InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Bemiddelingskosten huurwoning meestal te hoog

Bemiddelingskosten huurwoning meestal te hoog

Bemiddelingskosten huurwoning meestal te hoog Een maand huur plus btw betalen als bemiddelingskosten aan de makelaar, is dat wel terecht? Nee, dat is meestal niet zo en kan ook tegen de wet zijn. Sinds 2001 is de makelaardij een vrije sector wat betekent dat iedereen zich makelaar mag noemen zonder enige controle. Daarbij is vooral in de Randstad en grote steden de woningnood hoog wat heeft geleid tot een enorme groei in bureaus die woningzoekenden voor een fikse vergoeding aan een huurwoning helpen.
In dit artikel gebruik ik het woord bureau om een woonbureau aan te duiden dat meestal via internet bemiddelt in woningen en hoge bemiddelingskosten of courtage hiervoor rekent. Ik gebruik het woord makelaar in de zin van voor 2001, dus een persoon met een specifieke opleiding die bij de verkoop en verhuur van woningen als tussenpersoon fungeert.

De consumentenprogramma's Kassa en Radar hebben beide al aandacht besteed aan de kwestie. Op 23 april 2011 liet Kassa het onderwerp zien en Radar heeft recentelijk op 21 april 2014 erover bericht. Uit beide uitzendingen bleek duidelijk dat het vragen van bemiddelingskosten van zowel huurder als verhuurder verboden is en ook het vragen van hoge bemiddelingskosten is niet toegestaan omdat er dan een onredelijk voordeel ontstaat. Bij Radar werd dit in een uitzending op 13 oktober 2014 nogmaals herhaald.

Wat is bemiddeling?

We moeten hier een onderscheid maken tussen wat de wet verstaat onder bemiddeling en wat de bureaus daaronder verstaan.

Bemiddeling volgens de wet
De wet laat toe dat iemand voor jou bemiddelt in een zoektocht naar een woning. Dat is logisch, want hiervoor heb je zelf misschien niet de tijd, de kennis of het netwerk. Bemiddeling mag zo genoemd worden als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • De woningzoekende geeft opdracht tot het zoeken van een woning en geeft aan wat zijn of haar wensen zijn.
  • De makelaar of het bureau gaat vervolgens actief op zoek naar een geschikte woning.
  • Afhankelijk van de wensen van de klant wordt een passend aanbod gedaan.
  • De woningzoekende bekijkt de woning en na een eventueel akkoord betaalt een bemiddelingsvergoeding aan de makelaar of het bureau die in redelijke verhouding staan met de geleverde diensten. Dit zal vooral afhangen van hoeveel werk er aan de opdracht is besteed.

Bemiddeling volgens de bureaus
De bemiddelingsbureaus hebben een andere opvatting van bemiddeling: zij zien het als het bij elkaar brengen van huurder en verhuurder. Zij hebben potentiële woningen in hun bestand die zij ofwel zelf hebben gevonden (via hun netwerk of door veldwerk) of die hen zijn aangeboden, meestal via de website, door verhuurders. Voor de verhuurder is het uiteraard veel nuttiger om op een grote website te staan dan bijvoorbeeld via Marktplaats te werken. Via die grote website bereiken ze meer potentiële huurders en ze hebben minder werk en moeite aan het zoeken van een geschikte huurder.

Wanneer mag een bureau of makelaar bemiddelingskosten vragen?

Een bureau of makelaar mag kosten in rekening brengen bij een huurder als de stappen zijn doorlopen zoals voorgeschreven door de wet. Er moet dus sprake zijn van
  1. een opdracht gegeven door de huurder om een bepaalde huurwoning te vinden
  2. een passende woning die aan de huurder aangeboden wordt
  3. een vergoeding die redelijkerwijs gevraagd mag worden voor de geleverde diensten

Een bureau of makelaar mag verder niet van twee walletjes eten door zowel aan de huurder als verhuurder bemiddelingskosten te rekenen. Hiervoor is het dus belangrijk om erachter te komen wie de opdracht heeft gegeven: als de eigenaar van het pand het bureau de opdracht gaf om een geschikte huurder te vinden, dan kunnen hem bemiddelingskosten in rekening worden gebracht, maar niet de huurder. Op het moment dat een woning in de (digitale) etalage van een bureau staat, kan het niet anders zijn dan dat de verhuurder opdracht heeft gegeven voor het zoeken naar een geschikte huurder. Op Consuwijzer.nl staat nadrukkelijk uitgelegd hoe je kunt zien of de verhuurder de opdracht heeft gegeven: foto's van de woning zijn geplaatst op de website van het bureau, vragen stellen aan de verhuurder loopt via het bureau of het bureau regelt de bezichtiging. In dergelijke gevallen handelt het bureau dus voor de verhuurder en mogen ze de huurder dus geen kosten in rekening brengen. Dit wordt bevestigd in een bericht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op 30 september 2014 waarin staat dat bureaus Rotsvast en Nederwoon per 1 januari 2015 zullen stoppen met bemiddelingskosten vragen aan huurders (zie link in bronnenlijst).

Na kamervragen van de SP heeft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie in april 2011 bevestigd dat bemiddelingskosten onterecht zijn als ze aan huurder en verhuurder worden gevraagd. Hij gaat zelfs zo ver om te zeggen dat "...in het algemeen aan de huurders in het geheel geen bemiddelingskosten in rekening mogen worden gebracht..." en "...het in rekening brengen van bemiddelingskosten [is] in het geheel niet geoorloofd. De betreffende bedragen kunnen, indien zij ten onrechte betaald zijn, als onverschuldigd teruggevorderd worden." Op de vraag of de minister wil overwegen om normering in te stellen zodat er duidelijkheid is over mogelijke kosten, geeft hij een sterk ontkennend antwoord: "Een dergelijke normering gaat ervan uit dat dergelijke kosten in beginsel voor vergoeding in aanmerking komen, wat niet het geval is." Oftewel, de huurder wordt door de wet beschermd tegen teveel geld betalen, maar er zijn nogal wat bureaus die toch de rekening bij de huurder leggen.

Zijn de bemiddelingskosten die bureaus vragen terecht?

Het antwoord is simpel: meestal niet. Het traject dat de meeste woningzoekenden bij de bureaus doorlopen is het volgende:
  1. De woningzoekende wil een huurwoning vinden in een bepaalde stad of streek en gaat zoeken op internet. Hierbij wordt een bureau gevonden dat allerlei huizen of appartementen beschikbaar heeft.
  2. Om te kunnen reageren op de advertenties moet de woningzoekende zich registreren op de website van het bureau. Een aantal bureaus vragen hiervoor inschrijfgeld tussen 25-120 euro per jaar, maar anderen vragen geen vergoeding hiervoor. Sommige "tussenwebsites" bieden maandabonnementen aan voor toegang tot hun bestanden (tussen 15 en 25 euro per maand), maar dit zijn over het algemeen samenvoegingen van woningen op verschillende websites. Zij rekenen zelf inderdaad geen verdere bemiddelingskosten, maar linken mogelijk naar een bureau dat dit wel doet. Dit artikel gaat verder niet over dit soort tussenpersonen.
  3. Tijdens de registratie bij het bureau moet de woningzoekende zijn of haar gegevens achterlaten en worden enkele standaardvragen gesteld over de woning die gezocht wordt. Het gaat dan bijvoorbeeld om de plaats (eventueel met maximale afstand daartoe) en maximale huurprijs. Gedetailleerde vragen over buurt, type huis, oppervlakte of aantal kamers worden meestal niet gesteld. Tijdens dit registratieproces gaat de woningzoekende akkoord met de algemene voorwaarden waarin staat opgenomen wat de bemiddelingskosten zijn (meestal gesteld op een maand huur plus 21% btw). Wie deze bemiddelingskosten niet zou willen betalen, kan zich niet registreren.
  4. De woningzoekende heeft na akkoord met de voorwaarden en betaling van eventuele inschrijfkosten toegang tot de database van het bureau. Sommige bureaus sturen automatische e-mails naar de woningzoekende die passen binnen het opgegeven profiel. De e-mail bestaat dan uit links naar de website van het bureau waarop deze woningen uitgebreider beschreven worden. Andere bureaus sturen geen mailtjes maar verwachten dat je geregeld op hun site kijkt voor het actuele aanbod.
  5. Als de woningzoekende een interessante woning heeft gevonden, moet hij of zij contact opnemen met het bureau over een bezichtiging. Als dan blijkt dat er een huurcontract uit voort gaat vloeien, moet de woningzoekende voor het betrekken van de woning eerst een flink bedrag overmaken bestaande uit een maand huur, een maand of twee maanden huur als borg en daar bovenop de bemiddelingskosten van meestal een maand huur verhoogd met 21% btw. Het komt ook voor dat het bureau bovenop al die kosten ook nog eens 100-150 euro in rekening brengt voor het opstellen van het contract en/of 50-100 euro administratiekosten.

De stappen die hierboven beschreven staan vallen niet onder bemiddeling zoals de wet dat voorschrijft. Laten we deze eens met elkaar vergelijken.

De wetDe bureaus
De woningzoekende geeft opdracht tot het zoeken van een woning en geeft aan wat zijn of haar wensen zijn.Is registratie op een website hetzelfde als het geven tot opdracht voor het zoeken van een woning? Hierover valt te twisten. Enerzijds kan een registratie zo geformuleerd worden dat het als opdracht valt te interpreteren. Het bureau geeft dan ofwel op de site ofwel in de Algemene Voorwaarden dat er bemiddelingskosten zullen komen. Anderzijds is registratie voor een database toch wel anders dan een individuele opdracht geven. Op 5 april 2013 kwam een Amsterdamse kantonrechter tot de conclusie dat het reageren op een woning die via internet werd aangeboden, niet kan worden gezien als het geven van een zoekopdracht en dat er dan dus geen bemiddelingskosten gevraagd mogen worden van de huurder. De volledige tekst van deze uitspraak vind je hier. Op 26 september 2013 werd ook in Amsterdam eenzelfde oordeel geveld over een huurder die via Funda.nl de woning had gevonden. Het feit dat er een ondertekende intentieverklaring lag waarin de bemiddelingskosten genoemd werden, was hierbij volgens de rechter niet van belang. De volledige tekst van deze uitspraak staat hier. Verder is het natuurlijk zo dat een woning die de bemiddelaar via de website aanbiedt, enkel en alleen daar kan staan als de verhuurder hiertoe opdracht heeft gegeven. Dat maakt dan de verhuurder de opdrachtgever en niet de huurder.
De makelaar of het bureau gaat vervolgens actief op zoek naar een geschikte woning.Er wordt nergens overeengekomen dat het bureau actief op zoek zal gaan naar een woning voor de huurder. De huurder wordt woningen aangeboden die het bureau al "in de etalage" had staan of die geworven zijn zonder een specifiek persoon voor ogen. Het komt uiteraard ook voor dat verhuurders het bureau benaderen voor hun diensten en ook dan is er dus geen sprake van actieve werving voor de woningzoekende.
Afhankelijk van de wensen van de klant wordt een passend aanbod gedaan.Automatische e-mails met woningen die min of meer interessant zijn voor de woningzoekende zijn geen passend aanbod. Verder moet de woningzoekende actie ondernemen op het moment dat hij of zij een potentieel geschikte woning ziet. De e-mails die gestuurd worden zouden eventueel wel als aanbod gezien kunnen worden, maar er is altijd eerst actie van de woningzoekende nodig om het proces in werking te zetten, terwijl de wet juist aangeeft dat het initiatief vanuit de aanbieder moet komen.
De woningzoekende bekijkt de woning en na een eventueel akkoord betaalt bemiddelingskosten aan de makelaar of het bureau die in redelijke verhouding staan met de geleverde diensten.Het komt voor bij bureaus dat er meerdere gegadigden tegelijkertijd een woning bekijken. Verder lijkt een vergoeding van een maand huur met btw niet in redelijke verhouding te staan met de geleverde diensten: het bureau regelt een bezichtiging en print een standaardcontract uit.

Het zal inmiddels wel duidelijk zijn dat de bureaus op zijn minst aan de randen van de wet opereren. Veelal wordt er een hoge bemiddelingsvergoeding te vragen voor iets wat eigenlijk geen bemiddeling is. Mensen zijn er over het algemeen wel van op de hoogte dat er geen sleutelgeld gevraagd mag worden, maar uiteindelijk zijn deze bemiddelingskosten van hetzelfde laken een pak. Door de krapte op de woningmarkt heeft een woningzoekende niet altijd de keus om veel en lang te zoeken waardoor de mogelijkheden om NIET met een dergelijk bureau in zee te gaan beperkt zijn. Ten tweede komt het een enkele keer voor dat de bureaus zowel een vergoeding van de huurder als verhuurder vragen, wat uitdrukkelijk verboden is. Ten derde is het volgens de wet niet toegestaan is om consumenten een prijsopgave te doen zonder btw. Natuurlijk mag het uitgesplitst worden op de rekening, maar het eindbedrag hoort altijd inclusief belastingen te zijn.

Verder valt op dat een redelijk percentage bureaus niet duidelijk is over deze kosten. Ze staan dan enigszins verstopt in de Algemene Voorwaarden, waarmee je verklaart akkoord te gaan als je je bij hen inschrijft. Een enkeling heeft wel het vakje om aan te vinken op de website "Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden" zonder dat er een link naar is, terwijl de link niet werkt, leidt naar een lege pagina of een pagina met een "lorem ipsum" tekst. Overigens moet hierbij gezegd worden dat Algemene Voorwaarden die in strijd zijn met de wet nietig verklaard zullen worden door een rechter.

Wat zijn de bemiddelingskosten van makelaars en bureaus?

Er bestaan grote verschillen in de inschrijf- en bemiddelingskosten van makelaars en bureaus. Inschrijfkosten variëren van nul tot €180,- per jaar en bemiddelingskosten van nul tot een maand huur plus 21% btw. Voor een woningzoekende is het bijzonder lastig om goed te vergelijken, omdat je iedere website apart moet doorpluizen. Hoewel veel bureaus direct aangeven wat hun bemiddelingskosten zullen zijn, zijn er genoeg die deze verstoppen in de toch wat onleesbare Algemene Voorwaarden. Onderstaande tabellen zijn een eerste aanzet om de woningzoekende wat overzicht te bieden. De lijsten geven dus zeker geen compleet overzicht van alle makelaars en bemiddelingsbureaus in Nederland.

