InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe verkoop je een huis zonder tussenkomst van een makelaar?

Hoe verkoop je een huis zonder tussenkomst van een makelaar?

Hoe verkoop je een huis zonder tussenkomst van een makelaar? Wanneer je hebt besloten om jouw huis te gaan verkopen en een makelaar gebruikt rekent de makelaar vaak veel geld voor de verkoop van het huis terwijl je dit zelf kunt. Tegenwoordig is het makkelijk om zelf jouw woning te verkopen zonder de tussenkomst van een makelaar. Er zijn makelaar websites op het internet actief waarbij je zelfhulp pakketten kunt kopen. In deze pakketten staat precies wanneer je wat moet doen zodat het verkopen van een huis door particulieren makkelijk wordt gemaakt.

Kosten makelaar

Wanneer je hebt besloten om jouw woning te gaan verkopen en een makelaar in de arm neemt rekent de makelaar gemiddeld (1,79% inclusief BTW) van de verkoopprijs als loon voor hem, het courtage. Voor een verkoopprijs van ongeveer €230.000,- ontvangt de makelaar dan €4117, -! Deze kosten hoef je niet te maken als je zelf jouw woning verkoopt zonder tussenkomst van een makelaar.

Als je nu eens probeert om je huis zelf te verkopen

In Nederland heerst de gedachte dat een huis (ver)kopen zo moeilijk is dat je dit beter aan specialisten kan overlaten. Dit is niet waar! Deze gedachte wordt hoog gehouden door makelaars en andere mensen en instellingen die hier belang bij hebben. Zij verdienen geld met het verkopen van woningen. Als huiseigenaren zelf de markt opgaan om hun huis te verkopen verliezen zij hun broodwinning dus dit is het laatste wat zij zouden willen.

Online makelaar

Gelukkig voor huiseigenaren is er nu een andere mogelijkheid. Er zijn internetmakelaars gekomen. Dit zijn gespecialiseerde bedrijven die consumenten helpen bij de verkoop van een huis. Zij doen dit door handleidingen aan te bieden waarin precies staat wat je moet weten en doen bij elke stap in het verkoopproces. Je kunt hierbij kiezen uit pakketten wisselend tussen de €100,- en €1000,-. Natuurlijk hoef je niet voor het duurste pakket te gaan. De goedkopere pakketten zijn ook zeker goed genoeg om zelf je huis te verkopen. De basis is bij elk bedrag hetzelfde alleen is het een veel uitgebreider dan de ander. Als je voor de duurste handleiding gaat zal je merken dat de hulp uit het boek ongeveer gelijk staat aan de begeleiding van een echte makelaar. Het enige verschil met een echte makelaar is dat je wel zelf de potentiële kopers in het huis moet rondleiden, normaal doet een makelaar dit voor jou.

Het huis aanprijzen

Bij het verkopen van een huis is het heel belangrijk om het huis goed te presenteren. Eigenlijk moet je gewoon reclame maken maar dan wel subtiel en voorzichtig. Er moet natuurlijk een soort van brochure van jou huis worden gemaakt. Hierin moeten vooral veel foto’s komen maar ook een korte beschrijving van de woning. Het is belangrijk dat je deze beschrijving niet te uitgebreid maakt omdat potentiële kopers het huis toch vaak anders zien dan de manier waarop jij het hebt ingericht. Met een korte advertentie laat je deze mensen zelf verder fantaseren. Op deze manier voldoet het huis ook eerder aan hun ideaalbeeld.

Waar moet je op letten bij het maken van foto’s

Het belangrijkste is dat de foto’s zo neutraal mogelijk genomen worden. Mensen die de foto’s bekijken moeten alle mogelijkheden van het huis in de foto’s kunnen terug vinden. Wil je foto’s maken op een trieste natte dag dan zit je helemaal verkeerd. Het huis en de omgeving zien er dan grauw en onaantrekkelijk uit, een foto met zonlicht is gelijk al veel vrolijker en ook stukken aantrekkelijker. Kijk dus voordat je gaat beginnen met foto’s nemen even goed naar buiten want zelfs de seizoenen kunnen veel schelen in de eerste indruk van de omgeving. Als je een foto maakt op een zonnige lentedag is de hele omgeving mooi groen en levendig. Mensen zullen veel eerder op deze foto’s afgaan dan op een foto van een natte grauwe herfstdag. Denk van tevoren na over dit soort verschillen en bedenk wat jij wilt zien in een brochure van een huis. Bij het maken van foto’s binnenshuis is het belangrijk dat alle kamers goed opgeruimd zijn en ook ruim ogen. Om een kamer ruim te laten ogen maak je een foto vanuit de hoek van een kamer zodat niet alle muren op de foto staan dit werkt anders beklemmend. Ook moet je bij het maken van de foto’s goed rekening houden met het daglicht zodat de kamers niet te somber of te fel ogen.

