InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Allemaal beestjes in huis, wat kunt u doen?

Allemaal beestjes in huis, wat kunt u doen?

Allemaal beestjes in huis, wat kunt u doen? Krioelende wormpjes in kastjes en vreemde beestjes kunnen in huis een zeer onsmakelijk gevoel geven. Het is een duidelijk teken dat er iets niet goed is met de hygiëne of dat er juist onvoldoende ventilatie van toepassing is. Zeker als het ongedierte ook in het voedsel zit of in de slaapkamer voorkomt, kan het een zeer onsmakelijk en onhygiënisch gevoel geven. Wat voor beestjes kunnen we zoal in huis aantreffen en wat kan daaraan worden gedaan?

Beestjes in huis

Fruitvliegjes

Deze vliegjes kunnen in iedere huishouding voorkomen. Zeker als er ergens te lang voedsel op dezelfde plek staat, is er een kans dat het bedorven raakt. Dit trekt zeker tijdens de zomermaanden snel vliegjes aan, zodat op het voedsel eitjes worden gelegd. Die komen snel uit, waarna deze boven het voedsel blijven rondvliegen. Het is uiteraard van belang om de veroorzaker te verwijderen. Wat zijn naast fruitvliegjes, zoal de andere veel voorkomende beestjes in huis en hoe komt u ervan af?

Zilvervisjes en papiervisjes

Dit zijn langwerpige schubachtige diertjes van circa één tot anderhalf centimeter lang en komen vaak tussen oud papier voor. Daarbij hebben de zilvervisjes een grijs metalen kleur, waarbij ze enigszins glanzen. De papiervisjes hebben een iets bruine kleur en komen vaak voor in zeer goed geïsoleerde woningen en kunnen op verschillende manieren schade (boeken, papier en hout) aanrichten. Ze hebben zes haakachtige pootjes met tentakels aan voor en achterzijde. Zeker in nieuwbouw woningen heerst een relatief hoge vochtigheid, waardoor de diertjes snel kunnen floreren. Deze gedijen goed bij een luchtvochtigheid van 55% en verschuilen zich graag achter behang of boekenkast. Zilvervisjes komen in vochtige ruimtes voor, zoals de badkamer. Het is van belang om naden en kieren goed met kit te dichten om verspreiding te vermijden. Daarnaast is goede ventilatie van wezenlijk belang om de luchtvochtigheid te laten dalen (open ramen, deuren en schone ventilatieroosters of –gaten). Ook het aanhouden van een lagere temperatuur in huis, zorgt ervoor dat de diertjes minder goed gedijen. Verder geregeld schoonmaken en oude troep weggooien is van belang. Is er een werkelijke plaag en woont u in een twee-onder-één-kap of rijtjeswoning, zorg er dan voor dat u het gezamenlijk aanpakt. Ook bestrijdingsmiddelen, zoals permethrin en tetramethrin kunnen helpen (lit.1). Lees in dat geval goed hoe u het middel in huis kunt toepassen.

Bedwants

Een plat klein niet opvallend diertje is de bedwants. Het komt na jaren van afwezigheid weer steeds vaker voor in ons land en is vrij hardnekkig. Het schuilt graag langs naden of onder stof, waarna het tijdens de nacht tevoorschijn komt. De bedwants is donkerbruin van kleur en is parasitair. Oftewel zodra de persoon slaapt, zal het gaan voeden. Meest voorname plek zijn de enkels, omdat de huid daar dun is en de plek vele oppervlakkige aders heeft. Wordt u wakker met vreemde bloedvlekken bij de voeten dan betreft het vrij zeker de bedwants. Het diertje wordt vaak van elders meegenomen en onverhoopt thuis vrijgelaten. Een enkel diertje kan binnen een korte periode tot een ware plaag uitgroeien. Het is zeer hardnekkig en is lastig uit huis te verwijderen. Meestal dient een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld te worden om het uit te roeien. Enerzijds kunnen bestrijdingsmiddelen worden ingezet en anderzijds kan de complete woning enkele dagen tot op zestig graden worden verhit (lit.2).

