Toegevoegde waarde van een verkoopstylist
Huizen die in de verkoop staan worden verkocht als de potentiële kopers een prettig gevoel krijgen van het huis. De inrichting kan veel invloed hebben op een beslissing om het huis wel of niet te kopen. Een verkoopstylist kan het verschil maken.
In de Verenigde Staten werd het in de jaren negentig al gebruikt en in Nederland rukt het ook steeds meer op, de verkoopstylist. Hij of zij kan ervoor zorgen dat u uw huis sneller verkoopt. Door de manier van inrichten van uw huis kunt u positieve punten benadrukken en nadelen gedeeltelijk weg laten vallen. Een huis met een kleine woonkamer moet u bijvoorbeeld niet te druk inrichten, hierdoor lijkt de kamer namelijk nog kleiner. Een ander voorbeeld is om een studiekamer in te gaan richten als slaapkamer. De potentiële kopers hebben liever namelijk een extra slaapkamer dan een studiekamer. Dat kunnen ze zelf ook wel inzien, maar door het in te richten zoals zij het willen zien vergroot u uw kansen.
Toegevoegde waarde van een verkoopstylist?
De stylist gaat het huis aantrekkelijker maken voor de verkoop. Door kleine ingrepen kan het huis er heel anders uit komen te zien. Door een bank niet midden in de kamer te zetten, maar tegen de muur, zal de woonkamer al groter lijken. Een verkoopstylist gaat verder dan een paar kleine tips. Mogelijk passen kleinere of een andere kleur meubeltjes beter bij het huis. De oude spullen moeten worden opgeslagen en de nieuwe spullen moeten daarvoor in de plaats komen. Het is mogelijk om meubeltjes te huren in plaats van te kopen. Zodra het huis verkocht is kunt u de geleende meubeltjes weer terug laten brengen. Vooral in een dalende
huizenmarkt zou een verkoopstylist veel toegevoegde waarde kunnen hebben. Er zijn namelijk meer verkopers dan kopers en huizen staan lang te koop. Door de styling goed op orde te hebben, ligt uw huis net iets beter in de markt.
Foto’s van de nieuwe styling gebruiken
De foto’s die u gaat plaatsen op het internet en eventueel in brochures kunnen van doorslaggevend belang zijn voor de verkoop. Na het laten uitvoeren van een verkoopstyling, moet u ook nieuwe foto’s laten maken. De afspraken voor de bezichtigingen worden namelijk gemaakt aan de hand van de foto’s die u plaatst op het internet.
Waar letten de stylisten op?
Een vaak gehoorde uitspraak is dat de persoonlijke elementen weg moeten worden gehaald. Hiervoor in de plaats moeten neutrale spullen terug komen. Hetzelfde geldt voor de gebruikte kleuren. U moet ook zien te voorkomen dat u teveel gebruik maakt van felle kleuren. Mogelijk vindt u het leuk, maar de meerderheid van de potentiële kopers zullen dit als een nadeel zien. De stylisten letten op de totale uitstraling van het huis.
Heeft het inschakelen van een verkoopstylist effect?
Dit is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de stylist. Iedereen kan zich verkoopstylist noemen en zich als zodanig laten inhuren. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat het een toegevoegde waarde heeft. De onderhanden genomen huizen werden 80 procent sneller verkocht. Ook de opbrengst was hoger, de huizen werden voor gemiddeld 6 tot 10 procent
hogere prijzen verkocht.
Wanneer moet ik een verkoopstylist inschakelen?
De meeste huiseigenaren proberen het eerst zonder hulp. Nadat blijkt dat ze het huis niet op korte termijn kunnen verkopen, schakelen ze alsnog hulp in. Eigenlijk is het verstandiger om gelijk hulp in te schakelen. Er worden namelijk eerst foto’s gemaakt van de oude situatie. Later moet u zelf de kosten maken om nieuwe foto’s te maken. De voornaamste reden om gelijk een verkoopstylist in te schakelen is het feit dat een huis de meeste bezichtigingen aantrekt in de eerste paar maanden dat hij te koop staat. Mensen die eenmaal een kijkje hebben genomen, komen over het algemeen niet meer terug.
Zie ook:
Huis online verkopen
Huis verkopen door bezwaren weg te nemen