InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe verjaag je katten uit je tuin?

Hoe verjaag je katten uit je tuin?

Hoe verjaag je katten uit je tuin? Katten zijn voor veel mensen een plezier, maar voor anderen soms alleen maar een ergernis. Eén van die ergernissen is het feit dat de kat van de 'buren' de tuin overhoop haalt en bevuilt met ontlasting.

Katten in de tuin

De meeste mensen met een tuin hebben het wel eens aan de hand gehad. De buurtkatten zoeken juist jouw tuin op om hun behoefte in te doen. Vervelend is het om bij het tuinieren steeds weer op kattenpoep te stuiten of te bemerken dat er weer planten zijn gesneuveld bij al het kattengegraaf. Bovendien is het niet erg hygiënisch, wanneer je tussen de kattenpoep je tuin aan het opknappen bent. Het is zelfs mogelijk om, doordat je in aanraking geweest bent met kattenpoep, de ziekte toxoplasmose op te lopen.

Wat doet men aan katten in de tuin?

Er doen verschillende verhalen de ronde, wanneer we bijvoorbeeld op feestjes en partijen op het onderwerp 'katten in de tuin' komen. Veel mensen gooien een glas water leeg uit het raam (al dan niet met kunstgebit), om zo de kat schrik aan te jagen. Anderen roepen heel hard 'Kssst' of 'Shhhhh'. Feit is dat de katten in kwestie zich er meestal niet veel van aantrekken en toch weer terugkeren op hun vaste stekje voor het doen van hun behoefte. Ergere feiten lezen we soms in de krant: 'kat beschoten met luchtbuks' of 'katten vergiftigd in woonwijk'. Dit is het trieste resultaat van mensen die er niet van op de hoogte zijn dat er diervriendelijkere manieren zijn om een kat uit je tuin te houden.

Wat kun je doen tegen katten in je tuin?

Er zijn verschillende manieren om katten uit je tuin weg te houden. Er zijn huismiddeltjes die je kunt proberen, maar ook bij een tuincentrum kun je speciale poeders of korreltjes kopen. De meeste middeltjes die je in de tuin gebruikt spelen in op het sterke reukvermogen van de kat. De kat houdt vaak niet van bepaalde geurtjes en zal hier met een grote boog omheen lopen. Hier een aantal voorbeelden van huismiddeltjes:
  • stukjes sinaasappelschil
  • gemalen koffie
  • azijn
  • mottenballen
  • gemalen rode peper
  • knoflook
Deze natuurlijke middelen kun je gebruiken op de plek waar de kat gewend is zijn behoefte te doen en daarnaast verspreid door de gehele tuin. De kat zal zijn interesse in een kattentoilet verliezen, wanneer het er niet lekker ruikt. Nadeel is wel dat je, wanneer het mooi weer is, en je in de tuin wilt zitten, de geurtjes ook voor jezelf niet altijd even aangenaam zijn. Ook de middeltjes die je bijeen tuincentrum koopt hebben vaak een doordringende, onaangename geur. De middeltjes de je bij een tuincentrum kunt kopen zijn wel effectief, maar wanneer het heeft geregend, moet je deze middelen opnieuw in de tuin strooien.

Naast de huismiddeltjes kun je zorgen altijd een tuinslang in de aanslag te houden. Waar een glaasje water gooien, de kat niet aan het schrikken maakt, kan een flinke waterstraal ervoor zorgen dat de katten jouw tuin niet leuk meer vinden en hun interesse verliezen.

De beste oplossing is waarschijnlijk een apparaat aan te schaffen dat katten (en overigens ook honden) afschrikt. Er zijn apparaten op de markt die je in je tuin kunt plaatsen. De apparaten beschikken over een bewegingsmelder. Zodra er beweging in de tuin is zal het apparaat een ultrasoon hoog geluid laten horen, wat voor mensen onhoorbaar is, maar voor dieren erg vervelend. De katten zullen graag uit de buurt van dit apparaat blijven. Via de website www.steenmarterverjagen.nl kun je zo'n apparaat bestellen en een aantal weken uitproberen.
Gerelateerde artikelen
Katten verjagen met natuurlijke middelenKatten verjagen met natuurlijke middelenKatten zijn best leuke beesten, maar niet als ze je hele tuin uitgraven, hem eronder poepen of steeds tegen je deur aan…
Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?De laatste jaren neemt het aantal reigers in Nederland hand over hand toe. Dat lijkt mooi, maar mensen met een mooie tui…
Alle dieren in je tuinAlle dieren in je tuinBeestjes in je tuin zijn leuk, denk aan bijvoorbeeld vogeltjes, maar niet iedereen zit op mieren of slakken te worden. A…
Toxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakToxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakToxoplasmose is een infectieziekte die van dieren via parasieten op mensen wordt overgebracht. De infectie kan niet alle…
Stress bij katten - Natuurlijke oplossingenStress bij katten - Natuurlijke oplossingenKatten zijn over het algemeen ontspannen en evenwichtige huisdieren. Toch kan hun gedrag in bepaalde situaties (bijvoorb…

