InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat is de waarde van uw huis?

Wat is de waarde van uw huis?

Wat is uw huis waard? Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de definitie van de waarde. De waarde van een huis kan op verschillende manieren worden vastgesteld afhankelijk van het doel van de waardebepaling. Waarde is een ruim begrip. Over het algemeen bedoelen wij met waarde het bedrag dat een object vertegenwoordigd bij het kopen of verkopen van het object. De waarde van een huis is dus het bedrag waar het huis voor verkocht kan worden. Dit is dus niet de vraagprijs van het huis, maar de uiteindelijke prijs die tot stand komt na onderhandelingen tussen de koper en de verkoper. De gemeente bedoelt met de waarde van het huis de WOZ waarde. Hieronder worden een aantal veel gebruikte waardeaanduidingen nader toegelicht.

Vraagprijs van een huis

De vraagprijs bij het verkopen van een huis is een waardeaanduiding met nog ruimte om te zakken in de prijs. Deze waarde is zo vastgesteld dat er nog onderhandelingsruimte zit tussen het bedrag dat de verkoper vraagt en het bedrag dat de koper daadwerkelijk moet betalen. De omvang van de onderhandelingsruimte is van meerdere factoren afhankelijk.

Verkoopwaarde van een huis
Dit is het bedrag dat het huis op gaat leveren bij verkoop. Vooraf is niet bekend hoe hoog deze waarde is, deze komt namelijk tot stand door vraag en aanbod.

De herbouwwaarde

Bij het afsluiten van een opstalverzekering voor uw huis is de verzekeraar niet geïnteresseerd in het bedrag dat u er voor hebt moeten betalen. Voor de verzekering van het huis moet de herbouwwaarde worden ingeschat. Dit is het bedrag dat benodigd is om het huis te herbouwen. De hoogte van de herbouwwaarde wordt onder andere geschat aan de hand van de inhoud van de woning. Verzekeraars hanteren een herbouwwaardemeter om de herbouwwaarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen.

De getaxeerde waarde van uw huis

Bij een getaxeerde waarde gaat het om het bedrag dat het huis waard is volgens de taxateur. De redenen van de taxatie kunnen zeer divers zijn. Een huis kan getaxeerd worden om de waarde in te schatten als onderpand van een hypotheek, maar een taxatie kan bijvoorbeeld ook verricht worden in verband met een echtscheiding.

Wat houdt de executiewaarde in?

De executiewaarde van een huis is het geschatte bedrag dat het huis gaat opleveren bij een gedwongen verkoop. Dit bedrag is niet meer dan een indicatie die door een taxateur is ingeschat. De werkelijke opbrengst bij een gedwongen verkoop kan hoger of lager uitvallen.

Wat is de WOZ waarde?

Dit is de geschatte waarde van een huis per de peildatum van de inschatting. De hoogte van de WOZ waarde wordt vastgesteld door de gemeente. Tegen deze waardebepaling kunt u bezwaar aantekenen. In een kalenderjaar wordt de WOZ waarde aangehouden per 1 januari van het voorgaande jaar.

Overwaarde in een huis

Een in het verleden gekocht huis kan een overwaarde bevatten. Dit is het bedrag dat het huis gaat opleveren bij verkoop minus de op het huis rustende hypotheekbedrag. Indien de waarde lager is dan de op het huis rustende hypotheekbedrag, is er sprake van een onderwaarde.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is de waarde van uw huis?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-08-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!