Verkoopstyling zelf doen of met een verkoopstylist?

Verkoopstyling zelf doen of met een verkoopstylist? Je wilt je huis te koop zetten. Maar hoe maak je je woning aantrekkelijk voor potentiële kopers? Al geruime tijd wordt hiervoor een nieuwe methode toegepast: de zogenaamde verkoopstyling. Een nieuw fenomeen op de huizenmarkt, dat zijn vruchten afwerpt. Je kunt hiervoor speciaal opgeleide vakmensen inhuren. Maar het is zeker ook mogelijk om zelf de styling van je woning te doen. Maar hoe moet je huis er dan uitzien? Ruim je het alleen maar op of is er nog meer nodig om het aantrekkelijk te maken voor potentiële kopers?

Eerste indruk van een te koop staande woning

De eerste indruk die potentiële kopers van een woning krijgen maakt soms al gelijk het verschil tussen wel of niet verkopen. Natuurlijk maakt een opgeruimd huis al een veel betere kans dan een woning waar van alles rond slingert. Want als je al zo met je spullen omgaat, hoe ben je dan omgegaan met de woning? Hoe is in de jaren dat jullie er woonde het onderhoud uitgevoerd? Ruim de woning dus goed op, maar alleen opruimen is vaak niet genoeg. Niet elke kijker is namelijk in staat om "door jouw spullen" heen te kijken. Het is de kunst om bij het bezichtigen van je woning het huis te laten zien en niet jou thuis. Dit is een essentieel verschil. Als eigenaar/bewoner is deze stap vaak moeilijk te maken. Een verkoop-stylist is objectief en kijkt alleen naar de woning zelf. Daarom is deze beter in staat om deze stap uit te voeren. Maar natuurlijk kan iedereen ook zelf proberen zijn huis een verkoopstyling te geven.

Verkoopstyling van de tuin en de buitenkant van de woning

De buitenkant van de woning zou snel vergeten kunnen worden. Maar deze is toch echt net zo belangrijk als de binnenkant. Kijkers rijden vaak eerst even langs de woning om een beeld van het pand en de ligging te krijgen. Pas daarna wordt een afspraak met de makelaar gemaakt. Het zou toch jammer zijn als ze dan al afgeknapt zijn op een tuin met achterstallig onderhoud, rond slingerend speelgoed of kapot tuinmeubilair. Het is een kleine moeite om het gras te maaien, alle rommel in de berging op te ruimen en eventuele kapot tuinmeubilair te verwijderen. Ramen zemen en de kozijnen schoonmaken is een relatief kleine moeite, maar maakt meteen een goed verzorgde indruk. Zorg, dat alle in de loop der jaren verzamelde prulletjes en beeldjes zoveel mogelijk weggeruimd zijn en plaats zo weinig mogelijk meubilair op het terras. Daardoor zal het ruimer ogen. Is de buitenkant aantrekkelijk dan zal ook sneller een afspraak met de makelaar gemaakt gaan worden en is men benieuwd naar de woning zelf.

Verkoopstyling aan de binnenzijde van de woning

Aan de binnenzijde van de woning bestaat de verkoopstyling uit verschillende stappen. De eerste stap moet iedereen die een woning verkoopt uitvoeren. Over de overige kunnen de meningen verdeeld zijn. Maar wees ervan overtuigd dat het uitvoeren van deze stappen absoluut bijdraagt aan een goede en snelle verkoop van de woning. Het gaat er nu niet meer om of je het interieur zelf nog mooi vindt, maar veel meer om het feit dat het huis zelf goed tot zijn recht komt.

Uit te voeren stappen voor een goede verkoopstyling

Basisstyling of opruimen van de woning

Een basisstyling moet eigenlijk altijd uitgevoerd worden en die bestaat uit de volgende activiteiten:
  • Rigoureus opruimen en hierbij geen enkele ruimte overslaan
  • Grondig schoonmaken
  • Half afgemaakte klusjes nu echt afmaken
  • Kleine reparaties uitvoeren (denk hierbij bv. aan deurknoppen die los zitten, gordijnen die half loshangen)

Depersonaliseren van je huis

Dit is misschien wel de moeilijkste stap in het hele proces. Alles wat de woning tot je thuis maakt moet worden verwijderd. Kindertekeningen en knutselwerk, erfstukken die alleen voor jou/jullie waarde hebben, familiefoto's: het moet allemaal weg. Als bewoner geeft dat het gevoel dat de sfeer uit het huis gehaald wordt. Maar het heeft als groot voordeel dat het huis zichtbaar wordt. Hierdoor kunnen potentiële kopers vervolgens makkelijker hun eigen smaak en sfeer erin projecteren. En al die opgeruimde spullen kunnen misschien al direct in een verhuisdoos. Is dat ook alvast maar weer gedaan.