Reageer op het artikel "Hoe verjaag je katten uit je tuin?"

Reacties

Michel, 30-11-2013 18:18 #19
Ik heb ook last hier van de kat van de buren. Ik ben gek op vogeltjes en probeer ze dan ook in mijn tuin te krijgen door te voeren, en ik heb 2 honden die aanslaan als deze iets horen of als het tuinlicht aanschiet omdat deze beweging op de schutting of in de tuin waarneemt. Resultaat: Kat zit op schutting te wachten tot de vogeltjes komen. Ik heb hier een oplossing voor bedacht, praten met buren hielp niet. De bovenzijde van de schutting smeer ik nu in met een mengsel van frituurvet (harde en vloeibare versie om stroperig te krijgen) en koffiedrap. Het lijkt misschien rigoreus, maar als je buren de kat niet bij zich willen houden moet je toch iets, en zichtbaar verbouwen van mijn tuin vind ik geen optie. De buren zullen het na 2 á 3 keer echt wel zat zijn als de kat met frituurvet onder hun poten op de bank springt, al denk ik dat de kat het al veel eerder zat is om koffiedrap tussen de tenen te hebben.

,., 16-11-2013 02:49 #18
Hallo,

Wij hebben hier thuis 1 kat en 2 honden, zowel de honden als ook de kat doen hun behoefte netjes in onze eigen tuin dus andere mensen hebben hier geen last van,

WEL komt een buurkat elke nacht op ons terrein en vecht dan met mijn kat. Hoe kan ik zorgen dat de buurkat niet meer in onze tuin komt, maar onze eigen dieren wel nog rustig in de tuin kunnen lopen?

Vannacht hoorde ik mijn kat schreeuwen en kwam met een bloedend oor een mankend pootje binnen, dit moet gewoon ophouden!

Jo, 11-07-2013 22:18 #17
Alle genoemde "middeltjes" kosten mij tijd en geld én mijn tuin ziet er niet uit door de sinaasappelschillen! het is jouw kat, jouw huis, jouw tuin (en niet de mijne!) Het is een HUIS dier, hou het dat ook in/om je huis.

Groot, 06-06-2013 14:15 #16
Wat grappig dat iedereen loopt te zeuren over katten in de tuin, maar een goede diervriendelijke oplossing vinden, ho maar. En de mensen met een hond: laat je die dan ook binnen en een hondenbak aanschaffen om hun behoefte in te kunnen doen?

Dijkstra, 31-05-2013 12:40 #15
Onze dochter van 2 jaar oud hoorde een katten verjager. Vervolgens ging zij haar oren open krabben tot bloedens toe. Ik krijg last van oorsuizingen (tinnitus). Het apparaat zendt uit vanaf 13 kilohertz (in het gehoor spectrum van de mens) een toon van 120 decibel. Dit geluid is schadelijk voor je gehoor. Ter vergelijking: 120dB is een op stijgend vliegtuig. meer info: stuur mail naar ikwilgraaguwmailadres apenstaartje gmail.com

Bladen die adverteren met katten mosquito' s: Kampioen, Plus magazine, Privé, 100% NL, Nestor, Weekend, ANBO, Ons, Perspectief, Max magazine, Primero.

