InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De bezichtiging van een sociale huurwoning

De bezichtiging van een sociale huurwoning

De bezichtiging van een sociale huurwoning Als u ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging kan het zijn dat u na een tijd uit wordt genodigt om te kijken naar een huis. Wees niet bang om dingen te vragen en uit te proberen, ten slotte heeft u vaak maar één keer de tijd om een huis te bekijken. In dit artikel leest u tips rondom het bezichtigen van een sociale huurwoning.

De bezichtiging

Als u een sociale huurwoning wilt bezichtigen zult u ingeschreven moeten staan bij de woningbouwvereniging. De wachttijden om in aanmerking te komen verschillen per regio. Zo heeft u in Groningen en Limburg soms een huis binnen twee jaar, terwijl u in grote steden als Utrecht en Amsterdam minstens zes jaar aan het wachten bent. Als u een huis mag bekijken wordt er contact met u opgenomen door de woningbouwvereniging.

Alleen of met een groep?

U heeft zelf niet veel te bepalen over of u alleen wilt kijken of niet. Als een huurhuis nog bewoont wordt mag er enkel één iemand per keer komen kijken. Als het een leegstaand huis is zullen er vaak groepsbezichtigingen worden gehouden waarbij ongeveer vier mensen tegelijk komen kijken. Zo kan het voorkomen dat u bij het ene huis heel snel van plaats zakt en dat het bij een ander huis heel lang duurt. Laat u vooral niet opjagen en afschrikken van het feit dat u met meerdere mensen tegelijk gaat kijken. Het kan zelfs een voordeel hebben, misschien vallen andere mensen iets op aan het huis wat u niet was opgevallen.

Punten om op te letten

Iedereen heeft sowieso zijn eigen voorkeuren. Kijk goed of u in de regio waar u ingeschreven staat zo vaak mag weigeren als u wilt. Dit mag namelijk niet bij alle regio's waardoor u soms als het u een beetje bevalt beter de woning kunt nemen. Aan een sociale huurwoning mag niet zomaar alles worden verandert, als u wel iets verandert dan zult u het wellicht terug moeten brengen in oude staat als u gaat verhuizen. Verder kunt u op de volgende punten letten:
  • Zit de buitenruimte aan de woon- of slaapkamer?
  • Waar en hoeveel stopcontacten zijn er aanwezig?
  • Hoe bevallen de muren en de vloer?
  • Wat voor vloer mag er in?
  • Ziet u ergens kenmerken van schimmel?
  • Kunt u alle kamers goed ventileren?
  • Is het huis voorzien van enkel of dubbelglas?
  • Hoe is de waterdruk?
  • Hoeveel ramen en zonlicht heeft u?
  • Gaan deuren en ramen goed dicht?

De buurt

Bijna even belangrijk als de binnenkant van een huis is de buitenkant van een huis. Bel bijvoorbeeld eens bij de buren aan en vraag hoe hun het vinden om daar te wonen, zo komt u gelijk te weten hoe u wellicht nieuwe buren zijn. Het is ook handig om te kijken naar wat er allemaal in de buurt te vinden is zoals:
  • een supermarkt
  • een park
  • parkeerplaatsen
  • snelweg
  • openbaar vervoer
Kom niet alleen op een werkdag naar een huis kijken, maar ga ook eens in het weekend. Misschien zitten er uitgaansgelegenheden in de buurt die overlast geven, of zijn er veel hangjongeren in het weekend.

De woning accepteren

Meestal moet u al tijdens een bezichtiging laten weten of u het huis wilt hebben. Het kan echter ook zijn dat u dit de volgende dag mag laten weten. Als u de bezichtiging mist gaat het huis naar de volgende op de wachtlijst. Neem vooral de tijd, als u zovaak mag weigeren als u wilt ga dan ook meerdere woningen bekijken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De bezichtiging van een sociale huurwoning"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 30-07-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!