InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Opstijgend vocht

Opstijgend vocht

Een van de belangrijkste oorzaken van vocht-problemen in huizen wordt veroorzaakt door opstijgend vocht. Het vocht wordt door de muren opgezogen, en kan vervolgens in uw huis veel schade aanrichten. Meestal 'klimt' het vocht tot een hoogte van ongeveer 1 meter. Dit artikel geeft u oplossingen om opstijgend vocht tegen te gaan.

Wat is opstijgend vocht?

Opstijgend vocht komt in veel oudere gebouwen voor. Vocht wordt door capillaire werking door poreuze stenen opgezogen (capillaire werking wil zeggen dat vocht door kleine buisjes omhoog wordt gezogen). Als er zich vocht in het metselwerk bevind kan dit het metselwerk aantasten. Uiteindelijk zou opstijgend vocht ervoor kunnen zorgen dat stenen uit elkaar gaan vallen. Vaak worden stenen die aangetast zijn door opstijgend vocht alleen overgeschilderd. Dit zorgt ervoor dat het vocht niet meer zichtbaar is, maar het heeft natuurlijk geen enkel effect op de integriteit van de stenen. Om opstijgend vocht tegen te gaan zijn dus andere oplossingen nodig.

Gevolgen van opstijgend vocht

Integriteit van het bouwwerk

Zoals gezegd tast opstijgend vocht de integriteit van een bouwwerk aan. Hierdoor kan de levensduur van een bouwwerk aanzienlijk kleiner worden. Stenen kunnen gaan scheuren, afbrokkelen of verpulveren. Als de muur van hout is gemaakt kan dit gaan rotten.

Esthetische waarde

Opstijgend vocht tast de esthetische waarde van een huis aan. Over de gehele onderkant van de muur zullen donkere vochtplekken ontstaan.

Verslechterde isolatie

Opstijgend vocht tast de isolerende werking van een muur aan. In normale huizen die niet zijn aangetast door opstijgend vocht houden de muren een groot gedeelte van de warmte in een gebouw binnen. Water geleidt echter veel beter warmte, en de warmte binnen in een gebouw zal dus veel sneller kunnen ontsnappen.

Gezondheid

Als laatste kan opstijgend vocht erg slecht zijn voor de gezondheid. Als vocht in de muren komt kan het zijn dat er schimmels ontstaan. Dit is zeker een groot probleem als er vocht in houten muren komt. De combinatie van het vocht in de muur en de warmte binnen in een kamer zijn een ideale leefomgeving voor verschillende soorten schimmels. Daarnaast zorgt optrekkend vocht voor een hogere luchtvochtigheid. Ook dit is slecht voor de gezondheid. Als gevolg hiervan loopt de bewoner het risico bijvoorbeeld last te krijgen van stijve spieren, maar ook aandoeningen aan de longen, zoals bronchitis en astma, behoren tot de risico's.

Bestrijding van opstijgend vocht

Om opstijgend vocht tegen te gaan wordt meestal gekozen om een chemische stof onder in de muren te spuiten. Deze stof zal dan een barrière vormen tegen het water, en voorkomen dat het vocht zich naar boven verplaatst. De gel die gebruikt wordt bestaat meestal uit onder andere siliconen. Om de gel in de muur te spuiten worden eerst gaten geboord in de muur. In deze gaten wordt vervolgens de gel gespoten. Meestal wordt een snel drogende gel gebruikt, om ervoor te zorgen dat deze niet met het water mee omhoog wordt gezogen. Als dat zou gebeuren zou de blokkerende werking van de gel verloren kunnen gaan.
© 2010 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Opstijgend vocht"

Reactie

Kiel, 10-10-2012 14:12 #1
Er is hier al jaren sprake van lekkages. Het is zelfs zo dat de draagbalken van het dak al rot zijn. De isolatie er onder is om te huilen. We wonen boven een café (wat we allebei huren). Meerdere malen is er gevraagd worden om er wat aan te doen maar er gebeurd maar een beetje tot zeer weinig (noodreperaties). Ik zou graag een onderzoekscommissie hier willen hebben zodat ik mijn huurbaas aansprakelijk kan stellen voor de gevaarlijke gezondheidstoestand waar wij hier in leven. Kan iemand ons daar in verder helpen? Bvd Henk

Infoteur: Jaspervg
Laatste update: 12-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!