InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De wachttijden voor een sociale huurwoning

De wachttijden voor een sociale huurwoning

De wachttijden voor een sociale huurwoning Doordat woningcoöperaties steeds meer sociale huurwoningen in de verkoop doen blijven er momenteel steeds minder sociale huurwoningen over. Het gevolg is dat de wachttijden voor woningzoekenden steeds langer wordt. In dit artikel kunt u meer lezen over de wachttijden voor een sociale huurwoning.

Vrije sector

Voor huizen binnen de vrije sector is er eigenlijk geen wachttijd. Er zijn genoeg huizen binnen de vrije sector, deze huizen zijn meestal alleen behoorlijk prijzig. Huizen binnen de vrije sector worden meestal verhuurd vanaf zo'n 650 euro in de maand. Soms is de prijs wel inclusief gas, water en licht. Voor huizen in de vrije sector is soms wel een inkomenseis. Sommige verhuurders willen dat u aan kunt tonen dat u bijvoorbeeld 4 keer de bruto huur verdient per maand.
De prijzen van de vrije sector woningen zorgen er dan ook vaak voor dat mensen er toch voor kiezen om te wachten tot zij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.

Sociale huurwoningen voor jongeren

Het beste zou zijn dat iedereen zich gelijk inschrijft bij de woningbouwvereniging zodra hij/zij 18 is. Eerder dan 18 jaar is niet toegestaan. Er zijn in sommige regio's jongerenwoningen verkrijgbaar. De leeftijden verschillen hierbij. Er zijn bijvoorbeeld jongeren woningen voor jongeren tot 23 jaar en/of 27 jaar. De kans dat een jongere echter wat krijgt in die tijd is vooral in de grote steden alsnog vrij klein. Tegen de tijd dat men in aanmerking komt voor een woning is hij/zij waarschijnlijk al bijna 23. Dan moet er op dat moment net een huis vrij komen die men mag bezichtigen.

Waar woont u of waar wilt u wonen?

Iedereen kan zich in principe in elke gemeente inschrijven voor een sociale huurwoning. De wachttijden verschillen dan ook heel sterk per regio. De wachttijden in grote steden zoals Amsterdam en Utrecht kunnen voor een redelijk huis al gauw zo'n 10 jaar zijn. In kleinere regio's zoals Groningen en Limburg ligt de wachttijd in sommige plaatsen nog maar rond de 2 tot 4 jaar.

Wat voor systeem?

In de meeste plaatsen gaat het op datum van inschrijving. Daarbij krijgt diegene die het langst ingeschreven staat het huis aangeboden waarop hij/zij gereageerd heeft. Een ander systeem dat bijvoorbeeld wordt gehanteerd in Groningen is het punten systeem. Per maand krijgt men één punt. Als men een huis huurt via de woningbouw en zich weer gelijk inschrijft krijgt men elke maand anderhalve punt of u krijgt het aantal punten voor de tijd dat u al in een sociale huurwoning woont.
Soms zijn er ook lotingen. Op een loting kan iedereen zich inschrijven en iedereen maakt daarbij evenveel kans. Het kan dus ook zijn dat u met langere inschrijftijd lager zal eindigen dan iemand met een kortere inschrijftijd.
Op dit moment zijn ze ook aan het experimenteren met het concept 'voordeelregeling'. Hierbij gaat het niet om uw inschrijftijd maar meer om:
  • of u uit dezelfde buurt komt
  • of u uit dezelfde stad komt
  • of u studeert in dezelfde stad
  • of u werkt in dezelfde stad
Vervolgens wordt er pas gekeken naar hoe lang u ingeschreven staat. Dit experiment loopt in ieder geval tot eind 2012.

Neem alsnog de tijd

Als u na jaren wachten eindelijk bij een huis mag komen kijken, neem dan vooral alsnog de tijd. Meestal als u eenmaal bij één woning mag kijken gaat het opeens snel. Meer aanbiedingen zullen al gauw volgen. Zorg dat u op papier heeft waar u wilt dat het huurhuis aan voldoet zoals bijvoorbeeld:
  • hoeveel slaapkamers
  • wat voor buurt u wilt
  • hoeveel u wilt uitgeven
  • hoe het gelegen is qua openbaar vervoer
  • hoeveel ruimte u denkt nodig te hebben
Let vooral ook op de staat van het huis en schroom niet om mankementen aan te geven bij de woningbouwvereniging, wie weet kunnen hun er nog wat aan doen.
Gerelateerde artikelen
De bezichtiging van een sociale huurwoningDe bezichtiging van een sociale huurwoningAls u ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging kan het zijn dat u na een tijd uit wordt genodigt om te kijken naar…
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De wachttijden voor een sociale huurwoning"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 27-08-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!