De informatie over inschrijf- en bemiddelingskosten komt van de eigen website van het betreffende bedrijf. Indien nodig zijn de Algemene Voorwaarden geraadpleegd. Alle websites van de makelaars en bureaus zijn nagekeken op 22 en 23 oktober 2013. Wijzigingen sinds die data zijn niet in de tabellen verwerkt en mogelijk maken bureaus uitzonderingen in hun kosten voor specifieke gevallen.

De lijsten zijn ingedeeld op locatie, te beginnen met de landelijk opererende makelaars en bureaus. Omdat er veel bureaus opereren in de Randstad, hebben Noord- en Zuid-Holland een aparte tabel. De overige delen van Nederland zijn in vier regio’s verdeeld van twee of drie provincies: Noord, Oost, Midden en Zuid. Als landelijk aangemerkt zijn die spelers die in twee of meer gebieden actief zijn.

Bij de regionale bureaus staat een plaats aangeduid. Dit is de standplaats van de makelaar of het bureau, maar zij bieden meestal ook woningen elders in de regio aan. Als de standplaats hetzelfde is, is de indeling verder alfabetisch op naam van het bedrijf.

Landelijk
BureauWebsiteRegistratiekosten per jaarBemiddelingskosten
123 Wonen123wonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. De site spreekt verder over het tekenen van een bemiddelingsopdracht op het moment dat de gewenste woning is gevonden. Dat is vreemd, omdat bemiddeling juist plaats hoort te vinden voor dat moment en hoort te resulteren in een aangeboden woning.
24Living24living.nl€40,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
2Be Home Verhuurmakelaars2behome.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
4-Freedom4-freedom.nlgeenEen maand huur plus 21% btw met een maximum van €1000,-. Voor studentenkamers rekenen ze een vast bedrag van €275,-.
Alfa Wonenalfawonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Alle huisvestingallehuisvesting.nlgeenVariabel, maar meestal tussen 75% en 100% van een maand huur plus 21% btw. De huurder dient verder een bemiddelingsovereenkomst te tekenen voordat de gewenste woning betrokken kan worden.
Altijd Wonenaltijdwonen.nl€29,95Een maand huur plus 21% btw
At Home Vastgoedathomevastgoed.nl/homegeenEen maand huur plus 21% btw. De huurder dient een opdrachtbevestiging te tekenen voordat de gewenste woning betrokken kan worden.
Bosch van Rosenthal & Heinsbroek Vastgoedbrhvastgoed.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
De Vastgoed Galerievastgoedgalerie.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Direct Beschikbaarwoningprikbord.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Direct Wonendirectwonen.nlOm te kunnen reageren is een Premium Account nodig voor €15 per maand.geen (mogelijk wel van makelaar of verhuurder)
Domicadomica.nl€40,- (€80,- om bij alle vestigingen te worden ingeschreven)Een maand huur plus 21% btw
Easy rentalseasyrentals.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Executive Home Rentalsehr.nlgeenVast bedrag van €595,- plus 21% btw. Hier komt €125,- plus btw bij als het contract vier maanden of korter is. Voor sommige woningen geldt 10% van de jaarhuur plus 21% btw.
Expat Housingexpathousing.comgeenEen maand huur plus 21% btw
HB Housinghbhousing.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Holland Housinghollandhousing.nlgeenEen maand huur plus 21% btw bij contracten van vier maanden of meer, 50% hiervan bij contracten van twee tot vier maanden en 33% bij contracten van een maand.
House Huntinghousehunting.nlgeen Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Housing Solutionshousingsolutions.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Housing XLhousingxl.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Huur Zohuurzo.nl€70,- (€35,- per half jaar)Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
ImmoRent Huurmakelaarsimmo-rent.nl€180,- (€15,- per maand, €5 per maand voor studenten)Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw. Voor studenten alleen contractkosten.
Interhouseinterhouse.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
JeCeMoonikwoonleuk.nl€50,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
KamerRaadkamerraad.nl€30,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Living Todaylivingtoday.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
't Mauritshuis Exclusieve Verhuurmauritshuis.infogeen€500,- plus 21% btw bij een woning uit het eigen bestand, bij woningen van een andere makelaar een maand huur plus 21% btw met een minimum van €1250,-
Maxx Vastgoedmaxxvastgoed.nlgeen bij woningen boven €800,- (€1500,- in Amsterdam)Een maand huur plus 21% btw
Multiwonenmultiwonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
MVGMikwilhuren.nu€36,-Onduidelijk: "Aanvrager verklaart ermee bekend te zijn en gaat hiermee ook uitdrukkelijk akkoord, dat bij het tot stand komen van een huurovereenkomst éénmalig administratie- en contractkosten (verhuurkosten) in rekening worden gebracht, tenzij partijen vooraf nadrukkelijk anders zijn overeengekomen. Deze moeten voor of uiterlijk bij ondertekening van de huurovereenkomst worden voldaan."
Netwerk Wonennetwerkwonen.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw. De huurder dient een huuropdrachtbevestiging te tekenen voordat de gewenste woning betrokken kan worden.
Newport Relocationnewportrelocation.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
NederWoonnederwoon.nlVarieert per regio Een maand huur plus 21% btw
Nu Wonennuwonen.eu€25,-Een maand huur plus 21% btw (minus je inschrijfgeld)
Overbruggingsverhuuroverbruggingsverhuur.nlgeen€595,- maar ook van de verhuurder wordt €195,- gevraagd.
PSG Wonenpsg-wonen.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten)
Quwestquwest.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Real Estate Cityrealestatecity.nlgeenGeen bij huren uit hun bestand, anders een maand huur (inclusief energie- en servicekosten)
Rent-a-House Servicerent-a-house-service.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Rotsvastrotsvast.nlverschilt per kantoorEen maand huur plus 21% btw
SDS Senior Makelaardijseniormakelaardij.nlGeenGeen
Snel Wonen BVsnelwonen.nl€25,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Stienstra Beleggingenstienstra.nlgeen€125,- administratiekosten
SQM Vastgoedsqmvastgoed.nlgeen14% van de jaarhuur plus 21% btw met een minimum van €500,- (tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, dus er is te onderhandelen). De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
TVN Real Estatetvnrealestate.nlgeenEen maand huur plus 21% btw bij contract van zes maanden of langer (50% van een maand huur plus 21% btw bij vijf maanden of korter).
VGW Vastgoedvgwvastgoed.nl€10,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Villacivillaci.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Woonbemiddeling en Adviesburowba.nl€120,- (€10,- per maand)Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw

Noord-Holland
PlaatsBureauWebsiteRegistratiekosten per jaarBemiddelingskosten
AalsmeerRK Estatesrkestates.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
Alkmaar072 Huren072huren.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw, voor studentenkamers €350,- plus 21% btw.
Amstelveen, HaarlemKoops Makelaardijkoopsmakelaardij.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
AmstelveenPartner in Real Estatepartnerinrealestate.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Amsterdam020 Beheer020beheer.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
AmsterdamA1 Apartment Servicesapartmentservices.nlgeenEen maand huur plus 21% btw, 50% hiervan als het voor minder dan zes maanden is.
AmsterdamAbel Propertiesabelproperties.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
AmsterdamAmstelland Makelaarsamstellandmakelaars.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. De voorwaarden stellen verder een boete van €10.000,- indien een potentiële huurder de verhuurder rechtstreeks benadert.
AmsterdamAmstel Property Agencyamstel-property.comgeenEen maand huur plus 21% btw. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
AmsterdamAmsterdam Beautiful Property Rentalsamsterdambeautiful.nlgeenEen maand huur plus 21% btw bij contracten van tien maanden of meer, 10% hiervan bij zeven tot negen maanden, 12% bij twee tot zes maanden en 15% bij een maand.
AmsterdamAmsterdam Lettingsamsterdamlettings.nlgeenEen maand huur exclusief 21% btw
AmsterdamA Plus Apartmentsaplusapartments.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
AmsterdamBabs Persoonsbabs.nlgeen8% van de jaarhuur plus 21% btw. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
AmsterdamBrief case Hometiphometip.comgeenEen maand huur plus 21% btw bij contracten van zes maanden tot een jaar, 50% hiervan voor kamers, kortere of langere contracten.
AmsterdamCapital Locationscapitallocations.comgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
AmsterdamCity Housing Amsterdamcityhousingamsterdam.nlgeenEen maand huur
AmsterdamExpat Rentalsexpatrentals.comgeenEen maand huur plus 21% btw, maar ook woningen voor een handling fee van €300,-. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten, hoewel dit de woningen zouden kunnen zijn die de huurder alleen de handling fee kosten.
AmsterdamG & D & Y Housinggdyhousing.comgeenEen maand huur plus 21% btw
AmsterdamGrand Apartments Amsterdamgrandapartments.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
AmsterdamGrand Relocationgrandrelocation.nlgeenEen maand huur plus 21% btw bij contract van zeven maanden of langer (50% van een maand huur plus 21% btw bij zes maanden of korter). De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
AmsterdamHousing Agenthousingagent.nlgeen Onduidelijk, maar er wordt zeker courtage gerekend
AmsterdamHousing Onlinehousingonline.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
AmsterdamJust Housingjusthousing.comgeenEen maand huur plus 21% btw
AmsterdamLuxor Wonenluxorwonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw, minder voor korte perioden
AmsterdamMac Housingmachousing.nlgeenEen maand huur plus 21% btw, voor enkele woningen een vast bedrag van €275,- plus 21% btw
AmsterdamMakelaarshuis Amsterdamnewhomeapartments.nlgeenEen maand huur plus 21% btw voor contracten van drie maanden of meer, 50% daarvan bij kortere contracten.
AmsterdamPark Real Estateparkrealestate.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
AmsterdamPerfect Housingperfecthousing.comgeenEen maand huur plus 21% btw
AmsterdamQlivingqliving.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw voor contracten langer dan vier maanden
AmsterdamUnlimited Housingunlimitedhousing.nlgeenEen maand huur plus 21% btw bij contracten van zeven maanden of langer, 50% hiervan bij kortere contracten. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
AmsterdamVan Assen Vastgoedvanassenvastgoed.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
HaarlemBZ Wonenbzwonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
HaarlemHaarlem Real Estatehaarlemrealestate.nlgeenEen maand huur plus 21% btw met een maximum van €800,-. Als de woning niet bij hen in het bestand stond, is het een maand huur zonder btw.
HaarlemRoomserviceroomservice.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
HaarlemWeelde Wonensteengoedwonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. Wie tijdens de procedure kenbaar maakt de bemiddelingskosten te hoog te vinden, krijgt een voorstel o.b.v. uren x €85,- exclusief btw.
HaarlemVan Haarlemsvanhaarlems.nlgeenEen maand huur plus 21% btw, vanaf €125,- voor kamers.
HaarlemVeth Realty & Consultantshousinghaarlem.comgeenEen maand huur plus 21% btw
LisseWoonhartwoonhartmakelaars.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
PurmerendWaterland Home Rentalswaterlandhomerentals.nlgeenEen maand huur plus 21% btw bij contracten langer dan zes maanden, 50% daarvan voor kortere contracten. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
SchipholHousing Plazahousingplaza.nl€17,508% van de jaarhuur plus 21% btw bij contracten van een jaar of langer, 10% bij 6-11 maanden en 12% bij 1-3 maanden met een minimum van €300,- (exclusief BTW).
ZaandamHome Todayhometoday.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw bij contracten van zes maanden en langer, 50% hiervan bij kortere contracten (minimum €700,- excl. BTW).

