InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe verjaag je katten uit je tuin?

Hoe verjaag je katten uit je tuin?

Hoe verjaag je katten uit je tuin? Katten zijn voor veel mensen een plezier, maar voor anderen soms alleen maar een ergernis. Eén van die ergernissen is het feit dat de kat van de 'buren' de tuin overhoop haalt en bevuilt met ontlasting.

Katten in de tuin

De meeste mensen met een tuin hebben het wel eens aan de hand gehad. De buurtkatten zoeken juist jouw tuin op om hun behoefte in te doen. Vervelend is het om bij het tuinieren steeds weer op kattenpoep te stuiten of te bemerken dat er weer planten zijn gesneuveld bij al het kattengegraaf. Bovendien is het niet erg hygiënisch, wanneer je tussen de kattenpoep je tuin aan het opknappen bent. Het is zelfs mogelijk om, doordat je in aanraking geweest bent met kattenpoep, de ziekte toxoplasmose op te lopen.

Wat doet men aan katten in de tuin?

Er doen verschillende verhalen de ronde, wanneer we bijvoorbeeld op feestjes en partijen op het onderwerp 'katten in de tuin' komen. Veel mensen gooien een glas water leeg uit het raam (al dan niet met kunstgebit), om zo de kat schrik aan te jagen. Anderen roepen heel hard 'Kssst' of 'Shhhhh'. Feit is dat de katten in kwestie zich er meestal niet veel van aantrekken en toch weer terugkeren op hun vaste stekje voor het doen van hun behoefte. Ergere feiten lezen we soms in de krant: 'kat beschoten met luchtbuks' of 'katten vergiftigd in woonwijk'. Dit is het trieste resultaat van mensen die er niet van op de hoogte zijn dat er diervriendelijkere manieren zijn om een kat uit je tuin te houden.

Wat kun je doen tegen katten in je tuin?

Er zijn verschillende manieren om katten uit je tuin weg te houden. Er zijn huismiddeltjes die je kunt proberen, maar ook bij een tuincentrum kun je speciale poeders of korreltjes kopen. De meeste middeltjes die je in de tuin gebruikt spelen in op het sterke reukvermogen van de kat. De kat houdt vaak niet van bepaalde geurtjes en zal hier met een grote boog omheen lopen. Hier een aantal voorbeelden van huismiddeltjes:
  • stukjes sinaasappelschil
  • gemalen koffie
  • azijn
  • mottenballen
  • gemalen rode peper
  • knoflook
Deze natuurlijke middelen kun je gebruiken op de plek waar de kat gewend is zijn behoefte te doen en daarnaast verspreid door de gehele tuin. De kat zal zijn interesse in een kattentoilet verliezen, wanneer het er niet lekker ruikt. Nadeel is wel dat je, wanneer het mooi weer is, en je in de tuin wilt zitten, de geurtjes ook voor jezelf niet altijd even aangenaam zijn. Ook de middeltjes die je bijeen tuincentrum koopt hebben vaak een doordringende, onaangename geur. De middeltjes de je bij een tuincentrum kunt kopen zijn wel effectief, maar wanneer het heeft geregend, moet je deze middelen opnieuw in de tuin strooien.

Naast de huismiddeltjes kun je zorgen altijd een tuinslang in de aanslag te houden. Waar een glaasje water gooien, de kat niet aan het schrikken maakt, kan een flinke waterstraal ervoor zorgen dat de katten jouw tuin niet leuk meer vinden en hun interesse verliezen.

