InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Een origineel (zelf)portret schilderen met waterverf

Een origineel (zelf)portret schilderen met waterverf

Hou je van schilderen en ben je op zoek naar uitdagingen? Dan is deze opdracht misschien iets voor jou. Je hoeft helemaal niet goed te kunnen tekenen om dit werkje tot een goed einde te brengen. Het is leuk om het samen met kinderen te proberen, maar misschien heb je ook wel zin om zelf aan de slag te gaan. Je hebt alleen een computer, tekenpapier, zwarte stiften en waterverf nodig. Door de stappen één voor één nauwgezet te volgen, kom je gegarandeerd tot een schitterend resultaat.

Schilderen van een portret

Heel wat kunstenaars deden het ons voor. Ze maakten portretten van mooie vrouwen, maar ook van zichzelf. Sommigen deden dat waarheidsgetrouw, anderen lieten dan weer hun fantasie rijkelijk de vrije loop. Dit is wat je met deze opdracht ook kan doen. We starten van een werkelijke basis, maar daarnaast is er genoeg ruimte voor een eigen inbreng.

Materiaal

Eerst en vooral moet er een foto worden genomen van de persoon in kwestie die je wil schilderen. Dit kan van jezelf zijn, maar ook van je ouders, familie of een goeie vriend. Er kan hier ook geëxperimenteerd worden. Denk bijvoorbeeld aan je huisdier of favoriete pop. We vertrekken van de foto om dan uiteindelijk tot een waarheidsgetrouw portret te komen.
  • Foto die daarna wordt afgedrukt
  • Tekenpapier
  • Zwarte stift
  • Waterverf

Hoe ga je te werk?

Voorbereidend werk

  • Neem een foto van wat je wil gaan schilderen. Denk hier vooral aan het hoofd als het om een persoon gaat. Zorg dat je foto niet te klein is. Werk eventueel met de schouderlijn zodat je een mooi formaat hebt.
  • Druk de foto af.

Tekening maken

  • Overtrek de contouren van het gezicht of dier met een zwarte stift. Denk hier ook aan de ogen, de neus,... Vergeet ook het haar niet. Duid de details niet aan!
  • Neem nu een nieuw tekenblad en leg dit over je bewerkte foto. Ga naar een raam en teken de zwarte lijnen over op het blanco blad. Gebruik hiervoor een potlood zodat je de lijnen achteraf niet meer ziet.

Schilderen

  • Oefen eerst wat op een kladblaadje. Je kunt hier heel wat soorten verf gebruiken, maar ik opteerde voor waterverf. Het is belangrijk dat je aanvoelt hoe het is om met dit materiaal te werken. Door het testen van de verf kun je veel frustraties vermijden.
  • Schilder de afzonderlijke delen. Doe het haar als laatste zodat je de indruk creëert dat het haar op het voorhoofd ligt.

Achtergrond

  • Voor de achtergrond zijn er tal van mogelijkheden. Je kunt kiezen voor een contrasterende kleur in verf, maar je kan ook zorgen voor een afscheiding door een ander materiaal te gebruiken. Zo kun je met gekleurd papier, behangpapier of karton de achtergrond gaan opvullen. Laat je inspiratie hier gerust de vrije loop.
  • Misschien kun je op voorhand ook eens enkele technieken proberen.

Kader

  • Om het geheel af te werken kun je opteren om een kader te kopen of zelf te maken. Ook hier zijn er weer tal van mogelijkheden.
  • Denk vooral aan verschillende materialen: karton, hout, papier, plastic,... voor het kader op zich. Maak hieruit een passe-partout die netjes rond je schilderwerkje past.
  • Bewerk het kader eventueel nog met een ander materiaal. Zo kun je de potjes van theelichtjes, pasta, plastic, papier, karton,... gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Schilderen op nummer, een mooi plaatjeSchilderen op nummer, een mooi plaatjeSchilderen was vroeger enkel voor kunstenaars weggelegd. Dit is niet langer zo. Met 'schilderen op nummer' kan iedereen…
Hoe zelf een plafond schilderen?Is je plafond aan een nieuwe verflaag toe? Dan kun je zélf je plafond schilderen of daarvoor een ervaren vakman over lat…
Knutselen voor vaderdagKnutselen voor vaderdagVaderdag komt er weer aan en wat is er leuker dan een zelfgemaakt cadeautje te kunnen geven aan papa.
Muren schilderen: doe het zelfMuren schilderen: doe het zelfOf het nu helder wit is of gekleurd, op behang of op stucwerk, vroeg of laat moeten we allemaal wel eens de muren schild…
Wat voor schilderij maken? 10 tips om inspiratie op te doenVeel schilder liefhebbers maken veel minder schilderijen dan hij of zij het liefst doet. Dit heeft enerzijds vaak te mak…
Bronnen en referenties
  • Tekenenenzo.blogspot.be
  • Gietjes.blogspot.be (eigen blog)

Reageer op het artikel "Een origineel (zelf)portret schilderen met waterverf"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 23-01-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!