Nel, 25-05-2013 08:13 #14
Het is een waar genoegen om hier te lezen dat ik niet de enige zeer gefrustreerde tuinbezitter ben met een openbare katten poep en pisplaats in de tuin. Ik heb pas sinds feb een huis met een tuin en heb zelf 2 katten die BINNEN blijven! Toen 2 van mijn niet zo sociale kattenburen dat hoorde was ik een crimineel om mijn katten binnen te houden… Ik vertelde hun dat ik het meer dan onplezierig vindt dat mensen hun katten naar buiten laten omdat die NOOIT in hun eigen tuin poepen, iets wat bij hun ook niet kan want alles is betegeld! Nou dat was niet normaal en ik moest me katten maar lekker naar buiten gooien want de buurt zijn allemaal grote kattenliefhebbers… NOT dus! 1 emmers stront per week in me tuin is niks en dat geldt voor mijn oude buuf hetzelfde en ik vindt het godsgeklaagd en ben het eens met enorme hoge belasting/boetes voor buitenkatten! Schrikdraad ook prima want deze nachtmerrie is niet humaan op te lossen en met de eigenaren valt vaak niet te praten zoals hierboven staat ze kunnen er niks aan doen? Nou dat kunnen ze wel! Hou je verrekte katten BINNEN want het is jouw verantwoordelijkheid om ze binnen of in je eigen tuin te houden, dat is sociaal en buren gedrag. Elke emmer kattenstront zal ik netjes bij alle buitenkateigenaren hun voordeuren en tuinen gooien en let op want dan ben ik de asociaal!

Tony, 28-03-2013 17:34 #13
Ik heb 900m2 gras en de katten schijten gewoon op het gras. Ik ga een goed advies opvolgen van een vriend en gewoon een koperdraad spannen waar de katten binnenkomen en er gewoon een fase van 220 v aanhangen.

Vraag aan de katten liefhebbers: Waarom moeten mensen zonder katten opdraaien voor de kosten van het ongemak wat jullie veroorzaken?

Wilfred, 26-12-2012 01:23 #12
Ik heb vaak last van katten op de auto. ik heb hem altijd onder de carport staan en een kattenverschriker er bij staan en het helpt niks hoe kan ik dit oplossen.

Einderaad, 31-07-2012 19:46 #11
Ik heb ook al zo alles poeder en app gebruik net zo apparaat met ultrahoogten geluid
waar een mens niet hoor ja geloof je dat zeld! na 1 dag gebruikt te hebben heb dat apparaat terug gebracht werd gek van dat geluid is zeker hoor baar voor mensen me honden werden er ook gek er van, wij als honden bezitter moeten belasting betalen maar een katten bezitter niet schandalig ik denk dat ik de waterballonnen klaar zet en da katten overhoop gooi of heb iemand ander een goed idee?

Brenda, 28-04-2012 11:00 #10
Wie weet hoe ik mijn 2 katten uit de tuin van de buren kan houden.Ze poepen en plassen er niet maar maken er hun territorium van door middel van afbakenen(sproeien) en gaan daar op de tuinmeubels liggen.volgens de buren gebeurd het vooral snachts.

gr brenda

Tine, 14-03-2012 15:21 #9
De katten komen tegen de huisgevel pissen en zelfs tegen de voordeur en de ramen zodat we nu ook last krijgen van die irritante kattenpisgeur in huis. Wat kan ik doen tegen die vieze geur en dat die "lieve beestjes" ook ni meer tegen mijn deur en ramen komen pissen?
Graag enkele tips aub.

Dirk, 18-03-2011 13:12 #8
Bij mij helpt niets. Heb met loshangend gaas de schuttingen behangen, nu komen ze via de dakgoot van de buren. Gooi al meer dan een jaar koffiedrab in mijn tuin, strooi paprika en peper. Ik gebruik schoonmaakazijn. Heb bij Conrad een kattenverjager gekocht voor 50 euro. Tuinslang ligt in de aanslag, heb bewegingsdetector spot opgehangen voor de nacht. De eigenaar van de kat opgespoord, die antwoorde mij, dat zij er niet aan kon doen? Ik ben ten einde raad, krijg er een complete fobie van. En de eigenaar kan er niks aan doen!

