InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Zonwerende en warmtewerende raamfolie perfect voor de zomer

Zonwerende en warmtewerende raamfolie perfect voor de zomer

Zonwerende en warmtewerende raamfolie perfect voor de zomer Wanneer de zon aan het einde van de middag op je raam staat kan dit de temperatuur flink verhogen. De warmte van het zonlicht blijft in de zomer dan bovendien vaak erg lang in de kamer hangen. Een oplossing voor dit probleem is het aanbrengen van zonwerende en warmtewerende folie op het raam. Op die manier hou je de zon en dus gedeeltelijk ook de warmte buiten je kamer en blijft de temperatuur op een aangename hoogte en is een airco wellicht zelfs overbodig.

Warmtewerende en zonwerende folie zelf aanbrengen op het raam

Zonwerende en warmtewerende folie kun je zelf aanbrengen op je raam. De rol werkt als een soort sticker waarbij je eerste een laagje folie moet verwijderen waarna je het folie met de plakkende kant aan kunt brengen op je raam. Wanneer je een goed merk gebruikt ben je er ook van verzekerd dat wanneer je de folie weer zou willen verwijderen dit eenvoudig kan zonder daarbij je raam te beschadigen of vieze vlekken achter te laten.

Glasfolies worden gemaakt van polyester en bestaan uit diverse deklagen die metalen bevatten die verschillende golflengtes van zonnestralen en het zonlicht buiten houden. Hiermee kun je tot 95% van het infraroodlicht en praktisch 100% van de ultraviolette stralen tegengehouden voor ze je kamer binnendringen. Hiermee kun je een temperatuursdaling van tussen de 3 en 8 °C bewerkstelligen, afhankelijk van het type folie dat je gebruikt. Bijkomend effect is dat je energie bespaart doordat airco of andere vormen van koeling minder of zelfs helemaal niet meer nodig zijn.

Wanneer je de folie op een rol koopt bij bijvoorbeeld een bouwmarkt of een speciaalzaak kun je kiezen uit verschillende merken en folies met een verschillende doorlating van zonlicht. Sommige mensen willen het zonlicht maar een klein beetje dimmen en willen net die paar graden celsius winst pakken terwijl het er voor anderen meer om gaat dat het zonlicht echt zo veel mogelijk gedempt wordt. In dat geval kun je kiezen voor een donkerdere folie. Hier staan een aantal opties op een rijtje.

Bright Vision folie

Bright vision folie heeft een aantal varianten. Te weten:
  • Light - 45% zonnewarmtereductie, 72% zichtbaar doorgelaten licht en 1% doorgelaten UV straling.
  • Medium - 55% zonnewarmtereductie, 58% zichtbaar doorgelaten licht en 1% doorgelaten UV straling.
  • Super - 60% zonnewarmtereductie, 55% zichtbaar doorgelaten licht en 1% doorgelaten UV straling
De eerste twee genoemde typen kosten circa 24 euro per rol van 1 bij 1,22 meter. De Super is iets duurder en kost voor een rol van dezelfde grootte ongeveer 27 euro.

Coolkote film

Wanneer je een zonnewerend of warmtewerend effect wilt voor je dakbeglazing of polycarbonate platen dan kun je beter kiezen voor Coolkote film. Deze heeft een zilvere tot grijze kleur en kun je zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van het glas plakken. De zonnewarmtereductie is hierbij 78% en het zichtbaar doorgelaten licht is nog 48%. Voor een rol van 1 meter bij 1,30 meter betaal je ongeveer 31 euro.

True Vue Dual Reflectiv film

Dual Reflectiv film probeert een van de nadelen van de traditionale zonwerende folie tegen te gaan, namelijk het feit dat 's avonds wanneer het buiten donker is en je binnen kunstlicht aan hebt, het zo begint te spiegelen en een onprettige gloed geeft. Deze folie heeft daarom een speciale coating die de spiegeling tegengaat. Omdat dit niet met alle soorten glas goed werkt is het belangrijk om je raam eerst goed door te laten meten door een expert.

LX-70 en LX-40 folie

Sommige mensen vinden het vervelend dat het folie zo duidelijk zichtbaar is en zijn op zoek naar een warmtewerende folie die wel de felle zon en de warmte tegenhouden maar waarvan je eigenlijk niet kan zien dat hij er zit. In dat geval is LX-70 erg geschikt. Je kunt deze op vrijwel alle typen glas plakken waaronder HR++ glas. De variant LX-40 geeft wel een lichte verkleuring maar heeft als voordeel dat ook deze op vrijwel alle soorten glas te gebruiken is.