Meelmot

De meelmot is een klein vlinderachtig diertje met een spanwijdte van circa twee tot drie centimeter (lit.3). Het heeft een witgelige kleur en kan snel in grote getale voorkomen. Voordat het werkelijk kan vliegen komt het diertje als larve voor. Meest voorname plek alwaar het voorkomt is de voorraadkast. Zeker oud voedsel maar ook zoetigheden trekken het diertje aan. Het vlindertje kan in één keer honderden eitjes leggen, waardoor sommige kastjes kunnen krioelen van de larven. Voedsel dat reeds geopend en vrij toegankelijk is, vormt een voorname plek waar larven tot ontwikkeling zullen komen. Zeker als het daarnaast relatief warm en vochtig is. Properheid en voedsel in hermetisch afsluitbare bakjes bewaren is noodzakelijk. Daarnaast is het verstandig om geregeld oud voedsel weg te gooien en kastjes met bewaarbakjes schoon te houden. Ook het bewaren van voedsel op koele plekken is verstandig, zodat de meelmot en larven geen kans kunnen hebben.

Tapijtkever

Kevertjes kunnen in verschillende varianten voorkomen. Een opvallende betreft de tapijtkever. Zeker de larve is speciaal, omdat het lange haartjes heeft. Normaal is het een ramp indien het in een museum wordt aangetroffen, echter het kan ook in woningen voorkomen. Het houdt in dat er ergens in de woning, onder het huis in de kruipruimte of in de spouw een karkas van een dier ligt. Het is van groot belang om de bron op te sporen en compleet te verwijderen.

Veel beestjes in huis

Heeft u aanhoudend last van veel ongedierte in huis en lijkt het maar niet op te houden, schakel dan een professioneel bestrijdings- of reinigingsbedrijf in. Het probleem kan dan effectief bij de bron worden aangepakt zodat er goede kans is dat het compleet wordt opgelost. Is de overlast beperkt, dan kunt u het beter met een ongedierte spray bestrijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bananenvliegjes/fruitvliegjes bestrijden: hoe, waarmee, tipsBananenvliegjes/fruitvliegjes bestrijden: hoe, waarmee, tipsKleine zwarte beestjes komen veel in huizen voor. Wat zijn dat voor kleine beestjes en waar komen ze vandaan? Gaat het o…
Beestjes in en om het huis - zilvervisje, muis, mier en meerBeestjes in en om het huis - zilvervisje, muis, mier en meerIn en om het huis leven duizenden beestjes. Aan sommige hebben we een bloedhekel: de vlo, de teek, de mijt, de rat en ka…
Papiervisje, ovenvisje of zilvervisjePapiervisje, ovenvisje of zilvervisjePapiervisje, ovenvisje of toch een zilvervisje? Helaas, ze komen niet voor in het water maar in je huis. Iedereen is wel…
Oplossing tegen ZilvervisjesHet zilvervisje is een irritant beestje die in veel huizen leeft. Het beestje kan veel schade aanrichten aan je huis, wa…
Zwarte beestjes in huis: Graanklander, kevers in de keukenZwarte beestjes in huis: Graanklander, kevers in de keukenHeb je veel kleine zwarte beestjes in huis met een lengte van 3 tot 5 mm. die niet springen zoals vlooien, dan heb je mo…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://www.milieucentraal.nl/themas/ongedierte-in-huis-bestrijden/zilver-en-papiervisjes#Herken zilvervisjes en papiervisjes
  • Lit.2: http://www.bedwants.nl/
  • Lit.3: http://www.zita.be/lifestyle/dieren/nieuws/1419123_hou-de-meelmot-uit-je-keukenkast.html

Reageer op het artikel "Allemaal beestjes in huis, wat kunt u doen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!