd.

Effectief schimmel verwijderen

Voordat je aan de slag gaat moet je ook jezelf beschermen. Schimmelstof is zeer fijn en kan worden ingeademd. Doe een mondkapje op, bescherm ogen en handen. Indien het materiaal een niet hard is, zal het het complete materiaal hebben besmet en dus dient dat compleet te worden afgevoerd. Ook direct omliggend gebied dient te worden verwijderd tot op twintig centimeter zodat je er zeker van bent dat het niet inwendig een en ander heeft aangetast. Andere hardere materialen zoals beton of hout kan worden schoon gemaakt door natmaken en borstelen. Zeker bij hout is het de vraag of je het compleet kunt verwijderen. Het kan zijn dat een stuk hout moet worden vervangen. Harde oppervlakten zoals glas enzovoorts kunnen bij schimmels eenvoudig worden schoon gemaakt. Oftewel de meeste aandacht moet worden gegeven aan de afvoer van geïnfecteerde zachte materialen. Betreft het stoffen van meubels of tapijten dan zal een stevige stofzuig beurt nuttig zijn. Gewoonlijk is het voor tapijten aan te bevelen om deze te vervangen.

Azijn en chloor als redmiddel

Schimmels ontstaan door vochtigheid en een hoge pH waarde. Azijn daarentegen heeft een lage pH waarde en schakelt schimmels uit. Daarmee kun je veelal de ergste vlekken verwijderen. Wil dat nog niet dan valt te overwegen om een chlooroplossing toe te passen. Op die manier kan effectief iets aan de vervelende invloed worden gedaan zodat het niet meer terug komt. Let wel dat je altijd de bron van de vochtigheid achterhaalt om een latere uitbraak te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schimmel bestrijden: Welke middelen gebruiken?Schimmel bestrijden kan met azijn, bleekmiddel, chloor, ammonia, of speciale schimmelvreters. Elk van deze middelen kan…
Schimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis is erg vervelend. Veel mensen hebben er last van in de badkamer, maar ook op het plafond van huiskamers…
Schimmel badkamer verwijderen: hoe gaat u te werk?Schimmel in de badkamer verwijderen? Er zijn een aantal manieren om schimmel succesvol te verwijderen uit uw badkamer. H…
Schoonmaken van een stinkende wasmachineSchoonmaken van een stinkende wasmachineEen stinkende wasmachine is erg vervelend, maar gelukkig kun je dit gemakkelijk verhelpen. Lees hier hoe je gemakkelijk…
Het verwijderen kattenpis en de geur van kattenpisHet verwijderen kattenpis en de geur van kattenpisDe geur van kattenpis kun je bestrijden met biotex, tapijtreiniger of andere middelen. Waar je voor kiest is afhankelijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cdw0107, Rgbstock
  • http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/huisraad/huisraad_detail.asp?id=1450

Reageer op het artikel "Hoe kun je schimmel verwijderen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!