Zuid-Holland
DelftBe Homebehome.nl€30,- (soms gratis tijdens een actie)Een maand huur plus 21% btw, soms 50% hiervan of geen (afhankelijk van woning).
DelftBjörnd Makelaardijbjornd.nlgeenGeen bemiddelingskosten als de woning uit hun bestand komt, wel een maand huur plus 21% btw als deze speciaal voor de huurder is gevonden.
DelftOude Delftoudedelft.comgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
DelftWoonruimte Delftwoonruimtedelft.nl of homelets.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Den HaagA&N Vastgoedanvastgoed.nl€25,-50% van een maand huur en €120,- administratiekosten plus 21% btw. De inschrijfkosten krijg je terug als je bij hen huurt. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
Den HaagCottinicottini.nl€66,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw. Als er alleen contractkosten worden gerekend, bedragen deze €350,-.
Den HaagDe Haagsche Makelaardehaagschemakelaar.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Den HaagDe Regenbogen Beheerderegenbogen.nlgeenGeen
Den HaagDe verhuurmakelaardeverhuurmakelaar.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Den HaagDuinzigtduinzigt.nl€40,-Een maand huur plus 21% btw, inschrijfkosten terug bij het huren van een woning. Voor sommige woningen is er geen courtage of 50% van de maandhuur plus 21% btw
Den HaagFranke Beheerfrankebeheer.nlgeenEen maand huur
Den HaagOD Vastgoedodvastgoed.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Den Haag, LeidenSnel Huur Wonensnelhuurwonen.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Den HaagTettero & Wetterstettero-wetters.nlgeenEen maand huur
Den Haag, RotterdamVerra Real Estateverrarealestate.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Den HaagW voor Wonenwvoorwonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. Bij commissievrije woningen die zij aanbieden is €295,- verschuldigd.
Den HaagWolters Makelaardijwoltersmakelaardij.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw. Er worden ook woningen aangeboden zonder bemiddelingskosten of voor vaste bedragen bijv. €295,- plus 21% btw.
GorinchemTrijs & Partnerstrijsenpartners.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Leiden2L Wonentweelwonen.nl€40,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
LeidenDe Verhuurmanagerdeverhuurmanager.nlgeenEen maand huur plus 21% btw en €49,- administratiekosten plus 21% btw.
LeidenJM Verhuurjmverhuur.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
LeidenKamerXLkamerxl.nlgeenEen maand huur
LeidenMy Home Rentalsmyhomerentals.nl€40,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
LeidenStar Makelaarstarmakelaar.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
LeidenVijf Sterren Leidenvijfsterrenleiden.nlgeen80% van een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
MaasdamHollands Wonenhollandswonen.nl€47,40 (€3,95 per maand, minimale duur drie maanden)Een maand huur plus 21% btw. De huurder dient een bemiddelingsopdracht te tekenen voordat de gewenste woning betrokken kan worden.
NumansdorpPrima Vastgoedmanagementpvgm.nlgeenVast bedrag van €775,-
RijnsburgHome for Lifehomeforlife.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
RotterdamBygga Housingbyggahousing.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
RotterdamConform Makelaarsconformmakelaars.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
RotterdamDop & Dop Consultancydop-dop.comgeenEen maand huur en aktekosten à €125,- plus 21% btw
RotterdamHuurintermediairhuurintermediair.nl€26,50Een maand huur plus 21% btw
RotterdamIn de stadindestad.nl€30,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
RotterdamJeco Rental Servicesjecorental.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
RotterdamJSM Vastgoedjsmvastgoed.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
RotterdamLilit Homelilithome.nl€30,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
RotterdamPer Direct Hurenperdirecthuren.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
RotterdamRotterdam Apartmentsrotterdamapartments.comgeenOnduidelijk. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
RotterdamRotterdam Expatrotterdamexpat.comgeenEen onderdeel van Huurintermediair en daarmee dus een maand huur plus 21% btw
RotterdamStudy Rentstudyrent.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
RotterdamVerhuur Partnersverhuurpartners.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
RotterdamWonen MVMwonenmvm-rotterdam.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. Sommige woningen worden voor enkel contractkosten verhuurd.
RotterdamWoning Rentwoning-rent.nlgeenEen maand huurplus 21% btw
SchelluinenMBM Verhuurmakelaardijmbmverhuurmakelaardij.nl€50,-Een maand huur plus 21% btw. Voor kamers en studio’s rekenen ze een vast bedrag van €375,- plus 21%btw.
SchiedamIdeaal Housingideaalhousing.nl€30,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
SchiedamMoerman & De Jong Makelaarsmoerman-dejong.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
VoorburgAnders Hurenanders-huren.nlgeenEen maand huur exclusief 21% btw
ZuidlandHuis en Huurhuisenhuur.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
ZwijndrechtHsiang Verhuurmakelaarhsiang.nlgeenGeen

Regio Noord (Groningen, Friesland, Drenthe)
GroningenBakker Woonbemiddelingbakkerwoonbemiddeling.nlgeen€250,- voor een kamer, €500,- voor een studio met eigen badkamer, keuken, toilet, €350,- voor een studio met eigen keuken en €650,- voor een woning, allen plus 21% btw
Groningen, LeeuwardenBeter Wonenbeter-wonen.nlgeenEen maand huur
GroningenDHNL Vastgoeddhnl.nlgeenEen maand huur plus 21% btw, soms 50% hiervan
GroningenDriehoek Verhuurdriehoekverhuur.nlgeenMaximaal een maand huur plus 21% btw
GroningenKamminga & Partnerskammingaenpartners.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
GroningenMartinitoren Vastgoedmartinitorenvastgoed.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
GroningenPastoor Vastgoedpastoorvastgoed.nlgeenEen maand huur plus 21% btw en eventuele contractkosten
GroningenShort Stay Groningenshortstaygroningen.nlgeenIn de voorwaarden staat geen bedrag genoemd, maar er wordt wel courtage gerekend.
GroningenSMART Makelaardijsmartmakelaardij.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
GroningenSteengoed BVhuuractief.nlgeenVast bedrag van €750,- plus 21% btw. Voor woningen of kamers onder €750,- zijn er kortingspercentages waardoor het bedrag iets boven of onder een maand huur plus 21%btw komt te liggen.
LeeuwardenKamminga Makelaarskammingaverhuur.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw

Regio Oost (Gelderland, Overijssel)
ArnhemCitytrendcitytrend.nl€10,-Een maand huur plus 21% btw
ArnhemDieperink Vastgoeddieperinkvastgoed.nl€10,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
ArnhemHovesthovest.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
DeventerArmeva Vastgoedarmeva.nlgeenEen maand huur inclusief energie- en servicekosten
EdeReekers-Siereveld Wonenrswonen.nlgeenEen maand huur. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
EnschedeVlug Wonenvlugwonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
NijmegenBeslist Wonenbeslistwonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
NijmegenDolfijn Wonendolfijnwonen.nlgeen75% van een maand huur plus 21% btw bij contracten van zes maanden of meer, 50% bij minder dan zes maanden
NijmegenNumaga Vastgoednumagavastgoed.nl€25,-80% van een maand huur plus 21% btw
ZevenaarHuurstekhuurstek.nlgeenEen maand huur plus 21% btw

Regio Midden (Flevoland, Utrecht)
BaarnSuik Vastgoedsuikvastgoed.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
BussumBoshem Wonenboshem.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
HilversumBoss Vastgoed Beheertehuurinhetgooi.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
HilversumGooi en Wonen o.z.gooienwonen.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
HilversumHilversum Huurwonenhilversumhuurwonen.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw. Er wordt expliciet gemeld dat inschrijving gelijk wordt gesteld aan een opdracht tot bemiddeling (onjuist gelet op een uitspraak van de Amsterdamse rechter).
HilversumLocal Homelocalhome.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw, maar ze hebben ook woningen zonder deze kosten
HilversumWoonhuis Holland OGwoonhuis.nl€40,- (€20,- per half jaar)Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) en plus 21% btw (€250,- plus 21% btw voor kamers)
Nieuw-VennepVastgoed te huurvastgoedtehuur.nugeenEen maand huur
UtrechtAlliances Makelaardijalliancesmakelaardij.nlgeenEen maand huur exclusief 21% btw
UtrechtAtriusatrius.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
UtrechtB&S Rental Servicebnsrentalservice.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
UtrechtCovers Housingcovershousing.comgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
UtrechtGelukkig Hurengelukkighuren.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
UtrechtHome to Renthometorent.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
UtrechtiHousingihousing.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. De verhuurder betaalt hier ook, marketingkosten.
UtrechtNisa Vastgoednisavastgoed.nl€35,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
UtrechtQHomesqhomes.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
UtrechtRental Services BV vastgoedbedrijfrentalservices.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
UtrechtSpronk Vastgoedspronkvastgoed.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw.
UtrechtVizier Vastgoedviziervastgoed.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
UtrechtWoonruimte Utrechtwoonruimte-utrecht.nlgeenEen maand huur plus 21% btw

Regio Zuid (Limburg, Noord-Brabant, Zeeland)
Bergeijk, EindhovenQuality Wonenqualitywonen.nlgeenEen maand huur plus 21% btw (een enkele keer 50% hiervan)
BoxtelKorpal huizenbemiddelingkhbemiddeling.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
BredaBest Wonenbestwonen.nlgeenEen halve maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw vermeerderd met €250,-. Er wordt expliciet gemeld dat inschrijving gelijk wordt gesteld aan een opdracht tot bemiddeling (onjuist gelet op een uitspraak van de Amsterdamse rechter).
BredaBreda Wonenbredawonen.comgeen75% van een maand huur plus 21% btw
Breda, Maastricht, TilburgIxxaixxa.nl€38,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) en €125,- voor het opmaken van de huurovereenkomst plus 21% btw
BredaJansens Verhuurwoning-huren.nugeenEen maand huur plus 21% btw
BredaKoDa Woningbeheerkodawoningbeheer.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
BredaMariska Franken vastgoedmfvastgoed.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
BredaOrange Brickorangebrick.comgeenEen maand huur plus 21% btw
BredaSchonk, Schul & Compagnieschonkschul.nlgeenEen complexe berekening afhankelijk van het aantal huurjaren, maar minimaal €2000,-. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
BredaSelect a Houseselect-a-house.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Breda, TilburgStadHuis Huurbemiddelingstadhuis.nl€38,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) en €125,- plus 21% btw
Den BoschHuuroverzichthuuroverzicht.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw, bij een studentenkamer zonder btw.
Den BoschStek Woonbemiddelingstekwoonbemiddeling.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
Den DungenRNC Wonenrncwonen.nl€25,- (luxe €32,50) Inschrijvers kunnen een LCD-TV winnen.95% van een maand huur plus 21% btw
Den HoutBrabant Rentalsbrabantrentals.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Dordrecht, Heikenszand, RoosendaalCS Wonencswonen.nl€40,-Een maand huur plus 21% btw
EindhovenBrick Vastgoedbrickvastgoed.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
EindhovenDe Huisvesterdehuisvester.nl€40,- (€25,- voor studenten) per 24 maanden8% van de jaarhuur plus 21% btw
EindhovenDe HuisVestingCentraledehuisvestingcentrale.nlgeenEen maand huur en €75 contractkosten plus 21% btw
EindhovenEHV Vastgoedmanagementehv-vgm.nl/huren€40,-Een maand huur plus 21% btw
Eindhoven, TilburgGoeth Vastgoedgoethvastgoed.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
EindhovenHuisvesting Eindhovenhuisvestingeindhoven.nl€40,-Een maand huur plus 21% btw
EindhovenHuur Inchuurinc.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
EindhovenKempen OG Vastgoedbeheerkempen-og.nlgeen8% van de jaarhuur plus 21% btw, 4% bij contracten van zes maanden of korter
EindhovenRegio 56 Huisvestingregio56huisvesting.nlgeen, €30,- voor priorityEen maand huur plus 21% btw
EindhovenStoit Groepstoit.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
Etten-LeurBax Verhuur en Beheerbaxverhuur.comgeenEen maand huur plus 21% btw. De huurder dient een bemiddelingsopdracht te tekenen voordat de gewenste woning betrokken kan worden.
KaatsheuvelTisc Huisvestingtischuisvesting.nlgeen75% van een maand huur plus 21% btw
MaastrichtHousing-Matchhousing-match.nlgeenEen maand huur plus 21% btw. De verhuurder betaalt hier ook bemiddelingskosten.
MaastrichtLa Fontainelafontaine.nlgeenEen maand huur plus 21% btw
MaastrichtLiving Maastrichtliving-maastricht.comgeenEen maand huur plus 21% btw. Bij minder dan vier maanden €400,- en bij minder dan zeven maanden 70% van de huurprijs. Huurovereenkomst opstellen kost 125,-
MaastrichtMaasland Beheermaaslandbeheer.nl€35,- (€25,- voor studentenkamers)Een maand huur plus 21% btw
MaastrichtPro Housingpro-housing.eugeen80% van een maand huur plus 21% btw, bij woningen onder €550,- 100% plus 21% btw
MaastrichtWoonmanagement Maastrichtwmm.nl€35,-Een maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
TilburgDe HuisSleuteldehuissleutel.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
TilburgHousing Expresshousingexpress.nlgeenEen maand huur (inclusief energie- en servicekosten) plus 21% btw
TilburgWonen 013wonen-013.nl€25,-95% van een maand huur plus 21% btw
WaalreKievit Makelaardijkievitmakelaardij.nl€30,-Een maand huur plus 21% btw bij contracten van zes maanden of meer, 50% hiervan voor kortere contracten.

Wat moet ik doen als ik een woning wil huren zonder die bemiddelingsvergoeding te betalen?

  1. Kijk in bovenstaande tabellen naar bedrijven van wie de bemiddelingskosten op "geen" staan. Andere opties zijn een woning te vinden via een woningcorporatie (voor sociale huurwoningen) of een erkende makelaar die lid is van een goede branchevereniging zoals NVM, VBO of VastgoedPro. Het meeste aanbod op funda.nl/huur is zonder bemiddelingskosten. Particulier huren kan natuurlijk ook via Marktplaats, briefjes in de supermarkt of advertenties in een lokale krant. Let op dat verschillende bemiddelingsbureaus ook hun aanbod op Marktplaats zetten.
  2. Mocht de woning die je wilt hebben alleen met hoge bemiddelingskosten te worden aangeboden, probeer dan te kijken of je niet buiten hen om kan huren. Vraag in de buurt een beetje rond naar de eigenaar of zoek deze op via het Kadaster. Het kan heel goed zijn dat ook de verhuurder het bureau moet betalen op het moment dat er een contract wordt getekend, dus dan hebben jullie er allebei baat bij om ze te omzeilen. Let wel op: van RNC Wonen is bekend dat zij verhuurders 10% maandhuur aanbieden bij succesvolle verhuur van de woning en mogelijk zijn er andere bureaus met eenzelfde werkwijze. Dit betekent dus dat zij een klein deel van de bemiddelingskosten die de huurder betaald beloven aan de verhuurder om deze over te halen de woning via hen aan te bieden. Dit kan wel betekenen dat de eigenaar niet zonder bureau zou willen verhuren, omdat hij/zij dan dit extraatje misloopt. Bovendien sluiten verschillende bureaus in hun Algemene Voorwaarden uit dat je contact mag hebben met de eigenaar voordat de bemiddeling rond is, al is de juridische houdbaarheid van een dergelijke bepaling onbekend. Ten minste een bureau hangt huurders hiervoor een boete van €10.000,- boven het hoofd.
  3. Als het echt niet lukt om het bureau te ontwijken, dan kun je altijd nog in onderhandeling gaan over de bemiddelingsvergoeding. Geef aan dat je weet dat er eigenlijk niet bemiddeld is en kijk of je een redelijker bedrag af kan spreken. Administratiekosten bij makelaars variëren van 100-250 euro, dus houdt dat als richtlijn aan. MVGM heeft uitdrukkelijk een clausule in de voorwaarden staan dat deze onderhandeling is toegestaan als deze gebeurt voordat het contract is getekend (al is de rechtsgeldigheid van een dergelijke clausule onduidelijk).
  4. Mocht het bureau weigeren om de kosten te verlagen en je wilt de woning toch echt hebben, dan is de enige methode om eerst de kosten te betalen en deze vervolgens terug te vorderen. Je kunt deze voorbeeldbrief gebruiken: http://www.huurgeschil.nl/onlinebrieven/form_terugvordering_bemiddelingskosten_sleutelgeld.php. Vul je informatie in en klik op versturen waarna je de brief uit kunt printen en naar het bureau kan sturen.
  5. Heeft de brief geen effect dan is de enige resterende stap een gang naar de rechter. Dit kun je zelf doen met hulp van de rechtsbijstandverzekering. Wijs hen dan op de uitspraak LJN BO5303 waarbij de huurder in het gelijk wordt gesteld voor terugvordering van de bemiddelingskosten, omdat ook de verhuurder kosten betaalde aan het bureau. Je kunt je ook aansluiten bij de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht op http://www.collectiefonrecht.nl/huurverlies. Zij vragen 49 euro voor een aanmelding en 20% van het toegekende bedrag als de procedure succesvol is. Het is dus No Cure, No Pay. Dit is een goede mogelijkheid voor mensen zonder rechtsbijstandverzekering, want het zal goedkoper zijn dan een eigen advocaat in de arm nemen. Er geldt een verjaringstermijn van vijf jaar op dit soort zaken.

