InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat als u een sociale huurwoning krijgt aangeboden?

Wat als u een sociale huurwoning krijgt aangeboden?

Wat als u een sociale huurwoning krijgt aangeboden? Vele mensen staan op de wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Het kan soms jaren duren voor u in aanmerking komt, maar wat als het eenmaal zover is? Maak vooral geen overhaaste beslissingen aangezien u er waarschijnlijk een aantal jaar blijft wonen. In dit artikel leest u alles rondom het aangeboden krijgen van een sociale huurwoning.

De woning bezichtigen

Als een woning krijgt aangeboden zult u eerst de woning moeten bezichtigen. Als het huis leeg staat kan het zijn dat er meerdere kandidaten worden uitgenodigd. Diegene met de langste inschrijftijd staat op nummer 1 en heeft daarmee het recht als eerste te kiezen of hij/zij het huis wel of niet wilt. Als de vorige eigenaar nog de sleutels heeft krijgt u het telefoonnummer van de vorige eigenaar en dient u zelf een afspraak te maken om te komen kijken. Hier gaan al een aantal dagen overheen:
  • u krijgt eerst bericht dat u mag komen kijken en of u wilt komen kijken
  • daarna maakt u een afspraak of wordt er een datum en/of tijd gegeven waarop u het huis kunt komen bezichtigen
  • u heeft een bepaalde tijd om de woning te accepteren of te weigeren
Als u op één van de volgende stappen niet op tijd reageert gaat de woning aan u voorbij.
Als u nummer één bent en de vorige eigenaar heeft nog de sleutel, dan kunt u samen overleggen over de spullen die nog aanwezig zijn. Als u geen spullen zoals lampen en gordijnen over wilt nemen dan zal de vorige huurder de spullen moeten verwijderen.

De woning aangeboden krijgen

Als u na de bezichtiging aangeeft dat u de woning wilt hebben kunt u de woning accepteren. Het contact kan gaan via mail, de website van de woningbouw en/of via post. Als u nummer één bent krijgt u dezelfde dag of de dag erna direct bericht. U zult binnen een aantal dagen (meestal 5 werkdagen) verschillende documenten moeten inleveren. De documenten die u moet inleveren zijn afhankelijk van de woningbouwvereniging. Documenten waar om gevraagd zou kunnen worden zijn:
  • een IB-60 formulier (deze kunt u elk jaar opnieuw via de belastingtelefoon aanvragen)
  • een kopie van een ID of paspoort
  • kopieën van de laatste drie loonstroken
  • een uittreksel van het GBA (Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens aan te vragen via de gemeente)
  • een verklaring van uw vorige huiseigenaar
  • een werkgeversverklaring
Het kan zijn dat al deze formulieren of zelfs meer gevraagd worden echter kan het ook zijn dat u minder in hoeft te leveren.

Reactie van de woningbouw

Het aantal dagen dat u zult moeten wachten op een reactie kan verschillen van 1 tot ongeveer 5 werkdagen. De woningen die al leegstaan worden meestal als eerste behandeld om leegstand tegen te gaan. Per wanneer de woning leeg is kunt u zien via de website van de woningbouw(woningnet). Als er iets ontbreekt zullen de medewerkers contact met u opnemen.
Mocht u schulden hebben of een te laag inkomen, dan kan het zijn dat de woning onder bepaalde voorwaarden aan u verhuurd word. U word meestal telefonisch benaderd over het nieuws. Als u de woning krijgt word er vaak gelijk vermeld wanneer u bij de woning aanwezig moet zijn om de woning te controleren op eventuele gebreken en de sleuteloverdracht.

De sleuteloverdracht

Dit gebeurd normaliter op een werkdag. Iemand van de woningbouw zal bij de woning aanwezig zijn om de woning met u door te nemen. Gebreken die u op zijn gevallen kunt u bij deze melden en de gebreken worden (als het door de woningbouw opgelost moet worden) genoteerd. Meld altijd alles wat u opvalt, niet alles word in goede staat teruggebracht maar niet geschoten is altijd mis. Onder dit formulier zet u vervolgens een handtekening net als onder het huurcontract.
U dient meestal gelijk de eerste keer huur te pinnen. Het kan zijn dat het niet het volledige huurbedrag is als u bijvoorbeeld halverwege de maand de woning toegezegt krijgt. Gefeliciteerd, u heeft een woning! U kunt aan het klussen beginnen. Bedenk wel dat een huurwoning in oude staat teruggebracht moet worden, verbouw dan ook niks zonder contact met de woningbouwvereniging. Bij een flat kan het zijn dat een harde vloer niet is toegestaan. Verder mag u uiteraard de vloer vervangen of leggen en de muren naar belang schilderen en/of behangen.
Gerelateerde artikelen
Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Mag ik mijn huurwoning verhuren op Airbnb?Je huurwoning verhuren als je zelf op vakantie bent klinkt aantrekkelijk voor veel mensen. In Nederland bieden dan ook m…
Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Wil je een huis huren? Wanneer je je inschrijft bij de woningstichting van jouw gemeente, is de kans groot dat je te mak…
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…
Huren van een woning: de inkomensafhankelijke huurverhogingHuren van een woning: de inkomensafhankelijke huurverhogingEr verandert veel in Nederland op het gebied van huren van sociale huurwoningen. Het overheid pakt de huursector behoorl…

Reageer op het artikel "Wat als u een sociale huurwoning krijgt aangeboden?"

Reactie

Merve, 12-09-2016 12:16 #1
Mogen woningcorporaties mij weigeren omdat ik een student ben? Ik krijg 1021 euro studifi en betaal ik netjes mijn huur en kom ik niks tekort. Ik ben ook 23 en ben kandidaat nummer 1 voor een woning. Kunnen ze mij weigeren omdat ik een student ben?

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 03-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!