Zelfklevende Zonwerende Folie van Bol.com

Bol.com biedt twee soorten zelfklevende zonwerende folie van Graham & Brown voor een prima prijs. De folie wordt geleverd op een rol van 90 x 200 cm (zilverkleuring, met een lichtdoorlatendheid van > 25% en een UV-bescherming van > 99%) of 68 x 152 cm (messing). Je kunt dit dan zelf op maat knippen voor jouw raam en eenvoudig aanbrengen. Volg daarvoor de instructies in de gebruiksaanwijzing. Bevalt het niet? Dan is de raamfolie ook weer eenvoudig te verwijderen. De folie heeft een snelle levertijd: bestel je deze op werkdagen voor 12:00, dan heb je de rol(len) de volgende dag al in huis, mits op voorraad.

Raamfolie of zonwering?

De meeste mensen die de warmte van de zon uit hun kamer willen houden opteren voor zonwering. Over het algemeen werkt dit beter omdat je er werkelijk mee voorkomt dat de zon op het raam schijnt. Het installeren van een zonwering is echter wel een kleine investering en is duurder dan raamfolie. Wie deze aan straatkant van het huis wil laten installeren heeft in sommige gevallen ook een vergunning van de gemeente nodig. Zonwering bestaat er is diverse verschillende soorten waarbij rolluiken, markiezen en knikarmschermen het meeste voorkomen. Wil je weten hoe duur het plaatsten van zonwering is? Dan kun je het beste een offerte aanvragen. De prijs in de offerte is altijd onderhandelbaar en het is dan ook zeker aan te raden om dit te doen. Dit kan je zomaar 5 tot 10% in de kostprijs van een zonnescherm schelen.
Gerelateerde artikelen
Tips om beter te kunnen slapenTips om beter te kunnen slapenOm fris aan de dag te beginnen en al je activiteiten goed te kunnen volhouden moet je wel goed slapen. Doe je dat niet,…
Kerstknutsels voor thuis en op schoolKerstknutsels voor thuis en op schoolLekker bezig zijn voor de feestdagen, het huis versieren, kaarten maken, de kerstboom optuigen en knutselen met de kinde…
Energie besparen: zonwering (en meer tips)Energie besparen: zonwering (en meer tips)Zonwering is handig om in de zomer de temperatuur in huis koel te houden. Maar zonwering is ook geschikt om energie te b…
Sushi is ingeburgerdSushi is ingeburgerdWe kunnen rustig stellen dat Sushi inmiddels is ingeburgerd. Toch kopen velen van kost kant en klare sushi hapjes of gaa…
Houten vloer leggen: voorbereidingHouten vloer leggen: voorbereidingEen houten vloer leggen: dit doe je niet zomaar. Wie een houten vloer gaat leggen, moet er rekening mee houden dat er ee…

Reageer op het artikel "Zonwerende en warmtewerende raamfolie perfect voor de zomer"

Reacties

Marie, 09-02-2015 09:25 #3
Bedankt voor de uitleg! Wij gaan voor een spiegelende raamfolie met uv-wering dan kan het er nog mooi op voor de zomer en geeft het een beetje privacy. Zowel voor de temperatuur heel fijn en die privacy omdat we aan een drukke straat zitten ook; dus dat scheelt weer.

Kentie, 29-05-2013 13:45 #2
Ls,
ik wil alleen een glas warme isolerend folie (geen kleuren). Zodat de warme 's winters binnen blijft. De zonnewarme mag zomers de kamer binnen komen. UV straling is geen probleem. Maar kennelijk bestaat zo'n folie niet.

groet,
W.Kentie

Gideon, 18-04-2013 18:32 #1
Mijn schoonmoeder woont in een verzorgingshuis met volle zon op de ramen, zodat de temperatuur af en toe ondraaglijk is. Hebt u een advies voor me welke folie ik het beste kan gebruiken? Ik weet dat er UV en warmte werende folie bestaat die een temperatuur van 20 graden bereikt in de volle zomer.

graag reactie op mijn mailadres.
dank u
gideon

Infoteur: Dessal
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 3
Schrijf mee!