InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Plantenlabels of plantenetiketten als geheugensteuntje

Plantenlabels of plantenetiketten als geheugensteuntje

Plantenlabels of plantenetiketten als geheugensteuntje Als je zelf bloemen of groente zaait is het erg handig om bij elk zaaibed als geheugensteuntje een plantensteker te plaatsen. Maar ook bij nieuw gekochte vaste planten of eenjarige soorten is het ideaal om er een plantenetiket bij te steken. Plantenlabels zijn er in allerlei soorten en maten en volop te koop bij de tuincentra. Van eenvoudige plastic exemplaren tot traditionele Engelse plantenlabels van aluminium of zink. U kunt dus rustig uitkiezen wat bij uw persoonlijke smaak en/of bij uw tuin past. Maar zelf maken kan ook en is misschien nog wel leuker!

Plantenlabel in uw tuin als extra geheugensteuntje

Wie zelf regelmatig planten zaait kent het vast wel. Na opkomst van de planten of zelfs nog halverwege het seizoen als de plant al vol in bloei staat, absoluut niet meer weten om welke plant het gaat. Vaak is het, zeker in het voorjaar, erg druk met allerlei werkzaamheden in de tuin. Al doende rol je dan van het ene tuinklusje in het ander. Meestal begint iedereen wel heel precies en secuur, maar na verloop van weken worden sommige klusjes even snel tussendoor gedaan. Denk dan bijvoorbeeld aan het zaaien van de laatste eenjarige planten. Als in de haast dan ook het lege zakje zaad per ongeluk in de kliko belandt, dan is de kans groot dat we totaal vergeten zijn om welke soort het hier ook al weer ging. Daarom is het verstandig om, ook al denk je zelf dat het niet nodig is en dat je het wel weet, bij elk zaaibed gelijk een etiket te plaatsen met de naam van de betreffende plant erop. In de tuincentra zijn allerlei plantenlabels of -etiketten te koop. U kunt hierbij zelf bepalen hoeveel geld u daarvoor wilt uitgeven of hoe luxe het etiket moet zijn. Ook kunt u creatief zijn en zelf iets bedenken dat kan functioneren als etiket. Misschien is het wel een leuke en creatieve bezigheid om met de (klein-)kinderen uit te voeren.

Plantenlabels beschrijven

Voor het beschrijven van alle soorten plantenlabels kan het beste een watervaste (zwarte) stift worden gebruikt. De watervaste inkt is het beste bestand tegen weersinvloeden als zon en regen. Wie plantenlabels wil hergebruiken, kan ze schoonmaken met Thinner en vervolgens opnieuw beschrijven. Dit geldt vooral voor niet absorberende materialen als plastic, aluminium en zink. Voor terracotta-labels kunt u bijvoorbeeld ook gebruik maken van Typp-ex om de naam op te noteren.

Waar kunt u plantenstekers kopen?

Bekende zaken als Welkoop, BoerenBond, maar ook alle tuincentra verkopen eenvoudige plastic steeketiketten. Deze etiketten zijn vaak geel van kleur. Soms kom je ook uitvoeringen tegen die wit van kleur zijn. Maar vooral de gele steeketiketten doen het goed in de tuin. Door de opvallende kleur kunt u ze altijd gemakkelijk terugvinden. Per 50 verpakt in een zakje zijn ze tegen een zeer schappelijke prijs te koop. Het zijn sterke etiketten, die vervolgens jarenlang mee zullen gaan. De witte soorten zie je meestal bij gespecialiseerde kwekers. Te koop of als gratis etiket om zelf ter plaatse te beschrijven en bij de aangekochte plant te steken.

Chique plantenetiketten van aluminium of zink

Heel bekend en zeer geliefd onder tuineigenaren zijn de duurzame Engelse labels, uitgevoerd in Victoriaanse stijl. De labels zijn gemaakt van geanodiseerd aluminium. Een speciaal grafietpotlood wordt erbij geleverd of is apart te koop. De Wiltfang, bekend als leverancier van veel traditionele Engelse tuinproducten, biedt dergelijke plantenlabels te koop aan. Zinken etiketten vindt u in de tuincentra of bij speciale leveranciers. Zink is een duurzaam en weerbestendig materiaal en dergelijke plantenstekers gaan dan ook een leven lang mee.