Waar moet je op letten bij het beschrijven van een huis

Iedereen zal een beschrijving van een huis anders opbouwen dus dit kan op veel verschillende manieren. Het is belangrijk dat je het kort houdt maar vooral ook compleet. Leg de nadruk op de unieke en sterke kanten van het huis. Er zijn gegevens die je volgens de wet in ieder geval moet leveren, dit zijn onder andere de maten van alle kamers en overige ruimten in het huis. Het is aan te raden om dit te meten volgens NORM NEN 2580. Deze norm wordt standaard gebruikt voor het bepalen van de afmetingen in het huis. De regels van deze manier kun je op het internet terugvinden. Het is natuurlijk ook niet zo dat je alle ruimten bij het woonoppervlak mee kan tellen. Hier volgen er een paar: garage, berging of schuur, buitenruimte bijvoorbeeld dakterrassen, tuinen en balkons, trapportaal, gemeenschappelijke hal en alle vertrekken waarbij het plafond lager is dan anderhalve meter, dus ook niet dat stukje vloer onder een schuin dak of iets dergelijks.
Verplichte informatie die je moet leveren is:
  • Een lijst van alle vaste lasten en alle nog lopende contracten. Hoe meer informatie hoe beter.
  • Er moet een opsomming komen van alle lokale belastingen zoals gemeentebelasting en het waterschap enzovoort.
  • Een lijst van alle roerende zaken aanwezig in de woning.
  • Het kan voorkomen dat je te maken hebt met een Vereniging van Eigenaren. Vaak moet je hieraan ook een vast bedrag afdragen. Als dit zo is moet je dat vermelden.
  • Handige maar niet verplichte zaken zijn: een taxatierapport, een bouwkundig rapport, een energielabel en kadastergegevens. Je hebt als verkoper een informatieplicht dus het is niet aan te raden om nadelige zaken achterwege te laten.

Het aan de man brengen van de woning

Het is natuurlijk logisch dat je de woning onder de aandacht van woningzoekers wordt gebracht. Er zijn verschillende websites waar je de woning tegen een vergoeding op de site kan plaatsen. Je kunt de woning op websites als www.funda.nl aanbieden, er zijn veel van dit soort verschillende sites. Belangrijk is dat je niet gelijk voor de goedkoopste want de website moet wel veel bezoekers hebben omdat de kans anders klein is dat jouw woning gevonden wordt tussen alle andere. Ook kun je adverteren in landelijke dagbladen. Hiermee bereik je veel mensen maar het is een stuk prijziger dan lokale dagbladen/weekbladen. Ook dit mist zijn uitwerking. Als je eerder in het verkoopproces een verkooppakket gekocht hebt kan het wel eens zo zijn dat er advertentieruimte bij makelaars bij inbegrepen zit, afhankelijk van de prijs van het pakket. Ook kunnen “social media” als Facebook en Twitter een goede manier zijn om een huis te verkopen. Het bereik van deze sites neemt met de dag toe en ze worden steeds belangrijker. Het is belangrijk dat je de woning goed promoot. Het is niet nodig om direct bij potentiële kopers te adverteren. Als je hun omgeving maar bereikt. Op deze manier kan de koper door familie of vrienden op jouw woning worden gewezen.

Bezichtigingen

Op het moment dat je geen makelaar in de arm hebt genomen zul je bezoekers zelf moeten gaan rondleiden. Bij het rondleiden van mensen zijn er veel dingen waar je op moet letten. Je moet je woning natuurlijk zoveel mogelijk presenteren. Zorg voor schone en opgeruimde kamers. Het moet overal fris ruiken want bezoekers knappen gelijk af op stinkende kamers. Zorg ervoor dat kamers zo leeg mogelijk zijn dan kunnen de bezoekers hun fantasie op de vrije loop laten en dat is voordelig. Draag vooral ook goed zorg voor details. De gordijnen moeten netjes hangen, de planten moeten voldoende water hebben. Het huis moet zo neutraal mogelijk overkomen maar wel verzorgd.

De verkoop afronden

Het onderhandelen over de verkoop van de woning gaat gewoon precies hetzelfde als het onderhandelen bij andere dingen. Je kunt het hebben over het achterlaten van meubels, de overdracht en dit soort zaken die van te voren nog niet vast staan. Daarna ga je naar een notaris om de koop officieel te tekenen en is alles geregeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Huis verkopen via het internetDe tijden dat wij op zondagmiddag naar de makelaarskantoren gingen om in de etalage huizen te kijken, is voorbij. De hui…
Huis online verkopenHuis online verkopenIn economisch slechte tijden zoeken makelaars en huizenverkopers naar creatieve oplossingen om huizen sneller en tegen e…
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…
Bronnen en referenties
  • http://www.mijnhuisverkopen.nl/
  • http://www.zelfhuisverkopen.nl/
  • http://www.mijnhuisverkoopikzelf.nl/

Reageer op het artikel "Hoe verkoop je een huis zonder tussenkomst van een makelaar?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!