InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Pelletkachels, een vaak vergeten alternatief

Pelletkachels, een vaak vergeten alternatief

De jaren '80 zijn getuige van de ontwikkeling van de houtpelletkachels of pelletverbranders maar de voordelen en de efficiëntie van dit innovatieve product, is niet gebleken tot voor kort. Een pelletkachel is een kleine elektrische eenheid die kleine stukjes gerecycleerd en samengeperst zaagsel en houtsnippers verbrandt. Het grote voordeel van deze pelletkachel is het uiterst efficiënt gebruik van goedkope brandstof en je kunt ze verkrijgen in trendy modellen met heldere en felle kleuren.

De pellets

In tegenstelling tot traditionele kachels, verbranden pelletkachels geen hout maar houtpellets die voortvloeien uit houtafvalsnippers en gerecycleerd zaagsel. Het zaagsel wordt bij zeer hoge temperaturen gecomprimeerd zonder het gebruik van chemicaliën of lijm. De harsen in het hout houden de houtsnippers en het zaagsel samen. Tussen de verschillende soorten pellets, kan er een klein kleurverschil optreden en is afhankelijk van het soort hout dat gebruikt wordt (toevoeging van loofbomenhout). Maïspellets, pellets op basis van zonnebloempitten en allerhande gewassen kunnen ook gebruikt worden maar de energie-efficiëntie van deze pellets liggen lager als bij hout.

Algemeen hebben de houtpellets een diameter van om en bij de 6 mm, zijn ongeveer 10 tot 40 mm groot en zijn glanzend (zie Tabel 1). Hoe harder deze pellets geperst zijn, hoe beter. Je kan dit zien aan de pelletstructuur. Indien deze inkepingen of scheuren vertoont, laat de kwaliteit van de pellets te wensen over. Goede pellets kan je herkennen aan een kwaliteitskeurmerk maar je kan ook zelf een test uitvoeren door de pellet in water te leggen. De pellet dient goed op te lossen in water en zinkt meteen naar de bodem. De pellets op zich veroorzaken weinig vuil en zijn zo goed als reukloos.

(Tabel 1: technische kenmerken)
lengte1 tot 4 cm
diameter6 mm
dichtheid1,1
calorische waarde18 MJ/kg - 5 Kwh/kg
vochtigheidsgraadkleiner of gelijk aan 8 %
asgehaltekleiner dan 0,7 %

Pellets verouderen niet en nemen zogoed als geen water of vocht op. Je kan houtpellets meerdere jaren bewaren zonder kwaliteitsverlies.

De werking van een pelletkachel of pelletverbrander

De brandstof of de pellets worden in de kachel vrijgegeven via een ingewikkelde machine die nieuwe pellets toevoegt aan het vuur wanneer er meer brandstof nodig is. Het enige wat de gebruiker moet doen, is er voor zorgen dat de pelletvoorraadbak regelmatig wordt aangevuld. Een pelletkachel wordt geventileerd door middel van een pijp in tegenstelling tot een schoorsteen bij een traditionele houtkachel. Een pelletkachel warmt zo krachtig dat het mogelijk is hiermee je ganse huis te verwarmen, dus zonder extra tussenkomst van een centraal verwarmingsysteem. Terwijl de brandstof voor pelletkachels zeer milieuvriendelijk is, dient het apparaat wel aangesloten te worden op het elektrisch netwerk.
  • Houtpellets worden in een trechter geplaatst
  • Een elektrische schroef doseert de pellets in de verbrandingskamer tegen een snelheid die bepaald wordt door de temperatuurcontrole unit
  • Een automatische ontsteker zorgt dat de pellets ontbranden (optioneel op sommige eenheden), de verbrandingslucht wordt computergestuurd toegevoegd.
  • Het vuur verwarmt de lucht in de buizen van de warmtewisselaar en een convectie ventilator blaast deze verwarmde, niet-verontreinigde lucht in de woning.
  • Er is een aslade onder de brander waarin het afvalresidu invalt. Een kachel moet slechts één keer per dag gevuld worden en de aslade dient slechts slechts éénmaal of tweemaal per jaar geledigd worden. Sommige kachels hebben zelfs geen aslade en kunnen makkelijk met een stofzuiger gereinigd worden

Je kan de pelletkachel automatisch laten opstarten via een thermostaatklok. Een pelletkachel is volledig computer gestuurd.

