InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Bloomframe balkon een raamkozijn en balkon

Bloomframe balkon een raamkozijn en balkon

Een vernieuwend product op het gebied van wonen is het Bloomframe balkon. Dit is een raamkozijn die uit te klappen is naar een balkon. Het is dus eigenlijk een uitklapbaar balkon. Dit idee is uitgedacht door architect Michiel Hofman van een architectenbureau uit Amsterdam. Het idee is ontstaan in 2003 en het heeft zes jaar geduurd om het verder te ontwikkelen en te testen op veiligheid. Het idee is ontzettend simpel, maar de veiligheid moet veel aandacht aan geschonken worden. Een balkon wordt namelijk gebruikt om buiten het gebouw te hangen. Bij onvoldoende stevigheid kunnen de gevolgen groot zijn.

Hoe werkt het Bloomframe balkon?

Het lijkt van buiten een regulier raamkozijn in verschillende delen. Het onderste deel is het gevelgedeelte en bovenste gedeelte is het raam. In uw huis krijgt u een met een sleutel beveiligde knop om het balkon mechanisch te laten zakken. Dit gaat gebeuren door een elektromotor. Deze motor laat het geheel langzaam zakken. Door middel van kettingen en tandwielen gaat het gevaarte langzaam naar beneden. Het onderste deel, het gevelgedeelte, wordt de vloer van het balkon en het raamgedeelte wordt de voorkant van het balkon. Het raam vormt de opstaande rand om te voorkomen dat de bewoners er eenvoudig van af kunnen vallen. Aan de zijkanten vormen lamellen een opstaande rand voor de veiligheid. De gehele transformatie duurt ongeveer 45 seconden.

Testen op veiligheid

Het gebruikte systeem voor de Bloomframe is te vergelijken met een laadklep van een vrachtwagen. De techniek was dus al bekend, maar de toepassing in een balkon nog niet. Gedurende de jaren van het optimaliseren van het eindproduct is het balkon meerdere keren aangepast. De aandrijving van de elektromotor moest meerdere keren geoptimaliseerd worden en de constructie zelf is steviger gemaakt. Het balkon voldoet nu aan alle gestelde eisen. De kettingen en tandwielen blijven wel een punt van aandacht in verband met slijtage.

Voor wie is het bestemd?

Dit product zal vooral interessant zijn voor huizenbezitters en verhuurders van appartementen zonder een balkon. Door een Bloomframe balkon te plaatsen, kunnen de bewoners toch buiten zitten. Het is wel noodzakelijk om een reguliere bouwvergunning aan te vragen. Ook de welstandscommissie zal zijn zegje er over moeten doen. Regels van een Vereniging van Eigenaren kan het toepassen van dit balkon onmogelijk maken. U doet er verstandig aan om u hier eerst in te verdiepen.

Prijswinnend product

Het product heeft al voordat het op de markt kwam prijzen gewonnen, waaronder de Audi Design Award in 2008. Dit is de enige publieksprijs voor design vanuit de Dutch Design Awards. Het automerk Audi heeft zijn naam hieraan gekoppeld omdat design steeds belangrijker wordt voor automerken.

Wat kost een Bloomframe Balkon?

Vanaf de zomer van 2009 is het balkon aan te schaffen. Er zijn zelfs al aanvragen vanuit Frankrijk en Spanje. De balkons worden geleverd met een onderhoudscontract en met een garantie van tien jaar. De richtprijs is vastgesteld op ongeveer 10.000,- exclusief montage. De exacte prijs is afhankelijk van onder andere de afmeting en de gebruikte materialen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vereniging Eigen Huis

Reageer op het artikel "Bloomframe balkon een raamkozijn en balkon"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-07-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!