InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe houd je katten uit je tuin?

Hoe houd je katten uit je tuin?

Hoe houd je katten uit je tuin? Misschien herken je dit: je hebt een zorgvuldig aangelegde tuin, vol met mooie planten. Maar regelmatig zie je een kat door je tuin lopen en elke ochtend vind je graaf- en poepsporen van diezelfde katten. Ramen en deuren houd je dicht, ook met lekker weer, omdat anders die katten binnen komen lopen. En alhoewel je ongetwijfeld van dieren houdt wil je vooral die katten het liefst kwijt.

Huisdieren

Een huisdier is voor veel mensen een bron van vreugde. Dieren die met hun aandoenlijke en aanhankelijke gedrag warme en diepe gevoelens wakker maken. Voor de één is dat een hond, een cavia of een goudvis, voor anderen is het de kat die mag rekenen op een warm plekje in hun hart. En laten we duidelijk zijn, daar is helemaal niets mis mee. Een huisdier kan je leven verrijken, aangenaam en liefdevol gezelschap zijn of misschien zelfs een stukje eenzaamheid verdrijven.

Honden en katten

Bij de meeste huisdieren is het territorium bepaald en beperkt. Een hond zit binnen, in je eigen tuin, of loopt aan de riem met je mee op een van de dagelijkse wandelingen. Eventuele ontlasting schep je netjes op en deponeert deze in de daarvoor bestemde afvalbakken, of je zorgt dat je dagelijkse wandelingen naar een van de vele honden-uitren-plaatsen of hondentoiletten voeren. Goudvissen en kanaries hebben van zichzelf een noodzakelijk beperkt territorium. Maar voor katten blijkt het in de praktijk anders te liggen. Als katten buiten mogen komen zoeken ze de vrijheid. En dáár ligt het probleem.

Bron: Jan Mallander, PixabayBron: Jan Mallander, Pixabay

Katten in je tuin

Als katten zich in hun wandelingen in de vrijheid zich zouden beperken tot de tuin van hun baasjes of vrouwtjes, dan was het niet zo’n punt. Maar katten laten zich in hun wandelingen niet afschrikken door simpele erfafscheidingen. Heggen zijn geen probleem, daar kunnen ze gewoon tussen de stammetjes door. En ook muren vormen geen enkele belemmering, katten springen er simpel op en overheen. En dan komen ze terecht in tuinen van buren, dichtbij of net wat verder weg. En zodra ze in jouw tuin terecht komen wordt het vervelend. Omwoelde aarde, vernielde planten en steeds opnieuw die kattenpoep maken passerende katten tot een bron van ergernis. Enorme ergernis. Bovendien vormt de kattenpoep ook nog een gevaar voor de gezondheid doordat via de kattenpoep ook de ziekte toxoplasmose kan worden overgebracht veroorzaakt door een heel kleine eencellige parasiet, de Toxoplasma Gondii.

Katten, weg ermee!

Wie niet gesteld is op katten in de tuin zal proberen de katten weg te houden. Hogere schuttingen en dichtere heggen zullen niet altijd het gewenste resultaat opleveren voor de atletische en slimme beestjes. Hard roepen en schreeuwen, al dan niet met een glas water dat je in hun richting gooit helpt meestal ook niet. Katten zijn nu eenmaal gewend aan menselijke geluiden en nabijheid. Bovendien, wie kan dag en nacht zijn tuin bewaken op passerend dierlijk onheil? Zwaardere maatregelen als gif, luchtbuksen en dergelijke gaan uiteraard veel te ver om katten weg te houden. Zijn er nog andere mogelijkheden?

Middeltjes tegen katten in je tuin

Er zijn verschillende middeltjes die je kunt inzetten tegen kattenoverlast. De meeste ervan richten zich op het gevoelige reukvermogen van katachtigen. Katten houden niet van bepaalde luchtjes en zullen deze het liefste uit de weg gaan. Katten houden, net als mensen, er niet van hun behoefte te doen op een erg smerig ruikend toilet… Producten die zich op een voor katten onaangename lucht richten kun je vaak in dierenwinkels of tuincentra aanschaffen. Maar je kunt ook met huismiddeltjes aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Gemalen koffie
  • Mottenballen
  • Knoflook
  • Stukjes schil
  • Azijn

Nadeeltjes

Aan de bestrijdingsmiddelen die katten met geur verjagen zitten helaas twee nadelen.
  • Vooral na een regenbui is het geurmiddel snel verdwenen. Maar ook zonder dat zal de geur steeds zwakker worden en het afschrikkende effect dus ook. Je zult de geurmiddelen dus steeds opnieuw moeten aanbrengen.
  • Als je zelf in je tuin wilt zitten, met mooi weer bijvoorbeeld, kun je zelf ook last hebben van de geurtjes. Het is meestal niet de bedoeling dat je behalve katten ook jezelf uit je tuin wegjaagt.

