InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Groene gevels en groene muren

Groene gevels en groene muren

Groene gevels en groene muren Bij de aanleg van groene muren en groene gevels worden, zoals de naam al aangeeft, muren en gevels gedeeltelijk of geheel voorzien van planten. Dit zogenaamde "verticaal tuinieren" wordt in meerdere Nederlandse steden succesvol toegepast. Sommige gemeentes geven zelfs subsidies voor het gebruik van klimplanten in geveltuintjes, het gebruik van gevelpanelen of het gebruik van bloembakken om muren van groen te voorzien. Dit omdat dit type groenvoorziening vele voordelen met zich meebrengt.

Verschillende soorten groene gevels en -muren

Meestal wordt er bij dit type groenvoorzieningen gebruik gemaakt van klimplanten, die aan de voet van de muur of gevel staan. Klimplanten die in de grond wortelen zijn goedkoop en vergen relatief weinig onderhoud: een jaarlijkse onderhoudsbeurt is meestal voldoende. Bij het aanleggen kan het plaatsen van een raster of klimsteun noodzakelijk of wenselijk zijn, maar dit is niet in alle gevallen zo. De planten dienen regelmatig gesnoeid te worden om overlast en schade aan muren te voorkomen; daarnaast is het mogelijk nodig om afgevallen bladeren in het najaar op te ruimen.

Ook is het zogenaamde verticale tuinieren mogelijk: hierbij wordt gebruik gemaakt van plantenbakken of gevelpanelen om een muur van groen te voorzien.Verticaal tuinieren brengt meer kosten en onderhoud met zich mee. Plantenbakken en gevelpanelen dienen in veel gevallen namelijk voorzien te worden van een bewateringssysteem: daarnaast dient er zeer regelmatig onderhoud plaats te vinden.

Overal toepasbaar

Bij het gebruik van groene muren en gevels wordt geen gebruik gemaakt van vaak schaarse en kostbare ruimte in de stad. Hierdoor is het project vrijwel overal in een stad toepasbaar. Het kan een klimplant een aantal jaren kosten om een hele muur of gevel te bedekken. Hierdoor is het initiatief minder geschikt voor hele grote oppervlaktes: hiervoor lijken verticale tuinen meer geschikt.

Voordelen voor het milieu

De aanleg van groene muren en gevels kan een positieve invloed hebben op de vermindering van de temperatuur in een stad. Hoewel dit effect niet zo groot is als bij andere initiatieven zoals groene daken, hebben groene gevels en -daken veel invloed op de lokale temperatuur tussen hoge gebouwen. Doordat er, met name tussen hoge gebouwen, veel wind waait kan de beplanting ook een positief effect hebben op de luchtkwaliteit. Klimplanten verdampen daarnaast water, waardoor zij een tijdelijke opslagcapaciteit voor regenwater hebben.

Om deze redenen zijn groene gevels en groene muren een simpele doch effectieve maatregel om de negatieve invloeden van verstening tegen te gaan.

Voordelen voor biodiversiteit

Groene muren en gevels trekken micro-organismen, mossen, andere planten, insecten, spinnen en vogels aan: afhankelijk van de plantensoort worden daarnaast ook slakken, reptielen, amfibieën en zoogdieren aangetrokken. De verscheidenheid aan insecten vormt een voedselbron voor vogels: daarnaast biedt de dichte begroeiing de mogelijkheid tot het bouwen van vogelnesten.

Effecten op de leefbaarheid

Groene muren zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld groene daken, opvallend in het straatbeeld van de stad. Een groene omgeving heeft positieve effecten op de gezondheid en het welzijn van bewoners in deze omgeving.

Groene muren hebben een isolerend effect, zowel op het gebied van warmte als geluid. Sommige klimplanten kunnen echter wel mogelijk schade aanbrengen aan muren. Daarnaast is er een grotere kans op brandgevaar door de aanwezigheid van dood materiaal: dit dient dan ook regelmatig verwijderd te worden.
© 2015 - 2017 Myrsky, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Groene gevels en groene muren"

Infoteur: Myrsky
Gepubliceerd: 26-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!