InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Sedum en groendaken

Sedum en groendaken

Een sedumdak wordt ook wel een groene dak genoemd. Een groene dak is een naam voor daken met begroeiingen erop. Dit kan bestaan uit vetplantjes (sedum), gras, mos maar ook uit struiken en bomen. In dit artikel wordt beschreven wat de voordelen zijn van een groendak en wat voor soort groendaken bestaan.

Soorten

Sedumdaken

Sedum is een vetplantje. Het is een klein vetplantje met verschillende kleuren. Sedumdaken kunnen bestaan uit sedum, maar kunnen ook gecombineerd worden met mos. Sedumdaken hoeven niet groot te zijn. Er kan namelijk al een substraatlaag gebruikt worden van 3 cm.

Kruidendaken

Kruidendaken bestaan niet alleen uit kruiden. Meestal kunt u zelf een combinatie maken tussen mos, sedum en kruiden. Zo kunt u ze dus alle drie op uw dak hebben maar ook een combinatie van twee van deze soorten. Ook deze daken hoeven niet groot te zijn, omdat de substraatlaag niet groot hoeft te zijn.

Grasdaken

Een grasdak bestaat uit alleen maar gras, en kan niet gecombineerd worden met mos, sedum of kruiden. Een grasdak bestaat uit een dikkere substraatlaag en kan op een plat en schuin dak aangelegd worden. De substraat laag op een plat dak moet minimaal 8 cm zijn en op een hellend dak moet de substraat laag minimaal 15 cm zijn. Dit betekent ook een groter gewicht dan een kruidendak of een sedumdak, daarom vereist dit dan ook een zwaardere dakconstructie.

Tuindaken

Tuindaken bestaan uit alle mogelijkheden hier boven genoemd en nog veel meer. Zo kunnen er struiken, bomen en vijvers op uw dak worden geplaatst. Hiervoor heeft u ook een zwaardere dakconstructie nodig.

Voordelen

Thermische isolatie

Groendaken en sedumdaken zorgen voor isolatie van het huis. Het handige is dat het er voor zorgt dat het warm blijft in de winter, en koel blijft in de zomer. Het is dus een goede klimaatregelaar. Hiermee bespaart u dus ook kosten en heeft u een positieve invloed op het klimaatprobleem

Geluid isolatie

Groendaken en sedumdaken zorgen niet alleen van temperatuur isolatie, maar ook voor isoleren ze geluid. Het zorgt voor een extra geluidisolatie, dit is vooral handig voor gebouwen die in drukke steden gebouwd zijn.

Langere levensduur dak

Het sedumdak beschermt het onderliggende dakbedekking tegen UV straling, extreme temperaturen, hagelstenen en temperatuurwisselingen. Daken met een sedumlaag er boven op, hebben dus een langere levensduur.

Verhoging waarde van het huis

Huizen met een sedum of groendak hebben een hogere waarden dan omringende gebouwen zonder sedum of groendaken.

Waterbeheer

Groendaken zorgen voor ontlasting van de waterzuiveringsbedrijven. Deze komen steeds vaker in problemen doordat ze een te grote hoeveelheid water binnen krijgen. De waterafvoersystemen kunnen het soms dus gewoon niet meer aan. Sedumdaken zorgen voor opname van regenwater, waardoor er dus ook minder water in het waterafvoersysteem komt. Daarnaast kan het opgenomen water ook weer makkelijk opgenomen worden in de lucht door verdamping. Ook kan het water wat opgevangen wordt met sedumdaken worden gebruikt als drinkwater, schoonmaak maar ook voor het doorspoelen van het toilet en vaatwasmachines.

Leefomgeving

Sedumdaken zorgen voor een verbeterde leefomgeving. Zo dragen groendaken bij, bij verhoging van de verscheidenheid van de plant en diersoorten. Zo komen er meer bloemen, vlinders en vogels voor wanneer men een sedumdak bezit. Daarnaast is een sedumdak ook gewoon erg mooi en maken huizen aantrekkelijk. Ook zorgen de planten op het dak voor luchtzuivering.
© 2009 - 2019 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groendak: aanleg van het vegetatiedakGroendak: aanleg van het vegetatiedakSteeds meer mensen leggen een groendak aan. Er zijn meerdere voordelen aan het hebben van een groendak. Zo gaat er een i…
Daktuin en verkoopwaarde van een woningDe functie van een daktuin kan een esthetische zijn. Een daktuin kan ook aangelegd worden als een recreatieve ruimte. Ee…
Sedum: het groene dakSedum: het groene dakHet groene dak ofwel het sedumdak, want sedum is het hiervoor het meest gebruikte materiaal, heeft vanaf pakweg begin 21…
Groene daken; beplanting op het dakGroene daken; beplanting op het dakEen zadeldak met oranje dakpannen is kenmerkend voor ons Nederlandse straatbeeld. Dit geldt zeker in de oude stadscentra…
Bezuinigen iets anders dan lastenverzwaringBezuinigen iets anders dan lastenverzwaringBezuinigen wordt vaak verward met lastenverzwaring. Bezuinigen is minder geld uitgeven, lastenverzwaring is belastingver…

Reageer op het artikel "Sedum en groendaken"

Reactie

Henk, 21-06-2010 20:39 #1
Citaat: Groendaken en sedumdaken zorgen voor isolatie van het huis. Het handige is dat het er voor zorgt dat het warm blijft in de winter, en koel blijft in de zomer. Het is dus een goede klimaatregelaar

Dit is deels waar. Omdat je aan een groendak geen RC waarde mag koppelen (het doet namelijk niet jaarrond in alle omstandigheden hetzelfde) kan je niet spreken over isoleren. Een groendak zal wel de warmte en koude verschillen reguleren. In de winter zal het juist niet isoleren omdat er dan relatief veel vocht inzit. In de zomer heeft het wel een verkoelend effect, door verdamping van water en absorptie van warmte door het groendak. Daarnaast staat de zon niet meer op de zwarte dakbedekking te branden en neemt deze dus minder warmte op.

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 02-02-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!