InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Een nieuwe keuken aanschaffen

Een nieuwe keuken aanschaffen

Een nieuwe keuken aanschaffen Een nieuwe keuken aanschaffen is niet niks. Het is voor de meeste mensen een flinke uitgave, maar dan heeft u wel wat. Van een goede keuken kunt u jarenlang plezier hebben. Een keuken wordt vaak dagelijks gebruikt dus denk goed na bij wat u allemaal in de keuken wilt of nodig hebt. De levertijd van een keuken is vaak zo'n 4 tot 8 weken. U kunt de oude keuken dus nog tijdelijk gebruiken tot de nieuwe keuken komt.

Waarom een nieuwe keuken?

Een keuken gaat lang mee, maar niet een leven lang. Een paar redenen voor een nieuwe keuken zijn:
  • de oude keuken is aan het vervallen
  • u wilt een keer wat anders qua stijl
  • u wilt een handigere indeling
  • u verhuist naar een huis waar nog geen keuken in zit

Als u qua stijl wilt veranderen is het niet altijd nodig een geheel nieuwe keuken aan te schaffen. Als u een beetje standaard maten in uw keuken heeft kunt u ook enkel de frontjes van de kastjes veranderen en zo een hele andere stijl creëren.

Wat wilt u?

Voor u naar een keukenwinkel gaat is het heel handig om zelf eerst in uw keuken te kijken. Kijk eens goed naar wat u mist en wat u graag wilt hebben. De ruimte die u heeft voor een keuken is vaak een vrij vast gegeven. De muren opschuiven is althans een lastig karwei dus blijft men vaak in de muren die er zijn. Hou ook rekening met het feit dat men soms nog drie grote prullenbakken kwijt moet kunnen in de keuken. Als u de maten globaal heeft opgemeten kunt u op verschillende websites van keukenwinkels een keuken ontwerpen. Zo kunt u gratis puzzelen met wat u ongeveer zou willen. Zoek ook naar reviews van keukenwinkels. Het zegt niet altijd alles, maar de kwaliteit en de service kan erg verschillen.

Naar de winkel

Plan een dag naar de keukenwinkels zonder gelijk iets te willen kopen. U kunt in de winkel veel inspiratie opdoen. Daarbij zijn de kastindelingen in de winkel wel te zien, maar op internet vaak niet. U zult wellicht verrassende oplossingen tegenkomen en een beter beeld kunnen krijgen van wat u wilt. Als u samen gebruik gaat maken van de keuken, ga dan ook altijd samen kijken. Het is handig als de keuken voor beide functioneel is. Als er weinig ruimte in de keuken is kunt u goed de hoogte inwerken. U komt wellicht niet zonder opstapje bij het bovenste vakje van een bovenkast, maar daar kunt u dan mooi de spullen krijgt die u ook weinig gebruikt. Het is toch fijn als u bijvoorbeeld genoeg gebakschoteltjes heeft voor verjaardagen en dat u deze toch ook nog in de keuken kwijt kunt zonder dat deze cruciale ruimte in beslag neemt.

Terug naar de winkel

Na het winkelen kunt u wellicht nog een ontwerp op internet maken. Dit ontwerp kunt u uitprinten en meenemen naar de winkels om zo te laten weten waar u ongeveer aan denkt. Om een realistische prijs te krijgen is het handig als u zoveel mogelijk dingen weet. Een belangrijk onderdeel van de keuken is bijvoorbeeld het werkblad. De prijzen qua soort werkblad zijn behoorlijk verschillend evenals de kwaliteit. Daarnaast zult u moeten weten wat voor apparatuur u wilt, wat voor frontjes en de handgrepen. Ga meerdere winkels langs en laat meerdere offertes maken. Aangezien de keuken een dure aanschaffing is kunt u beter de tijd nemen om erover na te denken. Neem de offerte gewoon mee naar huis en kijk na een weekje of het nog steeds iets voor u is. Zolang u nog niets heeft getekend kunt u ten alle tijden uw offerte laten aanpassen.

Waar let u nog meer op?

Dingen om op te letten bij de aanschaf zijn:
  • Hoeveel garantie krijgt u?
  • Hoeveel kost het inmeten?
  • Is het goedkoper de apparatuur ergens anders aan te schaffen?
  • Hoeveel kost het bezorgen?
  • Hoelang is de levertijd?
  • Wat kost het monteren?
  • Hoe wordt het aangeleverd als u de keuken zelf monteert?
Gerelateerde artikelen
Besparen op de aanschaf van een keukenBesparen op de aanschaf van een keukenEen nieuwe keuken is een flinke investering. Het is dan ook een onderdeel van het huis waar dagelijks veel gebruik van w…
Een showroomkeuken kopen - informatie en tipsEen showroomkeuken kopen - informatie en tipsWie geen duizenden of zelfs tienduizenden euro's wil of kan betalen voor een (nieuwe) keuken, kan op zoek gaan naar een…
Je keuken renoveren: maak je keuken weer als nieuwJe keuken is aan een opknapbeurt toe. Maar je vind het niet nodig om een nieuwe keuken te kopen of je hebt er het budget…

Reageer op het artikel "Een nieuwe keuken aanschaffen"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 19-01-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!