InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe oordeelkundig besparen op ons bouwbudget?

Hoe oordeelkundig besparen op ons bouwbudget?

Hoe oordeelkundig besparen op ons bouwbudget? Het bouwen van een eigen woning is dé levensdroom van iedere Nederlander. Het realiseren van een eigen nestje, kost echter handenvol geld. Het vraagt ook een serieuze eigen financiële inbreng, voor velen dé struikelblok om deze droom te realiseren. Hoe houden we ons bouwbudget binnen onze financiële mogelijkheden, zonder al té veel aan kwaliteit te moeten inboeten? Op welke posten kunnen we hierbij zoveel mogelijk besparen, om achteraf met geen financiële kater te worden geconfronteerd?

Stijgende kosten

Koken kost geld, en dat is bij de realisatie van een eigen woning zéker het geval. Wie vandaag zijn droomwoning wil realiseren, moet over heel wat eigen kapitaal kunnen beschikken. De jongste jaren gingen vooral de grondprijzen en de kostprijs van grondstoffen en arbeid fors de hoogte in. Daartegenover staat dan weer het in vele gevallen sterk terugschroeven van allerlei premies. Voor velen werd de bouw van hun eigen woning dan ook zo goed als onbetaalbaar. Maar waar zijn dan eventuele besparingen mogelijk, zodat we ons eigen nestje toch kunnen realiseren?

Wees kritisch bij kiezen van bouwgrond

Een van de eerste stappen in de bouw van een eigen woning, is de zoektocht naar een geschikt perceel bouwgrond. Wees kritisch bij de uiteindelijke keuze ervan. We laten ons hier bij voorkeur bijstaan door iemand die met kennis van zaken kan oordelen, en dus kan nagaan of we wel degelijk met goede bouwgrond te maken hebben. Dat zal ons later beslist vele (en dure) ontgoochelingen besparen.

Dure herstellingswerken vermijden

Maken we een slechte keuze van bouwgrond, dan zullen we daar al vlug de nadelige gevolgen van ondervinden. Een slechte kwaliteit van bouwgrond vraagt immers aangepaste, en sterkere funderingen. Zijn deze funderingen niet aangepast aan de kwaliteit van onze bouwgrond, dan zullen we al vlug met allerlei grondverzakkingen krijgen af te rekenen. Dergelijke grondverzakkingen veroorzaken op hun beurt scheuren en barsten in muren en plafonds, hetgeen ons bouwbudget ongetwijfeld met vele duizenden euro's de hoogte zal injagen. We investeren dus bij voorkeur in goede bouwgrond, in plaats van later met vele, vervelende ongemakken én een financiële kater te worden geconfronteerd.

Analyseer zorgvuldig je bouwplannen

Ga bij het ontwerp van de bouwplannen en de voorbereiding van de eigenlijke bouwwerken, zorgvuldig te werk. Zie hierbij uiteraard zo weinig mogelijk over het hoofd. Analyseer eerst en vooral je woning. Zorg voor voldoende ruimte, maar kies voor compact bouwen. Dat doet het prijskaartje ongetwijfeld sterk zakken. Kies bijvoorbeeld voor een inkomhall met een beperkte oppervlakte. Vele bouwers kiezen voor een ruime inkomhall, terwijl deze nauwelijks wordt gebruikt. Trek deze lijn door naar de slaapkamers en de badkamer. Compact wonen bespaart ons niet alleen ruimte en geld, maar het zal later ook onze energiefactuur binnen aanvaardbare perken houden.

Maak een verwarmingsplan

Bij het plannen van onze woning, kiezen we bij voorkeur toekomstgericht. Hierbij neemt onze latere energiefactuur ongetwijfeld een belangrijke plaats in. Kamers met een (té) grote oppervlakte, jagen onze energiekosten pijlsnel de hoogte in . Groepeer daarom zoveel mogelijk kamers met gelijkaardige verwarmingseisen, en maak vooraf een duidelijk verwarmingsplan. Hou daarbij rekening met de vaststelling dat zowel onze badkamer als onze slaapkamers veel minder verwarming nodig hebben dan onze keuken of leefruimte. We kunnen op onze energierekening extra besparen, door onze verwarming in verschillende circuits op te delen. Dat geeft het niet te onderschatten voordeel, dat we zo onnodige verwarmingskosten in inkomhall, badkamer en slaapkamers vermijden.

Handen uit de mouwen

We kunnen bij de bouw van onze woning veel besparen, door zélf zoveen mogelijk de handen uit onze mouwen te steken, en dus zoveel mogelijk zélf te doen. Zo bespraen we vele, peperdure werkuren. Denk daarbij zeker niet uitsluitend aan allerlei schilder- en behangwerken binnenshuis. We kunnen de aannemer eveneens een handje toesteken bij eventuele afbraak- en/of grondwerken. We kunnen eveneens flink besparen door bijvoorbeeld de sleuven, noodzakelijk voor de aanleg van de electriciteitsleidingen, zélf te slipen.

Bespaar door meer te isoleren

Als er bij het bouwen van onze woning één zaak is waar ze zeker niet mogen op besparen, dan is dat ongetwijfeld bij het isoleren van onze woning. Besparen op ons bouwbudget, betekent immers zéker niet dat we zomaar lukraak en op om het even wat mogen besparen. Degelijk isoleren komt ongetwijfeld ons latere woon- en leefcomfort ten goede. De meeste insolatie kunnen we trouwens gemakkelijk zélf realiseren. Het degelijk isoleren van onze woning, betaalt op korte termijn zichzelf terug dankzij een lagere energiefactuur.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe oordeelkundig besparen op ons bouwbudget?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 17-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!