De beste oplossing is waarschijnlijk een apparaat aan te schaffen dat katten (en overigens ook honden) afschrikt. Er zijn apparaten op de markt die je in je tuin kunt plaatsen. De apparaten beschikken over een bewegingsmelder. Zodra er beweging in de tuin is zal het apparaat een ultrasoon hoog geluid laten horen, wat voor mensen onhoorbaar is, maar voor dieren erg vervelend. De katten zullen graag uit de buurt van dit apparaat blijven. Via de website www.steenmarterverjagen.nl kun je zo'n apparaat bestellen en een aantal weken uitproberen.
Gerelateerde artikelen
Katten verjagen met natuurlijke middelenKatten verjagen met natuurlijke middelenKatten zijn best leuke beesten, maar niet als ze je hele tuin uitgraven, hem eronder poepen of steeds tegen je deur aan…
Spoelwormen bij mensen: symptomen en behandelingSpoelwormen bij mensen: symptomen en behandelingSpoelwormen zijn wormen die zich in de dunne darm ophouden en vaak verloopt een infectie bij mensen zonder noemenswaardi…
Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?De laatste jaren neemt het aantal reigers in Nederland hand over hand toe. Dat lijkt mooi, maar mensen met een mooie tui…
Alle dieren in je tuinAlle dieren in je tuinBeestjes in je tuin zijn leuk, denk aan bijvoorbeeld vogeltjes, maar niet iedereen zit op mieren of slakken te worden. A…
Tips tegen muggen: Deze planten helpen muggen verjagenTips tegen muggen: Deze planten helpen muggen verjagenZodra de lange zomeravonden weer zijn aangebroken kan het intense genieten van je vakantie beginnen. Spijtig genoeg is d…

Reageer op het artikel "Hoe verjaag je katten uit je tuin?"

Reacties

Ester, 16-08-2016 10:39 #40
En zou het helpen als ik een latje met krammetjes op mijn schutting vastmaak? (waar ze tapijt mee spannen langs de kanten…) dat valt niet zo op want ik wil niet dat mijn tuin foeilelijk wordt met gaas, touw enz. Het is toch van de zotte dat wij last hebben van andermans huisdieren die altijd maar onder jouw raam aan het mauwen en krijsen zijn…

Mark, 08-08-2016 18:14 #39
Een tijd lang had ik geen schutting om de tuin. Diverse katten liepen dus makkelijk heen en weer. In de patio werd dit mij te veel door de geur van sproeien. Na enig onderzoek de 'Animal Away Scarecrow Garden Jet Spray' (Aliexpress) voor € 30,- gekocht. Werkt prima en na verloop van tijd nagenoeg geen kat die het meer aandurfde over te steken door mijn tuin.
Er zit wel een nadeel aan. De bewegingssensor reageert natuurlijk ook op mensen. De LOL die #28 omschrijft heb ik ermee maar dus ook met mensen die vergeten dat het apparaat aan staat! Let dus op bij aanschaf want afhankelijk van je tuin is het met dit apparaat onmogelijk door je eigen tuin te lopen. Maar mijn achtertuin is inmiddels katvrij.

Nu het volgende in mijn voortuin. Daar hangt dezelfde geur op/rond een buxus die midden in mijn gazon staat. Ik lees hieronder mottenballen. Werkt dat? Iemand ervaringen met gebruik van Hertshoornolie?

Hoor het graag want de scarecrow kan ik dus niet plaatsen in de voortuin want dan zal de postbode gaan staken!

Helen, 05-08-2016 18:03 #38
Zelf heb ik altijd katten (binnen) gehad en vind ik het echt super lieve beestjes. Mijn vriend heeft echter een bloedhekel aan katten en ik begin te begrijpen waarom. In mei dit jaar een nieuwe tuin aan laten leggen, met zo veel mogelijk bodembedekkende planten om de katten poep tegen te gaan. Wat doen ze nu? Ze kakken midden op ons kunstgras. We hebben koffiedik geprobeerd, glaasjes water, emmers water, schreeuwen, cacaodoppen, knoflookkorrels, katten afschrikapparaten maar helemaal niks schijnt te werken. Moedeloos word je ervan en ik weet ondertussen ook echt niet meer wat ik ermee aan moet. Er lopen zonder overdrijven 10 verschillende katten rond in onze straat, dus je weet nooit zeker welke de boosdoener is. Het is inderdaad van de zotte dat wij geld uit moeten geven om onze eigen tuin zo in te richten dat katten van andere mensen niet hun behoefte bij ons doen. De enige optie die ik nu nog zie is schrikdraad! Maar mocht iemand de gouden tip hebben, houden wij ons aanbevolen.

Inge Peeters, 19-07-2016 09:19 #37
Ik heb een buur met maar liefst 8 katten… geregeld katuitwerpselen in mijn tuintje en nog erger : als ik mijn achterdeur openlaat komen ze in de garage pissen. Ben het ook echt wel zat. Ik heb 3 kleine kids die in en uit lopen en wil niet voor andermans katten mijn deur toelaten. Zal de kleine middeltjes eens testen!

