InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat is de functie van een kruipruimte?

Wat is de functie van een kruipruimte?

Wat is de functie van een kruipruimte? De naam zegt het al: kruipruimte. Het is een ruimte waarin je slechts kunt kruipen om de verschillende delen onder de begane vloer van de woning te kunnen bereiken. Veel mensen zijn zich er niet van bewust maar de ruimte vormt een concrete scheiding met de ondergrond, zodat ongewenstheden de woning niet beïnvloeden. Daarnaast herbergt het belangrijke leidingen. Waar zit de kruipruimte en waar dient het zoal toe?

Kruipruimte

Overgang begane grond naar fundering

De ruimte bevindt zich onder de woning onder de begane grondvloer. Normaal wordt het gewicht van de woning via muren onder de begane grondvloer naar de fundatie afgevoerd. Die wanden zijn veelal 200 mm dik of meer, omdat de begane grondvloer erop moet liggen en wanden van boven rechtstreeks op de fundatie staan. Die wanden tussen de vloer en de fundatie zorgen ervoor dat de ruimte een bestaansrecht heeft. Maar wat voor doel heeft die ruimte dan feitelijk en hoe profiteren wij als bewoner ervan?

Herbergen van leidingen

Om in de woning functies te kunnen uitvoeren zoals douchen, koken en het hebben van verlichting dient de woning te worden voorzien van belangrijke voorzieningen zoals:
  • gasleidingen: met gas kunnen we voedsel bereiden en het water voor de douche en centrale verwarming heet maken;
  • waterleidingen: met water bereiden we voedsel, douchen we en sproeien we de tuin;
  • elektriciteitsleidingen: praktisch alle apparatuur in huis draait op elektriciteit;
  • afvoerleidingen: dit zorgt ervoor dat afvalwater en ontlasting inclusief regenwater wordt afgevoerd naar de riolering.

Deze leidingen moeten dus een toegang hebben van en naar de gemeentelijke voorzieningen. Leidingen liggen altijd onder de grond en dat houdt in dat de kruipruimte de meest geschikte plaats is waar leidingen de woning binnen kunnen gaan. Onder de vloer zitten dan ook alle leidingen, welke met standpijpen op de juiste plaats de woning binnenkomen. Op die manier heb je als bewoner nooit geen last van leidingen juist omdat ze praktisch uit zicht zijn weggewerkt.

Barrière tegen ongewenstheden

Er zijn vele redenen waarom er een kruipruimte onder de woning zit. Er zijn namelijk natuurlijke ongewenstheden die we niet willen:
  • de grond onder de woning is nat en koel. Door een ruimte onder de woning aan te houden van vijftig tot tachtig centimeter wordt ervoor gezorgd dat de onderkant van de begane grondvloer niet in contact komt met water. Zeker in gebieden met kleigrond kan er een waterlaag in de ruimte staan van tien centimeter of meer. Op die manier wordt dus vorming van schimmels enzovoorts zo goed als mogelijk voorkomen;
  • ongedierte vertoeft veelal onder de vloer in die ruimte.

Daarnaast vormt lucht een natuurlijke barrière tegen kou.

Waar zit de toegang van de kruipruimte?

Vaak is de toegang tot de ruimte geplaatst op een afgezonderde echter praktische plek. Een veel toegepaste plek is direct achter de voordeur of in een ruimte waar men niet vaak komt. Denk bijvoorbeeld aan de opbergruimte onder de trap. De toegang is zo geplaatst, omdat de ruimte onder de begane grondvloer niet vaak wordt bezocht. Het kan zelfs voorkomen dat je al twintig jaar in een huis woont echter niet weet waar de toegang is. Zolang er geen problemen aan de leidingen zijn, zal er gewoonlijk geen toegang worden gezocht.

Noodzaak schoonhouden ventilatiegaten

De kruipruimte staat in contact met de buitenlucht via ventilatiegaten. Deze vind je gewoonlijk enkele centimeters boven de straatstenen in de buitenmuur van de woning. Veelal zijn ze verdekt ingebouwd zodat ze niet opvallen. Daar zit dan ook een probleem. Deze ventilatiegaten dienen goed schoon gehouden te worden, opdat de ruimte onder de vloer wordt geventileerd. Zodoende kunnen vocht en dampen worden afgevoerd en het klimaat in de ruimte optimaal worden gehouden. Controleer regelmatig – zeg eens per kwartaal – of de ventilatiegaten schoon zijn en vrij van onkruid.

Al eens aan isolatie gedacht?

Veelal oude woningen hebben een houten vloer welke slecht isoleren. Dat houdt in dat het klimaat in huis wordt beïnvloed door het klimaat in de kruipruimte. In niet zanderige gebieden kan dat water het hele jaar onder de vloer zitten, waardoor de gezondheid van mensen kan worden aangetast. Er kan geregeld schimmel in huis vormen, de bewoners zijn vaker ziek en kunnen meer last hebben van gewrichts- en spierpijnproblemen. Om het klimaat in huis te verbeteren kun je overwegen om isolatie aan te brengen. Dat kan op twee manieren:
  • isolatie op de bodem: er wordt een laag schelpen of piepschuim aangebracht, waardoor de invloed van de ongewenstheden wordt verminderd;
  • isolatie onderkant vloer: er kan een isolerende laag tegen de onderkant van de vloer worden gespoten. Zodoende wordt een scheidingslaag aangebracht waar dampen en kou niet doorheen kunnen gaan.

Aanvullende tip: woon je in een klei-achtig gebied waardoor dus vaak een waterlaag in de kruipruimte staat dan kan het goed zijn om direct naast huis een drainage ring aan te leggen. Dit bestaat uit een geul met daarin een drainageslang en verder aangevuld met grind. Let wel dat die drainageslang moet aansluiten op de riolering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijzondere vloerisolatieVloerverwarming is een effectieve manier van verwarmen. Maar een vloerverwarming aanleggen bij bestaande woningen is een…
Isolatie: isoleren van de bodem en vloerIsolatie: isoleren van de bodem en vloerEr kan flink geld bespaard worden door de vloer en bodem in een huis te isoleren. Door deze isolatie verlaat veel minder…
Water onder de vloer, in kruipruimte van huisWater onder de vloer, in kruipruimte van huisWater onder de vloer, in de kruipruimte van je huis, kan een hinderlijk probleem zijn. Er zijn gevallen dat het grondwat…
Vloeren functie en samenstellingVloeren functie en samenstellingEen vloer is volgens het woordenboek: “het deel van een kamer of zaal waar men op loopt”. Een bouwer zal inderdaad aan d…
Preventie waterschade, meest voorkomende boosdoenersIn Nederland krijgen we steeds vaker te maken met fikse regenbuien. Deze regenbuien kunnen waterschade in uw huis veroor…

Reageer op het artikel "Wat is de functie van een kruipruimte?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 24-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!