InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Hoe maak je een mooie deurkrans?

Hoe maak je een mooie deurkrans?

Hoe maak je een mooie deurkrans? Zorg voor sfeer in de donkere wintermaanden en maak een mooie krans voor op de deur. Een herfstkrans krijgt kleur met vruchten uit de natuur zoals rozenbottels, appeltjes en bessen. Rond de feestdagen vervang je de herfstkrans voor een krans met dennengroen, eucalyptus, kerstballen en verlichting. Na de feestdagen brengt een krans met bloembollen en mos een beetje voorjaar in de nog koude maanden. Als de krans af is hang je deze op aan de deur. Gebruik hiervoor een mooi lint of een stuk ruw touw.

Welke materialen heb je nodig voor het maken van een deurkrans?

Het materiaalgebruik is afhankelijk van de tijd waarin de krans wordt gemaakt. Veel materialen zijn te vinden in de natuur of in je eigen tuin. Voor een herfstkrans neem je bessen, dennenappels, rozenbottels, appeltjes, eikels, kastanjes, hortensia en andere materialen in herfstkleuren. (rood, oranje, bruin) Voor de feestdagen maak je een krans met verschillende soorten dennengroen, eucalyptus, hulst, besjes, kerstballen, kerst decoratiemateriaal en eventueel verlichting. In een krans voor het vroege voorjaar kunnen bloembollen zoals narcissen, blauwe druifjes, tulpen en hyacinten worden verwerkt in combinatie met verschillende groensoorten en mos.

Benodigdheden

  • strokrans
  • plastic band
  • wikkeldraad
  • lijmpistool met lijmpatronen
  • lint
  • verlichting
  • dennengroen of ander groen zoals buxus
  • decoratiematerialen
  • houtkrullen, baardmos

De werkwijze

  • Wikkel de plastic band om de strokrans en maak dit goed vast.
  • Knip de verschillende groensoorten in stukken van gelijke lengte.
  • Verdeel de groensoorten gelijkmatig over de krans.
  • Maak het groen vast met ijzerdraad, dit wikkel je om de krans.
  • Bevestig het decoratiemateriaal met krammen aan de krans of maak gebruik van het lijmpistool en lijm het vast.
  • Maak de krans af door wat fijne houtkrullen, baardmos of kunstsneeuw over het geheel te verdelen.
  • Als je verlichting wilt gebruiken kies dan voor buiten verlichting.

Verlichting

Voor een deurkrans kun je verlichting nemen met minilampjes. Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij de bouwmarkten. Controleer bij aankoop of de kerstverlichting geschikt is voor buiten gebruik. Dit moet op de verpakking staan. Omdat je niet altijd zicht hebt op buiten verlichting is de veiligheid hiervan belangrijk. Lees daarom de gebruiksaanwijzing voor gebruik en volg deze op.

LED verlichting

Er is ook verlichting met LED-lampjes verkrijgbaar, de voordelen hiervan zijn:
  • De lampjes worden niet warm
  • Ze zijn zeer energiezuinig
  • Ze hebben een lange levensduur
  • Let bij de aanschaf van LED verlichting op de kwaliteit

Bloembollen

Voorjaarsbollen haal je met wortel uit de pot. Schud het zand eraf en knip een gedeelte van de wortels af. Verdeel de bollen gelijkmatig over de krans en maak ze vast met lijm of krammen. Besproei de bollen af en toe met water.

Het kleurgebruik

Zoek materialen en bloemen uit die wat kleur betreft goed bij elkaar passen. Houd hierbij rekening met het seizoen, de stijl van het huis en de smaak van de bewoners. In de herfst zijn bruin, rood en oranje kleuren die passen bij dit seizoen. Voor een kerstkrans kunnen dit verschillende kleuren zijn, van traditioneel rood tot neutraal wit. Ook in het voorjaar zijn verschillende kleuren mogelijk, maar gebruik niet te veel verschillende vormen, kleuren en materialen door elkaar omdat het geheel dan al gauw rommelig oogt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay (bewerkt)
  • www.gamma.nl

Reageer op het artikel "Hoe maak je een mooie deurkrans?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 22-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!