Michel, 05-07-2016 20:58 #36
Ti's gewoon ranzig! Ben bijna zover om die stront bij de eigenaar over de schutting te gooien! Kinderachtig?… I know. Hou gewoon je kat binnen. Het is te gek voor woorden om onkosten te moeten maken omdat een ander zo nodig een kat als huisdier wil. Ja! Hondenstront her en der is ook erg vies. Een ieder is zelf verantwoordlijk voor zijn/haar huisdier. Voor katten eigenaren is dat lastig. Daarom: HOUD JE KAT BINNEN, of ervaar de overlast die ik van JOUW kat heb!

Erne, 30-06-2016 12:04 #35
Ik weet het niet meer. Net de tuin opnieuw aangelegd en iedere dag in dezelfde bak gigantische kattendrol. Er staan tig houten prikkers dus de kat kan er niet lopen maar toch iedere dag een megadrol gewoon open en bloot wordt niet begraven, maar dat kan ook niet. Ik ben het zo zat! Ze graven niet de plantjes zijn allemaal heel. Op andere plaatsen in de tuin is er veel meer ruimte om te poepen maar ze doen doet het steeds in de zelfde bak.

Mimi, 11-06-2016 23:10 #34
Nee, meneer Vanderwegen, een kat is een gedomesticeerd huisdier. Hoort dus niet vrij los te lopen. Wist u dat de slakkenoverlast van tegenwoordig indirect te wijten is aan Dikkie Dik?
Ja, want momenteel huizen er miljoenen katten in Nederland. Een ware plaag voor de vogels die hun voedsel op de grond moeten vinden. Slakkeneters zoals zanglijsters zijn al een zeldzaamheid geworden in de particuliere tuinen, dankzij Tom Poes en zijn vrinden.
Het ecologisch evenwicht wordt uit balans gebracht door dit met Whiskas volgegeten huisdier wat zijn primitieve driften met plezier op de weerloze vogelpopulatie botviert.

Daarnaast is Toxoplasmose -wat in kattenpoep zit en wat door loslopende katten dus ook in elke tuin van niet-kattenbezitters voorkomt- levensgevaarlijk voor zwangere vrouwen baby's en voor jonge kinderen.

Verplicht chippen en verplicht in eigen tuin houden, van mijn part in een volière. Bij ongechipte katten: verplichte sterilisatie en rechtstreeks naar het asiel. En kattenbelasting zou zeker niet verkeerd zijn!

Marianne, 02-06-2016 17:18 #33
Hier helpt die kattenverjager niet hoor. Mevrouw kat slaapt heerlijk onder ons afdak op de lounge bank. Direct voor dat katten verjaag ding. Nog andere tips? O ja overdag laat ze zich niet zien omdat onze hond haar dan verjaagt. We hebben haar nooit kunnen betrappen maar aan alle haren en pootafdrukken weten we dat het de buurkat is. Een lief beestje hoor maar m'n meubels worden er mega lelijk door.

Johan, 28-04-2016 01:28 #32
Bij ons hadden we last van wel 3 katten die hun behoeften dagelijks in onze tuin deden, dan met hun gekrab ook nog de planten vernielden. Meerdere soorten bussen met spray en poeders gekocht en gebruikt… echter niets hielp. Toen net over de grens in Duitsland gereden, en een klein busje pepperspray voor 6 Euro aangeschaft. (Denk er wel om, hier is het hebben van pepperspray verboden!) Ik heb bij windstilte en met een zakdoek voor de mond en toegeknepen ogen, op kleine plekjes in de tuin de pepperspray gespoten, en hebben sindsdien geen kat meer in de tuin gehad.

Lieke, 24-04-2016 16:17 #31
Sinds wij 14 jaar geleden verhuisd zijn en weer een poes hebben aangeschaft hebben wij een oplossing voor u… Onze kat heeft een tuigje aan en kan gewoon buiten lopen en op de schuttingen zitten de looplijn van het tuigje is aan een waslijn over de gehele tuin, dus niemand heeft last van onze poes alleen wij van ander katten in de voortuin bahbah.