Neutraliseren van de woning

Neutraliseren ligt eigenlijk in het verlengde van de vorige stap. Ook hiermee haal je jouw persoonlijke inbreng weg uit het huis. Denk daarbij aan het overschilderen van felgekleurde wanden of het vervangen van bontgekleurde gordijnen door een gordijn in een neutrale kleur.

Ruimte creëren in de woning

Kijk eens goed rond in je woning en probeer dit te doen met de ogen van een potentiële koper. Die loopt straks rond en bepaald al kijkend of er voor hem/haar voldoende leefruimte aanwezig is. In overvolle kamers is dat niet voor iedereen gemakkelijk te zien. Een bankstel en een eethoek in de woonkamer is natuurlijk normaal. Maar kijk eens goed naar wat er in de loop van de jaren allemaal voor extra "troep" bijgekomen is. Je zult waarschijnlijk zelf verbaasd staan over alle extra's die er in de loop der jaren verzameld zijn. Haal ze zoveel mogelijk weg en doe dit in alle ruimtes. Dit is absoluut een stap die een groot verschil maakt en daardoor dus ook veel resultaat oplevert.

Finishing Touch bij het verkoopklaar maken van de woning

In de laatste stap wordt het huis op een eigentijdse wijze opnieuw gedecoreerd. Het gaat hierbij om kleine accenten; leuke kussens op de bank, een paar mooie planten (niet te veel!) op de juiste plaats en een verse bos bloemen op tafel. En wat het natuurlijk ook altijd goed doet is een prettige geur in huis. Geurkaarsen, reukolie of de geur van zelf gebakken appeltaart doet wonderen en brengt een aangename sfeer in huis.

Verkoopstylist inschakelen of de styling zelf doen?

Iedereen kan bovenstaande stappen uitvoeren. Hoe rigoureus dat wordt gedaan heb je zelf in de hand. Bedenk hierbij wel dat je als eigenaar/bewoner nooit zover kan gaan als een gecertificeerde verkoopstylist. Voor jou/jullie zit er te veel emotie in het huis. Daar heeft een verkoopstylist geen last van. En die kan daarom een stap verder gaan. Je moet voor jezelf de afweging maken of de financiële consequenties die daaraan verbonden zijn het waard zijn. Maar bewezen is inmiddels al wel dat een goed gestylde woning het beter doet op de huizenmarkt. De relatief kleine investering die gemaakt wordt verdiend zich ruimschoots terug! Hiermee hebt je misschien net bereikt dat die ene kijker ook een koper is geworden!
© 2009 - 2024 Martina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is verkoopstyling en wat doet een verkoopstylist?Wat is verkoopstyling en wat doet een verkoopstylist?Het is de nachtmerrie van iedereen. Een prachtig nieuw huis gekocht en er meldt zich maar geen koper voor de huidige won…
Uw huis verkopen, voorbereiden voor de verkoopUw huis verkopen, voorbereiden voor de verkoopEen huis verkopen is meer dan een bordje in de tuin plaatsen en wachten op de koper. Door goed voor te bereiden op de pe…
Toegevoegde waarde van een verkoopstylistToegevoegde waarde van een verkoopstylistHuizen die in de verkoop staan worden verkocht als de potentiële kopers een prettig gevoel krijgen van het huis. De inri…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…

Mededelingsplicht verkoper bij verkopen van huisMededelingsplicht verkoper bij verkopen van huisAls verkopende partij heeft men een mededelingsplicht bij het verkopen van het huis. Dit houdt in dat je een potentiële…
Voordelen en nadelen aflossen hypotheekVoordelen en nadelen aflossen hypotheekWanneer je een huis gekocht hebt, zal je hoogstwaarschijnlijk een hypotheek hebben, die je af moet lossen. Bij het aflos…
Bronnen en referenties
Martina (252 artikelen)
Laatste update: 07-12-2020
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.