InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Middelen om katten uit de tuin te houden

Middelen om katten uit de tuin te houden

Middelen om katten uit de tuin te houden Heb je last van katten in de tuin dan kun je een aantal middelen aanwenden om de katten uit de tuin te verjagen en te weren. Naast dat je kunt proberen om je tuin minder toegankelijk te maken, kun je ook op strategische plekken plantjes planten of plantaardige producten verspreiden die een geur afgeven waar katten een hekel aan hebben zoals citroen, koffiedik of knoflook. Wil je katten schrik bezorgen wanneer ze je tuin betreden dan kun je een kattenverjager plaatsen die werkt op basis van een ultrasone pieptoon die voor een kat zeer irritant is.

Inhoud

Grote ergernis: katten in de tuin

Het is voor veel mensen een grote ergernis: katten die de tuin als kattenbak gebruiken. Niet alleen wroeten de katten in het gras en de aarde, ze begraven er ook hun uitwerpselen. Wanneer je in de tuin gaat werken kom je de stinkende drollen al snel tegen want erg diep worden deze niet begraven. Echt gevaarlijk wordt het wanneer je kleine kinderen hebt die in de tuin spelen. Als zij de uitwerpselen in hun mond stoppen kunnen ze hier flink ziek van worden. Daarnaast is het natuurlijk ook geen prettig idee dat je goed onderhouden tuin als openbaar toilet gebruikt wordt door dieren.

Maak je tuin minder toegankelijk voor katten

Wil je je mooie tuin niet laten verpesten door katten dan zijn er een aantal dingen die je kunt ondernemen om katten uit de tuin te verjagen en te weren. Je kunt bijvoorbeeld je tuin minder toegankelijk maken voor katten. Niet alle katten zijn zo atletisch dat ze via hoge schuttingen de tuin binnen klauteren. Het hebben van een hoge schutting of hoge, dichtbegroeide heg is daarom vaak al een goede vorm van preventie. Heb je een tuinhek, dan is het goed om ervoor te zorgen dat katten hier niet onderdoor kunnen. Dit kun je al eenvoudig bereiken door er een plankje tegenaan te timmeren dat ervoor zorgt dat de deur tot dichter bij de grond reikt.

Bloembedden beschermen met kippengaas

Een bloembed tegen wroetende katten beschermen doe je door gebruik te maken van kippengaas of ander grofmazig gaas. De mazen van kippengaas zijn groot genoeg om plantjes gewoon doorheen te laten groeien en het zal de plantengroei dan ook niet belemmeren. Katten zullen het echter niet fijn vinden om te moeten manoeuvreren door een perkje of bloembed waaraan hij zich mogelijk kan bezeren. Dit specifieke stukje dat je wilt beschermen zal dan ook al snel niet meer aangedaan worden door de buurtkatten. Een braakliggend stukje tuin kun je goed bedekken met cacaodoppen. Katten vinden het niet fijn om hier tussen te moeten poepen. Een bijkomend voordeel van het gebruik van cacaodoppen is dat je er ook slakken mee op afstand van je planten houdt.

Katten afschrikken met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes en andere producten

Er bestaan een aantal huis-tuin-en-keukenmiddeltjes die ingezet kunnen worden om katten op afstand te houden. Zo hebben de meeste katten een ontzettende hekel aan alles wat naar citroen ruikt. Je zou er daarom bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om op strategische plaatsen citroenverbena te planten. Deze plant verspreidt een intense citroengeur. Omdat het reukvermogen van katten nog veel beter is dan dat van de mensen zullen zij dit al van een afstandje oppikken. Laat de citroenverbena het nu net het beste doen in een bodem van zand en leem: de favoriete plekjes van katten om hun behoefte te doen. Andere planten die een citroengeur verspreiden zijn bijvoorbeeld citroenmelisse, citroentijm en citroengeranium.

Andere middelen die gebruikt kunnen worden om katten uit de tuin te houden zijn het strooien van peper of koffiedik en het gebruik van mottenballen of knoflook op plekken waar de tuin eventueel toegang biedt voor katten, zoals openingen in een heg of bij een poortdeur. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk om iets te gebruiken dat je zelf niet vindt stinken. ECOstyle KattenSchrik is een product op basis van plantenextracten dat je langs de grenzen van je tuin kunt strooien om katten op afstand te houden. Ook kun je kiezen voor Luxan kattenafweermiddel.

Gebruik van een kattenverjager

Je kunt er ook voor kiezen om je tuin tegen katten te beschermen door het gebruik van een kattenverjager. Een kattenverjager is een apparaatje dat je in tuin kunt plaatsen en dat door middel van een bewegingssensor of warmtesensor de aanwezigheid van een kat detecteert. Wordt een kat waargenomen dan geeft de kattenverjager een ultrasone pieptoon af. De frequentie van de toon is voor katten zeer onaangenaam en werkt misschien nog wel beter dan een brul van een gefrustreerde tuineigenaar. Er zijn ook kattenverjagers die naast een pieptoon ook een flash geven waar een kat van kan schrikken. Met deze apparaatjes houd je bovendien niet alleen katten maar ook andere dieren als konijnen, vossen en marters op afstand.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Seehund, Pixabay
  • http://www.detuinoptafel.com/superkruid-citroenverbena-in-eigen-tuin/
  • http://www.tuinen.nl/cacao-als-onkruid-en-slakkenwerende-bodembedekker

Reageer op het artikel "Middelen om katten uit de tuin te houden"

Reacties

Frans, 15-11-2016 19:51 #2
Ik ga proberen de katten uit mijn tuin te houden, d.m.v duivenpennen te plaatsen op de schutting.
Er staan 80 pennen op een meter, en de pennen zijn van r.v.s, die niet buigen.
Gr.Frans

Gerda Schutte, 17-10-2016 22:41 #1
Ik had een vraag. Ik ben sinds twee maanden verhuisd naar een 55 plus complex ivm achteruitgaande gezondheid en mijn naderende leeftijd. Ik woon op de beganegrond en heb een mooi en klein formaat betegelde tuin. Ik heb twee katten die vanuit andere woning altijd naar buiten gingen. Ik kan in deze woning niet binnen houden. Heb 3 weken geprobeerd met veel pijn en moeite. Maar een aantal buurtbewoners vinden niet fijn dat mijn katten in hun tuin komen. Ergeren zich nu hieraan. Wat kan ik hieraan doen zonder teveel kosten te maken en wat goed werkt om katten uit de tuin te houden? Ik hoor spoedig van u.

Met vriendelijke groet,

GM Schutte

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!