Rob Rietveld, 23-04-2016 16:09 #30
Er moet een belasting komen voor katten-bezitters en een chip, vind het te triest voor woorden dat katten in mijn tuin komen omdat ik enkele vogeltjes in mijn tuin heb of moet ik stoppen met mijn hobby omdat de katten van de buurt naar mijn vogeltjes komen. Dat zal te triest voor woorden zijn en de buren enzo aanspreken heeft weinig nut want krijg dan te horen dat het buiten katten zijn, tja hou je katten binnen of geef geld uit dat ze in je eigen tuin blijven dan kan ik ook blijven genieten van mijn hobby!

René, 15-04-2016 17:37 #29
Oja, meneer of mevrouw Vanderwegen,
1 Katten? Zijn dat vrije dieren? Wat is dan in vredesnaam de definitie van een vrij dier in relatie tot een huiskat.
2 Mogen ze van u in de vrije natuur rondlopen, dus niet in mijn achtertuin? Bedoelt u dat? of…

René, 15-04-2016 17:28 #28
Het is inderdaad een groot probleem om ze weg te houden. Water werkt het best. Je moet alleen zorgen dat ze een volledig nat pak overhouden na je "aanslag". Het bijbehorend schrikeffect is niet alleen effectief maar ook erg grappig. Dus 2 vliegen in één klap t.w. 1. Kat blijft weg (zeer duurzaam, is mode tegenwoordig) en 2. Toch nog een beetje lol van die schrikkende kat gehad. Een ander probleem met katten is het verdedigen van 'hun' territorium. Dat gejank… en geknok, dwars door je zojuist gepote slaplantjes. Katten lijken misschien huisdieren maar zijn dat kennelijk niet. Ze bepalen zelf wanneer ze huisdier zijn (bijv als het hard regent). Maar verder zijn het (uitermate slechte en vooral luie) roofdieren. Dank u voor de aandacht, want de aandacht van een buurkat is iets wat niemand wil. Ook niet een kattenbezitter.

Vanderwegen, 21-02-2016 15:35 #27
Zielig noem ik deze commentaren.
Katten zijn vrije dieren en mogen bij mijn weten nog altijd in de vrije natuur rondlopen.
Ja, er zijn onverantwoordelijke "kattenbezitters" die de kat, als het nieuw er af is, aan haar lot overlaat zodat ze ongeremd kan vermenigvuldigen en allerlei ziektes oplopen. Deze katten zoeken bij andere kattenbezitters naar eten en affectie waardoor de concentratie van thuisloze katten zorgt voor overlast. Waar teveel katten rondlopen gaan ze inderdaad in de tuin hun behoefte doen. Ik merk ook op dat hondenbezitters het niet nauw nemen met respect voor hun medemens. Geregeld liggen er drollen (grote) aan mijn voordeur en op het paadje achteraan waar kinderen spelen en wandelaars komen. Het is er een mesthoop geworden en ik kan mij best voorstellen dat tussen al de hiervoor geuite (soms hatelijke) commentaren over kattenpoep er mogelijk hondenbezitters zijn die de drollen van hun hond ook laten liggen. Of honden, die de ganse dag blaffen en verhinderen dat mensen met een nachtshift overdag kunnen slapen. Ik wou nog meedelen dat ikzelf ook hond en katten heb. Ja, ook enkele katten van buren die in de loop van tijd hun katten gewoon hebben achtergelaten. Resultaat: ook uitwerpselen in MIJN tuin.
Misschien kunnen we ook met z'n allen egels, mollen en alles wat in de natuur vrij rondloopt, ook gewoon liquideren.
Inderdaag, zielig!

