InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Waarom rookmelders in huis installeren?

Waarom rookmelders in huis installeren?

Zodra u brand in huis ziet ontstaan is er voldoende tijd om te vluchten. Helaas blijkt in de praktijk dat bewoners vaak niet door hebben dat er brand is ontstaan. Het installeren van rookmelders kan levens redden. U doet er verstandig aan om in huis meerdere rookmelders te installeren. U kunt er voor kiezen om één te plaatsen per etage, maar het is verstandiger om per vertrek een melder te plaatsen. Indien de rookmelders goed geplaatst zijn en goed werken, kan ieder gezinslid gered worden bij een brand. De moderne rookmelders gaan al af bij de geringste rookvorming en gaan alarm slaan. De rookmelders zijn met name van belang in de nacht, want terwijl u slaapt is uw vermogen om te ruiken namelijk uitgeschakeld.

Een brand kan snel uitgroeien

Een kleine brand kan binnen vijf minuten uitgroeien tot een allesverwoestende brand. Hierbij vormen niet alleen de vlammen een groot gevaar, maar ook de rookvorming. Door de rook ziet u niets meer en het zal verstikkend werken. Het brandgevaar van uw huis wordt sterk beïnvloed door de gebruikte materialen aan en in uw woning. Als er veel hout is verwerkt in een ruimte waar brand is ontstaan, zal de brand zich sneller verspreiden. In een kamer met veel meubels zal de brand zich ook sneller verspreiden.

Waar moet u rookmelders plaatsen?

Rookmelders moet u aan het plafond hangen. De belangrijkste plekken zijn de slaapkamers en de ruimten waar de slaapkamers op uit komen. Daarnaast is de keuken een belangrijke plek omdat de meeste branden daar ontstaan. In ruimten waar u langs moet om te vluchten moet u ook rookmelders plaatsen. Hierbij kunt u denken aan het trapgat en de hal beneden bij de voordeur.

De rookmelders goed onderhouden

De meeste mensen hebben een rookmelder op batterijen. Deze zijn namelijk eenvoudiger te plaatsen. Aansluiten op stroom is veiliger. De melders op batterijen moet u periodiek controleren. U kunt bijvoorbeeld als regel aanhouden om batterijen te vervangen op het moment dat u de klokken ook moet aanpassen aan de wintertijd of de zomertijd. Op deze manier vervangt u één keer in het half jaar de batterijen. Voor een goede werking moet u de rookmelders ook stofvrij houden. Door stof werken ze namelijk slechter.

Werken de rookmelders goed?

De melder heeft en testknop. Door hier op te drukken kunt u de werking controleren. Als u de testknop ingedrukt houdt, zal het alarm af gaan. Test de melders niet met vuur, hierdoor kunnen ze namelijk beschadigen. Voor een bedrag tussen 8 en 40 kunt u ze kopen bij de bouwmarkt. U doet er verstandig aan om te kiezen voor een apparaat met een KOMO Keurmerk die voldoet aan de EN14604 norm.

Koolmonoxidemelders

U kunt nog een stapje verder gaan door koolmonoxidemelders te installeren. Een koolmomoxidevergiftiging kan ontstaan door een geiser, gaskachel of cv-installatie die niet goed werkt. Koolmonoxide wordt 250 keer zo snel in het bloed opgenomen in vergelijking met zuurstof. Hierdoor krijgen bijvoorbeeld uw hersenen en uw hart te weinig zuurstof. Elk jaar overlijden in Nederland mensen door koolmonoxidevergiftiging. Door koolmonoxidemelders te installeren kunt u dit voorkomen. Deze melders zijn vooral van belang in kleine en slecht geventileerde ruimtes. Een dergelijke melder kunt u bijvoorbeeld plaatsen bij de cv-installatie. De melder moet wel minimaal twee meter verwijderd zijn van de cv-installatie om een goede werking te garanderen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://vebon.org/faq/veel-gestelde-vragen-over-huisrookmelders?id=1026

Reageer op het artikel "Waarom rookmelders in huis installeren?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!