InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Een muis in huis: hoe kun je een muis uit huis verwijderen?

Een muis in huis: hoe kun je een muis uit huis verwijderen?

Een muis in huis: hoe kun je een muis uit huis verwijderen? Het valt bijna niet op, maar op een gegeven moment loop je er tegen aan. Verpakt eten is aangeknaagd en dat houdt in dat je last hebt van muizen. Hoe je het ook wendt of keert het is maar een vreemde gedachte dat je deze ongenodigde gasten in huis hebt en daar wil je dan ook wat aan doen. Wat kun je doen om een muizenplaag te voorkomen, hoe verbeter je de hygiene en wat zijn de tips om een muis in huis te vangen?

Een muis in huis

Als de kat van huis is...

Het is een duidelijk feit dat huisdieren in huis een natuurlijke bescherming bieden tegen de invloeden van muizen en ratten. Honden en katten hebben een instinctieve drang om ongewilde indringers aan te pakken. Bij katten zie je dan ook vaak dat het een gevangen muisje presenteert aan het baasje om deze zo te bedanken voor het fijne onderdak. Een symbolisch gebaar, maar zorgt er wel voor dat het ongedierte effectief wordt bestreden. Maar niet iedereen wil een huisdier en moet dus andere middelen aangrijpen om te voorkomen dat de ergernis snel verspreidt. Wat kun je doen om muizen en ratten te verhelpen?

Properheid en netheid

Het is helder, muizen worden aangetrokken omdat er iets valt te eten. Indien de omstandigheden goed zijn zullen muizen in of om de woning een nest maken, zodat aan de jonge muizen snel en gemakkelijk voedsel kan worden gegeven. Ten eerste is het dus noodzaak om het huis netjes te hebben. Bronnen van voedsel moeten honderd procent afgeschermd worden van de indringers. Daartoe moet je:
  • iedere vuiligheid in ieder kastje en ieder hoekje eerst schoonmaken;
  • bewaar ieder type voedsel in plastic afsluitbare bakken, zodat muizen of ratten er niet in kunnen bijten en dus verstoken blijven van voedsel;
  • sluit ieder geopende kast en bak direct. De diertjes zijn slim en snel. Voordat je het weet zitten ze weer te knagen;
  • alles moet honderd procent schoon zijn zodat de interesse van de dieren in jouw woning afneemt en de dieren naar een andere bron van voedsel gaan zoeken.

Afval trekt de muis aan

Iedere keer dat je afval hebt en dat kan soms op een dag reeds veel zijn, is het van belang om het direct weg te gooien. De geur van oud voedsel maar ook van afval trekt ze aan. Gooi je afval altijd dezelfde dag nog weg in de juiste klico en zorg er daarbij voor dat die bak zo ver als mogelijk van je huis. Op die manier kan het zijn dat de muizen niet meer jouw woning gaan bezoeken.

De toegangsweg

Het is een belangrijke vraag om te weten waar de muizen hun verblijf hebben en hoe zij jouw woning kunnen binnendringen. Als je de hoofdingang hebt weten te traceren dan kun je deze uiteraard blokkeren, echter indien de muizen interesse houden in je woning zal die hoofdingang nabij de oorspronkelijk ingang blijven bestaan. Daarin zijn muizen vrij hardnekkig. Ze knagen zich zo een nieuwe toegang via de reeds bekende toegangsweg. Heb je echter geïdentificeerd waar de muizen je woning binnenkomen dan kun je wel de toegang tot de rest van de woning bemoeilijken. Sluit daartoe iedere deur in huis. Inspecteer de volgende ochtend tot hoever ze mogelijk zijn gekomen. Juist door het sluiten van deuren kan een volgende ruimte worden beschermd tegen de invloed van muizen.

Strooisel

Sommige mensen houden van dieren in de tuin en daarom strooien ze vaak eten in de tuin. Heb je last van muizen of ratten dan wordt het tijd om daar direct mee te stoppen. Het voedsel in de tuin zorgt ervoor dat ze worden aangetrokken in groten getale en daarmee neemt de kans eveneens toe dat ze de woning binnendringen. Trek ze niet aan door geen voedsel aan vogeltjes en dergelijke te geven.