Henry, 04-11-2015 15:31 #26
Misschien is het een idee om een val te zetten, die de kat alleen vangt, verder niets. Natuurlijk wel uit het zicht. Vervolgens rijd je er mee naar het bos of weiland, ver weg en laat je ze daar los. Ook niet ideaal maar niks helpt, koffiedik niet, knoflookpoeder even, maar is stront duur (nu we het toch over stront hebben) Schrikdraadapparaat, maar dan ben je zgn. een dierenbeul en knipt de eigenaar 's nachts het draad door. Dus, ik weet het anders ook niet…

Bonet, 15-06-2015 10:02 #25
Juist weer een kattendrol uit mijn voortuin gehaald, elke dag is er wel wat vernield. Hele tuin ligt al vol koffiedik. De kattenverjagers helpen totaal niet die ik in mijn achtertuin heb. Mijn kleine moestuintje in de tuin werd ondergespit en er bovenop lag weer een kattendrol! Ik heb veel vogels in de tuin, en dat weet deze kat, vernielt de voorjaarsplanten, ik word er moedeloos van.
We hebben 18 jaar een hond gehad. We hebben van het begin af aan haar uitwerpselen opgeruimd en haar alleen in onze tuin los gelaten.
Maar het is natuurlijk wel lastig om een kattenbak schoon te maken, liever laat je ze het doen in de tuin v.d. buren. Ik ga het nu met peper proberen, of mottenballen. Dit alles heeft me al veel energie en geld gekost

Marionvdlinde, 09-06-2015 20:14 #24
Het zou toch niet zo moeten zijn dat ik kapitalen moet gaan uitgeven om andermans huisdier uit mijn tuin te houden? De eigenaars van deze, overigens lieve dieren, zijn toch ook niet blij als mijn hond voor hun deur hun behoeften doet? Ook is het niet fijn als katten in mijn huis komen omdat ik een vogel als huisdier heb. Hoe zit dat met het woord huisdier!? Let wel: HUISdier

Es, 29-04-2015 12:09 #23
De buurkatten wekken het stukje agressie in me op, waarvan ik geen vermoeden had. Net een nieuwe tuin aan laten leggen met onderhoudsvrije plantenbakken. De katten schijten ze vol.
Koffiedrap (kilo's, gekregen van een koffiekar) werkt niet. Kattenkorrels met knoflookgeur van het tuincentrum werkt niet. Nu alle bakken vol met grote sateprikkers, geen gezicht, en ze schijten er nog tussendoor. Oh wat haat ik die beesten. Wat werkt echt? Ik zou het liefst prikkeldraad op mijn schutting doen, maar vind ik net iets te agressief…

Ben, 30-03-2015 00:55 #22
Heeft u weleens gehoord van gepiep van kattenverjagers? En zo ja, wat vind u hiervan?!

Je hebt geluidssystemen (ultrasoon geluid/ultrasone geluidsgolven) dat werkt tegen katten. Onbedoeld zenden die apparaten ook geluiden uit dat mensen kunnen horen. De geluidssterkte van dergelijke toestellen is vrij fors over de honderd decibel. Het geluid veroorzaakt een hoge druk op je gehoor en oorpijn klachten. Ik vind dan ook dat dit een vorm van mishandeling is. Het geluid is niet te negeren en het jaagt je weg. Ook veroorzaakt het harde geluid een flinke piep in je oren.

Vooral kinderen worden hiervan het slachtoffer omdat zij de pieptoon horen en volwassenen meestal niet. Zie ook artikel in een Engelse krant:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2343706/Couple-installed-high-pitch-mosquito-alarm-ward-racist-teen-vandals-investigation-noise-nuisance.html

Ik vroeg me af of hier meer mensen mee te maken hebben? Het geluid is voor mensen al keihard wat dan voor dieren? Een kattenverjager is een kleine luidspreker op een paal dat je in de tuin kunt neerzetten.

Koos Gerringa, 02-02-2015 17:53 #21
Een hardleerse kat gebruikte mijn tuin als kattenbak. Alleen veel snoeihout hielp, maar zoveel heb ik daar niet van. Nu heb ik tuinnetten gebruikt. Niet strak op de grond, maar losjes, zoals verfrommeld papier anders op een tafel ligt dan een een gewoon vel papier. Er zijn tuinnetten te koop van kunststof draad, niet geknoopt, maar gelast. Dat zijn de beste, want niet zo slap.
De kat mijdt die plekken totaal.

