InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Geef inbrekers geen kans

Geef inbrekers geen kans

Geef inbrekers geen kans Inbraken zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Hoe beter u op de hoogte bent van de werkwijze van de inbrekers, hoe beter u zich hiertegen kunt beveiligen. Hoe breken inbrekers in en waar moet u op letten bij het beveiligen van uw huis? Hoe wapent u zich tegen gelegenheidsdieven, de zogenaamde insluipers? De inbreker is vaak een gelegenheidsdief. De gelegenheidsdief is meestal jong, meestal man en woont meestal binnen drie kilometer afstand van uw woning. Hij zoekt woningen uit waar hij binnen dertig seconden binnen kan zijn. Openstaande deuren en ramen zijn onweerstaanbaar voor de gelegenheidsdief. Een gelegenheidsinbreker die ziet dat u een reservesleutel onder de bloempot schuift zal de verleiding niet kunnen weerstaan om hier gebruik van te maken. U bent gewaarschuwd!

Wat zijn de meest gebruikte inbrekerstrucs en hoe kunt u zichzelf hiertegen beschermen?

Flipperen

Flipperen gebeurt met een stuk plastic. Dit kan een stukje plastic zijn wat uit een PEP fles is gesneden, maar ook een bankpasje. Dit plastic wordt tussen het kozijn en de deur geduwd ter hoogte van het slot. Hierdoor wordt de sleuf van het slot teruggeduwd. De tijd die nodig is om binnen te komen bedraagt ongeveer vier seconden. Een dergelijke inbraakpoging is eenvoudig te voorkomen door altijd de deur op slot te draaien.

Gaatje boren

De inbreker boort hiervoor een klein gaatje naast het slot van de deur of het slot van uw raamboogjes. Met behulp van een ijzerdraad wordt de hendel omhoog of omlaag getrokken zodat de deur of het raamboogje open schiet. Ook wanneer de sleutel in het slot zit kan deze methode gebruikt worden. De inbreker draait dan met behulp van zijn ijzerdraad gewoon de sleutel om. Ook deze manier van inbreken is binnen dertig seconden toe te passen. U kunt dit voorkomen door hang en sluitwerk op te hangen wat voldoet aan de Politie Keurmerk Veilig Wonen. Haal ook altijd de sleutels uit de sloten.

Insluipen

Vooral in de zomer gebeurt dit veel. Mensen laten hun deuren en ramen openstaan en lopen even naar boven of halen de kinderen uit school zonder alle ramen weer te sluiten. Een uitgelezen kans voor dieven. Wat ook geregeld gebeurt is dat mensen de achterdeur open laten staan voor de kinderen en de sleutel in de deur laten zitten. Een inbreker kan deze sleutel dan meenemen om op een rustig ogenblik zijn slag te slaan.

Bovenlicht

Men laat soms een bovenlicht openstaan wanneer men weggaat, maar ook een dicht bovenlicht is vaak makkelijk te openen van buitenaf. Deze kwetsbare plek kunt u het beste beveiligen door er een barrièrestang voor te plaatsen. Deze barrièrestang plaatst u aan de binnenkant en hij is te koop bij de bouwmarkt.

Bron: TheDigitalWay, PixabayBron: TheDigitalWay, Pixabay
Bulgaarse methode
Wanneer de cilinder van het slot meer dan drie millimeter uitsteekt, kan een inbreker het slot met een tang afbreken en zo naar binnen lopen. Op YouTube zijn filmpjes te vinden van de Politie Inbraakpreventie waarop te zien is hoe dit in zijn werk gaat. Meer dan tien seconden heeft de acteur in het filmpje er niet nodig voor wat de Bulgaarse methode wordt genoemd. Zorg dus voor deugdelijk, goed bevestigd veiligheidsbeslag om dit te voorkomen.

De babbeltruc

Dit zijn mensen die beweren voor een bedrijf te werken of gestuurd te zijn door een zorginstelling. Soms stellen ze zich ook aan u voor als mensen die verderop in de straat zijn komen wonen. Ze proberen zich op deze wijze binnen te praten en na hun bezoek mist u ineens allerlei waardevolle voorwerpen. Dit kunt u voorkomen door nooit vreemden in uw huis binnen te laten. Wanneer het iemand van een zorginstelling betreft en u vertrouwt het niet, kan u het beste even bellen met de desbetreffende instantie voordat u de deur opent.

Nog enkele anti-inbraak tips

  • Zorg voor voldoende verlichting om uw woning en een goed zicht op uw voordeur vanaf de straatkant.
  • Laat tijdens uw vakantie de post weghalen.
  • Leg geen reservesleutels in de buurt van de voordeur of achterdeur.
  • Maak van uw huis geen etalage. Houd waardevolle zaken uit het zicht en sluit 's avonds de gordijnen.
Gerelateerde artikelen
Woning beveiligen tegen inbraakInbrekers kunnen op verschillende manieren uw woning binnendringen. Hoe kunt u de woning beveiligen tegen inbraak? In di…
Inbraak tijdens uitvaartdienst, hoe voorkomen?Het komt in Nederland vaak voor, dat er wordt ingebroken bij huizen waarvan bekend is dat de bewoners naar een uitvaartd…
Hoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tipsHoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tipsEr is een bekende Engelse uitspraak die zegt dat je huis je kasteel is. Je huis is de plaats waar je op je gemak wil zij…
Emotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofEmotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofWij zijn goed verzekerd tegen verzekerbare onheilen. Na een inbraak of een brand krijgt u de waarde van de vermiste of b…
Alarmsysteem kopen: Wat kost dat en waar moet je op letten?Met de toenemende inbraakgolven in alle regio's in Nederland is het geen slecht idee om jouw huis en spullen te bescherm…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geef inbrekers geen kans"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!