InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rotstuin maken: hoe ga je te werk?

Rotstuin maken: hoe ga je te werk?

Een rotstuin maken is geen gemakkelijke opgave, maar het eindresultaat is altijd zeer sfeervol. Er zijn een aantal dingen die je ter harte dient te nemen als je een rotstuin maken wil. Welke planten kunnen er in de rotstuin? Welke keien gebruik je? En wil je nog met water gaan werken? Wees secuur en laat je goed informeren.

Artikel indeling

Keien

De basis voor de aanleg van jouw rotstuin zijn natuurlijk rotsen en keien. Een rotstuin is opgebouwd uit de grote basis rotsen waarmee plateaus kunnen worden gevormd, kleinere keien zoals de veelgebruikte discuskeien. Deze worden gebruikt voor de afwerking van uw tuin en staan goed bij beekjes en vijvers. Vervolgens kan er grind gebruikt worden voor het looppad. Het is dus zaak dat je eerst begint met het formeren van de grote rotsen in het gewenste patroon. Zorg dat het een natuurlijke aanblik biedt en zorg dat er voldoende openingen zijn voor de rotsplanten. Het is namelijk de bedoeling dat de stenen geheel of gedeeltelijk worden overwoekerd voor een realistisch effect.

Rotsplanten

Niet alle planten zijn geschikt voor in een rotstuin, omdat de grond niet zacht en mul is, maar eerder hard en onherbergzaam. Er zijn echter wel een aantal leuke rotsplanten te vinden die je als geen ander kunt laten groeien tussen de rotsen en in de spelonken van jouw rotstuin. De hoog groeiende bomen en planten die goed gedijen in een rotstuin zijn bijvoorbeeld de den, de rododendron, de esdoorn, de conifeer en als je toch wat meer interesse hebt in een oriëntaalse look dan staat bamboe geweldig. Deze hoge beplanting is compact van structuur en kan goed met de rotsachtige omgeving van jouw rotstuin omgaan. De wat lagere begroeiing van uw rotstuin zorgt ervoor dat de rotsen gedeeltelijk worden overwoekerd en dienen eveneens goed te gedijen tussen rotsen. Deze laagbloeiers zijn naast hun bodem bedekkende functie ook geschikt om wat meer kleur in jouw rotstuin te brengen. De laagbloeiers die zeer geschikt zijn voor rotstuinen zijn bijvoorbeeld azalea’s en heide.

Vijver

De rotstuin is nog mooier als je een vijvertje, stroompje of watervalletje aanlegt in jouw rotstuin. Dit is echter geen vereiste en in de wat kleinere tuinen is het dan ook niet aan te raden. Als je er toch over denkt om een vijvertje aan te leggen zorg dan dat er een goede pomp aanwezig is die zorgt voor de watercirculatie. Je kunt kiezen voor een zelf aangelegde vijver. Voorzie deze naast een pomp ook van bodembescherming en vijverfolie, om een afgesloten watercircuit te creëren. Een vijver in een middelgrote rotstuin is vaak niet dieper dan 90 centimeter. U kunt echter ook kiezen voor een voorgevormde vijver. Deze zijn erg handig en gebruiksvriendelijk.

Decoratie

In het tuincentrum zijn een hoop decoratieve toepassingen te koop voor in jouw rotstuin. Denk hierbij aan bruggetjes voor over een eventuele waterstroom, amfora’s, lampionnen en pagodes als u gaat voor een meer oriëntaalse uitstraling. Deze decoratie geeft de rotstuin een leuke sfeer, maar als je de rotstuin zo natuurlijk mogelijk wil houden is het verstandig om geen extra decoratie toe te voegen. Daarnaast is het van belang dat de decoratie de beplanting niet hindert door de hen het zonlicht of de groeiplaats te ontnemen.

Let op! Een rotstuin maken is geen makkelijke klus, maar wel een project waar je veel van kan leren. Zorg dat je van te voren goed nadenkt over de indeling van de tuin, de materialen die je gaat gebruiken en de planten die je wil hebben. Maak een begroting en zorg dat je voldoende budget hebt. Als jij graag een rotstuin wil hebben, maar het aanleggen ervan is je wat te veel van het goede. Ga dan langs bij een van de vele hoveniers en specialisten bij jouw in de buurt. Veel plezier met jouw rotstuin!
© 2013 - 2017 Mitchxl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rotstuin maken: hoe ga je te werk?"

Infoteur: Mitchxl
Laatste update: 21-10-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!