Anoniem, 28-12-2014 20:24 #20
Dus als ik het goed lees moet ik zelf investeren omdat een ander ras mensen hier in de buurt in het bezit is van katten? Dat is me van de zotten! Naar mijn ervaring is het overrijden van een kat het beste, dat is me namelijk een keer overkomen en daar ben ik nog steeds blij mee. Uiteraard heb ik de baasjes niets verteld want dan word ik nog aansprakelijk gesteld voor het doodrijden van hun HUISdier dat buiten op straat liep. Ik heb ook twee buksen thuis maar deze heb ik spijtig genoeg nog nooit gebruikt. Mocht ik ooit weer last krijgen van wilde (HUIS)dieren die op mijn terrein lopen en alles vol poepen, dan schroom ik natuurlijk niet om de buks te pakken.

Michel, 30-11-2013 18:18 #19
Ik heb ook last hier van de kat van de buren. Ik ben gek op vogeltjes en probeer ze dan ook in mijn tuin te krijgen door te voeren, en ik heb 2 honden die aanslaan als deze iets horen of als het tuinlicht aanschiet omdat deze beweging op de schutting of in de tuin waarneemt. Resultaat: Kat zit op schutting te wachten tot de vogeltjes komen. Ik heb hier een oplossing voor bedacht, praten met buren hielp niet. De bovenzijde van de schutting smeer ik nu in met een mengsel van frituurvet (harde en vloeibare versie om stroperig te krijgen) en koffiedrap. Het lijkt misschien rigoreus, maar als je buren de kat niet bij zich willen houden moet je toch iets, en zichtbaar verbouwen van mijn tuin vind ik geen optie. De buren zullen het na 2 á 3 keer echt wel zat zijn als de kat met frituurvet onder hun poten op de bank springt, al denk ik dat de kat het al veel eerder zat is om koffiedrap tussen de tenen te hebben.

,., 16-11-2013 02:49 #18
Hallo,

Wij hebben hier thuis 1 kat en 2 honden, zowel de honden als ook de kat doen hun behoefte netjes in onze eigen tuin dus andere mensen hebben hier geen last van,

WEL komt een buurkat elke nacht op ons terrein en vecht dan met mijn kat. Hoe kan ik zorgen dat de buurkat niet meer in onze tuin komt, maar onze eigen dieren wel nog rustig in de tuin kunnen lopen?

Vannacht hoorde ik mijn kat schreeuwen en kwam met een bloedend oor een mankend pootje binnen, dit moet gewoon ophouden!

Jo, 11-07-2013 22:18 #17
Alle genoemde "middeltjes" kosten mij tijd en geld én mijn tuin ziet er niet uit door de sinaasappelschillen! het is jouw kat, jouw huis, jouw tuin (en niet de mijne!) Het is een HUIS dier, hou het dat ook in/om je huis.

Groot, 06-06-2013 14:15 #16
Wat grappig dat iedereen loopt te zeuren over katten in de tuin, maar een goede diervriendelijke oplossing vinden, ho maar. En de mensen met een hond: laat je die dan ook binnen en een hondenbak aanschaffen om hun behoefte in te kunnen doen?

Dijkstra, 31-05-2013 12:40 #15
Onze dochter van 2 jaar oud hoorde een katten verjager. Vervolgens ging zij haar oren open krabben tot bloedens toe. Ik krijg last van oorsuizingen (tinnitus). Het apparaat zendt uit vanaf 13 kilohertz (in het gehoor spectrum van de mens) een toon van 120 decibel. Dit geluid is schadelijk voor je gehoor. Ter vergelijking: 120dB is een op stijgend vliegtuig. meer info: stuur mail naar ikwilgraaguwmailadres apenstaartje gmail.com

Bladen die adverteren met katten mosquito' s: Kampioen, Plus magazine, Privé, 100% NL, Nestor, Weekend, ANBO, Ons, Perspectief, Max magazine, Primero.

