InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Roze bloeiende vaste planten

Roze bloeiende vaste planten

Roze bloeiende vaste planten Er zijn vele roze bloeiende vaste planten. In dit artikel beschrijf ik enkele planten uit mijn tuin die roze bloeien. De Phlox is in vele kleuren te vinden. De Phlox çandy stripes' ziet er erg leuk uit, doordat er ook nog witte strepen in de bloem zitten. De Wilde Akelei kun je in allerlei kleuren vinden, er zijn wel 120 verschillende soorten, waarvan sommigen meerkleurige bloemen hebben. Zeepkruid woekert voort en kan voor een zee van roze bloemen zorgen.

Phlox 'Candy Stripes' of kruip phlox of vlambloem

Phhlox is een winterharde plant, met een hoogte van ongeveer 15 cm.De plant is een bodembedekker en is ook uitstekend geschikt voor in de rotstuin of over muurtjes. De Phlox heeft groen blad. De plant valt vooral op door zijn overvloedige bloei met roze bloemen, met witte strepen.De plant bloeit in april, mei en juni.Na de bloei mag de plant terug gesnoeid worden, dit zorgt voor een mooie dichte groei.

Kruipphlox houdt van een warme, zonnige plaats, maar kan ook in de halfschaduw staan. De plant houdt van humusrijke, goed doorlatende grond, die eventueel wat droog mag zijn. De grond kan het best luchtig zijn en goed bemest.

Aquilegia of Wilde Akelei

De Aquilegia is een winterharde plant, en heeft een polvormige groei. Er zijn wel 120 verschillende soorten, in allerlei kleuren en kleuren combinaties. Het blad is blauw/ groen van kleur en de gelobde bladeren zitten aan groene stengels. De bloemen zien er mooi uit, ze hebben vaak meerdere kleuren. Ze hebben lange gekleurde kelkbladeren aan de buitenkant, en trechtervormig vergroeide kroonbladeren.

De Aquilegia gedijt goed in alle grondsoorten. Hij kan erg slecht tegen wind en natte grond.De grond kan het best matig vochthoudend zijn. De plant houdt van een plek in de zon of in halfschaduw. Vermenigvuldigen van de plant kan door scheuren in het najaar, of door zaaien.

Saponaria Officinalis of Zeepkruid

Zeepkruid is een goed winterharde plant die bladverliezend is. Deze roze bloeiende vaste plant wordt ongeveer 70 cm hoog. Het is een bodembedekkende plant, die sterk in de breedte groeit. Hij kan goed in een rotstuin of over een muurtje gebruikt worden.
De plant groeit graag op kalkrijke zandgrond en voelt zich op zijn plaats onder hagen en in bermen.

Het blad van zeepkruid is groen. De plant bloeit met een grote hoeveelheid roze bloemen van juli t/m september. De bloemen geuren vooral in de schemering en 's nachts, de plant trekt daardoor veel nachtvlinders aan.

Zeepkruid is giftig, dus bij het planten en eventueel snoeien is het verstandig om handschoenen te dragen. De plant vermeerderd zichzelf door het vormen van kruipende wortelstokken en ondergrondse uitlopers en kan dus wat woekeren. Zeepkruid voelt zich op zijn plaats in zon en eventueel in halfschaduw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plannu.nl

Reageer op het artikel "Roze bloeiende vaste planten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 14-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!