Hoe weet ik of het bureau of de makelaar betrouwbaar is?

Logo NVM
Logo NVM
Logo VBO
Logo VBO
Logo VastgoedPro
Logo VastgoedPro
Kies voor een betrouwbare makelaar die is aangesloten bij een branchevereniging als NVM, VBO en VastgoedPro. Op hun websites kun je opzoeken welke makelaars lid zijn en veelal zullen goede makelaars met trots hun verbintenis aan de branchevereniging tonen. Het voordeel voor de klant is dat de branchevereniging kan bemiddelen bij geschillen tussen de makelaar en klant.

Logo Vastgoedmanagement
Nederland: betrouwbaar?
Logo Vastgoedmanagement
Nederland: betrouwbaar?
Dit verhaal heeft een bijzonder staartje in de vorm van de branchevereniging Vastgoed Management Nederland waar o.a. MVGM bij is aangesloten. Deze vereniging is in 2009 opgericht en heeft volgens de website ca. 80 leden, maar het is zeer onduidelijk wat de meerwaarde is voor de consument. Er is bijvoorbeeld geen geschillencommissie. Het feit dat de meeste leden hun lidmaatschap tot deze vereniging niet trots vermelden op hun eigen website, is een toegevoegde reden tot wantrouwen.
© 2012 - 2014 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beterwonen, een bemiddelaar van huurwoningenBeterwonen, een bemiddelaar van huurwoningenWanneer je op zoek bent naar een woning dan kom je al snel terecht bij woningcorporaties, maar deze hebben vaak enorme w…
Huurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoopHuurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoopKopen van een huurwoning kan interessant zijn, of dat nou je eigen woning is of een andere voormalige huurwoning. Maar w…
Een woning huren via makelaar of woningbouwMensen die op zoek zijn naar een huurwoning moeten zich er terdege van bewust zijn dat er een groot verschil is tussen s…
Particulier huren van woningParticulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Huren in de vrije sectorHuren in de vrije sectorDe huurwoningmarkt kan worden verdeeld in twee segmenten: de sociale sector en de "vrije sector", ook wel "particuliere…
Bronnen en referenties
  • Makelaar is vrij beroep: http://woonpleinlimburg.nl/nl/html/algemeen/informatie/verkopen/verkoopproces/hetverkoopproces.pshe
  • Kassa uitzending over dit onderwerp: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1100170
  • Meer informatie van de Kassa-website: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/hoge-kosten-huurwoningbemiddeling-onterecht-in-rekening-bij-huurder/speel/1/
  • Jurisprudentie: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BO5303
  • Website Vastgoed Management Nederland: vgm.nl
  • Minister Opstelten: http://www.wswonen.nl/2011/08/meldpunt/minister-opstelten-bemiddelingskosten-veelal-onterecht/ en http://www.wswonen.nl/site/wp-content/uploads/meldpunt/20110608-ANTW-2766-VH-bemiddelingskosten-part-huursector.pdf
  • http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4152
  • http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=18&t=13296&sid=0d70eaaab07fd83390c3d5e7ce83584c
  • http://www.huurgeschil.nl/index.php?page=faqwoonruimte.php#b
  • De websites van de verschillende bureaus
  • http://www.pararius.nl/nederlands/verhuurmakelaar_Nederland.php
  • http://www.banning.nl/4146/home-nl/publicaties/archief/ophef-over-de-heffing-van-courtage-terecht.html
  • http://www.trosradar.nl/uitzending/vorige-uitzending/aflevering/21-04-2014/bemiddelingskosten-voor-huurwoningen/
  • http://www.npo.nl/radar/13-10-2014/AT_2014323
  • https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/makelaar-notaris/welke-kosten-mag-huurbemiddelaar-rekenen
  • https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/13351/Huurbemiddelaars-zeggen-andere-werkwijze-toe/

Reageer op het artikel "Bemiddelingskosten huurwoning meestal te hoog"

Reacties

P. Benne, 08-12-2014 11:23 #53
Mijn ouders hadden een huis op het oog in Bergen op zoom. Ze wisten al welke locatie en welke woning. Bij het intypen van de woning verscheen het aanbod in beeld en een telefoonnummer. Mijn ouders dachten dat het telefoonnummer wat in beeld verscheen van de woningcorporatie was en belde het nummer met het verzoek om de woning te kunnen bezichtigen. Dat was volgens de meneer aan de telefoon geen probleem en een afspraak was snel gemaakt. Zelf was ik ook bij de bezichtiging en meneer van der Eijnden van House Hunting heeft zich alleen onder zijn eigen naam voorgesteld en ook ik kreeg de illusie dat meneer van de woningcorporatie was. Daarna volgde een bezoek om het contract te tekenen en een maand huur vooruit te betalen. Dit bleek achteraf een contract voor de bemiddeling van House Hunting. Daarna is er twee keer een afspraak afgezegd door de heer van der Eijnden van House Hunting. één ding staat vast House Hunting is niet transparant en bespreekt niet van te voren wat ze gaan doen en wat de bemiddeling gaat kosten zoals op de website staat. Het had van de medewerker van House Hunting wel zo netjes geweest om even te vermelden dat hij niet van de woningcorporatie was en dat het hier ging om zogenaamde bemiddeling tegen betaling. Mijn ouders hebben na wakker te hebben gelegen van het geheel dat ze bedrogen zijn de rekening betaald om geen deurwaarder aan de deur te krijgen. Slapeloze nachten en een slecht gevoel over gehouden aan de manier waarop dit spelletje gespeeld is door House Hunting. Het zoeken naar een andere woning moet leuk zijn en een nieuwe start betekenen. House Hunting heeft ervoor gezorgd dat dit bij hun een wrange nasmaak had. Terug bellen doet meneer van den Eijnden ook niet.

Renée, 01-12-2014 23:19 #52
Hallo,

ik heb op een website van een makelaar gereageerd op een appartement. Ik moest me (gratis) inschrijven voordat ik het appartement kon bezichtigen. Op de website staan de bemiddelingskosten van 1 maand huur excl 21% btw al vermeld. Na de bezichtiging heb ik besloten het appartement te huren. Ik ben op de hoogte van het feit dat de makelaar meestal geen bemiddelingskosten mag vragen aan de huurder: ik heb namelijk gene opdracht gegeven, de prijs is onredelijk en waarschijnlijk heeft de verhuurder al betaald. Maar nu moet ik een intentieverklaring tekenen waarin staat dat ik wel een opdracht heb gegeven en dat de makelaar gezocht heeft naar geschikte woningen en dat zij namens mij (de opdrachtgever) gaan onderhandelen met de verhuurder, en dat (ik citeer) 'de Makelaar bij de uitvoering van haar bemiddelingswerkzaamheden uitsluitend de belangen van Opdrachtgever heeft behartigd en zal behartigen'.
Ik vraag mij dus af of zij mij zo'n verklaring mogen laten tekenen, want er staan onwaarheden in en als ik dit teken verspeel ik dan mijn kans op het terug krijgen van de bemiddelingskosten?

Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 02-12-2014
Hallo Renée,

Ja, dit is precies de manier waarop het bureau doet voorkomen alsof ze zich aan de wet houden. Maar het is tegelijkertijd ook vrij eenvoudig te weerleggen met een tijdslijn: hoe kun je een echte opdracht hebben gegeven als je vlak daarna een woning huurt? Je kunt vast aantonen dat je al bezichtigd hebt en dat er contact is geweest over het huurcontract. Die opdracht waarover gesproken wordt in de intentieverklaring, heb je dus eigenlijk nooit gegeven. Er is een rechterlijke uitspraak die een dergelijke verklaring inderdaad afwijst.

Succes,
Jantrao

Jesse, 20-11-2014 00:20 #51
Ik heb op pararius.com een advertentie gevonden en hierop gereageerd. Het ging om een appartement van 895 per maand. Pararius verbond ons door naar de makelaar. ik maakte een afspraak voor een bezichtiging, en tijdens het bekijken van de woning vertelde de makelaar dat hijzelf tevens de verhuurder is. Ik wil het appartement heel graag huren, maar de bemiddelingskosten die nu door het makelaarsbedrijf in rekening gebracht gaan worden zijn voor een volledige maand huur + 21% BTW. Mijn vraag is of er uberhaupt bemiddelingskosten gevraagd mogen worden in dit geval, en indien wel, mag dit zo hoog zijn? Reactie infoteur, 20-11-2014
Hallo Jesse,

Een klassiek geval van geen bemiddeling: je hebt geen opdracht gegeven tot bemiddeling. Dat de makelaar zelf de verhuurder is, maakt het verhaal helemaal dubbel. Onderhandelen dus!

Succes,
Jantrao

Anna Z., 31-10-2014 16:29 #50
Ik had gereageerd op een woning van Rots vast makelaars via huurwoningen.nl het gaat hier om een woning van 675,- euro. Nu staat er dus bij huurwoningen die dus deze woning op hun site hebben staan van rots vast makelaar, dat je dus via Rots vast makelaar website je moet inschrijven en dat je 50% korting krijgt op je inschrijving als je dat dus via huurwoningen doet. Nu lees ik dus hier dat Rots vast dus vanaf 30 september 2014 geen bemidelingskosten meer zal vragen echter doen ze dit dus nog wel. Ik moet 40 euro inschrijfgeld betalen terwijl ik dus via huurwoningen.nl reageer maar krijg dus geen 50% korting zoals ze dit dus aangeven op hun woningaanbod op Huurwoningen.nl plus ik moet 1 maand borg betalen, 1 maal de huur 675 en 1 maal de bemidelingskosten van 675 euro. Terwijl ik hier nu dus lees dat Rots Vast makelaar dit dus niet meer zal vragen ( bemidelingskosten dus) maar dat doen ze dus nog wel. Plus dat ze mensen lokken met hun 50% korting wat dus ook niet klopt. Daarnaast heb ik deze woning dus zelf gevonden en Rots vast dus hier geen opdracht voor heb gegeven dus ik snap die bemidelings kosten ook niet.

Graag wil ik weten of ik dus kan zorgen dat ik geen bemiddelingskosten hoef te betalen? Want immers dat zouden ze sinds September 2014 niet meer vragen.

Ik hoop dat iemand me advies kan geven? Reactie infoteur, 02-11-2014
Beste Anna,

Dit staat in het artikel: "Dit wordt bevestigd in een bericht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op 30 september 2014 waarin staat dat bureaus Rotsvast en Nederwoon per 1 januari 2015 zullen stoppen met bemiddelingskosten vragen aan huurders." Het bericht is van 30 september, maar het stoppen met bemiddelingskosten vragen is per 1 januari. Vandaar dat je hier nu nog tegenaan loopt.

Het verhaal over de korting is vreemd, vraag dat gewoon na bij Rotsvast.

Je zou kunnen weigeren de bemiddelingskosten te betalen en geef daarbij aan dat je weet dat ze dit per 1 januari ook niet meer doen. Mocht dat neit werken, dan kun je proberen achteraf terug te vorderen. Ik zou zelf kijken of je niet kan wachten tot na 1 januari.

Jantrao

Freek, 24-10-2014 14:39 #49
Wij hebben ook woonruimte gehuurd via een verhuurmakelaar in Eindhoven waarbij we bemiddelingskosten hebben betaald zijnde € 1.082,95 inclusief btw. Hiervoor hebben wij enkele formulieren getekend bij de makelaar wat noodzakelijk was voordat we mochten huren. Enkele maanden naderhand hebben wij een brief verzonden waarin wij de bemiddelingskosten onterecht vonden en deze binnen 7 dagen terug eiste. De makelaar reageerde hierop dat wij de opdrachtgever zouden zijn en dat de verhuurder geen opdrachtgever was. Dit was ook opgenomen in de ondertekende formulieren meende hij. Na lang wikken en wegen zijn wij toch een procedure gestart. Wij hebben dit toen mede ook besloten omdat er zoveel over te lezen was op internet. Grote kans van slagen dachten wij. Helaas met het resultaat dat de verhuurmakelaar in het gelijk is gesteld en wij ook nog aansprakelijk worden gesteld voor de gemaakte proceskosten. En deze kosten kunnen wij er nu echt niet bij hebben.

Wij willen iedereen die hier verwacht veel kans te hebben behoeden voor wat ons is overkomen. Dit koste ons al bij al veel negatieve energie en de relatie met de makelaar en ook de verhuurder is hier niet beter op geworden. Volgende week hebben wij overigens een gesprek met de makelaar om (hopelijk) de lucht te klaren. Achteraf hadden we dit zo moeten laten want het ging ons uiteindelijk om de woning waar we nu nog steeds met veel plezier wonen. Reactie infoteur, 26-10-2014
Freek,

Wat vervelend om te horen! Een procedure is nooit een uitgemaakte zaak, hoe goed het ook lijkt. Ik hoop dat dit in dit artikel ook duidelijk genoeg staat. Rechters doen ook nog steeds verschillende uitspraken in dit soort zaken en interpreteren de wet op verschillende manieren.

Nog veel succes,
Jantrao

Ella van Beek, 16-10-2014 17:49 #48
Dag

Bedankt voor je reactie.