Nel, 25-05-2013 08:13 #14
Het is een waar genoegen om hier te lezen dat ik niet de enige zeer gefrustreerde tuinbezitter ben met een openbare katten poep en pisplaats in de tuin. Ik heb pas sinds feb een huis met een tuin en heb zelf 2 katten die BINNEN blijven! Toen 2 van mijn niet zo sociale kattenburen dat hoorde was ik een crimineel om mijn katten binnen te houden… Ik vertelde hun dat ik het meer dan onplezierig vindt dat mensen hun katten naar buiten laten omdat die NOOIT in hun eigen tuin poepen, iets wat bij hun ook niet kan want alles is betegeld! Nou dat was niet normaal en ik moest me katten maar lekker naar buiten gooien want de buurt zijn allemaal grote kattenliefhebbers… NOT dus! 1 emmers stront per week in me tuin is niks en dat geldt voor mijn oude buuf hetzelfde en ik vindt het godsgeklaagd en ben het eens met enorme hoge belasting/boetes voor buitenkatten! Schrikdraad ook prima want deze nachtmerrie is niet humaan op te lossen en met de eigenaren valt vaak niet te praten zoals hierboven staat ze kunnen er niks aan doen? Nou dat kunnen ze wel! Hou je verrekte katten BINNEN want het is jouw verantwoordelijkheid om ze binnen of in je eigen tuin te houden, dat is sociaal en buren gedrag. Elke emmer kattenstront zal ik netjes bij alle buitenkateigenaren hun voordeuren en tuinen gooien en let op want dan ben ik de asociaal!

Tony, 28-03-2013 17:34 #13
Ik heb 900m2 gras en de katten schijten gewoon op het gras. Ik ga een goed advies opvolgen van een vriend en gewoon een koperdraad spannen waar de katten binnenkomen en er gewoon een fase van 220 v aanhangen.

Vraag aan de katten liefhebbers: Waarom moeten mensen zonder katten opdraaien voor de kosten van het ongemak wat jullie veroorzaken?

Wilfred, 26-12-2012 01:23 #12
Ik heb vaak last van katten op de auto. ik heb hem altijd onder de carport staan en een kattenverschriker er bij staan en het helpt niks hoe kan ik dit oplossen.

Einderaad, 31-07-2012 19:46 #11
Ik heb ook al zo alles poeder en app gebruik net zo apparaat met ultrahoogten geluid
waar een mens niet hoor ja geloof je dat zeld! na 1 dag gebruikt te hebben heb dat apparaat terug gebracht werd gek van dat geluid is zeker hoor baar voor mensen me honden werden er ook gek er van, wij als honden bezitter moeten belasting betalen maar een katten bezitter niet schandalig ik denk dat ik de waterballonnen klaar zet en da katten overhoop gooi of heb iemand ander een goed idee?

Brenda, 28-04-2012 11:00 #10
Wie weet hoe ik mijn 2 katten uit de tuin van de buren kan houden.Ze poepen en plassen er niet maar maken er hun territorium van door middel van afbakenen(sproeien) en gaan daar op de tuinmeubels liggen.volgens de buren gebeurd het vooral snachts.

gr brenda

Tine, 14-03-2012 15:21 #9
De katten komen tegen de huisgevel pissen en zelfs tegen de voordeur en de ramen zodat we nu ook last krijgen van die irritante kattenpisgeur in huis. Wat kan ik doen tegen die vieze geur en dat die "lieve beestjes" ook ni meer tegen mijn deur en ramen komen pissen?
Graag enkele tips aub.

Dirk, 18-03-2011 13:12 #8
Bij mij helpt niets. Heb met loshangend gaas de schuttingen behangen, nu komen ze via de dakgoot van de buren. Gooi al meer dan een jaar koffiedrab in mijn tuin, strooi paprika en peper. Ik gebruik schoonmaakazijn. Heb bij Conrad een kattenverjager gekocht voor 50 euro. Tuinslang ligt in de aanslag, heb bewegingsdetector spot opgehangen voor de nacht. De eigenaar van de kat opgespoord, die antwoorde mij, dat zij er niet aan kon doen? Ik ben ten einde raad, krijg er een complete fobie van. En de eigenaar kan er niks aan doen!

