InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Voordelen van Groene Stroom

Voordelen van Groene Stroom

Voordelen van Groene Stroom Groene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat het een stuk goedkoper en milieuvriendelijker is. Groene stroom is een naam voor alle soorten elektriciteit die worden opgewekt uit energiebronnen die duurzaam zijn. De naam wordt gebruikt om een onderscheid te maken tussen energie die op een milieuvriendelijke manier worden gewekt en andere soorten. Deze laatste groep heeft de naam 'grijze' energie. Uiteraard is er in fysieke zin van het woord geen verschil tussen beide soorten stroom. In het verleden zijn sommige bedrijven, zoals Nuon, ook wel in de problemen geraakt doordat ze deze groene stroom verkochten aan klanten, terwijl het later om grijze stroom bleek te gaan. Hiervoor hebben deze bedrijven ook grote boetes gehad.

Groene Stroom

Er zijn verschillende manieren waarop groene stroom wordt gewekt. Als planten of plantaardig materiaal wordt verbrand, dan kan de energie die dit oplevert worden omgezet in elektriciteit. Een tweede manier is het verbranden van afval. Dit is echter niet perse beter voor het milieu, omdat sommige schadelijke stoffen hierdoor in de atmosfeer terecht kunnen komen. Niet alle stroom die hieruit wordt opgewekt is overigens groene stroom. Dit komt omdat er in veel materialen ook fossiele restproducten in aanwezig zijn.

Milieu

Een derde manier voor het opwekken van groene stroom is het plaatsen van windmolens. Vooral voor de toekomst lijkt dat één van de belangrijkste manieren te worden. Overal in Nederland zijn nu al windmolens te vinden. Op dit moment zijn windmolens echter nog te weinig rendabel. Dit betekent dat het meer geld kost dan dat het oplevert. In de toekomst gaat dit ongetwijfeld veranderen, maar deskundigen denken dat dit nog wel een jaar of tien kan gaan duren. Op dit moment zijn er wel plannen om bijvoorbeeld in de Noordzee een heel windmolempark te bouwen. Op dit moment lijken energiebedrijven hier nog niet klaar voor te zijn.

Zonne-energie

Ook zonne-energie heeft te maken met dezelfde bezwaren. Op dit moment is het nog niet rendabel genoeg om massaal zonne-energie op te wekken. Toch ziet de opvallende kijker steeds meer zonnepanelen in het straatbeeld verschijnen. Dit komt omdat de overheid subsidie geeft voor het plaatsen van zonnepanelen. Dan kan het zeker de moeite waard zijn om ze toch te plaatsen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voordelen van Groene Stroom"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!