InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Houtpellets: milieuvriendelijke energie met pellets

Houtpellets: milieuvriendelijke energie met pellets

Pellets zijn kleine cilindervormige korreltjes gemaakt van zaagmeel. Deze zijn samengeperst zonder lijm of andere chemische stoffen. Pellets worden steeds vaker gebruikt. Niet alleen omdat ze CO2 neutraal zijn, maar ook omdat ze een stuk goedkoper zijn dan andere verbrandingsstoffen. Door deze mooie eigenschappen worden ze de 'brandstof van de toekomst' genoemd.

Wat zijn Pellets?

Houtpellets of pellets zijn cilindertjes van geperst afvalhout. Hars in het hout zorgt ervoor dat de cilinders niet uiteen vallen, zonder lijm te gebruiken. Ze worden van verschillende houtsoorten gemaakt, ook is er onderzoek naar andere producten zoals pellets van mais of zonnebloempitten. Deze zijn wel een stuk minder kwalitatief en produceren meer rook in de schouw. Goede pellets zijn hard geperst en hebben een egaal oppervlak. In water gebracht lossen ze op en zinken ze naar de bodem. Een licht kleurverschil is mogelijk, dit is geen teken van mindere kwaliteit. Pellets worden opgebrand in een speciale pelletkachel.

Waarom een pelletkachel gebruiken als centrale verwarming?

Voor het milieu

Ten eerste is verwarmen met pellets zeer milieuvriendelijk. Doordat ze vervaardigd worden uit houtresten (afval van hout), worden er geen nieuwe bomen omgehakt. Om diezelfde reden zijn ze ook CO-2 neutraal, ze stoten evenveel CO-2 af dan wanneer het hout simpelweg zou rotten in de natuur. Er is slechts 2 tot 3% 'grijze energie' nodig om de pellets zelf te vervaardigen, dit is een pak minder dan bijvoorbeeld elektriciteit (30%). Dankzij een 10-tal fabrieken in België is de vervuiling door transport zeer minimaal. Met andere woorden deze technologie zorgt voor duurzame energie.

Voor uw portemonnee
Verwarming is een zeer groot onderdeel van de energiekosten aan een huis. Hierop besparen voelt men direct.
De grootste troef van pellets is hun onuitputbaarheid. De prijzen van fossiele brandstoffen als aardgas en olie blijven stijgen.
Binnenkort zullen deze er niet langer zijn, of onbetaalbaar worden. De prijs van pellets blijft laag en constant, een gegeven dat dankzij toenemende concurrentie wellicht nog lang doorgetrokken zal worden. Verwarmen met pellets is tot 35% goedkoper dan olie en tot 40% goedkoper dan met aardgas. De transportkosten blijven minimaal omdat België een 10-tal pelletfabrieken heeft.

Voor uw gemak

Pellets nemen drie keer minder volume in dan houtblokken. In de kachels zit een thermostaat die de temperatuur regelt. De kachel zal nooit nutteloos staan branden, en je zal er zelf bijna nooit iets moeten aan doen. Simpelweg enkele keren de kachel met pellets bijvullen is voldoende. Een pelletkachel zorgt voor een zeer gezellige warmte en licht.

Nadelen van verwarmen met pellets

De houtpellets moeten uiteraard ergens opgeslagen kunnen worden, wat voor sommige gezinnen een probleem is. Ook wordt het onderhoud soms onderschat; de as die achterblijft moet tijdens het stookseizoen regelmatig weggezogen worden. Sommige duurdere modellen hebben echter een zelfreinigende functie. De kachel is niet volledig geruisloos.

De aankoop van een kachel is vrij duur, maar dit wordt op korte tijd teniet gedaan. Aangezien overschakelen op pellets tot 1000 euro per jaar kan besparen, wordt de investering relatief snel terugverdiend. De Vlaamse overheid geeft zelfs subsidies voor het aanschaffen van pelletkachels. Voor grotere huizen is het niet aan te raden houtpellets te gebruiken als enige verwarmingsinstallatie.
© 2010 - 2019 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijkOm onze energierekening zo laag mogelijk te houden zoeken we voortdurend naar een doeltreffende, milieuvriendelijke en v…
De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?Steeds meer mensen opteren voor alternatieve energiebronnen om zo groenere en goedkopere energie te verbruiken. Net zoal…
Pelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruikPelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruikWe zijn allemaal gewend aan een goede verwarming in de winter. Maar de kosten van de levering van energie lopen op zeker…
De woning duurzaam verwarmenDe woning duurzaam verwarmenDe toenemende tekorten in beschikbare energie maakt het nodig dat ook huizen duurzamer verwarmd worden. Een kleine groep…
Pellets en PelletkachelsEnergie en dan voornamelijk gas wordt steeds duurder en er wordt al tijden gewaarschuwd voor een te kort aan gas. Het mi…

Reageer op het artikel "Houtpellets: milieuvriendelijke energie met pellets"

Infoteur: Bieraait
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!