InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Tips om een kleine ruimte groter te doen lijken

Tips om een kleine ruimte groter te doen lijken

Tips om een kleine ruimte groter te doen lijken Mensen die een flat bewonen in de stad hebben vaak te kampen met het gevoel dat de muren op hen af komen omdat de ruimtes vaak aan de kleine kant zijn. Gelukkig bestaan er enkele eenvoudige methodes om dergelijke ruimtes toch groter te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Je moet elke ruimte eigenlijk bekijken als een kubus met zes zijden, de vloer, het plafond en de vier wanden. Het is essentieel om elk vlak onder handen te nemen om een optimaal gevoel van ruimte te kunnen creëren. Meestal zijn kleine elementen zoals licht, kleur en indeling van het meubilair reeds voldoende om het gevoel van openheid te stimuleren.

Lichte vs donkere tinten

Het is algemeen bekend dat donkere objecten kleiner ogen dat ze in werkelijkheid zijn. Donkere kleuren absorberen namelijk het licht terwijl lichte kleuren dit licht juist reflecteren. Daarom is het nooit een goed idee om de muren van een kleine ruimte donker te verven. Lichte kleuren zoals tinten van blauw, groen, turkoois, violet en grijs zullen daarentegen een gevoel van openheid creëren. Let er wel op dat bepaalde kleuren heel koel kunnen overkomen. Gebruik deze dus best in combinatie met enkele warme accenten.
Als algemene vuistregel voor het creëren van een grotere ruimte neem je een wit plafond met iets donkerdere wanden en een nog donkerdere vloer.

Verlichting

Iedereen leeft graag in een goed verlichte kamer maar te bombastische lichtarmaturen misstaan in een kleine ruimte. Inbouwspots in het plafond bieden een ideale oplossing voor de algemene plafondverlichting. Daar ze gelijk lopen met het plafond nemen ze geen extra ruimte in beslag. Zorg ervoor dat de randen van de spots dezelfde kleur hebben als het plafond voor een naadloos resultaat.

Daarnaast kunnen verschillende lichtniveaus ook een meerwaarde bieden aan een kleine ruimte. Zo zal vloerverlichting de kamer groter laten ogen net zoals het gebruik van langwerpige lampen. Zorg ervoor dat elke muur bedekt wordt met zachte verlichting wat donkere hoeken in de kamer voorkomt. Richt de spots op een centraal punt zoals een schilderij waardoor deze nog beter tot zijn recht zal komen. Met behulp van dimmers en sfeerverlichting creëer je bovendien extra gezelligheid en vermijd je te sterke lichtbronnen.

Indeling van de vloer

De beste manier om een kleine kamer kijken groter te laten lijken is door zoveel mogelijk vloeroppervlakte vrij te houden. Vermijd objecten die niet functioneel zijn. Zo zijn muurschabben het perfecte alternatief voor een wandkast op de vloer. Indien je toch grote kasten wilt plaatsen, zorg dan voor eenvoudig en smal meubilair die tot aan het plafond reiken.

Ook het materiaal waaruit de vloer vervaardigd is speelt een belangrijke rol bij het ruimtegevoel van een kamer. Om dit gevoel te optimaliseren vermijd je het best donkere houtsoorten of tegels maar gebruik je beter een lichte natuurlijke afwerking. Indien je tapijt wilt leggen, zorg er dan voor dat de kleur ervan net iets donkerder is dan de kleur van de muren. Kies bovendien voor tapijt zonder patroon of motief hoewel lange strepen de ruimte wel zal vergoten.

Indeling van de muren

Het gebruik van spiegels aan de muur zal de illusie creëren van een grotere ruimte. Grote spiegels met een eenvoudige kader zijn hiervoor de beste oplossing. Wie nog een stapje verder wil gaan kan uiteraard ook heel de wand betegelen met spiegels. Ook muurschilderingen zullen een verrassend positief effect hebben op kleine ruimtes.

Net als een vloer plaats je best ook niet te veel nutteloze zaken tegen de muur. Eén groot schilderij of een grote foto oogt ruimer dan een ophoping van allerlei kleine kaders. Monteer bijvoorbeeld je televisietoestel tegen de muur in plaats van op de vloer. Zorg er wel voor dat snoeren en kabels weggewerkt worden.

Een andere tip is het gebruik van metalen decoratieve voorwerpen tegen de muur. Deze zullen het licht reflecteren en zorgt voor een mooi accent.

Meubilair

Uiteraard dient een kamer bemeubeld te zijn. Anders zou deze vrij nutteloos zijn. Daar het om een kleine ruimte gaat is het vanzelfsprekend dat je je meubilair hieraan aanpast en dus enkel kiest voor die stukken die echt nuttig zijn. Neem bij voorkeur meubilair dat licht van kleur is of zelfs transparant is zoals een glazen tafel voor het salon of voor de eetkamer. Ook metalen meubilair is een mogelijke oplossing daar deze het licht zullen reflecteren. Uiteraard valt dit niet binnen iedereen zijn persoonlijke smaak waardoor licht geschilderde meubelstukken een perfect alternatief zijn.

Kies dus enkele eenvoudige meubelstukken met strakke lijnen die ongeveer dezelfde hoogte hebben voor een mooie doorstroming van lijnen. Zo oogt één grote, langwerpige bank veel mooier dan enkele kleine fauteuils. Vermijd ook hier donkere, zwarte tinten welke de ruimte zullen overdonderen. Hetzelfde geldt voor grote, drukke prints op stoffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Optische trucs bij het verven en inrichten van je huisOptische trucs bij het verven en inrichten van je huisKleurgebruik bij het inrichten van je huis is ontzettend belangrijk. Het toont namelijk wie je bent. Men wil dan ook bij…
Hoe een kleine badkamer groter kan lijkenHoe een kleine badkamer groter kan lijkenOf de badkamer nu klein of verkrampt is, of het alleen maar zo voelt, er zijn mogelijkheden om de badkamer groter te doe…
Studentenkamer inrichtenAls student heb je meestal slechts een paar vierkante meters tot je beschikking. Omdat dit toch je nieuwe verblijf is ge…
Het kleinste kamertje opknappenHet kleinste kamertje opknappenWat moet je daar nu van maken en toch kan het kleinste kamertje in veel woonhuizen wel een opknapbeurt gebruiken. Niet i…
Tips om je huis groter en ruimtelijker te laten lijkenTips om je huis groter en ruimtelijker te laten lijkenHoe klein je huis, of een ruimte in je huis ook is; er zijn altijd manieren waarop je een huis groter en ruimtelijker ku…
Bronnen en referenties
  • http://durabrik.be/nl/blog/10-tips-om-een-kleine-kamer-groter-te-laten-lijken
  • http://rubriek.nl/life/een-kleine-ruimte-groter-laten-lijken/
  • http://www.hoedoe.nl/wonen-inrichten/inrichting/hoe-laat-ik-een-ruimte-groter-lijken
  • www.zorgeloos-slim-verbouwen.com
  • Forum.viva.nl
  • www.interieurdesigner.be

Reageer op het artikel "Tips om een kleine ruimte groter te doen lijken"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 06-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!