InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Tips voor wasgoed

Tips voor wasgoed

Wasgoed mooi schoon krijgen. Hoe doe je dat? Gele was die wit had moeten zijn, kleding die is gekrompen, vlekkenmiddel dat niet werkt, kauwgom in kleding of vervilte wol die veel te heet is gewassen. Er zijn vaak allerlei tips en trucs om probleempjes met wasgoed op te lossen. Hieronder de tips en trucs om wasgoed mooi schoon te krijgen. Om tips om problemen met wasgoed te verhelpen.

Wollen kleding te heet gewassen vervilting

Wie een wollen kledingstuk te heet wast of het in de droger stopt, kan er op rekenen dat het er daarna heel raar uit ziet. Vervilt met een mooi woord. Maar er is nog iets aan te doen. Kook witte bonen in een pan met water, haal de bonen eruit en doe dan het kledingstuk in dat kookwater (wel eerst afgekoeld want anders wordt het probleem nog groter). Daarna het kledingstuk aan de lucht laten drogen op een handdoek en plat op de grond of een rekje. Door het witte bonen nat worden de steken weer wat losser en ziet het kledingstuk er weer beter uit. Wat ook helpt is oplossing van water met een dopje glycerine. Vervolgens dezelfde methode hanteren als bij de witte bonen.

Vlekken goedkoop verwijderen

Vlekkenmiddelen zijn er in soorten en maten. Maar er is een veel goedkopere oplossing. Doe eens gewoon afwasmiddel op de viezigheid. Brengt een druppel aan rond en op de vlek, laat het even goed zijn werk doen en was het kledingstuk daarna meteen. Werkt heel goed bij vetvlekken.

Vergeelde witte kledingstukken

Witte kleding, wit linnen of wit tafelgoed vergeelt soms heel snel. Dat is heel gemakkelijk weer wit te krijgen. Laat een badkuip vollopen met koud water (of een andere ruime bewassing zoals een tobbe) 5 dopjes waterstofperoxide. Doe er net gewassen kleding bij en laat het een uur lang weken. Was het daarna opnieuw in de wasmachine. (Wel alleen witte kleding gebruiken dan, want anders wordt nog alles weer van een andere schakering).

Leer bewerken met zonnebrandcrème

Zonnebrandcrème kan niet zo heel lang mee gaan. Dus als de zomer weer voorbij is, is het fijn om dat voor iets anders te gebruiken. Leer vraagt altijd om voeding en daar is zonnebrandcrème heel geschikt voor. Jassen, schoenen of de bank kunnen er heel goed mee bewerkt worden.

Rits soepel laten lopen

Als een kledingstuk met een rits net in de wasmachine is geweest loopt hij vaak wat moeilijk. Ook daarvoor zijn gemakkelijke oplossingen te vinden. Pak een kaars of een stukje zeep en haal dit over de open rits. Haal de rits daarna een paar keer goed op en neer zodat het smeermiddel zich goed verdeelt. Hij loopt dan goed.

Gemakkelijk strijken

Strijken moet wel eens op een moment dat iemand er geen tijd voor heeft. Wat ook helpt is om een kledingstuk aan een hangertje in de doucheruimte te hangen terwijl de stoom zijn werk doet. De vouwen verdwijnen zomaar.

Was sneller en goedkoper drogen in de droger

Een wasdroger vreet energie. Door simpelweg een droge handdoek bij de natte was te doen wordt dat veel minder. De droge handdoek absorbeert de druppeltjes namelijk die door de rest van het wasgoed wordt afgegeven. De droogtijd wordt daardoor dus een stuk korter.

Katoen niet laten krimpen

Nieuwe katoenen kleding heeft vaak de neiging om te krimpen bij het wassen. Wie de kledingstukken eerst een hele nacht laat weken in zout water heeft daar veel minder kans op.

Kauwgom verwijderen

Kauwgom in een kledingstuk, er is niet erger. Het is zacht en plakkerig en er blijft altijd een stuk zitten. Wat helpt is om de kauwgom hard te maken door het wasgoed plat neer te leggen, het te bedekken met ijsblokjes en de hard kauwgom dan te verwijderen. Het kledingstuk in de diepvries leggen helpt ook. Dan wordt het ook erg hard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fairy Godmothers: Poetsen van hardnekkig "vuil"Fairy Godmothers: Poetsen van hardnekkig "vuil"Het poetsen van zilver en koper is een vervelend werkje en kauwgom en kaarsvet zijn moeilijk te verwijderen. Simpele tru…
Wasdroger kopen: energie en geld besparenWasdroger kopen: energie en geld besparenEen wasdroger die energie en geld bespaart is een warmtepompwasdroger. Deze verbruikt de helft minder energie dan een ge…
Droger kopen? Hoe maak je een keuze voor een wasdroger?Droger kopen? Hoe maak je een keuze voor een wasdroger?Een wasdroger, droger of centrifuge (droogtrommel) zorgt er voor dat je fris gewassen kleren snel drogen. Maar net als b…
Kauwgom - geschiedenisKauwgom - geschiedenisKauwgom bestaat al heel lang in heel veel verschillende vormen. En nog steeds is het een populair product. Maar hoe lang…

Reageer op het artikel "Tips voor wasgoed"

Infoteur: Singalees
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!