Waarom zijn ze goed voor het milieu?

De pellets die gebruikt worden voor de pelletkachels, bestaan voornamelijk uit kap- en snijafval. Er dienen dus geen bomen gekapt te worden voor de productie van deze pellets.
Het verbranden van de pellets draagt niet bij tot de opwarming van de aarde. De kachels stoten niet meer koolstofdioxide uit dan het rottingsproces als het houtafval achterbleef.
Pelletkachels vervuilen minder dan EPA gecertificeerd houtkachels of andere verwarmingstoestellen die vaste brandstof gebruiken.
Wanneer geïnstalleerd, hebben pelletkachels weinig negatieve invloed op de binnenlucht van de woning.
De kostprijs is ook een mooie factor bij het overwegen van een pelletkachel. Een pelletzak van 20 kg koop je ongeveer aan 5 euro of minder indien je ze in bulk aankoopt.

Het rendement van pelletkachels

Houten pelletkachels hebben een gemiddelde rendement van 80 tot 95 procent. Hun energieproductie is veel efficiënter dan de grote prijzige gaskachels. De energieproductie van 2 kg pellets is gelijk aan 1 liter stookolie. Dit rendement is te wijten aan een negatief druksysteem dat de warme lucht naar buiten stuwt. Het verbrandingsproces van deze pellets is zo optimaal dat er nauwelijks rookontwikkeling is waardoor de nood aan grote schoorstenen verdwijnt. Een pelletkachel van 10 kilowatt verbruikt jaarlijks ongeveer 3.000 kilogram pellets. Eén kubieke meter pellets komt overeen met ongeveer 320 liter stookolie. Door het optimale verbrandingsproces komen er weinig tot bijna geen afvalstoffen vrij waardoor de kachel zeer onderhoudsvriendelijk is.

De nadelen van pelletkachels

Hoewel er vele voordelen aan pelletkachels verbonden zijn, hebben ze enkele nadelen die we hier opsommen:

  • De motor en ventilator van de pelletkachel zijn niet geluidsloos.
  • Ingewikkelde elektronica zorgt voor eventuele problemen bij mankementen.
  • De pelletkachel is afhankelijk van elektriciteit.
  • De kostprijs van een pelletkachel ligt hoger bij andere conventionele verwarmingsapparaten. Er worden wel premies voorzien bij de aanschaf van een pelletkachel.
  • Men heeft een opslagplaats nodig om de pellets in te bewaren en dit op een droge plaats.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijkOm onze energierekening zo laag mogelijk te houden zoeken we voortdurend naar een doeltreffende, milieuvriendelijke en v…
De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?Steeds meer mensen opteren voor alternatieve energiebronnen om zo groenere en goedkopere energie te verbruiken. Net zoal…
Pellets en PelletkachelsEnergie en dan voornamelijk gas wordt steeds duurder en er wordt al tijden gewaarschuwd voor een te kort aan gas. Het mi…
Houtpellets: milieuvriendelijke energie met pelletsPellets zijn kleine cilindervormige korreltjes gemaakt van zaagmeel. Deze zijn samengeperst zonder lijm of andere chemis…
Pelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruikPelletkachel is milieuvriendelijk en goedkoop in gebruikWe zijn allemaal gewend aan een goede verwarming in de winter. Maar de kosten van de levering van energie lopen op zeker…

Reageer op het artikel "Pelletkachels, een vaak vergeten alternatief"

Reactie

Spaans, 27-03-2013 21:58 #1
Mooi artikel! Omdat de prijs van stookolie (wij wonen op een ark) met 30% gestegen is hebben wij een pelletkachel aangeschaft: wat een weelde! Ik kan nu al zeggen dat het de beste aanschaf is van de afgelopen jaren. Goedkoop stoken, heerlijk warm, gezellig. Fijne, droge warmte. Zoek wel een goede, ervaren leverancier! Electronica was even wennen.Onze ervaring met gewone kachelzaken was dat ze de aanschaf bijna afraadden! Blij dat we toch de keuze voor een pelletkachel hebben gemaakt

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 07-02-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 1
Schrijf mee!