InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijk

Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijk

Om onze energierekening zo laag mogelijk te houden zoeken we voortdurend naar een doeltreffende, milieuvriendelijke en vooral naar een goedkopere energiebron om onze woning efficiënt te verwarmen. Ben je aan een nieuw verwarmingstoestel toe? Overweeg dan zeker de aankoop van een pelletkachel. Die worden nu ook bij ons meer en meer geïnstalleerd, maar op wat moet je letten bij de keuze van een goede pelletkachel?

Hoofdverwarming

De keuze van dé pelletkachel met de beste prijs/kwaliteitsverhouding hangt van vele zaken af. Wil je zo'n pelletkachel gebruiken als hoofd- of bijverwarming? Aanvankelijk werden pelletkachels vooral als bijverwarming gebruikt. Pelletkachels maakten de laatste jaren echter zo'n evolutie mee dat ze nu probleemloos als hoofdverwarming kunnen worden ingezet. Zowel hun mogelijkheden als hun rendement waren nooit eerder zo uitgebreid als nu, ook wat hun design betreft. Pelletkachels zijn aangepast aan ieder interieur. Pelletkachels kwamen vanuit de Scandinavische landen overgewaaid, waar zijn ze nu al meer dan dertig jaar de meest populaire warmtebron.

Milieuvriendelijk en goedkoop

De jongste generatie pelletkachels zijn technische hoogstandjes die je woning doeltreffend, milieuvriendelijk en goedkoop verwarmen. Ze zijn nu uitgerust met een ingebouwde thermostaat. Daardoor laten ze zich programmeren zoals een centrale verwarming, waardoor ze nog efficiënter werden. Naast hun trendy en eigentijds design kregen pelletkachels veel meer mogelijkheden met een verschillend vermogen zodat er nu voor iedereen een aangepaste pelletkachel beschikbaar is.

Houtpellets

Pelletkachels zijn ook uiterst milieuvriendelijk. Dat danken ze aan hun brandstof, houtpellets uit samengeperst houtzaagsel en/of samengeperste houtkrullen, afkomstig van onbewerkt hout. Ze zijn dus volkomen reukloos en door hun beperkt volume op een kleine oppervlakte stockeerbaar. Naast houtpellets bestaan er nu zelfs pellets uit gras en mais. Kies je voor deze laatste grondstoffen, dan moet je er bij een eventuele aankoop zeker op letten dat de gekozen kachel geschikt is voor het gebruik van pellets uit gras of mais.

Soorten

Bij de aankoop van een pelletkachel heb je de keuze tussen een vrijstaande of een inbouwkachel. Die keuze hangt af van het soort verwarmingstoestel dat je door een palletkachel wilt vervangen. Betreft het een open haard of een klassieke kachel dan kies je best voor een inbouwmodel pelletkachel. Dat spaart je veel werk, want zo'n inbouw pelletkachel kun je in de bestaande opening inbouwen met weinig of geen breekwerk. In al de andere gevallen is een vrijstaande pelletkachel met uitlaatpijp je beste keuze.

Voordelen

  • Milieuvriendelijk: verwarmen met een pelletkachel is milieuvriendelijk en reukloos
  • Geen rook: daar bovenop produceert een pelletkachel niet het minste rook
  • Veilig: het gebruik van een pelletkachel is opvallend veilig. De buitenkant zal nooit té warm worden zodat je een pelletkachel zo dicht mogelijk bij de muur kan inbouwen zonder enig gevaar op te leveren
  • Ideale verwarming: pelletkachels zijn er voor iedereen, maar in de eerste plaats voor gezinnen met (kleine) kinderen en huisdieren.
  • Gebruiksvriendelijk: pelletkachels zijn ongeëvenaard qua gebruiksgemak. Eén keer per dag vullen met pellets volstaat
  • Prijs pelletkachel: hangt uiteraard af van het gekozen toestel en varieert tussen 1000 en 4000 euro.
  • Maandelijkse besparing: met een pelletkachel bespaar je minstens 50 euro per maand aan energiekosten
  • Vlug terug verdienen: met pellets als brandstof laat een pelletkachel zich vlug terug verdienen

Nadelen

  • Investering: zoals reeds aangehaald varieert de prijs van een pelletkachel tussen de 1000 en 4000 euro. Dit is geen écht nadeel vermits je de kostprijs van een pelletkachel vlug zal terug verdienen.
  • Elektriciteit: een pelletkachel werkt op elektriciteit. Valt de stroom uit dan kan je niet verwarmen met pellets
Gerelateerde artikelen
De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?Steeds meer mensen opteren voor alternatieve energiebronnen om zo groenere en goedkopere energie te verbruiken. Net zoal…
Pelletkachels, een vaak vergeten alternatiefDe jaren '80 zijn getuige van de ontwikkeling van de houtpelletkachels of pelletverbranders maar de voordelen en de effi…
Houtpellets: milieuvriendelijke energie met pelletsPellets zijn kleine cilindervormige korreltjes gemaakt van zaagmeel. Deze zijn samengeperst zonder lijm of andere chemis…
Pelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruikPelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruikWe zijn allemaal gewend aan een goede verwarming in de winter. Maar de kosten van de levering van energie lopen op zeker…
Pellets en PelletkachelsEnergie en dan voornamelijk gas wordt steeds duurder en er wordt al tijden gewaarschuwd voor een te kort aan gas. Het mi…

Reageer op het artikel "Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijk"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 19-02-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!