InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Voordelen en nadelen aflossen hypotheek

Voordelen en nadelen aflossen hypotheek

Voordelen en nadelen aflossen hypotheek Wanneer je een huis gekocht hebt, zal je hoogstwaarschijnlijk een hypotheek hebben, die je af moet lossen. Bij het aflossen van de hypotheek heb je twee opties met betrekking tot de hoogte van het aflossen van de hypotheek: óf je lost iedere maand een behoorlijk groot bedrag af aan de hypotheek, waardoor je maandlasten lager komen te liggen, óf je lost iedere maand een minder groot bedrag af aan de hypotheek.

Het aflossen van de hypotheek

Een vraag die bij vele mensen speelt, is wanneer je je nou de eigenaar van je woning mag noemen. Volgens de een is dit wanneer je een hypotheek afgesloten hebt en de sleutels van je nieuwe optrekje in handen hebt. Anderen stellen echter dat je pas eigenaar van een huis bent wanneer je de hypotheek volledig afgelost hebt.

Wanneer je aflost op je hypotheek, dalen je maandlasten, én bouw je vermogen op waarmee je in de toekomst de hypotheek volledig af kan lossen. In plaats van vermogen in aantal euri, zit je vermogen dan in je huis. Dit heeft een aantal voordelen, maar zoals bij vrijwel alles, heeft dit ook een aantal nadelen. Bij de keuze van een bepaalde hypotheekvorm is het verstandig hier rekening mee te houden.

Voordelen van het aflossen van de hypotheek

  • Nadat je de hypotheek afgelost hebt, zit het vermogen in je huis. Om deze reden hoef je geen belasting te betalen over dit vermogen en is je vermogen dus belastingvrij.
  • Je bouwt vermogen op. Weliswaar niet in tastbare munten en bankbiljetten, maar wel in de vorm van een huis, een waarde in natura.
  • Wanneer de hypotheek eenmaal is afgelost, heb je geen vaste maandelijkse hypotheeklasten meer. Hierdoor heb je meer financiële ruimte iedere maand.
  • Je bent minder kwetsbaar voor de waardedalingen van je huis. Dit komt doordat je wanneer je de hypotheek eenmaal afgelost hebt, je niet teveel betaalt voor een woning die eigenlijk minder waard is. Je lost de hypotheek af die zoveel mogelijk overeenkomt met de waarde van de woning toen je de woning kocht.

De wet van Hillen

De wet van Hillen is een wijziging in de wet inkomstenbelasting. Wanneer je nog een klein bedrag aan de hypotheekverstrekker af moet lossen, kan je recht hebben op een fiscale aftrektpost. Deze wet bevordert het sneller aflossen van een hypotheek en lastenvermindering.

Nadelen van het aflossen van de hypotheek

  • Wanneer je eenmaal de hypotheek afgelost hebt, heb je geen vrije beschikking meer over je vermogen. Dit vermogen zit immers allemaal in je woning.
  • Je hebt een hoge maandlast. Het hypotheekbedrag dat je af moet lossen bestaat namelijk niet enkel uit die hypotheeklast, maar ook uit rente.
  • Het kan gebeuren dat je geld dat je reeds afgelost hebt aan de hypotheek weer terug wilt. In dit geval kan je te maken krijgen met extra kosten zoals taxatiekosten en notariskosten.
  • Door af te lossen op de hypotheek neemt je overwaarde toe. De overwaarde van een huis is het verschil tussen de verkoopopbrengst en de hoogte van de hypotheek van de woning. De overwaarde moet je vaak verplicht gebruiken wanneer je een nieuwe hypotheek af wilt sluiten. Dit wordt de bijleenregeling genoemd. Wanneer je dit niet doet, kan je de rente over het bedrag van de overwaarde in de nieuwe hypotheek niet aftrekken.
  • Wanneer je je hypotheek binnen dertig jaar aflost, verlies je een deel van je rente-aftrek.

Met welke hypotheekvormen bouw je vermogen op?

  • De annuïteitenhypotheek
  • De bankspaarhypotheek
  • De beleggingshypoheek
  • De lineaire hypotheek
  • De spaarbeleggingshypotheek
  • De spaarhypotheek

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vervroegd aflossen hypotheek: de voor- en de nadelenVervroegd aflossen hypotheek: de voor- en de nadelenVeel mensen denken dat ze beter af zijn als ze een lening of hypotheek vervroegd aflossen. De waarheid ligt vaak heel an…
Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2019Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2019U kunt uw hypotheekrenteaftrek benutten, aflossen op de hypotheek of kiezen voor spaargeld op een spaarrekening. U kunt…
Je hypotheek 100% aflossen  Is dat verstandig?Je hypotheek 100% aflossen Is dat verstandig?Er bestaan veel onduidelijkheden over het aflossen van de hypotheek. Wat is fiscaal verstandig en wat moet je juist niet…
Hypotheek versneld aflossen of sparen?Hypotheek versneld aflossen of sparen?Een hypotheek versneld aflossen kan vele voordelen opleveren. Zo bent u sneller financieel onafhankelijk en minder vatba…

Reageer op het artikel "Voordelen en nadelen aflossen hypotheek"

Reactie

Andre, 14-03-2012 21:24 #1
Sinds 5 jaar kan ik slechts 88,79 % van mijn betaalde hypotheekrente aftrekken ivm met een vroeger ontstaande bijleenregeling. Mijn vraag is of deze regeling vervalt indien ik alsnog mijn overwaarde van toen nu als aflossing aanbiedt om zo weer 100% rente aftrek te genieten.

Infoteur: Melod
Laatste update: 24-12-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!