InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe kun je bruine tot zwarte schimmel verwijderen?

Hoe kun je bruine tot zwarte schimmel verwijderen?

Hoe kun je bruine tot zwarte schimmel verwijderen? Het ziet er niet uit en geeft een ongemakkelijk gevoel: schimmels. Dit kan alle soorten oppervlakten aantasten en heeft het meestal een muffe geur. Etenswaren worden daardoor in versneld tempo aangetast, waardoor het bedorven raakt. Bovendien kan het hout met andere materialen aantasten en snel verspreiden. Het trekt daarbij ongedierte aan. Waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kun je bruine tot zwarte schimmel verwijderen?

Schimmel verwijderen

Hoe herken je bruine of zwarte schimmel?

Schimmels komen in vele soorten en maten voor. Vaak ziet het er donker tot grijzig eruit indien het in een materiaal zit, maar kan ook leiden tot een droge dons. Als je eraan zit dan bestaat de kans dat er een wolk ontstaat waardoor meer oppervlak wordt geïnfecteerd. Het is dan ook noodzaak om het op een adequate manier aan te pakken zodat je er geen last meer van hebt of houdt. Aanvullend kunnen schimmels een nare geur hebben, meestal gerelateerd aan muffe vochtige plekken en kastjes. Hoe kun je het meest effectief behandelen?

Bron van de problemen!

Bruine tot zwarte schimmel ontstaat in vochtige omstandigheden en daar schuilt dan ook de belangrijkste veroorzaker. Maar waar komt de vochtigheid dan vandaan? Het is namelijk zo als de vochtigheid niet wordt weggenomen dan kun je blijven schoonmaken, echter de schimmel zal weer tevoorschijn komen. Je kunt een vochtigheidsmeter nemen waarmee het vochtpercentage in materialen kan worden gedetecteerd. Gewoonlijk liggen die waarden onder de vijftien procent waarnaast de binnenlucht relatief vijfendertig tot vijfenvijftig procent moet zijn. Deze waarden variëren per jaargetijde en of de centrale verwarming wel of niet aanslaat. Het is dus de vraag waarom bepaalde plekken altijd vochtig zijn en wat kun je eraan doen. Lekkages moeten worden gedicht, condensproblemen moeten worden voorkomen (mogelijk te wijten aan bouwfouten) en overige vochtveroorzakers moeten worden weggenomen. Indien de oorzaak van een vochtige plek onduidelijk blijft en er geen lekkage is dan kun je mogelijk een vochtvreter toepassen.

Eerste handelingen

Uitgangspunt is dat je zelf niet de veroorzaker bent voor een verdere verspreiding. Indien het in droge vorm voorkomt dan zijn ze gemakkelijk vervoerbaar door de wind of lucht en dus bestaat de kans op verspreiding. Dit moet je voorkomen omdat de gehele woning wordt aangetast. Doe daartoe de volgende stappen:
  • bevochtig de aangetaste plek voordat je het aanraakt. Dat kan met water of een schoonmaakmiddel. Daardoor neemt de kans op verspreiding drastisch af;
  • de verwarming of airco. Deze systemen kunnen aangetast zijn en een duidelijke bron zijn voor verdere verspreiding. Zet ze niet aan voordat alles is verwijderd;
  • boven op plafondtegels ligt vaak een aanzienlijke hoeveelheid stof en schimmels. Is een tegel duidelijk aangetast dan moeten eerst de niet aangetaste tegels er omheen worden verwijderd.

Effectief schimmel verwijderen

Voordat je aan de slag gaat moet je ook jezelf beschermen. Schimmelstof is zeer fijn en kan worden ingeademd. Doe een mondkapje op, bescherm ogen en handen. Indien het materiaal een niet hard is, zal het het complete materiaal hebben besmet en dus dient dat compleet te worden afgevoerd. Ook direct omliggend gebied dient te worden verwijderd tot op twintig centimeter zodat je er zeker van bent dat het niet inwendig een en ander heeft aangetast. Andere hardere materialen zoals beton of hout kan worden schoon gemaakt door natmaken en borstelen. Zeker bij hout is het de vraag of je het compleet kunt verwijderen. Het kan zijn dat een stuk hout moet worden vervangen. Harde oppervlakten zoals glas enzovoorts kunnen bij schimmels eenvoudig worden schoon gemaakt. Oftewel de meeste aandacht moet worden gegeven aan de afvoer van geïnfecteerde zachte materialen. Betreft het stoffen van meubels of tapijten dan zal een stevige stofzuig beurt nuttig zijn. Gewoonlijk is het voor tapijten aan te bevelen om deze te vervangen.

Azijn en chloor als redmiddel

Schimmels ontstaan door vochtigheid en een hoge pH waarde. Azijn daarentegen heeft een lage pH waarde en schakelt schimmels uit. Daarmee kun je veelal de ergste vlekken verwijderen. Wil dat nog niet dan valt te overwegen om een chlooroplossing toe te passen. Op die manier kan effectief iets aan de vervelende invloed worden gedaan zodat het niet meer terug komt. Let wel dat je altijd de bron van de vochtigheid achterhaalt om een latere uitbraak te voorkomen.

Let wel dat een vochtig huis kan worden veroorzaakt door ongunstige grond onder het huis. Denk aan een dik kleipakket waardoor regenwater slecht tot niet in de bodem kan zakken. In dat geval is de aanleg van een drainage-geul aan te bevelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schimmel bestrijden: Welke middelen gebruiken?Schimmel bestrijden kan met azijn, bleekmiddel, chloor, ammonia, of speciale schimmelvreters. Elk van deze middelen kan…
Schimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis is erg vervelend. Veel mensen hebben er last van in de badkamer, maar ook op het plafond van huiskamers…
Schimmel badkamer verwijderen: hoe gaat u te werk?Schimmel in de badkamer verwijderen? Er zijn een aantal manieren om schimmel succesvol te verwijderen uit uw badkamer. H…
Schimmels in de badkamer: wat te doen?Iedereen heeft wel eens last van schimmels in de badkamer. Vaak vragen wij ons dan af of deze schimmels schadelijk zijn…
Schimmel verwijderen van voegen douchecabineSchimmel verwijderen van voegen douchecabineStoor je je ook zo aan die zwarte plekjes tussen de voegen van de douchetegels en vraag je je af wat het eigenlijk is? D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cdw0107, Rgbstock
  • http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/huisraad/huisraad_detail.asp?id=1450

Reageer op het artikel "Hoe kun je bruine tot zwarte schimmel verwijderen?"

Reactie

Christa Vdmolen, 23-06-2018 10:23 #1
Ik heb een stoffen bank van mensen overgenomen. Nu ruikt hij erg naar schimmel. Zie niks maar het ruikt wel. Heb me stoomapparaat erop gezet, maar geur blijft. Wat kan ik gebruiken dat het weg gaat. Is zo vies om dit de hele dag in te ademen.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 29-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Huishoudtips
Reacties: 1
Schrijf mee!