InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wat kun je doen met tandpasta?

Wat kun je doen met tandpasta?

Wat kun je doen met tandpasta? We gebruiken tandpasta om onze tanden mee te poetsen, maar tandpasta kun je voor nog veel meer dingen gebruiken? Waarvoor? Dat lees je hieronder.

Het gebruik van tandpasta

Met behulp van tandpasta poetsen we onze tanden weer glad en schoon. Tandpasta is dan ook speciaal gemaakt voor onze tanden, maar wat veel mensen niet weten is dat tandpasta voor nog veel meer dingen gebruikt kan worden.

Wat kun je doen met tandpasta?

Onderstaande een aantal tips over wat je nog meer kunt doen met tandpasta. Let wel: het gaat her alleen om de normale witte tandpasta en niet om de geltandpasta.

Gympies of sportschoenen schoonmaken

De zolen en randen van gympies of sportschoenen worden gauw vuil. Vaak hebben deze schoenen witte zolen, waardoor het vuil nog meer opvalt. Je kunt de zolen eenvoudig schoonmaken door ze te schrobben met wat tandpasta. Na het schoonmaken kun je de tandpasta verwijderen met een zachte, vochtige doek.

Vieze geurtjes van je handen af krijgen

Bij het snijden van knoflook of uien gaan onze handen stinken. De sappen trekken in de huid en de handen ruiken nog lang naar ui of knoflook. Dit is simpel op te lossen door je handen niet met zeep te wassen maar met wat tandpasta. De vieze geur is volledig verdwenen na het wassen met tandpasta.

De toetsen van een piano reinigen

Viesgeworden toetsen van een piano reinig je eenvoudig met een tandenborstel met wat tandpasta. Let op: geen water toevoegen! Water kan in de piano lopen en daar schade veroorzaken. Neem na het borstelen de tandpastaresten weg met een zachte, vochtige doek.

Schoonmaken van een diamanten ring

Een diamanten ring wordt weer blinkend, wanneer je deze oppoetst met een zachte tandenborstel en wat tandpasta. Daarna afspoelen met water en laten drogen.

Tekeningen op muren verwijderen

Kinderen kunnen soms de verleiding niet weerstaan om met hun potloden op de muur te tekenen in plaats van op papier. Wanneer er potloodstrepen op je muur zitten, dan kun je deze verwijderen door te schrobben met een borstel met wat tandpasta. De tandpastaresten kun je daarna met een natte doek wegvegen.

Vulmiddel voor muren

Als je wilt gaan behangen of verven en je hebt een gat in de muur, dan kun je dit eenvoudig vullen met wat tandpasta. Zorg dat de tandpasta droog en uitgehard is voordat je gaat verven of behangen.

Tandpasta gebruiken op puistjes of muggenbulten

Stip voor dat je gaat slapen een puistje of een muggenbult aan met wat tandpasta. De volgende ochtend is het puistje of de bult veel minder geworden.

Geuren uit bakjes en flessen verwijderen

Plastic bakjes en babyflessen kunnen gaan ruiken naar het voedsel of de melk wat er in bewaard is. De vieze geurtjes krijg je weg door de bakjes of flessen uit te borstelen met wat tandpasta. Spoel de bakjes en flessen hier na heel goed na met warm water.
Gerelateerde artikelen
Puistjes bestrijden met tandpastaHeb je er wel eens over gehoord? Doe tandpasta op puisten en ze verdwijnen. Er wordt gezegd dat tandpasta je puist uitdr…
Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Hoe raak je snel je puistjes kwijt?Het is waar dat de behandeling van puistjes of acne een zaak is van geduld en volhouden, maar soms heb je daar geen tijd…
(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?(jeugd)puistjes; hoe voorkom je ze en hoe kom je er vanaf?Puistjes, de één heeft er een beetje last van, de ander veel en sommigen hebben er zelfs helemaal geen last van. Wanneer…
Fabels over acne en jeugdpuistjesFabels over acne en jeugdpuistjesIedereen kent ze wel: middeltjes om van je acne af te komen en waar het door ontstaat. We willen maar wat graag af van o…
Bestrijden van puistjesHoe kom ik van mijn puistjes af? In dit artikel staan een aantal handigen tips hoe je van je jeugdpuistjes af kan komen.…

Reageer op het artikel "Wat kun je doen met tandpasta?"

Reacties

Marianne Dumont, 26-01-2015 17:34 #2
Als ik een koortslip voel opkomen, dus branderig gevoel, smeer ik er tandpasta op. Ziek even niet mooi uit, maar het zet niet door.

Carolien Bos, 19-02-2013 07:01 #1
Hallo, ik heb kleine oneffenheden in mijn muur opgevuld met prodent witte tandpasta.
Een paar dagen later heb ik de muur geverfd met muurverf. Nu blijven de plekken donker zichtbaar waar ik de muur met tandpasta behandeld heb. Wat kan ik hier aan doen?

Carolien Bos

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 01-03-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!