Hardhandig ingrijpen

Muizen kunnen een vervelend en blijvend probleem zijn welke goed moeten worden aangepakt. Soms weet je niet waar ze vandaan komen ook al ben je netjes. Om er vanaf te komen moet je hardhandig ingrijpen. Muizen vermeerderen zich namelijk snel en houden van een aangename plek. Voorkom vermeerdering door snel en hardhandig in te grijpen. Daartoe zijn een aantal methoden:

Muizenklem of muizenval

Als de muis een stukje kaas eet en tegen de gespannen snaar komt dan wordt de val geactiveerd waardoor de muis klem zit.

Rattenvergif

Een meer drastische methode is de toepassing van rattenvergif. Dit vergif zorgt ervoor dat het ongedierte inwendig uitdroogt. Strooi het nabij de toegangsweg of op een plek waar bekend is dat de muizen of ratten wel eens zijn gezien. Let wel dat je de volgende dag actief op zoek gaat naar de restanten omdat het kan gaan stinken.

Muizenlijm

Een zeer effectieve manier om ze te bestrijden is door muizenlijm toe te passen. Plaats een relatief groot stuk karton op de grond en strijk daarover muizenlijm in een ronde cirkel. Deze lijm is vrij taai en lastig aan te brengen echter heeft een hoog plakgehalte. Plaats binnen de cirkel voedsel. Knaagvoedsel, of iets dat lekker ruikt werkt zeer goed. Zorg ervoor dat je het plaatst voordat je naar bed gaat en ruim het resultaat na het opstaan op. Heb je kinderen zorg er dan voor dat je het doet voordat zij opstaan.

Gezamenlijke aanpak

Woon je in een twee onder één kap of een rijtjes woning dan zullen praktisch alle buurtgenoten last hebben van het ongedierte. De meest effectieve bestrijding is dan ook door gezamenlijk het probleem aan te pakken. Je wilt er namelijk snel vanaf zijn, juist omdat het een ongemakkelijk is en een niet schoon gevoel geeft. Met een gezamenlijke aanpak kan snel van het probleem worden afgekomen. Span je ook samen in door muizen en ratten te verdrijven of uit te ruimen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Muizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huisMuizen overlast. Wat doet u tegen dit ongedierte in huisMuizen bestrijden. Ongedierte in huis komt in veel varianten voor, waaronder muizen. Wie denkt dat een muizenprobleem al…
Bestrijden van muizen! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin maar ook in het huis zoals mieren, rupsen, sl…
Muizenoverlast, wat kan ik daar tegen doen?Muizenoverlast, wat kan ik daar tegen doen?Veel mensen hebben last van muizen in hun huis, schuur of kelder. Je kan ze ruiken of er worden knaagresten en uitwerpse…
Muizen als huisdierDe huisvesting, voeding, verzorging en geschiedenis van de muis. Alles over de kooien, de voeding en nog veel meer. Dus…
Vang muizen met pindakaasVang muizen met pindakaasLast van muizen? Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om ze te bestrijden. Gif gebruiken is een mogelijkheid. Ook k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Muis_(dier)

Reageer op het artikel "Een muis in huis: hoe kun je een muis uit huis verwijderen?"

Reactie

Rita, 18-09-2015 18:27 #1
Ik heb met tussenpoze last van muizen, ik woon in een flat op de 12 verdieping, ik hou altijd de balkondeur gesloten.heb voedsel in blikken en potten, ik snap dus niet hoe ze mijn huis binnen komen, er ligt nooit eten zomaar op het aanrecht, en let op of er geen kruimels aanwezig zijn, dus ik snap hier niks van, ik zet dus lokdoosjes neer, maar ik zou toch wel graag willen weten hou ze mijn huis binnen komen, br ik vind het vies en ben er bang van Reactie infoteur, 20-09-2015
Mogelijk is het probleem niet uw huis, maar dat van de buren. Het kan zijn dat zij minder proper zijn en de muizen ook uw woning binnengaan.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Huishoudtips
Reacties: 1
Schrijf mee!