InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Creatief met kinderen: pennenhouder

Creatief met kinderen: pennenhouder

Kinderen knutselen graag, maar veel knutselwerkjes belanden in de vuilnisbak of op zolder. In dit artikel een voorbeeld van een knutselwerkje dat het kind lang kan gebruiken of cadeau kan geven. Deze pennenhouder kan gemaakt worden vanaf kleuterleeftijd.

Doelgroep

Dit project kan uitgevoerd worden vanaf kleuterleeftijd. Het past bij elke leeftijd: ook tieners en volwassenen kunnen deze pennenhouders creëeren met plezier.

Doel van het project

  1. Dit project helpt de fijne motoriek van kinderen ontwikkelen: door de potjes te versieren met knipsels of andere voorwerpen oefent het kind het knippen en plakken en de pincetgreep.
  2. Daarnaast stimuleert het het ruimtelijk inzicht: het kind moet zelf groottes inschatten en de juiste potjes selecteren.
  3. Ook de creativiteit van het kind wordt aangesproken: het kind moet zelf de materialen kiezen die bij elkaar passen en ze vormen tot één geheel.
  4. De versiering ontwikkelt ook het esthetisch inzicht: het kind leert wat het zelf mooi vindt en wat niet en welke combinaties van kleuren elkaar versterken of afzwakken. Het kan ook geïntegreerd worden in een project over kleurenleer.
  5. Als er wegwerpvoorwerpen gebruikt worden zoals in het voorbeeld, kan het ook uitgewerkt worden binnen een project over milieubewustzijn.
  6. Het moedigt het kind ook aan om zelf op te ruimen: het kind leert categoriseren (wat past in welk potje?) en zelf opruimen.

Uitvoering

Nodig:

  • (plastic) potjes van verschillende formaten (yoghurtpotjes, lege bekertjes, potjes van kwark, botervlootjes,...)
  • deksel van een plastic ijsdoos of een dienblad of iets gelijkaardig (dienblad is steviger)
  • restjes papier (cadeaupapier, enveloppen, theezakjes, crèpepapier, rijstpapier,...)
  • kralen of linten of kunstbloemen of ander decoratief knutselmateriaal
  • schaar
  • lijm
  • vernis (op waterbasis)
  • indien voorkeur: verf

Werkwijze:

  • Versier de potjes met papier of andere materialen of beschilder ze.
  • Versier het dienblad of het deksel van de ijsdoos.
  • Vernis alles (zo blijft het langer mooi).
  • Plak de potjes op het dienblad of deksel.

Tips

  • De plastic potjes kunnen ook vervangen worden door conservenblikjes of glazen potten.
  • Ook wc-rolletjes en kokers van bijvoorbeeld keukenrol zijn geschikt om een pennenhouder te maken. Het materiaal is wel minder stevig en gaat minder lang mee.
  • Voor kleuters zijn brede potjes (van bijvoorbeeld kwark) aan te raden zodat ze zelf alles uit het potje kunnen halen.
  • Maak de pennenhouder niet te groot: een te grote pennenhouder neemt onnodig veel plaats in en is moeilijk te verplaatsen door kinderen. Heb je veel pennen? Maak dan meerdere pennenhouders rond een thema.
  • Lage doosjes van bijvoorbeeld noten zijn handig om gommen of slijpers of nietjes op te bergen.
  • Je kan ook plaats vrijlaten op het dienblad voor een nietjesmachine of perforator.
  • Een fotokader bij de potjes geeft het een persoonlijke toets.
  • Wil je een orginele pennenhouder? Maak er dan een klein ladenkastje van lege luciferdoosjes bij.

Lees verder

© 2009 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Knutselen met peuters: kleienHoewel bij peuters van echt iets boetseren nog geen sprake is, vinden ze het heerlijk om met hun handjes in de klei te w…
Creatief denken, de basisvaardighedenCreatief denken, de basisvaardighedenIedereen is creatief, creatief wordt echter vaak verkeerd opgevat door mensen. Knutselen, schilderen of tekenen zijn cre…
Knutselideeën  potten bakkenKnutselideeën potten bakkenVerveel je je in de vakantie, wil je iets gezelligs met je kind(eren) doen, houdt je van knutselen en heb je even tijd?…
De regels rondom uw vrije dagen en urenAls u werkt heeft u recht op vrije dagen. Maar op hoeveel dagen heeft u recht? En hoe zijn de regels rondom de vrije dag…
Knutselideeën  Op de foto!Knutselideeën Op de foto!Verveel je je in de vakantie, wil je iets gezelligs met je kind(eren) doen, houdt je van knutselen en heb je even tijd?…
Bronnen en referenties
  • Met dank aan Natuurkind: www.letsgeel.org/natuurkind

Reageer op het artikel "Creatief met kinderen: pennenhouder"

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 03-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Creatief met kinderen
Schrijf mee!