InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Zwembad in je tuin: welke opties zijn er en wat kosten ze?

Zwembad in je tuin: welke opties zijn er en wat kosten ze?

In hartje zomer is er niets fijner dan in een lekker koel zwembad te dobberen. En wat is er nu beter, dan wanneer dat in je eigen achtertuin kan? Een eigen zwembad lijkt erg luxe, maar er is tegenwoordig van alles mogelijk, waarbij de instapmodellen helemaal niet zo duur zijn. Welke opties heb je allemaal, wat zijn de verschillen en wat kosten ze? Zwembaden kun je in allerlei maten en soorten krijgen. Natuurlijk heb je variatie in grootte en vorm, maar dat is niet alles. Zo heb je permanente zwembaden die na de eerste installatie niet meer verplaatst kunnen worden. Maar er zijn natuurlijk ook zwembaden die je na de zomer weer kunt afbreken en opbergen.

Inbouw of opbouw?

We richten ons in dit artikel vooral op zwembaden die op de grond geplaatst worden. Deze worden ook wel opbouwzwembaden genoemd. De andere optie is een inbouwzwembad. Voor deze laatste moet er een behoorlijk gat gegraven worden. Het voordeel is dat het zwembad verzonken is en dus niet het zich in de tuin blokkeert. En je hoeft niet over een wand te klimmen om in het zwembad te komen. Wil je een echt groot zwembad, dan is er met inbouwzwembaden meer mogelijk.

Wat zijn de voordelen van een opbouwzwembad?

Een groot voordeel van een opbouwzwembad is dat je er niet zomaar in zal vallen. Vooral met kleine kinderen in de buurt is dat een groot pluspunt. Een tweede voordeel is natuurlijk dat je geen gat hoeft te graven. Dan is er nog een praktisch voordeel: water in een opbouwzwembad is sneller op temperatuur dan bij een ingebouwd zwembad. Een laatste voordeel is dat het zwembad gemakkelijker is weg te halen. Bijvoorbeeld wanneer je verhuist, of op moment dat je er vanaf wilt.

Een opblaasbaar zwembad?

Om de kosten te drukken, kun je overwegen voor een opblaasbaar zwembad te gaan. Deze zet je ieder jaar opnieuw op en breek je aan het eind van het seizoen weer af. Dit opzetten is gelukkig niet zo moeilijk, dus dat hoeft verder geen bezwaar te zijn. De levensduur van deze zwembaden is meestal korter. Plaats je het bad op beton of bestrating, dan is het aanbevolen er een zeil tussen te leggen. Zo bescherm je de onderkant van het zwembad tegen beschadigingen.

Zwembaden met een stalen wand

Neem je een zwembad met een stalen wand, dan heeft dat zijn voordelen. Het belangrijkste pluspunt is de extra stevigheid die ze bieden. Daarnaast zijn ze ook eenvoudig te monteren. En een bad met stalen wand kan behalve als opbouw ook worden ingegraven. Eventueel kan je er ook voor kiezen het zwembad half in te graven, mocht je dat willen. Bij ingraven, moet je wel zorgen dat de wand voldoende dik is. Namelijk minstens 0,4 millimeter.

Een meer natuurlijk afgewerkt zwembad?

Je kunt ook kiezen voor zwembaden die met hout zijn afgewerkt. Dat staat wel zo mooi, maar is dan ook duurder. Populair zijn de zogenaamde Azteck zwembaden. Deze bestaan voor 65% uit hout. De overige 35% is polymeer. Qua onderhoud heb je weinig werk, vanwege het toegepaste kunststof. Dankzij het hout, heeft het bad toch een mooie natuurlijk uiterlijk. En ook dit type zwembad is verkrijgbaar als (gedeeltelijk) inbouw-variant.

Wat kost een zwembad?