Mrnomorecat, 10-03-2011 23:10 #7
Vorig jaar een electronisch apparaat gekocht met bewegingsmelder zoals boven in het forum staat omschreven. En geloof het of niet, dit apparaat werkt… zodra deze aan springt als ik bv de tuin in loop dan hoor ik de kat van de buren zowat de gordijnen in vliegen…
Zelf was ik in eerste instantie erg sceptisch over de werking, maar indien ik vergeet de batterij te vervangen (was te lui voor elektra aan te leggen) dan ligt me tuin weer vol met stront… (hup over de schutting…). Enige nadeel van dit apparaat is de reikwijdte van ong. 15 meter… Heb dit apparaat toen gekocht bij TC Overvecht en meen dat ik er toen 69 euro voor heb betaald… idd hoop geld maar minder ergernis nu met stront…

Lien, 11-02-2011 07:52 #6
Katten zijn huisdieren en huisdieren horen binnen, dan heeft er tenminste verder niemand last van.
We hebben trouwens al vanalles geprobeerd, maar niets helpt. We hebben zelfs dure poeders gekocht, maar het mag allemaal niet baten. Er zijn zo verschrikkelijk veel katten in de buurt, je hoort er heel veel mensen over klagen. Als mensen een kat aanschaffen moeten ze er ook zelf hun verantwoordelijkheid voor nemen! Het is toch niet normaal dat mensen die zelf geen kat willen er zoveel voor uit moeten geven om andermans katten uit de tuin te houden en dan helpt het ook nog eens niet. Er is maar een oplossing, als iemand een kat aanschaft: Binnen houden die Kat!

M. Krap, 21-11-2010 15:46 #5
Ik heb het net hier gelezen ik heb hier katten in de buurt die mijn voortuin als kattenbak gebruiken heel erg vies heb nu koffiedik in de tuin gegooid en ben benieuwd of het inderdaad op houd.

Sas, 10-08-2010 10:23 #4
Katten in de tuin, wat een plaag! Elke dag haal ik een halve emmer strot uit mijn tuin. Ik kan mij andere bezigheden bedenken dus besloot ik een half jaar terug de "diervriendelijke" methodes tegen katten uit te proberen. Ik drink zelf geen koffie maar zet elke dag koffie om de prut vervolgens in de tuin te gooien, heb bussen peper en flessen azijn in de tuin leeggegooid. Strooide mottenballen, citroën- en sinaasappelschillen in de tuin. Heb de bodem bedekt met cacao doppen en sate prikkers in de grond gezet. Bodembedekkers aangeschaft en planten die naar citroën ruiken. HET RESULTAAT… een halve emmer strot. Dus voordat je de conclusie trekt dat mensen die tot aggresievere methoden overstappen triest of zielig zijn, jezelf wat beter laten informeren. Daarbuiten zou het zo moeten zijn dat de mensen die een kat aanschaffen hun kat in de tuin moeten houden! Wat mij betreft met een kooi van gaas! maar uitgeraasd ben ik nog niet, ik denk dat de beste methode kattenbelasting is met strikte controle! Zo'n 300 euro per jaar, en pas dan hou je de echte kattenliefhebbers over, mensen die wel voor hun kat zorgen en deze niet aan hun lot overlaten!

Noortje, 09-01-2010 10:00 #3
Mijn kat heeft altijd binnen gezeten en gaat sinds een maand naar buiten. Het probleem is dat hij nu niet meer in zijn kattenbak poept en plast wat ik heel vervelend vind. Hij heeft dit altijd netjes gedaan totdat hij naar buiten ging. Nu is het nog niet zo erg maar ik woon in een hofje van appartementen en als mijn kat daar elke dag plast en poept zal dat in de zomer niet erg fijn zijn. Wat kan ik doen?

Twan, 26-03-2009 11:27 #2
Veel mensen met katten als huisdier laten de kat gewoon buiten los lopen, is niets mis mee, maar houdt het dier dan op eigen erf! Als mensen in de buurt klagen over poep in de tuin of planten die kapot zijn door die bewuste kat en gaan verhalen op de eigenaar, dan is die plots niet thuis… Maar owee als je die zelfde kat aanrijdt met de auto omdat die plots de weg oversteekt, dan moet je eens horen hoe ze tekeer gaan… Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen die alles geprobeerd hebben, met een buks te werk gaan, ze hebben immers geen keuze meer. Ik heb zelf ook een kat, deze komt nooit buiten, maar ik zou wel de last hebben van andere katten? Dat nooit, dan maar de buks!

Trudy Huhl, 25-03-2009 10:24 #1
Mijn kat doet zijn behoefte in mijn tuin als hij buiten is. Hoe kan ik dit voorkomen zodat hij geen plantjes stuk maakt?

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 19
Schrijf mee!