Ik heb hierover contact gehad met het juridischloket en zij achten de kans van slagen vrij klein. Wanneer ik er een zaak van zou maken betaal ik daarvoor bijna €500,00 aan opstart kosten. Meer dus dat ik aan Domica betaald heb. Mijn woning koste trouwens €700,00 exclusief BTW dus Domica heeft mij geen volledige maand huur gerekend. Volgens het juridischloket gedoogt ACM een bepaald bedrag aan courtage voor de gedane werkzaamheden. Ik ben dus bang dat dit net binnen die grens valt. Ook heb ik wat onderzoek gedaan via via en zij rekenen geen bedrag aan de verhuurder.

Ik zit nu dus zwaar te twijfelen of ik er wel of geen zaak van ga maken. Zeker ook omdat ik niet iets aantoonbaars heb waarover ik niet tevreden was.

Ken jij jurisprudentie waarbij in zo'n geval een relatief 'klein' bedrag ook alsnog terug gevorderd kon worden? Reactie infoteur, 17-10-2014
Beste Ella,

De bij mij bekende jurisprudentie staat in het artikel vermeld, maar daar staat niet expliciet in hoeveel bemiddelingskosten de huurder heeft betaald. Dat soort informatie wordt eruit geknipt bij de anonimisering.

Bij het "dienen van twee heren" hoeft er geen sprake te zijn van betaling door de verhuurder aan het bureau. Als het bureau optreedt namens de verhuurder door de woning in de etalage te zetten, de bezichtiging te regelen, etc. dan werken zij voor de verhuurder. Of zij de verhuurder daarvoor laten betalen, is aan het bureau, maar dan ligt het belang van het bureau nog steeds niet bij de huurder.

De kans van slagen kan ik absoluut niet inschatten. De reden dat de bureaus ermee weg komen, is natuurlijk precies wat jij nu beschrijft: de proceskosten liggen veel hoger dan het bedrag wat met de verhuur gemoeid was en dan is het nog maar de vraag of je wint. Een flinke gok dus en ik snap ook dat mensen die niet willen wagen. Mijn advies is dan ook altijd: huur niet via dergelijke bureaus, huur via een erkende NVM-makelaar.

Succes,
Jantrao

Mark Zegers, 15-10-2014 10:38 #47
Beste Jantrao,

Ik heb in februari dit jaar een appartement gehuurd in Eindhoven via Domica. Zij tellen hiervoor maandhuur + 21% btw aan bemiddelingskosten. Het appartement is namens woonbedrijf verhuurd en alle communicatie loopt dan ook via woonbedrijf. Het enige wat Domica heeft gedaan hierin is 1 maal het appartement laten zien en bij de sleuteloverdracht aanwezig geweest. Het inspectierapport bleek uiteindelijk incompleet en ik heb nog veel zelf moeten regelen met het woonbedrijf om alles in orde te krijgen. Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van bemiddeling kosten die dubbel gerekend zijn en zeker niet aan mij berekend hadden moeten worden. Hoe kan ik het terugvorderen het beste aanpakken?

Bedankt en met vriendelijke groet,
Mark Reactie infoteur, 15-10-2014
Beste Mark,

Het terugvorderproces staat in het artikel beschreven: eerste brief schrijven en als dat niet helpt, is een gang naar de rechter nodig.

Succes,
Jantrao

Ella van Beek, 14-10-2014 09:57 #46
Hallo,

Ik heb twee maanden geleden een woning gehuurd via Domica Apeldoorn welke ik zelf had gevonden op hun site. Was allemaal best snel geregeld en ik moest aan administratiekosten 350 euro plus BTW betalen. Ze gaven mij aan dat ik hiervoor kon bezichtigen (heb 2x dezelfde woning bekeken), het contract werd opgemaakt, dat ze een inspectierapport opstellen bij de sleuteloverdracht en dat ze de aansluiting regelen bij water en energie.

In principe hebben ze dat allemaal prima gedaan en ben ik best tevreden, maar kan ik nu ook mijn geld terugkrijgen?

Ella Reactie infoteur, 14-10-2014
Beste Ella,

Recente uitingen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn in jouw voordeel. https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/13351/Huurbemiddelaars-zeggen-andere-werkwijze-toe/
Hierin staat onder meer dat het ACM vindt dat er al voor de verhuurder bemiddeld wordt als de bemiddelaar het aanbod op de website presenteert, wat jij beschrijft. Je staat dus in je recht om de kosten terug te vorderen.

Succes,
Jantrao

Jay, 01-10-2014 17:47 #45
Hallo ik heb een vraag.

ik heb via Duinzigt in Den Haag gehuurd. De woning zelf gevonden op de website. Betaling van inschrijving gedaan en daarna een korte bezichtiging van max 10 minuten gehad. Vervolgens werd vermeld dat het eigenlijk al verhuurd was aan een expat. Nadat die niet kwam opdagen kon ik het alsnog huren.

hiervoor 1 maand huur + 21% betaald.

Zojuist met Duinzigt gesproken en die zeggen dat ze van de verhuurder geen courtage hebben ontvangen dus dat het gerechtigd is om bij mij bemiddelingskosten in rekening te brengen. Meer specifiek is mij vermeld dat bij inschrijving ook akkoord is gegaan voor een zoekopdracht (stond blijkbaar in de algemene voorwaarden). Daarom mogen ze bemiddelingskosten in rekening brengen.

Klopt dit? ik heb de woning zelf via internet gevonden en toen moest ik mij inschrijven om het te kunnen bezichtigen. Is dit dan echt een zoekopdracht en bemiddeling?

ik betwijfel het. Reactie infoteur, 06-10-2014
Hallo Jay,

Veel bemiddelaars hebben inderdaad in hun algemene voorwaarden staan dat je bij inschrijving een zoekopdracht geeft. Dit doen ze zodat ze die bemiddelingskosten kunnen vragen. In werkelijkheid voldoet wat jij beschrijft niet aan een zoekopdracht volgens de wet, wat hun algemene voorwaarden ook zeggen.

Bemiddelingskosten van zowel huurder als verhuurder vragen mag niet, maar ook als er een partij betaalt moeten bemiddelingskosten redelijk zijn ten opzichte van de geleverde dienst. In dit geval is de dienst de bezichtiging, het uitprinten van het contract en wat mailverkeer. Het is niet logisch dat daar honderden euro's tegenover zouden staan.

Het probleem is nu natuurlijk dat je bij weigering de woning niet zal krijgen. Als je de woning dus echt wilt, is je enige optie betalen en dan terugvorderen. Krijg je niets, kun je een juridische procedure aanspannen, maar dat vraagt om een lange adem van 1-2 jaar.

Succes,
Jantrao

Swarozky, 25-07-2014 10:09 #44
E-line vastgoedbeheer Leiden. Even halve maand huur + 21% btw.

Lizzy Smit, 18-07-2014 09:57 #43
Ik huur via 123Wonen maar hoefde geen bemiddelingskosten te betalen. Zij hebben mij duidelijk uitgelegd dat er per woning wordt aangegeven of je bemiddelingskosten moet betalen of niet.

Verder heb ik een super service gehad dus ik heb een goede ervaring met 123Wonen!

Kim, 14-07-2014 10:58 #42
Hallo,

Wij hebben een woning bezichtigd via Stek Woonbemiddeling (Den Bosch). Wij willen deze nu gaan huren, maar zij vragen een maand huur (760,00 euro) + btw.

Ik heb mij ingeschreven op de website, heb zelf telefonisch contact opgenomen met het verzoek een woning te gaan bezichtigen. Er heeft 1 bezichtiging plaats gevonden en het contract moet nog opgemaakt worden.

Het is voor ons onbekend of de verhuurder in dit geval ook bemiddelingskosten betaalt. Het bedrijf zelf zegt van niet, maar dat is ook wel makkelijk gezegd.

Het lijkt mij dat 760,00 euro + btw een onredelijke vergoeding is voor deze diensten, maar hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Het betreft trouwens een benedenwoning, maar met een eigen voordeur. Reactie infoteur, 14-07-2014
Hallo Kim,

De aangeraden stappen staan in het artikel beschreven.

Jantrao

Maud, 08-07-2014 18:33 #41
Ik heb een intentieverklaring getekend bij Stadhuis Breda voor het huren van een studio. Toen zag ik dat er geld wordt gevraagd voor de diensten van hen (525 euro, dit is gelijk aan de maandelijkse huur), administratiekosten (125 euro) en 21% BTW (136,50 euro). Dit is een totaalbedrag van 786,50 dat ik moet betalen aan Stadhuis Breda. Dit zijn dus niet de kosten aan huur/borg. Ik was acuut op zoek naar woonruimte, vandaar dat ik toch heb getekend. Mag dit wel bij mij worden verrekend? Ik lees namelijk op internet dat dit wettelijk gezien niet mag. Reactie infoteur, 10-07-2014
Beste Maud,

Je hebt je eigen vraag beantwoord.

Jantrao

Lithilliumn, 01-07-2014 08:01 #40
Nog 1: Buro Hogeland.
Vraagt ook 1 maand huur (incl)

Jani, 10-06-2014 23:10 #39
Hoi,

ik sta op het punt om een woning te bezichtigen via cottini makelaardij in den Haag. Ik heb me echter niet ingeschreven bij hen als woningzoekende. Ik ben door ze benaderd via de mail omdat ik heb gereageerd via Housiq.com op de woning. Er staat expliciet op hun pagina dat de verhuurder geen bemiddelingskosten betaalt, maar ik moet deze wel betalen (maandhuur +21% btw). Hieronder de tekst op hun pagina:

'Bij een succesvolle bemiddeling wordt een bemiddelingsvergoeding gerekend die gelijk staat aan 1 maand huur + 21% BTW In het geval van een incl. GLW (Gas/Licht/Water) verhuur rekent Cottini bemiddelingskosten incl. GLW ter hoogte van een maand huur + 21% BTW.
Eventuele service- stofferings- en meubileringskosten zijn tevens onderdeel van de huursom waarover de courtage berekend wordt.
Indien de er een mondeling akkoord is voor het huren van een door ons aangeboden woning en het invulformulier met uw persoonlijke gegevens ten behoeve van het opmaken van het huurcontract door u is ondertekend vragen wij u om een aanbetaling te doen van minimaal € 150,-, e.e.a. even afhankelijk van de huurprijs van de onderhavige woning. Uiteraard ontvangt u hier direct een kwitantie voor en wordt dit bedrag in mindering gebracht op de factuur voor de eerste maand huur/borg/courtage.
Wanneer er alleen contractskosten worden gerekend a € 350,00 is dit exclusief BTW.'

Kan ik, indien ik de woning ga huren, de bemiddelingskosten of de contractkosten terugvorderen?

Mvg Reactie infoteur, 11-06-2014
Jami,

Zolang je nog niet gehuurd hebt, ben je nog in een positie om te onderhandelen. Doe dat dus eerst.

Overigens is het zogenaamde "dienen van twee heren" niet de enige voorwaarde waaronder bemiddelingskosten terug te vorderen zijn: als de kosten niet in verband staan met de geleverde diensten, kan een terugvordering al terecht zijn.

Succes,
Jantrao

Eefje, 04-06-2014 01:28 #38
Hallo, ik sta op het punt een woning te huren bij Domica in Amersfoort. Deze woning is 699 euro inc. Nu moet ik tekenen voor het betalen van 845 euro courtage. Is het verstandig om bij de overeenkomst te vermelden dat ik courtage betaal, ervan uitgaand dat domica alleen de huurder dient? Of zal dit ze afschrikken? De vraag naar huurwoningen is namelijk groot en het aanbod laag. Reactie infoteur, 04-06-2014
Eefje,

Het verschil tussen vraag en aanbod is precies de reden dat bureaus als Domica ermee weg komen om zulke hoge kosten te vragen. Ik zou eens wat kritische vragen stellen. Als je de woning echt wilt en ze willen niet je wensen inwilligen, dan kun je alleen maar betalen en dan later terugvorderen. Bemiddelingskosten zijn niet alleen onredelijk als de verhuurder ook betaald: ze zijn al onredelijk als ze niet in verhouding staan met de geboden diensten.

Succes,
Jantrao

Dennis, 21-05-2014 13:40 #37
Beste,

Ik heb in januari dit jaar bemiddelingskosten betaald bij directwonen. De verhuurder heeft geen bemiddelingskosten betaald aan directwonen. Wel heeft de verhuurder schriftelijk bevestigd dat directwonen de belangen behartigd van de verhuurder. De verhuurder betaald wel marketingskosten aan directwonen voor het plaatsen van hun huurwoningen op de site van directwonen.nl

Ik ben van mening dat er op basis hiervan sprake is van het dienen van twee heren, waarbij de bemiddelingskosten derhalve niet in rekening kunnen worden gebracht bij een natuurlijk persoon. Klopt dit?

Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Groet, dennis Reactie infoteur, 21-05-2014
Dennis,

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Alleen een rechter kan erover oordelen.

Jantrao

Elsbeth, 13-05-2014 15:18 #36
Ls,

Ik heb de volgende vraag:
Sinds 2 jaar huur ik samen met 2 vriendinnen (3 totaal) een huurwoning, we huren het huis dus in zijn geheel. Toendertijd hebben wij bemiddelingskosten aan de makelaar betaald. Per 1 juli gaan 2 bewoners weg, 1 huidige bewoonster blijft, en er komen 2 nieuwe bewoonsters bij.
Nu hebben wij dit doorgegeven aan de verhuurder en makelaar zodat de contracten aangepast konden worden. Nu is ons verteld dat wij hiervoor 180euro (incl btw) per nieuwe bewoner moeten betalen voor administratiekosten om hen te laten toevoegen aan het contract, is dit een reel bedrag?

Zie uw antwoord tegemoet.

Mvg,

Elsbeth Reactie infoteur, 15-05-2014
Beste Elsbeth,

Voor dit soort standaardhandelingen lijkt 360 euro mij erg overdreven. Ga onderhandelen!