Mrnomorecat, 10-03-2011 23:10 #7
Vorig jaar een electronisch apparaat gekocht met bewegingsmelder zoals boven in het forum staat omschreven. En geloof het of niet, dit apparaat werkt… zodra deze aan springt als ik bv de tuin in loop dan hoor ik de kat van de buren zowat de gordijnen in vliegen…
Zelf was ik in eerste instantie erg sceptisch over de werking, maar indien ik vergeet de batterij te vervangen (was te lui voor elektra aan te leggen) dan ligt me tuin weer vol met stront… (hup over de schutting…). Enige nadeel van dit apparaat is de reikwijdte van ong. 15 meter… Heb dit apparaat toen gekocht bij TC Overvecht en meen dat ik er toen 69 euro voor heb betaald… idd hoop geld maar minder ergernis nu met stront…

Lien, 11-02-2011 07:52 #6
Katten zijn huisdieren en huisdieren horen binnen, dan heeft er tenminste verder niemand last van.
We hebben trouwens al vanalles geprobeerd, maar niets helpt. We hebben zelfs dure poeders gekocht, maar het mag allemaal niet baten. Er zijn zo verschrikkelijk veel katten in de buurt, je hoort er heel veel mensen over klagen. Als mensen een kat aanschaffen moeten ze er ook zelf hun verantwoordelijkheid voor nemen! Het is toch niet normaal dat mensen die zelf geen kat willen er zoveel voor uit moeten geven om andermans katten uit de tuin te houden en dan helpt het ook nog eens niet. Er is maar een oplossing, als iemand een kat aanschaft: Binnen houden die Kat!

M. Krap, 21-11-2010 15:46 #5
Ik heb het net hier gelezen ik heb hier katten in de buurt die mijn voortuin als kattenbak gebruiken heel erg vies heb nu koffiedik in de tuin gegooid en ben benieuwd of het inderdaad op houd.

Sas, 10-08-2010 10:23 #4
Katten in de tuin, wat een plaag! Elke dag haal ik een halve emmer strot uit mijn tuin. Ik kan mij andere bezigheden bedenken dus besloot ik een half jaar terug de "diervriendelijke" methodes tegen katten uit te proberen. Ik drink zelf geen koffie maar zet elke dag koffie om de prut vervolgens in de tuin te gooien, heb bussen peper en flessen azijn in de tuin leeggegooid. Strooide mottenballen, citroën- en sinaasappelschillen in de tuin. Heb de bodem bedekt met cacao doppen en sate prikkers in de grond gezet. Bodembedekkers aangeschaft en planten die naar citroën ruiken. HET RESULTAAT… een halve emmer strot. Dus voordat je de conclusie trekt dat mensen die tot aggresievere methoden overstappen triest of zielig zijn, jezelf wat beter laten informeren. Daarbuiten zou het zo moeten zijn dat de mensen die een kat aanschaffen hun kat in de tuin moeten houden! Wat mij betreft met een kooi van gaas! maar uitgeraasd ben ik nog niet, ik denk dat de beste methode kattenbelasting is met strikte controle! Zo'n 300 euro per jaar, en pas dan hou je de echte kattenliefhebbers over, mensen die wel voor hun kat zorgen en deze niet aan hun lot overlaten!

Noortje, 09-01-2010 10:00 #3
Mijn kat heeft altijd binnen gezeten en gaat sinds een maand naar buiten. Het probleem is dat hij nu niet meer in zijn kattenbak poept en plast wat ik heel vervelend vind. Hij heeft dit altijd netjes gedaan totdat hij naar buiten ging. Nu is het nog niet zo erg maar ik woon in een hofje van appartementen en als mijn kat daar elke dag plast en poept zal dat in de zomer niet erg fijn zijn. Wat kan ik doen?

Twan, 26-03-2009 11:27 #2
Veel mensen met katten als huisdier laten de kat gewoon buiten los lopen, is niets mis mee, maar houdt het dier dan op eigen erf! Als mensen in de buurt klagen over poep in de tuin of planten die kapot zijn door die bewuste kat en gaan verhalen op de eigenaar, dan is die plots niet thuis… Maar owee als je die zelfde kat aanrijdt met de auto omdat die plots de weg oversteekt, dan moet je eens horen hoe ze tekeer gaan… Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen die alles geprobeerd hebben, met een buks te werk gaan, ze hebben immers geen keuze meer. Ik heb zelf ook een kat, deze komt nooit buiten, maar ik zou wel de last hebben van andere katten? Dat nooit, dan maar de buks!

Trudy Huhl, 25-03-2009 10:24 #1
Mijn kat doet zijn behoefte in mijn tuin als hij buiten is. Hoe kan ik dit voorkomen zodat hij geen plantjes stuk maakt?

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 40
Schrijf mee!