Zelf maken van oude materialen

Met weinig moeite kunnen allerlei originele plantenetiketten worden gemaakt. Dit kan een karwei zijn voor de wintermaanden als het tuinieren even op een laag pitje staat. U hebt dan alle tijd en op het moment dat u de plantenstekers daadwerkelijk nodig heeft, kunt u ze gewoon uit voorraad pakken. Als ook de watervaste stift klaar ligt, is het etiket binnen de kortste keren geschreven.

Hergebruik van oude luxaflex

Misschien hebt u er nooit eerder bij stilgestaan, maar uw oude en afgedankte luxaflex kan prima een tweede leven krijgen in de vorm van honderden plantenetiketten. Als u de lamellen in kleine stukjes knipt heeft u in een handomdraai een hele bos plantenlabels die onverteerbaar zijn en dan ook jaren mee zullen gaan. Misschien is het wel even verstandig om de geknipte lamellen even goed schoon te maken. De meeste luxaflex-en zijn vies en vettig door het eerdere gebruik.

Zelf stekers van klei maken

Als u in het bezit bent van een kleioven, of u heeft in uw vrienden of kennissenkring iemand die hierover beschikt, dan is het ook een leuk idee om zelf etiketten van klei te maken. De etiketten kunnen gemaakt worden als rechte reep, maar u kunt er natuurlijk uw fantasie volledig op los laten. Een bloemvorm, bladvorm, een zonnetje of een slak. Of een vorm die u zelf maar kunt bedenken en die past bij u en uw tuin. Nadat u de vorm heeft gemaakt, kunt u met een stokje (een satéprikker o.i.d.) de naam van de gewenste plant in de klei schrijven. De naam wordt gelijk meegebakken en u hebt zo snel en eenvoudig uw eigen unieke plantenstekers gemaakt. Het is wel raadzaam om deze labels in de winter naar binnen te halen om stuk vriezen te voorkomen.

Snoeihout hergebruiken

Snoeihout kan op de takkenberg of verhakseld worden. Maar u kunt mooie rechte takken ook gebruiken om dienst te doen als plantensteker. Bepaal per tak wat de mooiste kant is om boven te houden en snij dan van de bovenkant een stuk van de bast af, waardoor de kern van de tak (het lichte hout) zichtbaar wordt. Laat de takken vervolgens een aantal dagen liggen, zodat de snoeiwonden en sapstromen goed indrogen. Daarna kan het lichte hout beschreven worden met de gewenste plantnaam en de stok bij de plant in de grond worden gestoken. Een ander leuk plantenlabel van hout is de wasknijper. Deze knijpers zijn gemakkelijk te beschrijven en vervolgens te bevestigen aan een dun Tonkin-stokje en/of aan de rand van de pot.

Beschrijf stenen of keien

Hebt u misschien regelmatig mooie stenen meegenomen van een wandeling of vakantie? Dan kunnen deze nu een nieuw leven krijgen als plantenlabel. Voorzie ze van een naam en leg ze bij de betreffende plant. Gemakkelijker kan het niet!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aluminium ramen en deurenSteeds meer huishoudens zien de voordelen van het gebruiken van aluminium ramen en deuren. Ze zijn erg onderhoudsvriende…
Betonschutting, hout-betonschutting of aluminium schuttingWie zich gaat oriënteren op een nieuwe erfafscheiding loopt de kans om al snel door de bomen het bos niet meer te zien.…
Tuinmeubels: meubels voor in de tuinTuinmeubels: meubels voor in de tuinAls de lente komt zullen weer veel mensen hun tuinmeubels buiten gaan zetten zodat ze lekker in de tuin kunnen gaan zitt…
Hoe onderscheidt men messing van bronsHoe onderscheidt men messing van bronsMessing en brons zijn koperlegeringen met koper als basiselement. Messing en brons lijken veel op elkaar. Hoe toon je…
Zamak gietlegeringen, eigenschappen en toepassingenZamak gietlegeringen, eigenschappen en toepassingenHet honderd jaar geleden ontwikkelde zamak is een groep non-ferro zinklegeringen met als hoofdcomponent zink, daarnaast…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Plantenlabels of plantenetiketten als geheugensteuntje"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 22-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!