Jantrao

Marina Lijesnic, 22-04-2014 13:18 #35
Hoi,

Ik ben in de afgelopen twee jaar twee keer verhuisd. Ik heb 1 keer een huis gevonden via VGW vastgoed en 1 keer via Direct Wonen. Ik heb beide keren ongeveer 1100 euro betaald voor bemiddelingskosten (dit is 1 maand huur, contract kosten en btw).
Beide keren heb ik mezelf aangemeld bij een website (huurwoningen.nl en directwonen.nl) en zelf gereageerd op woningen.
Ik heb mijn huisbaas gevraagd of zij ook bemiddelingskosten hebben betaald en dat klopt dus. Het gaat dus om dubbele bemiddelingskosten en dit mag niet volgens uw artikel.
Ik heb niet gezien dat er ook een rechter voor Utrecht uitspraken heeft gedaan hierover. Geldt dit alleen voor Amsterdam?
Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om zelf (zonder advocaat) dit geld terug te eisen?

Groeten,
Marina Reactie infoteur, 24-04-2014
Beste Marina,

Je eerste stap is zoals beschreven in het artikel: een brief sturen en het geld terug eisen. Als daar niets gebeurt, dan is de rechter (en dus een advocaat) toch echt de volgende stap.

Rechterlijke uitspraken zijn bindend voor het geval waarover ze gaan, maar kunnen leidraad bieden voor vervolguitspraken van andere rechters (=jurisprudentie). Waar in Nederland deze dan gedaan zijn, is niet relevant, maar wel hoe die specifieke zaak dan precies in elkaar zat.

Succes,
Jantrao

Edwin, 08-04-2014 21:29 #34
Hoi
ook ik heb bemiddelingskosten moeten betalen a 490 plus 21% btw. het makelaarskantoor zegt dat de verhuurder geen bemiddelingskosten betaalt.
ik heb contact gehad met de verhuurder en deze vertelt mij dat hij alleen een bijdrage moet betalen aan de makelaar voor het in het beheer hebben van zijn appartementen, kan ik dan toch nog mijn bemiddelingskosten terugvorderen? Reactie infoteur, 09-04-2014
Hallo Edwin,

In dit geval zijn er dus geen bemiddelingskosten betaald door de verhuurder. De door jou betaalde kosten kunnen alsnog onterecht (=te hoog) zijn, dus je kunt het altijd proberen.

Jantrao

Kees Vlaanderen, 21-02-2014 17:55 #33
Het probleem met (schijnbaar) tegenstrijdige uitspraken over tweezijdige bemiddeling is meestal niet dat rechters de wettelijke regeling verschillend uitleggen. De wettelijke regels met betrekking tot tweezijdige courtageberekening zijn best duidelijk. Het komt er op neer dat indien tweezijdig wordt bemiddeld, aan de particuliere huurder van woonruimte geen courtage in rekening gebracht mag worden. Ook niet als de verhuurder geen kosten in rekening wordt gebracht! Dit staat duidelijk in de wet en de wetsgeschiedenis, en is door de Minister van Justitie onderschreven bij de beantwoording van Kamervragen in juni 2011.

Soms wordt wel beweerd dat als er bij de verhuurder geen loon in rekening wordt gebracht – er geen sprake zou zijn van bemiddeling. Dat zou dan zo zijn omdat de wettelijke definitie van bemiddeling zou impliceren dat er loon in rekening wordt gebracht. Dit (ver) gezochte argument gaat echter rechtsreeks in tegen het doel van de wet, en zou betekenen dat met name artikel 7:427 BW zinledig zou zijn. Eigenlijk weet iedereen wel beter: Er kan wel degelijk sprake zijn van bemiddeling zonder dat loon in rekening wordt gebracht.

De NVM stelt een model sommatiebrief en een model dagvaarding ter beschikking voor het geval een huurder bemiddelingsloon heeft betaald aan een makelaar die (ook) voor de verhuurder optrad. De modellen zijn te vinden op http://www.nvm.nl/wonen/woning_huren/bemiddelingskosten.aspx# onder de vraag “Wat kunt u doen als u de bemiddelingskosten al heeft betaald?”. Ik teken daarbij aan dat zoals uit een eerdere reactie ook al blijkt, er een verschil kan zijn tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen". Het probleem van de tegenstrijdige uitspraken heeft dan ook vooral te maken met het feit dat een huurder er lang niet altijd in slaagt om te bewijzen dat de makelaar (ook) voor de verhuurder optrad. De ene rechter neemt dat sneller aan dan de andere. Het zou een goede zaak zijn als bij iedere website duidelijk wordt gemaakt of de betreffende makelaar wel of niet voor de verhuurder bemiddelt. Daarmee kunnen een hoop problemen voorkomen worden!

Tot slot merk ik op dat het sommigen misschien wat vreemd voorkomt dat een organisatie als de NVM die zich sterk maakt voor de makelaars, niet alleen aan haar leden, maar ook aan (aspirant-)huurders uitgebreid informatie over dit onderwerp verstrekt. Het is echter minder vreemd dan het op het eerste gezicht lijkt: Makelaars/bemiddelaars die in strijd met de wet bemiddelingskosten in rekening brengen, brengen schade toe aan het imago van de totale makelaardij. Dus ook van de makelaars die zich wel netjes aan de wet houden en dat is gelukkig toch echt de meerderheid! De NVM draagt dan ook graag een steentje bij aan het tegengaan van het in strijd de wet in rekening brengen van courtage aan particuliere huurders van woonruimte.

Jan, 14-02-2014 10:52 #32
Beste Jantrao,

Bij Rotsvast geven ze de volgende gronden waarvoor ze bemiddelingskosten vragen. Mogen ze op deze gronden bemiddelingskosten vragen van 1 maand huur + 21% btw? Ik ga hier van de situatie uit dat ik zelf op hun website naar kamers/studio's heb gezocht en hen heb gecontacteerd voor meer informatie hierover. Vervolgens hebben we, na wat vragen over huursubsidie beantwoord te hebben, een datum afgesproken voor een bezichtiging.

Groeten,
Jan

De oplevering van de door Opdrachtgever gehuurde woning is tevens de afronding van de
werkzaamheden die Rots-Vast in opdracht van Opdrachtgever heeft uitgevoerd. Partijen verklaren dat Rots-Vast ter uitvoering van de overeenkomst tot voorlichting en bemiddeling woonruimte tussen partijen de volgende werkzaamheden heeft verricht:

1. De vooropnamen van de woningen die Opdrachtgever heeft bezichtigd
2. Het maken van een presentatie van deze woningen.
3. De inventarisatie van het zoekprofiel/woonwensen van Opdrachtgever.
4. Het selecteren van beschikbare woningen die voldoen aan dat zoekprofiel/woonwensen.
5. Het organiseren van bezichtigen en het daadwerkelijk bezichtigen van de volgende woningen
met medewerker(s) van Rots-Vast;
6. Evaluatie van bezichtigingen met Opdrachtgever
7. Onderhandelen met de verhuurder over de huurvoorwaarden, zoals ingangsdatum,
huurprijs, huurperiode.
8. Het ervoor zorgen dat de verhuurder de woning aan u, opdrachtgever, gunt.
9. Opstellen van een deugdelijke huurovereenkomst
10. Verzorgen van de ondertekening en bespreking op kantoor van de huurovereenkomst door
beide partijen.
11. Erop toezien dat de eerste betaling tijdig wordt verricht (ter voorkoming van spanningen in
de huurrelatie met de verhuurder en mogelijke negatieve gevolgen daarvan).
12. Het organiseren en begeleiden van de oplevering van de woning.
13. Het verzorgen van de overzetting van de nutsvoorzieningen op naam van Opdrachtgever
middels Rost Vast energie/Hezelaer.
14. Erop toezien dat de verhuurder zijn verplichtingen nakomt bij aanvang van de huurperiode.
15. De verhuurder manen tot nakoming van de gemaakte afspraken.
16. Begeleiden van verzoeken van huurder ter verhoging van het woongenot. Denk hierbij met
namen inzake advisering op het gebied van wonen in de regio Eindhoven. Reactie infoteur, 17-02-2014
Beste Jan,

Even googlen levert honderden ervaringen op van huurders met Rotsvast. Interessant leesvoer.

Het knelpunt zit hier: jij moet als beoogde huurder een opdracht doen aan het bureau om voor jou een geschikte woning te vinden. Dit gebeurt zelden, want je reageert juist op een woning die ze al in de etalage hadden staan. Dan kunnen ze zeker een mooi overzicht geven van alle dingen die ze doen en daarbij vertellen dat ze dit in opdracht doen van jou, maar dat is natuurlijk niet waar: jij hebt gereageerd op open aanbod, niet een verzoek gedaan dat zij voor jou een woning gaan zoeken.

Verder is het toch wel interessant dat ze geen vast bedrag maar een maand huur vragen. Waarom zijn de kosten van de 16 genoemde werkzaamheden hoger als de woning duurder is? Een boete voor door rood licht rijden wordt toch ook niet hoger als je deze begaat met een Ferrari vs. een Fiat Panda?

Succes,
Jantrao

Petje1963, 11-01-2014 20:59 #31
Ook ik heb een woning gehuurd in Heeze de bemiddelingskosten werden pas genoemd na het tekenen van het huurcontract. Ik had per mail hier meermaals na gevraagd geen antwoord en ging er van uit dat ik geen kosten hoefde te betalen. Maar ik kreeg een rekening van Broere Makelaars dat de kosten een maand huur en 21% belasting was bij niet betalen geen sleutel. Ik heb betaald met in mijn achterhoofd dit ga ik terug krijgen na contact met de eigenaar van de woning bleek dat deze het zelfde moest betalen. Broere diende dus 2 heren. Via mijn rechtsbijstandverzekering ben ik na de rechter gestapt en heb mijn centen terug gekregen met behulp van de eigenaar van de woning. Ik heb gewonnen van deze Makelaar maar velen zullen in de val lopen bij deze meneer want hij gaat gewoon door zelfs naar dat hij door de rechter op de vingers is getikt. Van mijn rechtsbijstand heb ik begrepen dat je altijd mag vragen wat de verhuurder betaald en of deze opdracht heeft gegeven om op zoek te gaan naar een huurder. Het slimste is om via een NVM makelaar te zoeken deze brengen kosten in rekening die maar tot 280 euro gaan en natuurlijk zullen hier ook oplichters tussen zitten. Voor mensen in de omgeving Heeze Huur nooit bij Broere Makelaars omdat het je veel geld gaat kosten maar ook veel woningen verhuurd via de leegstandswet wat niet verboden is maar 1 maand huur plus 21% is snel verdiend op deze manier.

Nathan, 17-12-2013 19:44 #30
Beste Jantrao,

Ik vroeg mij af of u mij kunt vertellen wat je rechtspositie is in de volgende situatie:

Je vind een huis op internet en je neemt contact op met de makelaar. De makelaar regelt een bezichtiging en je wilt het huis gaan huren. De makelaar stelt een contract op en vraagt bemiddelingskosten. Je stelt voor om te onderhandelen over de bemiddelingskosten omdat je vindt dat zij deze niet mogen rekenen (en verwijst naar bijvoorbeeld deze website). De makelaar zegt dat de kosten wél betaald moeten worden anders zullen zij de woning aan een ander toewijzen…

Nathan Reactie infoteur, 29-12-2013
Beste Nathan,

Excuses voor mijn late reactie, maar ik was op vakantie. Inmiddels is het misschien al te laat, maar ik verwijs je graag naar de verschillende gerechtelijke uitspraken die gelinkt staan in het artikel en een vergelijkbare situatie behandelen.

Succes,
Jantrao

Anoniem, 14-11-2013 11:49 #29
Ik zou graag anoniem een bedrijf willen melden met hoge bemiddelingskosten. Reactie infoteur, 15-11-2013
Persoonlijke berichten worden doorgestuurd naar mijn inbox, dus als je dat in de reactie zet, zou het goed moeten komen.

Marieke, 13-11-2013 13:21 #28
Dag Jantrao,

Mijn partner en ik hebben een woning gehuurd via Real Estate City. Was een woning uit hun bestand dus geen bemiddelingsvergoeding.

Met vriendelijke groeten,
Marieke de Groot. Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Marieke,

Bedankt voor de opmerking. Ik heb deze informatie toegevoegd.

Jantrao

Freek, 03-11-2013 10:09 #27
Beste Jantrao,

Mijn vriendin en ik hebben ook een woning gehuurd in Eindhoven via een bemiddelingskantoor. Hiervoor hebben wij ook contact gehad met het bureau die om onze woonwensen vroeg. Eigenlijk was er maar 1 woning die voor ons geschikt was en daar hebben wij dus ook een afspraak voor gemaakt. We hebben ons ingeschreven en hierna bezichtigd. Omdat suus zwanger was en wij heel snel iets nodig hadden hebben we meteen ja gezegd. We hebben toen onze gegeven aangeleverd. Hierna kregen we het contract we hebben betaald en we kregen de sleutels. Helemaal fijn.

Omdat wij heel snel een woning nodig hadden zijn we helemaal mee gegaan met de bemiddeling. Eigenlijk was hier niets op aan te merken alleen vroegen wij ons af of de kosten wel terecht waren. We zijn nu bijna 1 jaar verder en ik kan je vertellen dat het ons niets heeft opgeleverd. Uiteindelijk is het bureau zelfs in zijn gelijk gesteld 1, omdat wij opdracht hebben gegeven voor het zoeken en dus akkoord voor eventuele kosten 2, voor ons is gaan zoeken 3, bezichtiging heeft gefaciliteerd 4, heeft onderhandeld met de verhuurder ( prijs was eigenlijk 50 euro hoger en we kregen de sleutels 3 dagen eerder) 5, contract opgesteld 6, oplevering geregeld Wij hebben ook, ivm met onze haast het intentieformulier getekend. Er was dus blijkbaar een genoeg 'bewijs' om ons in het ongelijk te stellen.

Bovenstaand verhaal heeft ons dus uiteindelijk 200 euro gekost. Ik vind dit artikel verder heel overzichtelijk maar ik vind het wel zo netjes om te melden dat je niet zondermeer je bemiddelingkosten terug kan vorderen. Let dus op voordat je veel geld en moeite gaat steken in een rechtzaak.

