InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Tips voor aanmaak houtkachel of open haard

Tips voor aanmaak houtkachel of open haard

Het aanmaken van de kachel of de openhaard gaat niet iedereen even goed af. Hieronder volgen wat tips om dit snel voor elkaar te krijgen en te kunnen genieten van een lekker vuurtje.

Kachel of open haard

Voor de procedure van het aanmaken, maakt het geen verschil of u een kachel of een open haard heeft. Voor het gemak zal ik in dit artikel alleen nog maar spreken over de kachel.

Schone kachel

Uiteraard moeten uw kachel en de afvoerbuizen regelmatig schoongemaakt worden. De kachel kunt u zelf zuiver maken, door de as via het rooster in de daaronder gelegen opvangbak te doen. De meeste kachels hebben hiervoor een handel om te schudden. Zo niet, dan zult u met een schepje aan de slag moeten. Dit schoonmaken bevordert de luchttoevoer naar de kachel en een betere trek door de afvoerbuizen.
Die afvoerbuizen dienen overigens elk jaar schoongemaakt te worden en het is aan te raden, dit door een gespecialiseerd bedrijf te laten doen. U heeft dan meteen een bewijs voor de verzekering. Die verlangt dat meestal indien zich onverhoopt een schoorsteenbrand voor heeft gedaan.

Klaarmaken van de kachel

Als basis om de kachel aan te steken, kunt u het beste gebruik maken van aanmaakblokjes. Deze zijn in een bruine en in een witte uitvoering te koop bij de supermarkten en de doe het zelf zaken. (Ook geschikt voor aanmaak van de traditionele barbecue). Voor het aanmaken is het het beste om op twee of drie plaatsen, een beetje verdeeld over het rooster, wat van die blokjes neer te leggen.
In plaats van de aanmaakblokjes kunnen ook een paar proppen papier gebruikt worden, maar dit geeft veel as en het schijnt veel meer aanslag te geven in de afvoerbuizen.
Op de aanmaakblokjes kunt u het beste een paar vuren latjes of heel dunne spanen leggen,die u van uw eigen stookvoorraad splijt. Dit gaat prima met een klein hakbijl.
Op het vurenhout of de spanen worden dan een aantal uitgezochte, dunnere houtblokken gelegd. Die houtblokken worden er enigszins kruislings opgelegd.
Als laatste komen er een aantal dikkere stammetjes boven op te liggen. Dit kruislings leggen zorgt voor een betere trek in de kachel.
U heeft nu een goede basis gelegd om de kachel aan te maken.

Aansteken van de kachel

Met liefst extra lange lucifers, steekt u nu de aanmaakblokjes aan en sluit de deur van de kachel. Alle ventilatiestrips openzetten en pas nadat de kachel echt goed brandt, eventueel wat dimmen. Bij de openhaard er nog wel even op letten dat het afsluitrooster naar de afvoerbuis van tevoren opengezet wordt, om rookoverlast te voorkomen.

Hebben de bovenste stammetjes goed vlamgevat en beginnen ze hier en daar te gloeien, dan kunt u er van uitgaan dat u de hele avond plezier kunt hebben van uw kachel. Af en toe een van de wat dikkere blokken hout erop en u heeft er verder geen omkijken meer naar.
Als u wat minder harde houtsoort stookt, dan zult u er wat regelmatiger een of meerdere blokjes op moeten leggen.

Zeker nooit gebruiken

Wat u zeker nooit moet doen en wat men soms nog wel eens bij de barbecue ziet gebeuren, is het toevoegen van spiritus of andere vloeibare brandstoffen. U loopt het risico op een ontploffing en mocht u wat geknoeid hebben bij het gieten, op fikse brandwonden en mogelijk een brand binnenshuis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haardhout prijs en kwaliteit: welke soort is het beste?Haardhout prijs en kwaliteit: welke soort is het beste?Welke houtsoort is het beste om te gebruiken in de houtkachel en wat zijn de prijzen? Er bestaan verschillende soorten h…
Welk hout is het beste geschikt voor uw kachel of openhaard?Of u een kachel of openhaard heeft, is niet zo van belang. Wel welke houtsoorten u stookt. Veel houtsoorten branden slec…
Een houtkachel of open haard: veilig stokenEen houtkachel of open haard: veilig stokenEen houtkachel of een open haard, heeft zo zijn eigen gebruiksaanwijzing. In 1 van de 5 huishoudens staat tegenwoordig e…
Speksteenkachel i.p.v. gewone houtkachel: gezonde warmteSpeksteenkachel i.p.v. gewone houtkachel: gezonde warmteDe speksteenkachel (van o.a. Tullikivi) wordt steeds populairder, door zijn voordelen.Dit type houtkachel geeft gezonde…
Uw Franse huis warm stokenUw Franse huis warm stokenU komt midden in de winter aan bij uw huis in Frankrijk. Het is koud binnen. Snel de kachel aan. Maar muren van 80 cm di…

Reageer op het artikel "Tips voor aanmaak houtkachel of open haard"

Reactie

Reno, 12-03-2012 22:11 #1
Op een andere website las ik een andere manier die bij ons beter werkt. Twee dikkere blokken onderop, aanmaakhoutjes erop leggen, vervolgens twee aanmaakblokjes erop. Klonk ij eerst onlogisch omdat vuur naar boven gaat. Toch geprobeerd: veel beter resultaat. Geen roetaanslag en een geleidelijkere opwarming van de kachel. Probeer het eens zou ik zeggen!

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 30-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Kachels en openhaarden
Reacties: 1
Schrijf mee!