InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Tips om condensatie te vermijden in de badkamer

Tips om condensatie te vermijden in de badkamer

Condensatie is de vloek van iedere badkamer. De badkamer is de meest vochtige ruimte in onze woning doordat vocht heel gemakkelijk wordt vrijgegeven in de lucht door het simpelweg nemen van een douche. Wanneer het vocht zich vermengt met de lucht en vervolgens in aanraking komt met een koud oppervlak zoals een raam of een spiegel, zal er condensatie plaatsvinden. Naast vervelende aangedampte spiegels kan deze condensatie ook schimmel veroorzaken op de muren en het plafond. Je wilt uiteraard niet heel je badkamer herinrichten door toedoen van schimmel dus is het misschien wel interessant om enkele eenvoudige maatregelen te treffen om condensatie uit de badkamer te bannen.

Oorzaak van condensatie

Het aandampen van de spiegels in je badkamer na het nemen van een heet bad of hete douche wordt condensatie genoemd. Dit is een term die het proces beschrijft welke optreedt wanneer vocht uit de lucht wordt onttrokken. Dit gebeurt wanneer de temperatuur van deze vochtige, warme lucht afkoelt. Dalende temperaturen veroorzaken condensatie omdat warme lucht beter in staat is om het vocht vast te houden. Dit proces is vergelijkbaar met een regenbui die ontstaat na de ontmoeting tussen hete lucht en koude lucht.

Wanneer de lucht in de badkamer wordt verwarmd door een hete douchte tot wel 37°C zal deze lucht verzadigd worden met vocht. Wanneer deze warme, vochtige lucht in contact komt met de badkamerspiegel, welke een temperatuur heeft die tientallen graden lager ligt dan deze van de lucht, zal het vocht uit de lucht worden onttrokken en zullen de druppels zich vast zetten op het spiegeloppervlak.

Condensatie voorkomen

Ventilatie

De beste remedie om condensatie in je badkamer te voorkomen is door het openen van een raam, zeker als je van plan bent om te douchen of baden. Dit lijkt misschien een koude en dus minder aangename oplossing maar de warme lucht zal de ruimte vlug opwarmen. Op deze manier heeft de condensatie een uitweg en zal ze zich niet vastzetten op spiegels en ramen. Het open laten van de deur is geen optie aangezien de condensatie zich hierdoor enkel zal verplaatsen en andere ruimtes zal beslaan.
Indien je enkele beglazing hebt kan je ook overwegen om dubbele beglazing te laten plaatsen. Dubbele beglazing is doorgaans warmer dan enkele en zal dus minder condensatie aantrekken.

Afzuigventilatie

Het is essentieel dat badkamers zonder ramen toch een degelijke afzuiginstallatie bezitten. Zonder afzuigkap heeft de condensatie geen kans om zijn weg naar buiten banen waardoor je op korte termijn met serieuze vochtproblemen zult te maken hebben. Een afzuiginstallatie zal ervoor zorgen dat de vochtige lucht heel snel naar buiten wordt geventileerd.

Zorg er tevens voor dat de installatie regelmatig wordt schoon gemaakt zodat stof en vuil niet de kans krijgen om de effectiviteit van je installatie te verminderen. Het kan handig zijn om dergelijke installatie zodanig aan te sluiten dat je ze eenvoudig met de lichtschakelaar kan aan en uit zetten zodat je onnodig elektriciteitsverbruik voorkomt.

Ontvochtiger

Ontvochtigers nemen vocht op uit de lucht en slagen deze op in de vorm van water. Dit is het ideale toestel om komaf te maken met overmatige condensatie in je badkamer. Helaas zijn ontvochtigers heel vaak aan de prijzige kant waardoor ze meestal worden gebruikt als laatste optie wanneer alle andere hulpmiddelen faalden.

Dergelijke toestellen kan je ook huren voor enkele dagen. Dit kan een goede optie zijn om de werkelijke oorzaak van een vochtprobleem aan te pakken zonder grote kosten te moeten maken.

Verwarm de muren

Koude wanden hebben in tegenstelling tot warme wanden meer kans om condensatie aan te trekken. Helaas kan je niet veel doen als je koos voor keramische tegels of geschilderde wanden, hoewel er tegenwoordig wel verf op de markt is die de groei van schimmel vertraagt. Het enige wat je kan doen om condensatie te verminderen is door de oppervlakken in je badkamer warm te houden, vloerverwarming kan hierbij een handig hulpmiddel zijn.

Anti-condens spiegels

Spiegels zijn de gemakkelijkste prooi van condensatie. Je hoeft maar even het warm water laten lopen om hierop condensatie vast te kunnen stellen. Het is belangrijk om deze oppervlakken altijd droog te vegen wanneer de condensatie zich manifesteert hoewel er tegenwoordig spiegels bestaan die dit werk in jouw plaats doen.

Anti-condens spiegels zijn voorzien van een warmtebron waardoor het spiegeloppervlak warm blijft waardoor condensatie geen kans krijgt. Deze spiegels kosten meer in vergelijking met een gewone spiegel maar als je echt van je vochtprobleem wilt verlost geraken is deze investering zeker de moeite waard. Het is niet nodig om volledig nieuwe spiegels aan te schaffen aangezien de warmte bronnen ook apart kunnen worden aangekocht.

Schimmel vermijden

Neem na ieder gebruik van je badkamer even de tijd om natte oppervlakken droog te vegen met een handdoek, in het bijzonder ramen en spiegels. Hoewel dit misschien een lastig werk is om dit iedere keer te doen zal het je heel wat leed besparen op lange termijn. Het is uiteraard niet nodig om obsessief te beginnen afdrogen, het volstaat om even met een handdoek over het oppervlak te vegen.
Indien er toch zwarte vlekken verschijnen in je badkamer door toedoen van condensatie kan je deze verwijderen met een combinatie van water en bleekwater. Dit is ten stelligste aangeraden om de ontwikkeling van schimmel te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamerDe juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamerHerhaaldelijk en langdurig een te hoge vochtigheid in de badkamer geeft verkleurde voegen, vies geworden kit en schimmel…
De badkamer poetsen: blinkende kranen,witte voegen,weg kalk!De badkamer wordt dagelijks meedere keren gebruikt door elk gezinslid. Niet verwonderlijk dat deze kamer heel wat onderh…
Schimmel badkamer verwijderen: hoe gaat u te werk?Schimmel in de badkamer verwijderen? Er zijn een aantal manieren om schimmel succesvol te verwijderen uit uw badkamer. H…
Spiegels in huisSpiegels in huisWas vroeger de spiegel nog slechts boven het fonteintje in het toilet of boven de wastafel in de badkamer, inmiddels is…
Kalkverf in de badkamerKalkverf is een natuurproduct met een bijzondere uitstraling. De verf is niet duur. In de badkamer kun je prima kalkverf…
Bronnen en referenties
  • http://www.murenvochtig.be/vochtbestrijding/vochtige-badkamer.html
  • http://www.vochtblog.be/tag/condensatie/

Reageer op het artikel "Tips om condensatie te vermijden in de badkamer"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 28-01-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!