Het watermiddel

Katten houden niet van water en water kan een goede kattenverjager zijn. Het gooien van een glas water naar een passerende kat heeft meestal weinig effect, in de praktijk komt maar weinig water uit dat glas ook inderdaad bij de passant aan. Je kunt de kans op succes met waterbestrijdingsmiddelen verhogen door een tuinslang paraat te houden. Hiermee kun je wat nauwkeuriger mikken en de kat bijna zeker raken. Nadeel is natuurlijk dat je dit maar op beperkte tijden kunt volhouden.

Verjaag ongewenste dieren met ultrasoon geluidVerjaag ongewenste dieren met ultrasoon geluid

Technische middelen

Met speciale apparaten kun je passerende dieren afschrikken. Dit soort apparaten laat een hoogfrequent signaal horen waarvoor dieren liefst een eindje omlopen. Je houdt hier niet alleen katten, maar ook honden of konijnen uit je tuin. Omdat deze apparaten met bewegingssensoren werken gaan ze alleen aan als er een passerend dier wordt gesignaleerd. Vaak kun je de frequentie en sterkte instellen, waarmee je bepaalde diersoorten extra afschrikt. In principe is het hoogfrequente geluid voor dieren wel hoorbaar en voor mensen niet, zodat je er zelf geen last van zou moeten hebben. Als je zo’n apparaat wilt inzetten moet je er rekening mee houden dat kinderen dit soort hele hoge tonen wél horen en daar behoorlijk last van kunnen hebben. Voor gezinnen met kleine kinderen is zo’n apparaat dan ook beslist af te raden. Overigens wordt het geluid ook door veel volwassenen nog min of meer gehoord. De wenselijkheid van zo’n geluid is dan ook afhankelijk van de grootte van je tuin en de aanwezigheid van mensen in en om je tuin.

Ideale oplossing tegen katten in de tuin

Er zijn verschillende methoden om katten uit je tuin te houden. Geur-middeltjes, water, hogere afscheidingen of hoogfrequent geluid. Ze hebben allemaal zo hun eigen voor- en nadelen, een ideaal wondermiddel is er helaas niet. Als je weet om welke katten het gaat en wie daarvan de eigenaren zijn kun je natuurlijk ook in gesprek proberen te gaan. Wellicht kun je hen ervan overtuigen de katten voortaan binnen te houden, met tuigjes te werken of te leren gehoorzamen. Want ook katten kun je dingen leren.
Gerelateerde artikelen
Hoe verjaag je katten uit je tuin?Hoe verjaag je katten uit je tuin?Katten zijn voor veel mensen een plezier, maar voor anderen soms alleen maar een ergernis. Eén van die ergernissen is he…
Toxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakToxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakToxoplasmose is een infectieziekte die van dieren via parasieten op mensen wordt overgebracht. De infectie kan niet alle…
Katten verjagen met natuurlijke middelenKatten verjagen met natuurlijke middelenKatten zijn best leuke beesten, maar niet als ze je hele tuin uitgraven, hem eronder poepen of steeds tegen je deur aan…
Toxoplasmose bij kinderen en volwassenenToxoplasmose bij kinderen en volwassenenToxoplasmose is een infectieziekte, die ongeveer de helft van de bevolking eens in zijn leven treft. Heb je het eenmaal…
Toxoplasma gondii: een parasiet die gedrag verandertToxoplasma gondii: een parasiet die gedrag verandertToxoplasma gondii is een parasiet die het gedrag van zijn gastheer kan veranderen. De parasiet komt in veel warmbloedige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Kerckx, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Toxoplasmose
  • Afbeelding bron 1: Jan Mallander, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe houd je katten uit je tuin?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 11-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!