Ik kan het vonnis eventueel doorsturen. Misschien helpt dit iemand.

Mvg, Freek Reactie infoteur, 05-11-2013
Beste Freek,

Je kunt altijd via de rechter je bemiddelingskosten terugvorderen, maar iedereen weet dat je ook kunt verliezen. Nergens staat in het artikel dat een gerechtelijke procedure een garantie is voor het terugkrijgen van je bemiddelingskosten.

De uitspraak van de rechter verbaast mij wel, omdat er ook twee uitspraken van rechters in Amsterdam zijn waarbij een huurder in een vergelijkbare procedure wel gelijk heeft gekregen. Volgens mij kan het geen bemiddeling genoemd worden wat dat bureau heeft gedaan. Akkoord voor de kosten geven betekent niet dat deze kosten evenredig zijn aan de geleverde diensten. Uit het feit dat er maar één geschikte woning was, kan al opgemaakt worden dat er niet echt is gezocht. Het kan toch niet zo zijn dat er in de hele omgeving slechts een enkele woning was die voldeed aan jullie wensen? Dit geeft maar weer eens aan dat het rechtssysteem mensenwerk is, waardoor je verschillende interpretaties hebt.

Groeten,
Jantrao

Tim, 22-10-2013 01:12 #26
Geachte Jantrao,

Ik ben met spoed en enige wanhoop opzoek naar een nieuw verblijf. Momenteel studeer ik en heb ik nog aardig wat spullen bij een kennis (tijdelijk) opgeslagen na een verhuizing uit een andere stad. Nu ik tijdelijk bij mijn ouders zit moet ik hier zo snel mogelijk weer weg. Dan kom ik uiteindelijk toch uit op zulke vervelende sites zonder wachtrij of inschrijf termijn.

Naast een jaarlijks inschrijf bedrag krijg je dan deze FAQ aangeboden;

"Wat moet ik betalen zodra ik een woning wil gaan huren bij IXXA.NL?

Antwoord:
Administratiekosten: € 125,00, en voor een groepsinschrijving € 250,00.
Bemiddelingskosten: 1 maand huur; + BTW 21 %.
Dit totaalbedrag moet je zo snel mogelijk betalen, dan is de woning definitief voor jou gereserveerd.
De borg en de eerste maand huur moet je betalen aan de verhuurder van de woning voor de startdatum van de huurovereenkomst."

Maar in het geval dat ik snel een woning nodig heb, het zeer druk heb met me studie… Wat is dan mijn beste handelswijze? Huren en het geld later terug proberen te vorderen?
Het is een behoorlijk bedrag om 'zo maar even' op te hoesten. Ik heb als student uberhaupt al moeite om het totaalbedrag tevoorschijn te halen. Met hezelfde geld heb je nog net niet een jaar studie of een auto.

Een schappelijke 'kot' van 400-500 euro kost op deze manier al snel rond 1600 euro om in te stappen! Mits ik het goed begrijp.

Bedankt voor de blog in ieder geval, zeer informatief!
Nogmaals, wachtrijen en inschrijftermijnen alvoorens te kunnen huren zijn voor mij niet van toepassing.

Met vriendelijke groeten,

Tim Reactie infoteur, 22-10-2013
Beste Tim,

Huren, betalen en terugvorderen gaat je veel tijd kosten en misschien ook een gerechtelijke procedure. Helaas is de kamerverhuurmarkt vrijwel geheel in handen van de bureaus. Je kunt natuurlijk proberen via contacten aan een kamer te komen of door te reageren op briefjes in supermarkten of de universiteit/hogeschool. Marktplaats.nl kan ook uitkomst bieden al zitten de bureaus hier ook vaak op (opletten dus). Mogelijk kun je op die manier particulier huren. Er zijn echt weinig oplossingen voor dit probleem en wie in tijdnood zit, komt er al helemaal moeilijk onderuit.

Veel succes,
Jantrao

Frank van Rooij, 21-10-2013 22:18 #25
Domica Eindhoven vermeldt op hun factuur "advieskosten" in plaats van bemiddelingskosten. Wij hebben gereageerd op één bepaalde woning die op hun website stond. Ze hebben dus niet hoeven zoeken o.i.d. Bij de bezichtiging en de oplevering was de verhuurder (Vesteda) aanwezig en niet Domica. Ik vraag me of de advieskosten terecht in rekening zijn gebracht. Later zijn we er pas achter gekomen dat we dezelfde woning ook rechtstreeks via de verhuurder hadden kunnen huren. Reactie infoteur, 22-10-2013
Beste Frank,

Bemiddelingsbureaus zijn creatief in het vinden van labeltjes voor wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt. Of je het nou sleutelgeld, bemiddelingskosten of advieskosten noemt, het moet redelijk zijn in relatie tot de geleverde diensten. Met de twee uitspraken gelinkt in dit artikel in de hand, zou je deze kosten terug kunnen vorderen, mits deze natuurlijk onredelijk hoog waren.

Succes,
Jantrao

Joost, 07-10-2013 21:53 #24
Geachte Jantrao,

Een zeer verhelderend artikel. Ik ben momenteel op zoek naar een woning en baalde al van het vooruitzicht van nieuwe commisiekosten, vooral nadat ik in het afgelopen jaar tweemaal heb moeten verhuizen. Dat zijn een hoop bemiddelingskosten…
Ik ben nu van plan om ook de kosten voorgaande makelaars te proberen terug te krijgen via de voorbeeldbrief uit uw artikel. Hebt u enig idee of dit ook na beëindiging van huurcontract nog mogelijk is?

Bijvoorbaat dank,

Joost Reactie infoteur, 09-10-2013
Beste Joost,

Ik ben blij om te horen dat u iets aan het artikel heeft. Zoals ook vermeld staat, is er een verjaringstermijn van vijf jaar. Dit staat los van de duur van het contract, dus geldt ook als het contract inmiddels alweer beëindigd is.

Veel succes,
Jantrao

Kim, 16-09-2013 21:05 #23
Hallo
Ik heb via een woon bemiddeling een huis gevonden. Ik heb zelf naar deze woning gezocht, waar ik daarna een mail kreeg met woningen die eventueel ook voor mij interessant zijn.
Mijn vraag is nu als ik deze woning zal nemen of het dan redelijk is dat ik de huur + borg en bemiddelingskosten moet betalen die bestaat uit nogmaals de huur +21% btw? Reactie infoteur, 18-09-2013
Hoi Kim,

Waarschijnlijk niet. Als je enkel hebt gereageerd op een woning op een site, is dat geen zoekopdracht en zouden eventuele kosten alleen aan de verhuurder gerekend mogen worden. Zwaai vooral even met deze uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam: http://juridischdagblad.nl/content/view/12386/53/

Succes,
Jantrao

Jasmijn, 14-09-2013 20:30 #22
Hallo,
Ik heb een (studenten)kamer gehuurd, wat via een makelaar ging. Deze makelaar vroeg inderdaad ook bemiddelingskosten van een maandhuur incl. + btw, maar zij zijn zelf de eigenaar van het pand.
Zij zijn dus tegelijkertijd mijn huisbaas. Behalve ongeveer een kwartiertje kamers bezichtigen en een contract tekenen, heb ik vrijwel geen contact gehad, of aanspraak gemaakt op hun diensten. Wel heb ik via de mail links gekregen naar kamers die waren vrijgekomen, om te kijken of er iets bij zat, zoals ook hierboven staat beschreven. Het bezichtigen ging altijd met anderen.
Is het dan redelijk dat zij zo veel bemiddelingskosten vragen?

Met vriendelijke groeten,
Jasmijn Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Jasmijn,

Het woord "bemiddeling" geeft al aan dat er drie partijen zijn: huurder, verhuurder en de bemiddelaar er tussenin. Als verhuurder en bemiddelaar dezelfde zijn, moet je je afvragen of je het wel bemiddeling kan noemen wat zij doen. Ik zou er zeker over in onderhandeling gaan. Wijs ze vooral ook een uitspraak van 5 april 2013 waarin de kantonrechter in Amsterdam gevraagde bemiddelingskosten als onterecht verklaarde, omdat reageren op een woning via een site niet wordt gezien als het geven van een zoekopdracht: http://juridischdagblad.nl/content/view/12386/53/

Succes,
Jantrao

Zaakmaken, 29-08-2013 15:27 #21
Als bij een centraal punt geregeld wordt waar huurders die bemiddelingskosten hebben betaald en deze kunnen en willen terugvorderen zich aanmelden, kunnen we samen naar de rechter. Louche bureaus kunnen wellicht "uitgekleed" en daarmee uitgebannen worden door de vorderingen.
Wie voelt zich (ook) geroepen? Sociale media gebruiken is wellicht ook een middel om huurders wakker te schudden.

Hans Naterop, 16-08-2013 09:23 #20
Geachte Jantrao,
Ik zocht voor mijn dochter een woning te huur en vond die op internet. Via een doorschakeling kwam ik bij de makelaar in Schijndel uit die deze woning kennelijk voor de eigenaar in de verhuur had. Pas bij de bezichtiging kwam ik er achter dat deze woning ook te koop stond en dat dit dus een tijdelijke verhuur was. (opzegtermijn 3 maanden) Op internet stond erbij dat de makelaar als bemiddelingskosten 1 maal de huur + 21% btw rekende.
Ik vond dit sowieso al een vreemd verhaal wat ik ga er vanuit dat de makelaar voor de eigenaar optreed en deze dus kosten berekend. omdat ik er vanuit ging dat dit kennelijk normaal is hebben wij (gezien de urgentie) geaceppteerd en werd door de makelaar een concept huurcontract opgesteld en gemaild met het verzoek een afspraak te maken om te tekenen. Door omstandigheden hebben we echter dezelfde week de makelaar laten weten dat het toch geen doorgang kon vinden. er was dus nog geen contract getekend. De makelaar in kwestie vond de redenen vervelend maar had er toch al werk in gestoken (bezichtiging en opstellen concept contract) en diende alsnog een rekening in van 150 + 21 % btw.
Deze site lezende vraag ik me wel af of ik deze "bemiddelingskosten" zonder dat er uiteindelijk een contract is getekend wel moet betalen. Graag u reactie. Reactie infoteur, 23-08-2013
Hallo Hans,

Excuses voor de late reactie, maar ik was op vakantie.
Deze kosten zijn niet echt bemiddelingskosten zoals in het artikel staat. Doordat er geen contract is getekend, rekent de makelaar zijn normale kosten niet. Iemand mag natuurlijk een vergoeding vragen voor geleverde diensten, maar in hoeverre in dit geval daar sprake van is, is niet aan mij om te beoordelen. Ik zie een drietal opties:
1. Gewoon betalen en het erbij laten.
2. Onderhandelen met de makelaar om een lager bedrag te bedingen.
3. Niet betalen en het op een procedure aan laten komen. Dit is natuurlijk de moeilijkste, langste weg waarvan het onzeker is wat een rechter mogelijk oordeelt.

Succes,
Jantrao

Iris, 11-07-2013 13:14 #19
Hi,
Ik heb momenteel een geschil met een bemiddelaar die onterecht bemiddelingskosten vroeg. Ik heb al een brief verstuurd waarin ik naar de wetgeving verwees en de kosten terug vroeg, dat wilden ze echter niet doen, want 'alle makelaars vragen bemiddelingskosten, dus mag het gewoon'. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat ze een klein deel van het bedrag terugbetalen, maar de betalingstermijn is nu verstreken en ze hebben nog niks overgemaakt. Ik zou ze graag op een zwarte lijst willen plaatsen, maar ik zie nergens een linkje daarvoor. Kunt u me erbij helpen? Het gaat om Home for Life. Reactie infoteur, 11-07-2013
Hallo,

De lijst is momenteel niet beschikbaar, dus helaas kan dat niet. Wil je echt verder komen bij je bemiddelaar, dan zul je juridische stappen moeten ondernemen. Gratis advies is te verkrijgen bij het juridisch loket.

Succes,
Jantrao

Martin, 04-07-2013 15:32 #18
Hallo,
Waar vind ik de 'zwarte lijst' waar in voorgaande reacties naar verwezen wordt? Reactie infoteur, 05-07-2013
Martin,

De lijst is momenteel niet beschikbaar doordat deze aanpassingen ondergaat. Kom alsjeblieft binnenkort een keer terug om te kijken of de lijst in zijn nieuwe vorm beschikbaar is.

Jantrao

Chantal, 03-07-2013 19:04 #17
Hallo,
Ik wil met een vriend een huis huren. Wij hebben een laag inkomen en komen dus
in aanmerking voor huurtoeslag als de huur niet te hoog is.
Wij zijn al bij verschillende makelaars geweest, maar daar kunnen wij ons niet inschrijven, omdat ons inkomen niet 4x de huurprijs is.
Bij woningcorporaties lukt het ook niet echt, omdat wij geen meettijd hebben.
Nou hebben wij bij Nederwonen een huis gevonden dat wij graag willen huren.
Het huis stond al op hun site en daarom hebben wij ons bij hun ingeschreven.
Wij hebben één bezichtiging in dat huis gehad, samen met een hoop andere mensen die ook kwamen bezichtigen.
Nou kregen wij vandaag te horen dat wij bovenop de borg en de huurprijs aan Nederwoon 780 euro bemiddelingskosten moeten betalen, daar komt ook nog
100 euro administratiekosten bij. De huur van dit huis is 645,-.
Kunnen wij hier iets aan doen? Mag dit? Reactie infoteur, 04-07-2013
Hallo Chantal,

Dit klinkt als een klassiek gevalletje van onterechte bemiddelingskosten. Wat hebben zij nou voor jou gedaan dat die 780 euro waard zou zijn? Volg de stappen in het artikel onder het kopje "Wat moet ik doen als ik een woning wil huren zonder die bemiddelingsvergoeding te betalen?"

