Wat is verkoopstyling en wat doet een verkoopstylist?
Het is de nachtmerrie van iedereen. Een prachtig nieuw huis gekocht en er meldt zich maar geen koper voor de huidige woning. Maar niemand wil lang vastzitten aan de lasten van twee woningen. Een goede manier om het beste uit je woning te halen is het verkoopklaar maken van je woning. Dat heet verkoopstyling en er zijn speciaal opgeleide vakmensen die je huis kunnen omtoveren naar een prachtige modelwoning, waarin alle mogelijkheden van het huis goed tot zijn recht komen. Maar met wat praktische tips kan je het ook zelf!
Wat is verkoopstyling?
Verkoopstyling is een huis klaar maken voor verkoop. En klaar maken voor verkoop betekent eigenlijk dat het aantrekkelijk gemaakt moet gaan worden voor potentiële kopers. Ieder huis, appartement, boerderij, bungalow of flat, ongeacht het aantal vierkante meters woonoppervlak of kubieke meters inhoud, komt hiervoor in aanmerking. Elke woning heeft zijn eigen unieke kenmerken. Door die goed uit te laten komen kan de interesse van de kopers gewekt worden. Een woning die op de huizenmarkt verschijnt en waarbij op de juiste wijze gebruik gemaakt is van verkoopstyling zal zich al snel positief onderscheiden tussen de overige te koop staande woningen. Verkoopstyling heeft zichzelf inmiddels wel bewezen. Het blijkt een goede methode om een woning snel en tegen een hogere prijs te verkopen.
Waar komt het fenomeen verkoopstyling of home staging vandaan?
De uit Californië afkomstige Ann Maurice is al geruime tijd actief op de onroerendgoedmarkt. Eerst als makelaar en later als binnenhuisarchitecte. Zij was degene die verkoopstyling, in het Engels Home Staging genoemd, op de huizenmarkt introduceerde. Inmiddels is zij actief in Engeland en heeft daar haar eigen Tv-programma. Een programma waarin ze wekelijks huizen, na het uitvoeren van vaak maar kleine veranderingen, geschikt maakt voor de verkoop. Een verkoop die relatief snel én tegen een goede prijs plaatsvindt!
De huizenmarkt en verkoopstyling
Op de huizenmarkt is het belangrijk om een goed "product" op de markt te zetten. Om je woning van de andere woningen te onderscheiden is het toepassen van verkoopstyling een heel goed initiatief. Daarmee onderscheidt het zich direct van de overige woningen op de markt. Men kan er niet altijd klakkeloos vanuit gaan dat een huis zichzelf verkoopt. Daarom moet je als huidige bewoner in actie komen en zorgen dat de woning net dat ietsje meer heeft dan die andere gelijkwaardige woningen die aangeboden worden.
Wat is een verkoopstylist?
Een verkoopstylist is niet hetzelfde als een interieurontwerper of iemand die interieuradvies geeft. Het heeft ook niets met binnenhuisarchitectuur te maken. Deze beroepen richten zich duidelijk op de markt van eigenaren die hun eigen woning op maat en naar eigen smaak ingericht willen hebben. Een verkoopstylist gaat juist aan de slag om de hand van de eigenaar uit het huis te laten verdwijnen. Hij/zij gaat van een thuis als het ware weer een huis maken. Een onpersoonlijk, maar optimaal ingericht huis, waar kijkers goed kunnen zien welke mogelijkheden de woning voor hen te bieden heeft.
Iedereen mag zich verkoopstylist noemen. Maar het is wel een vak en het gaat beslist verder dan het opruimen van de woning en een bos bloemen neer zetten. Er zijn inmiddels diverse opleidingsbureau ‘s die opleiden tot gecertificeerd verkoopstylist. Ook makelaars geven steeds vaker de voorkeur aan de samenwerking met gecertificeerde verkoopstylisten.
Samenwerking tussen de verkoopstylist en de makelaar
De eigenaar van een te verkopen woning kan er voor kiezen om zijn woning te stylen alvorens deze te koop aan te bieden. Als dit plaatsvindt voordat de makelaar langs komt, krijgt ook de makelaar gelijk een beter beeld van de woning. Als de styling goed is uitgevoerd is de nadruk gelegd op de bijzondere accenten van de woning. Andersom is het zo dat ook de makelaardij tegenwoordig overgaat op het inschakelen van verkoopstylisten. Zij hebben een goede kijk op de markt en kunnen goed inschatten waar de nadruk opgelegd moet worden bij een woning. Verder is natuurlijk duidelijk dat de allerbelangrijkste zaken rondom een woning niet te veranderen zijn. Denk hierbij aan de ligging, soort woning, grote van de kavel en natuurlijk vraag en aanbod op de woningmarkt. Kortom de verkoopstyling is niet zaligmakend, maar kan zeker zijn steentje bijdragen tot een goede en snelle verkoop. Het heeft zonder meer invloed op de eerste indruk die een potentiële koper van je woning krijgt. En een eerste indruk kan vaak alles bepalend zijn.
Wat doet een verkoopstylist?
De werkzaamheden van de verkoopstylist kunnen erg verschillen. De ene stylist geeft alleen advies, de ander voert de adviezen op verzoek ook daadwerkelijk uit. In overleg met de eigenaren kan de styling bestaan uit een basisstyling, waarbij met bestaande middelen getracht wordt een optimaal resultaat te verkrijgen. Voor een styling die wat verder gaat kan ook gedacht worden aan het sauzen van wanden in een neutralere kleur of een neutraal gordijn ophangen. E.e.a. is sterk afhankelijk van hoever de eigenaren willen gaan. Hier hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan.
Tips om zelf je huis verkoopbaar te maken
- Ruim in alle vertrekken goed op en maak grondig schoon
- Repareer zichtbare gebreken
- Haal zoveel mogelijk persoonlijke spullen weg
- Verwijder overtollig meubilair waardoor een vertrek ruimer lijkt
- Verwijder zoveel mogelijk decoratie
- Saus wanden met opvallende kleuren of opvallend behang in een neutrale kleur
Met het uitvoeren van bovenstaande tips maak je je woning klaar voor de verkoop. Doe dit altijd voordat de woning in de verkoop gaat en niet pas als je merkt dat de verkoop niet lukt. Geïnteresseerde kopers komen binnen de eerste twee weken dat een woning te koop staat voor een bezichtiging langs. Of ze een bezichtiging willen is voor een groot deel gebaseerd op de foto's op de website. Zorg dus dat de eerste indruk gelijk goed is. Twijfel je of er genoeg is gedaan om het huis snel te kunnen verkopen? Vraag een onafhankelijk iemand om eens in het huis rond te lopen. Dit kan familie zijn, goede vrienden, maar ook een makelaar.