InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Stille ventilator waarmee je goed kunt slapen

Stille ventilator waarmee je goed kunt slapen

Stille ventilator waarmee je goed kunt slapen Goed kunnen slapen is nog wel eens lastig met warm weer. Als je dan gebruik maakt van een ventilator in de slaapkamer dan kun je gestoord worden door het geluid dat de ventilator produceert. Het is daarom van belang om een geruisloze of stille ventilator te nemen die je niet uit je slaap houdt. Er bestaan diverse ventilatoren die minder dan 50 decibel produceren en daarom gekwalificeerd kunnen worden als stille ventilator.

Stille ventilatoren

Slapen met de ventilator aan

In de zomer is het vaak moeilijk om in te slapen vanwege de warmte. Dit probleem kun je oplossen door een airco of ventilator te gebruiken. Waar airco's vaak duur in de aanschaf zijn en voor optimale functionaliteit vereisen dat je een gat in de muur maakt voor de afvoer van de warme lucht, is een ventilator een stuk goedkoper en makkelijker in gebruik. De verkoeling is uiteraard minder omdat een ventilator de lucht niet koelt maar enkel verplaatst, maar toch zal dit in veel gevallen het inslapen vergemakkelijken. Wat je dan in ieder geval niet wilt is dat de ventilator veel lawaai maakt. Dit zal het slapen dan eerder lastiger maken! Het is daarom belangrijk wanneer je 's nachts een ventilator wilt gebruiken om erop te letten dat deze zo stil of geruisloos mogelijk is.

Timer instellen

Slaap je erg licht en wil je voorkomen dat je wakker wordt van het geluid van de ventilator? Je kunt er wanneer de ventilator daar de mogelijkheid voor biedt ook voor kiezen om een timer in te stellen. Je kunt deze dan bijvoorbeeld zo instellen dat hij na 30 minuten automatisch uitgeschakeld wordt. Hopelijk is dit dan precies voldoende om in te slapen. Zo bespaar je bovendien stroom.

Wanneer noem je een ventilator een stille ventilator?

Echt 100% stil wordt een ventilator natuurlijk nooit. Zowel de luchtverplaatsing als het motortje van de fan maken nu eenmaal geluid. Je zou echter kunnen zeggen dat je kunt spreken van een stille ventilator als deze niet meer dan 50 decibel (db) aan geluid maakt. 50 db is vergelijkbaar met het geluid dat een koelkast maakt of het geluid dat je waarneemt wanneer je een boswandeling maakt en de wind door de bomen blaast. Afhankelijk van je eigen voorkeur kan een aantal decibel boven de 50 ook nog prima acceptabel zijn. Niet alle ventilatoren vermelden het aantal decibel op de verpakking, maar claimt een producent een stille ventilator te verkopen dan staat het aantal decibel meestal wel vermeld.

Wil je een indicatie van hoeveel 50 decibel is? Er bestaan talloze apps die je kunt downloaden waarmee je het aantal decibel van omgevingsgeluid kunt meten. Download zo'n app en neem het geluid van de televisie of de wasmachine eens op. Zo krijg je een referentiekader en kun je zelf beslissen of je dit geluidsniveau acceptabel vindt.

Geluid en garantie

Heb je een ventilator gekocht waarvan door de product geclaimd wordt dat deze stil is? Is de ventilator ook daadwerkelijk stil maar begint hij naar verloop van tijd meer geluid te maken? Dit kan een reden zijn om de garantie in te roepen, het product is dan immers non-conform. Check eerst hoe lang de garantie is. In de meeste gevallen zal dit neerkomen op 1 of 2 jaar. Wil je de garantie inroepen, neem dan contact op met de winkel of webshop waar je de ventilator gekocht hebt.

Voorbeelden van stille ventilatoren

Een aantal voorbeelden van stille ventilatoren (tot 50 decibel of net daarboven) zijn de volgende:

Tafelventilator/vloerventilator

  • Tristar VE-5930
  • Bestron DFT35W
  • Stadlet Form Q
  • Honeywell HT900

Staande ventilator

  • Solis Standventilator 748

Plafondventilator

  • Bestron DNHD42
  • Bestron DC30T

Bron: CoolBlue (2016)

Tip: check reviews

Een producent kan nu wel claimen dat een ventilator stil is, maar klopt dit wel? Is deze niet bijvoorbeeld alleen maar getest op de laagste stand? De beste informatie krijg je nog altijd uit reviews. Beoordelingen of reviews van ventilatoren zijn te lezen op de websites van webshops maar ook op onafhankelijke websites zoals die van de Consumentenbond. Let er wel op dat je niet te maken hebt met commercieel getinte reviews die door producenten zelf geplaatst zijn om consumenten te misleiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lawaai bij werk en in vrije tijdLawaai bij werk en in vrije tijdLawaai en werken gaan niet goed samen. Lawaai kan reden zijn om slechter te kunnen concentreren. Het kan hoofdpijn veroo…
LawaaislechthorendheidLawaaislechthorendheidHerhaaldelijke blootstelling aan lawaai, bijvoorbeeld tijdens je werk of door te harde muziek, kan leiden tot lawaaislec…
Geluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlast is het als hinderlijk ervaren van geluid: ook wel lawaai genoemd. De meeste mensen hebb…
Lawaaidoofheid, oorzaak en gevolgLawaaidoofheid, oorzaak en gevolgLawaaidoofheid is slechthorendheid of doofheid die ontstaat als gevolg van blootstelling aan lawaai. Vaak gaat het hier…
Een laptop kan irritant veel lawaai makenEen laptop kan irritant veel lawaai makenLaptops kunnen meer geluid produceren dan je lief is. De hoeveelheid lawaai kan flink verschillen tussen de ene en de an…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • https://www.beslist.nl/products/huishoudelijke_apparatuur/ventilatoren/r/stille/
  • http://www.ventilatorstore.nl/category/241126/stille-ventilatoren.html
  • https://www.bol.com/nl/l/elektronica/huishoudelijke-apparaten-verkoeling-ventilatoren/N/10765/index.html

Reageer op het artikel "Stille ventilator waarmee je goed kunt slapen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 20-04-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!