Succes,
Jantrao

Petje1963, 30-06-2013 15:55 #16
Hallo
Ik heb een vraag, mag een makelaar woningen te huur aanbieden die in de verkoop staan zonder te melden op zijn site dat ze eigenlijk voor de verkoop zijn? Pas als je er naar vraagt verteld hij dat het om tijdelijk wonen gaat in het kader van de leegstaand wet. Hij vraagt behoorlijke bemiddelingskosten voor een huur contract van 6 maanden volgens de zelfde wet. Mag dit zomaar? Reactie infoteur, 01-07-2013
Hallo,

Wat mag en wat netjes is, zijn twee verschillende dingen. Als hij je informeert dat de woning tijdelijk is, dan is dat juist handelen. Het is niet zo netjes om dat niet ook op de website te vermelden. Verboden is dit waarschijnlijk niet.

Over die bemiddelingskosten wordt in het artikel genoeg gezegd.

Jantrao

Hans Peter, 12-06-2013 15:03 #15
Geachte heer Jantrao,

Met genoegen heb ik het bovenstaande gelezen en tot mijn verbazing zie ik het bureau vermeld staan waar ik 3 jaar geleden succesvol door ben bemiddeld.

En nu moet ik zeggen dat ik inderdaad 1 maand commissie ex. B.T.W. heb betaald, maar dat deed ik destijds met veel plezier. Ik zal u uitleggen waarom.

De agent heeft mij minstens 30 woningen laten zien in Amsterdam, in zijn auto 3 dagen door de stad rijdend, parkeren, koffie en lunch etc. Na de succesvolle bemiddeling vertelde hij me dat ie zolang ik in een bemiddelde woning van hem woon, ik ten alle tijde hem kan bellen inzake storingen omtrent de woning. Nu kan ik zeggen dat deze agent in deze afgelopen 3 jaren minstens 10 keer in mijn huis is geweest om te zorgen dat de wasmachine gemaakt werd, verstopte douche/bad, lekkende kraan etc. En dat allemaal voor die eenmalige commissie die ik heb betaald, geen extra kosten. Want deze agent treedt namens mij op richting de verhuurder. En hij is niet betaald door de eigenaar. Als ik moet schatten hoeveel arbeid hij heeft verricht voor die € 1.500 excl. B.T.W., daar kan mijn schoorsteen niet van roken.

Dus dat dit bureau op uw lijst staat is niet helemaal juist, want er zijn blijkbaar ook mensen die WEL hard werken voor hun geld. De afgelopen jaren heb ik meerdere 'expatriates' als klant bij dit bureau aangebracht en allen zijn tevree. Deze agent verdient alle lof omtrent de nazorg van zijn clientèle.

Met vriendelijke groet,

Hans Peter Reactie infoteur, 14-06-2013
Hans Peter,

Om welk bureau gaat het? Ik denk dat met het bovenstaande verhaal dit bureau een andere plek verdient: een nieuwe lijst met bureaus die wel echt bemiddelen voor het geld wat je ze betaalt.

Jantrao

Brandwijk, 10-06-2013 18:41 #14
Tijdelijke huurwoning Nijmegen? Verhuurder voldoet bemiddelingscourtage (excl. kosten opmaak concept huurovereenkomst en def. huurovereenkomst) Huurder voldoet € 249.00 incl. Btw voor huurovereenkomst. Gratis registratie/woonwensen via de website

Emma, 21-05-2013 16:26 #13
Helaas twee toevoegingen voor op de zwarte lijst

http://www.tweelwonen.nl/bemiddelingsvoorwaarden/

www.goedhartvastgoed.nl/ Deze meneer zei nog dat er over de bemiddelingskosten 'gepraat' kon worden toen ik daar naar vroeg, en dat het 'heel gebruikelijk is' om zulke hoge bemiddelingskosten te vragen. Maar toen ik voorzichtig zei dat het 'eigenlijk niet mag' zei hij: "Nou, dan moet je maar niet via een makelaar gaan zoeken!". Reactie infoteur, 22-05-2013
Beste Emma,

De eerste staat al in de lijst als 2L Wonen. Van die tweede kan ik op hun site niets terugvinden over bemiddelingskosten.

Jantrao

Foutemakelaar, 20-05-2013 09:44 #12
Beste Jantrao,

Interessant artikel en interessante lijst. Ik vecht als gedupeerde verhuurder al jaren voor een integere verhuurmarkt…
Te hoge en onterechte courtage vragen aan zowel huurder als verhuurder is niets vergeleken met het in woningen plaatsen van hennephuurders en huurshoppers…

Groet,
@FouteMakelaar Reactie infoteur, 20-05-2013
Hallo,

De bemiddelingsbureaus laten op allerlei manieren steken vallen. Ik heb gekozen voor deze insteek, over bemiddelingskosten, omdat hier meer mensen mee in aanraking komen.

Groeten,
Jantrao

Jeanne, 19-05-2013 22:14 #11
Nog 1 in leiden: KamerXL: Er wordt een vergoeding voor de bemiddeling in rekening gebracht welke gelijk staat aan één maand huur exclusief BTW.

www.kamerxl.nl Reactie infoteur, 20-05-2013
Beste Jeanne,

Bedankt voor de tip. Ik heb KamerXL toegevoegd aan de lijst.

Jantrao

Els, 05-05-2013 21:38 #10
Kan het zijn dat 100% wonen bemiddelingskosten 'aanhuurkosten' noemt?
"Contract- en aanhuurkosten: 650 EUR (1 mnd huur) excl. BTW "
Jammer, want het zou echt geschikt zijn voor ons. Reactie infoteur, 07-05-2013
Beste Els,

Het labeltje wat je het geeft doet er niet zoveel toe. Vroeger heette het sleutelgeld, nu bemiddelingskosten of aanhuurkosten. Het komt op hetzelfde neer: een maand huur aan het woningbureau geven voor diensten die amper diensten te noemen zijn.

Jantrao

Bjornd, 25-04-2013 21:22 #9
Nog een paar zwarte bureaus

www.homelets.nl

www.nuwonen.eu Reactie infoteur, 03-05-2013
Bjornd,

Bedankt! Beiden zijn toegevoegd aan de lijst.

Jantrao

Klaas, 11-04-2013 16:58 #8
Ik wil graag even reageren op deze site. Dit artikel hierboven is pas crimineel, eerlijke hardwerkende mensen van hun brood beroven, dat wordt hierboven omschreven. Ik begrijp het gewauwel niet, ieder weldenkend mens kan zelf de keuze maken wel of niet te willen betalen en dus wel of niet te huren. De meeste bureaus krijgen enkel door de huurder betaald, dan is 1 maand plus BTW een hele reële vergoeding. Wil je dat niet dan ga je lekker bij een woningstichting op de wachtlijst staan. Reactie infoteur, 12-04-2013
Beste Klaas,

Helaas is het zo dat de bemiddelingsbureaus de overgrote meerderheid van de huurmarkt in handen hebben, dus er vaak weinig te kiezen valt. Je suggestie van de Woningstichting is uiteraard alleen beschikbaar voor mensen onder de inkomensgrens en de bureaus opereren veelal in het hogere segment. Ik heb enkel een overzichtelijke lijst gemaakt van bureaus waarbij je een maand huur betaald, zoals zij zelf op hun website of Algemene Voorwaarden aangeven. Ieder weldenkend mens kan deze informatie dus net zo makkelijk zelf vinden en verifiëren. Dit is puur een bundeling.

Ten tweede, is een vergoeding van een maand huur plus BTW helemaal niet reëel en staat het niet in verhouding met de werkzaamheden die worden uitgevoerd: website onderhouden, contractjes printen en bezichtiging. En het zou toch voor iedere woning hetzelfde moeten zijn? Het is toch niet zo dat een duurdere woning meer inzet vraagt dan een goedkopere! Verschillende bureaus die ik heb gezien hanteren een vast bedrag. Als volgens jou 1000 euro reëel is, hoe kunnen deze bureaus met het (nog altijd hoge) vaste bedrag van 350 euro opereren? Nee, het is geldklopperij pur sang, bedoeld om misbruik te maken van de krapte op de woningmarkt.

Jantrao

Allyson, 04-04-2013 08:25 #7
Hoi, Ik heb een kleine toevoeging aan jullie zwarte lijst. Huurinc.nl rekent een maand huur EN servicekosten + BTW. Heb ik helaas zelf moeten ondervinden… Reactie infoteur, 04-04-2013
Allyson,

Huurinc staat al in de lijst. Het spijt me dat je dit zo hebt moeten ondervinden.

Jantrao

Anoniem, 26-03-2013 00:15 #6
Administratiekosten boven de 50 euro zijn verkapte bemiddelingskosten. De makelaar mag sowieso niet voor beide handelen, dus noch bemiddelings- noch administratiekosten mogen verschuldigd zijn bij een huurder die reageert op een huurwoning. Het opstellen van een huurovereenkomst is namelijk mede in het belang van de verhuurder. Ik snap niet dat bedrijven met administratiekosten boven dit bedrag op de ''witte'' lijst mogen staan… Reactie infoteur, 27-03-2013
In een wereld waar een maand huur plus btw de norm is, is het betalen van 100-150 euro niet veel. Bovendien ga jij er vanuit dat de verhuurder de makelaar betaalt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het kan ook dat de makelaar deze dienst gratis verleent aan de verhuurder en dan dus van de huurder administratiekosten vraagt. Je hebt wel gelijk dat het in het belang van de verhuurder is dat er een overeenkomst komt, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor een verhuurder aantrekkelijker is om in zee te gaan met een makelaar die hem niks kost. Uiteindelijk is krapte op de huurhuizenmarkt in het voordeel van de verhuurder en willen makelaars klanten een groot bestand kunnen bieden. Eigenlijk zou een huurder niets hoeven te betalen, ook dat ben ik met je eens, maar helaas mag momenteel een huurder al blij zijn als hij niet honderden euro's kwijt is aan een bemiddelingsbureau.

Martijn, 14-03-2013 12:32 #5
Ook huurgoed.nl maakt zich schuldig aan te hoge bemiddelingskosten, ik heb ze vandaag gemailt met de vraag of er te onderhandelen valt. Zal t nog laten weten.

Lotte, 03-03-2013 17:18 #4
Ik huur via Reichman en Rommelaar, zij rekenen ook alleen administratiekosten à 208 euro. Reactie infoteur, 04-03-2013
Hallo Lotte,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ze op de witte lijst toegevoegd.

Jantrao

Bert Aalders, 28-02-2013 21:26 #3
Geachte hr/mw,

Volgens mijn info rekent Roomservice.nl te Haarlem ook veel te hoge bemiddelingsprovisie (zie hun site en de volgende tekst)

Vr.gr. E. Aalders

De zoekopdracht is 6 maanden geldig. Mocht u na die 6 maanden nog steeds op zoek zijn naar woonruimte, dan dient u zelf contakt met ons bureau op te nemen. De bemiddelingskosten bedragen eenmalig een maand huur (inclusief service-en energiekosten) plus 21% BTW. Deze betaalt direct na het accepteren van de woonruimte. Indien na het accepteren alsnog wordt geannuleerd, wordt een vergoeding in rekening gebracht van 25% van de overeengekomen huurprijs plus 21% BTW. Reactie infoteur, 01-03-2013
Bedankt voor de tip! Bureau nummer 232 staat erbij.

Jantrao

Maartje, 26-02-2013 19:27 #2
Een geweldig en nuttig artikel. Het is jammer dat het in de praktijk erg lastig en soms zelfs riskant kan zijn om te trachten om dergelijke bureaus te omzeilen. Zo lukte het mij de eigenaar van een woning waarin ik interesse heb te vinden (kan overigens via het kadaster) maar deze belde het bureau en het werd me niet bepaald in dank afgenomen dat ik "achter hun rug" een huurovereenkomst had geprobeerd te sluiten. Er werd mij meegedeeld dat, mocht mij dit gelukt zijn, ik alsnog en factuur van hen had kunnen verwachten voor de volle bemiddelingskosten. Ook werd gedreigd mij op een "zwarte lijst" te plaatsen, zodat ik bij geen enkel ander bureau in dezelfde omgeving een woning zou kunnen huren. Kortom, dit type bureau weet heel goed waar ze mee bezig zijn en bekommert zich echt niet om de wet of fatsoen.

Overigens zie ik het bureau waar ik naar verwijs, niet op de lijst. Maar ik vermoed dat alle bureaus die aanbod hebben op de site pararius.nl, onder deze categorie vallen. Ook is het opvallend dat er geen enkele onderlinge concurrentie is. Ieder bureau rekent 1 maand plus btw courtage. Ik begrijp echt niet dat de politiek en de AFM niet bovenop deze sector zitten. Reactie infoteur, 27-02-2013
Maartje,

Bedankt voor je reactie. Het artikel is vooral bedoeld om mensen wakker te schudden en te doen realiseren dat die bemiddelingskosten eigenlijk helemaal niet gevraagd mogen worden. Dat die bureaus nogal louche zijn en slinks in hun handelswijze, mag duidelijk zijn. Ik vraag me echter af hoe ze in hemelsnaam jou een factuur voor bemiddeling hadden willen sturen als je niet eens bij hen die dienst had afgenomen. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar ergens in de wet staat, dat je niet zelf de eigenaar van een huis op mag bellen dat te huur staat. En dan dat dreigement… daar kun je zo mee naar de politie stappen.

Ik heb gemerkt toen mijn ouders een appartement verhuurden via Marktplaats dat dit soort bureaus verhuurders benaderen of ze de advertentie mogen doorposten. Hierbij beloofden enkelen zelfs 10% van de maandhuur als beloning voor de verhuurder bij een succesvolle verhuur van de woning. Misschien dat dit de verhuurder van de woning waarin jij interesse had ook is beloofd en hij/zij dit niet wilde laten lopen.

De lijst is inderdaad niet volledig, want dat is een vrijwel onmogelijke taak. Als je mij de naam van dit specifieke bureau kunt doorgeven, zet ik ze er zo op!

Jantrao

Valerie, 14-01-2013 11:12 #1
Kun je mij vertellen waarom particulieren die via overbruggingsverhuur.nl werken WEL bij 2 partijen rekenen? Reactie infoteur, 15-01-2013
Beste Valerie,

Ik begrijp je vraag niet. Particulieren die bij die site werken? Hoe bedoel je dat? En wat rekenen? Bemiddelingskosten?

Jantrao

Infoteur: Jantrao
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 53
Schrijf mee!