InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Ondergronds bouwen met beperkt budget

Ondergronds bouwen met beperkt budget

Bouwen kost geld, en dat ondervinden vooral jonge gezinnen die hoe dan ook hun droomwoning willen realiseren. Zij moeten steeds meer hun geldreserves aanspreken, en zonder financiële hulp van bijvoorbeeld hun ouders, is bouwen voor velen zelfs zo goed als onbetaabaar. Logsich dat ze zoveel mogelijk op hun bouwbudget willen besparen. Dat komt in vele gevallen de kwaliteit zéker niet ten goede. Ondergronds bouwen zou nu wel eens een hét geschikte alternatief kunnen worden.

Volwaardige leefruimte onder de grond

Met ondergronds bouwen bespaar je twee keer. Niet alleen op de bouwwerken, maar ook op het perceel grond dat nodig is om je bouwplannen waar te maken. Het is dan ook niet te verwonderen dat steeds meer bouwers kiezen voor een gedeeltelijk ondergrondse woning. Velen vragen zich daarbij af of men op deze manier wel een volwaardige woning kan realiseren. Bouwdeskundigen zullen je ongetwijfeld vlug kunnen gerust stellen. Kies bij voorkeur voor een half ondergrondse woning. Je beschikt dan over ruimschoots voldoende binnenvallend licht om een aangename woonruimte te creëren. Ondergronds bouwen spreekt meer en meer mensen aan, maar is bij ons nog altijd niet volledig ingeburgerd. Op wat moet je vooral letten om van je ondergronds woonproject je droomwoning te maken?

Kleinschalig bouwperceel

Gedeeltelijk ondergronds bouwen is lang nog niet zo gek bekeken. Zo volstaat immers een beperkt bouwperceel, zéker niet onbelangrijker in een tijd waarin bouwgrond schaarser en dus peperduur wordt. Besparen op hun bouwbudget is ongetwijfeld de voornaamste reden waarom toekomstige bouwers voor deze formule kiezen. Voor ondergronds bouwen en wonen volstaat bouwgrond met een beperkte bouwdiepte. Vooral drie vierden ondergronds bouwen is interessant. Op deze manier beschik je over voldoende plaats om in de kelderruimte bijvoorbeeld een raam tegen het plafond te installeren.

Efficiënt ventileren is van levensbelang

Zéker bij ondergronds bouwen moet je doordacht te werk gaan. Zo is het doeltreffend ventileren van je ondergrondse woning zonder meer van levensbelang. Zorg ook voor voldoende zonlicht. Dat is een noodzaak, niet alleen om gezond en comfortabel te wonen, maar ook omdat dit zowel voor je woon- als je slaapkamers door de overheid verplicht wordt. Voorzie daarom je slaapkamer(s) nooit in het midden van de kelderruimte. Je moet zeker ook met een minimum bouwhoogte rekening houden. De kelderruimte kun je gebruiken voor de inrichting van je badkamer. Uiteraard is ook in je badkamer een doeltreffende ventilatie nodig, maar daar verblijf je een beperkte tijd.

Kies voor grote glaspartijen

Kies bij ondergronds wonen voor zo'n groot mogelijke glaspartijen, en maak zoveel mogelijk gebruik van lichtkoepels. Zo krijg je extra licht naar binnen, en om dit te realiseren is de bouw van een patio zéker geschikt. Ondergronds bouwen biedt je nog belangrijke voordelen. Dankzij ondergronds bouwen ben je veel beter beschermd tegen de meest extreme temperatuurschommelingen. Tijdens de zomermaanden wordt de grootste warmte buitenshuis gehouden, en In de winter bespaar je op je verwarmingskosten.

Water- en winddicht met betonnen kuip

Bij gedeeltelijk ondergronds bouwen komt uiteraard het aspect van water en wind om de hoek kijken. Om je ondergrondse woning volledig wind- en waterdicht te maken, wordt een betonnen kuip in de bouwput geplaatst. Voor het volledig winddicht maken van een ondergrondse ruimte mag je rekenen aan een kostprijs van gemiddeld vijfhonderd euro per vierkante meter. Vergeet niet dat er voor ondergronds bouwen ook een bouwvergunning noodzakelijk is. Ondergronds bouwen is de gedroomde oplossing wanneer bij uitbreiding van je bestaande woning, maar over een beperkte tuin beschikt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ondergronds bouwen met beperkt budget"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 08-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!