De prijzen van zwembaden zijn niet zo divers als de zwembaden zelf. De kosten worden bepaald door de aanschaf en eventueel het werk dat je nog in je tuin moet verrichten, om het zwembad naar wens uit te laten komen. Qua zwembaden zelf is de prijs vooral afhankelijk van soort zwembad, het merk en de grootte. En in de tweede plaats natuurlijk ook eventuele extra's en opties die je er graag bij wil.

Om je toch een idee te geven, geven we hieronder een aantal prijzen. Op basis hiervan weet je waar je ongeveer van uit mag gaan:

TypeVormAfmetingHoogteInhoudPrijs
Opblaasbaar zwembad "Fast Set"Rond244 cm66 cm2.300 liter€ 29,95
Opblaasbaar zwembad "Fast Set"Ovaal610 x 366 cm122 cm19.347 liter€ 449,00
Stalen wandRond350 cm90 cm7.940 liter€ 199,00
Stalen wandRond350 cm120 cm10.102 liter€ 399,00
Stalen wandRond460 cm120 cm17.450 liter€ 499,00
Stalen wandRond550 cm120 cm27.500 liter€ 599,00
Vision PoolsRond350 cm120 cm10.102 liter€ 799,00
Vision PoolsRond460 cm120 cm17.450 liter€ 899,00
Vision PoolsRond550 cm120 cm25.000 liter€ 999,00
Vision PoolsOvaal500 x 300 cm120 cm13.325 liter€ 1.099,00
Vision PoolsRond550 cm132 cm27.798 liter€ 1.799,00
Nature Pool (afgewerkt met hout)Rond240 cm120 cm4.750 liter€ 2.399,00
Nature Pool (afgewerkt met hout)Ovaal500 x 300 cm120 cm14.550 liter€ 3.999,00

De Vision Pools zijn luxueuzere en meer degelijk uitgevoerde zwembaden met een stalen wand. De wanden zijn versterkt uitgevoerd, waardoor je geen extra steunen nodig bent. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Waar je ook vooral op moet letten zijn eventuele accessoires die er al dan niet bij zitten. Denk dan aan zaken als:
  • Buitentrap
  • Binnentrap
  • Waterfilter
  • Afdekzeil
© 2015 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opblaasbaar zwembad: waar moet je op letten bij de aanschaf?Een opblaasbaar zwembad is ideaal. Lekker afkoelen in eigen tuin, zonder dat je daarvoor naar het strand hoeft. In de wi…
Onderhoud opblaasbaar zwembadIdeaal, zo’n zwembad in de tuin. De tuinslang erin, de kraan aan en vol laten lopen. Een kind kan de was doen. Helaas is…
Het bouwen van een zwembad in de tuinHet bouwen van een zwembad in de tuinSteeds meer mensen bouwen hun eigen zwembad in de tuin. Dit kan omdat het voor steeds meer Nederlanders betaalbaar wordt…
Zwembad voor in de kleine(re) tuinZwembad voor in de kleine(re) tuinEen zwembad in de tuin is echt niet meer voor de beter gesitueerde met een enorme tuin. Zwembaden in alle soorten en mat…
Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Zwembad kopen: Waar moet je op letten voor een goede keuze?Een eigen zwembad is de droom van veel huizenbezitters. Binnen of buiten kunnen genieten van de luxe van een zwembad op…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Swimming_pool
  • http://www.visionpools.com.au/
  • http://www.hornbach.nl

Reageer op het artikel "Zwembad in je tuin: welke opties zijn er en wat kosten ze?"

Reactie

Wendeliene, 18-04-2016 15:30 #1
Ik heb een vraag.

Wij hebben een rond zwembad met stalenwand 3,50 rond 1,20 diep die zit 80 cm in de grond, mijn vraag is moet je die 's winters leeg maken of in het voorjaar? Wij laten hem altijd leeg lopen maar andere mensen zeggen dat het beter is als het water er in blijft staan.

Ik hoor het graag van u.

Mvg Wendeliene Geurts

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 26-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!