InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinmeubels: meubels voor in de tuin

Tuinmeubels: meubels voor in de tuin

Tuinmeubels: meubels voor in de tuin Als de lente komt zullen weer veel mensen hun tuinmeubels buiten gaan zetten zodat ze lekker in de tuin kunnen gaan zitten. Het is ook mogelijk bij een groot aantal winkels - of online- om tuinmeubilair te kopen. Meubels voor in de tuin worden van verschillend materiaal gemaakt, zoals teakhout, aluminium, staal en natuursteen. Het is belangrijk de meubels goed schoon te maken.

Tuinmeubels kopen

Als de lente weer begint gaan veel mensen weer de tuin in. Dat is een ideaal moment om nieuwe tuinmeubels aan te schaffen, zoals een tafel, stoelen en een bank. Er zijn tal van winkels die tuinmeubilair verkopen, zoals de Ikea, Intratuin, Kwantum of de Blokker. Het is ook mogelijk om de meubels voor de tuin te kopen bij speciaalzaak of juist bij een outlet. Bij een outlet komen meestal de meubels te staan die niet meer goed worden verkocht in de reguliere winkels. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat het design minder populair is geworden. Het is belangrijk dat tuinmeubels goed worden onderhouden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een berghok te hebben om de meubels op te bergen in de winter, zodat ze niet blootstaan aan de elementen van het weer.

Tuinmeubilair van teakhout

Tuinmeubels worden van verschillende soorten materiaal gemaakt. Veel meubels worden van teakhout gemaakt. Dit is een duurzame houtsoort waarbij niet tot nauwelijks houtrot voorkomt. Daardoor kan het meubilair zowel in de zomer als winter buiten blijven staan. De meubels van teakhout zijn van oorsprong warmbruin, maar kunnen als gevolg van het weer een zilvergrijze kleur krijgen. Het is mogelijk de authentieke tint te behouden, maar dat moeten de meubels elk jaar een paar keer worden schoongemaakt. Het is mogelijk dat nieuwe teakhouten meubels haarscheurtjes krijgen, maar dit heeft verder geen nadelige invloed. De laatste jaren worden er overigens vanuit Azië veel meubels geïmporteerd die gemaakt zijn van hout dat lijkt op teak, maar dat niet is. Laat u daar dus niet door misleiden.

Tuinmeubels schoonmaken

Een grondstof die ook veel wordt gebruikt is aluminium. Aluminium kan ook goed tegen de verschillende soorten weer. Een nadeel van aluminium is echter wel dat vuil en aanslag makkelijk hechten aan de meubels. Ze worden daardoor sneller vies dan andere meubels. U zult ze dus af en toe moeten schoonmaken. Het beste is om dit een à twee maal in het jaar te doen.

Andere tuinmeubels zijn gemaakt van natuursteen. Dat zijn meestal meubels die wat zwaarder zijn en daardoor op een vaste plek in de tuin staan. Het voordeel is dat ze niet zomaar gestolen kunnen worden, want daarvoor zijn ze te zwaar. Het nadeel is meteen ook dat het lastig is om de meubels te verplaatsen zodat u uw tuin niet snel anders kan inrichten in het geval van bepaalde activiteiten. Er zijn verschillende onderhoudsmiddelen om uw meubels van natuursteen schoon te maken. Het meest gebruikte schoonmaakmiddel is LIFE. Er zij verschillende soorten LIFE. Met LIFE Natuursteen Reiniger maakt u bijvoorbeeld het steen schoon van vuil, vet, olie en schimmels.

Tuinmeubels van staal

Een laatste materiaal waar veel tuinmeubels van zijn gemaakt is staal. Het nadeel van staal is dat het kan gaan roesten. Stalen tuinmeubels moeten dus elk jaar zeker een keer met een wax of cleaner worden ingesmeerd. Dit voorkomt dat de roest een kans krijgt. Om stalen meubels schoon te maken kunt u ze het beste met lauw water en een niet niet al te agressief schoonmaakmiddel jaarlijks schoonmaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Populariteit rotanPopulariteit rotanRotanmeubels en accessoires zijn niet meer weg te denken in ons interieur. Waarom overstijgt het de trends?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuinmeubels: meubels voor in de tuin"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Werken in de tuin
Schrijf mee!